Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nederlandse kinderen uit het buitenland

Ik heb een vraagje mbt Nederlandse kinderen op een Nederlandse school.

Wij komen na jaren buitenland terug naar Nederland in juni maar de onze kinderen hebben nog nooit in Nederland gewoond. Natuurlijk wel op bezoek geweest en korte vakanties gehouden. De jongste (dan 8 jaar) gaat naar een Nederlandse school. Waarschijnlijk met een achterstand, althans dat denken wij, Kinderen spreken goed nederlands maar hebben nog nooit Nederlandse les gehad.

Wat zou ik kunnen doen om haar het zo gemakkelijk mogelijk te maken op een nieuwe school en komt zij in aanmerking voor extra lessen??

Heeft iemand het zelfde traject doorlopen?

Ze zitten nu op een Britse school in Spanje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen probleem

Als ze Nederlands spreekt dan denk ik dat ze niet zoveel van een achterstand zal merken. Nee, er zijn geen extra lessen op gewone Nederlandse scholen. Je kunt wel zelf aan de slag of je kunt via een huiswerkinstituut of RT-er zelf extra lessen organiseren.
Groet,
Miriam Lavell

Vera*

Vera*

13-10-2009 om 13:29

Klasgenoot

Een klasgenoot van brugklaszoon in een tto brugklas is deze zomer uit Azie gekomen. Zijn spreekvaardigheid in het Nederlands is goed maar schriftelijk snapt hij er niets van. Hij krijgt op school nu elke week bijles Nederlands.

Wel extra lessen

..heb ik bij een kennis gezien die vanwege scheiding heel plotseling weer in NL is teruggekomen. Ene kind krijgt RT via school, andere zit een paar maanden in schakelklas (wel een vaste dag al op de school waar hij straks helemaal heengaat vanaf de Kerst) omdat zijn NL nog wat slechter is.

Al met al werkten die scholen heel erg mee aan de overgang, dus ik denk dat je gerust kunt zijn. Nou ja, je weet iig dat goede begeleiding mogelijk is dus je kunt gaan shoppen. Het was ook allemaal heel korte termijn. Ze dachten hier voor vakantie te komen en zijn uiteindelijk gebleven.

Leeftijd: 8 en 11.

Annet

Annet

13-10-2009 om 19:29

Oefenen met spelling

Ik zou vast gaan oefenen met spelling. Dat zullen ze in ieder geval moeten gaan leren. Je kunt het programma Woordkasteel gratis downloaden. Daar selecteer je de gewenste groep (misschien met groep 3 beginnen? ik weet niet hoe oud je kinderen zijn). Er is per groep een spellingtoets. Zo weet je wat ze wel of niet beheersen.
Als ze te oud zijn voor dit soort spellen, kun je de toets nog steeds gebruiken om het niveau te bepalen.
Verder zou ik ook starten met het lezen van Nederlandse boeken. Daarna zouden ze een soort samenvatting van het boek kunnen maken (als ze daar oud genoeg voor zijn)

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2009 om 20:32

Cultuur

Wat vooral tegen zal vallen, is de overgang naar een andere schoolcultuur. Die is in NL vrij losjes.

Maylise

Maylise

13-10-2009 om 20:43

Ervaring

Toen wij 10 jaar terug vanuit Frankrijk naar Nederland verhuisden waren de kinderen tussen de 18 jaar en 2 jaar (de jongste was er nog niet). De oudste drie (middelbare school) zijn naar een Internationale school gegaan in Nederland en hebben daar ook hun school afgemaakt.
De drie middelste kinderen van 10,8 en 5 gingen naar een gewone school in Nederland. Ze spraken alle drie al Nederlands maar schreven het niet echt goed. Voor die van 5 was het geen probleem. Hij begon in groep 2 en leerde dus gewoon schrijven op school met de rest. Hij had ook als voordeel dat hij een voorsprong had en vrij voorlijk was. Daardoor was hij zo bij met zijn klasgenootjes.

Voor die van 8 en 10 was het een stuk lastiger. Mijn dochter van 10 had op cognitief gebied weinig moeilijkheden maar vond het sociaal lastiger. Die van 8 precies andersom. Ik heb elke dag wat met hun geoefend met lezen/schrijven.

Mijn dochter had weinig problemen. Ze begon in groep 6 en ze was eigenlijk zo bij. Alleen sommige spelling/grammatica vond ze lastiger. Lezen in het Nederlands kon ze al dus vakken als rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde waren niet zo'n probleem. Ik heb thuis elke dag wat met haar geoefend tot ze bij was maar dat duurde niet zo heel lang. Ondanks dat was zij wel het kind dat het emotioneel het lastigst heeft gehad met de verhuizing.

Mijn 8 jarige vond het een stuk lastiger. Lezen in het Nederlands kon hij een beetje. Schrijven helemaal niet. Daarnaast is hij sowieso niet zo dol op school. Het heeft bij hem zeker 1 tot 1,5 jaar geduurd voor hij echt bij was. Hij heeft ook het eerste schooljaar RT lessen gehad op taal gebied. Ik meen eerste 2x per week en later 1x per week. Spelling is nooit zijn forté geworden overigens.

Maylise

Stenna

Stenna

14-10-2009 om 11:20

Ervaring, maar jonger

Zoon was 5, bijna 6 toen wij terug kwamen naar NL, ging naar franse school en kwam hier halverwege het jaar in groep 2. Gelukkig nog jong, het lezen en schrijven moest dus nog beginnen. We hebben thuis altijd nl gesproken, zoon ging wel al jong naar kinderopvang en sprak dus vloeiend frans. Juf in NL zei dat ze het wel hoorde aan zijn taal, de zinsbouw en grammatica enzo, maar dat was toch snel over.
Wel moest hij ook erg wennen aan het schoolsysteem en de (geen) regels. De enorm grote klas, de chaos en drukte. Op zijn franse school was het veel gedisciplineerder.

marian-

marian-

16-10-2009 om 02:47 Topicstarter

Discipline en taalinstituut

Ik las een opmerking mbt cultuur Ik weet het niet want hier in spanje zijn ook heel veel zaken die niet goed zijn en ongedisciplineerd. Kinderen die over straat lopen tot diep in de nacht, alcohol drinken, messen trekken en nog meer. Onze kinderen gingen eerst naar een spaanse school en daar hebben ze ook grote klassen, is er herrie en drukte.

ik denk wel dat het een goed idee is om met NL te beginnen maar het zal niet makkelijk zijn denk ik. de jongste krijgt nu elke dag al huiswerk en ik vind dat best wel jong met 7 jaar, de oudste is 10. ik ben bang dat ze te laat zijn met Nl te leren. is het niet zo dat ze altijd een achterstand blijven houden?
Wat is een taalinstituut? is het prive?

Buitenland

Toen wij vanuit het buitenland weer naar NL kwamen gingen de jongste 2 naar groep 3 en oudste naar groep 5. Oudste had tot haar 3e in NL gewoond en jongsten tot hun 1e.
De jongsten hadden een achterstand in NL. Daar heeft 1 van de 2 logopedie voor gehad, ja, die werken ook met kinderen met taalachterstand. Ze hebben in groep 3 wel moeite gehad met taal. Bij jongste dochter kwam het aanvankelijk lezen moeilijk op gang, ook spelling, maar ook nu nog is het twijfelachtig of ze niet een lichte vorm van dyslexie heeft (ze zit nu in groep 7). Zoon heeft nu nog altijd moeite met de/het woorden en dus ook met die en dat en ook met hij/zij. Maar dat kan bij hem ook gemakzucht zijn. In ieder geval hebben ze, na een aanvankelijk haperende start, hun draai gevonden en ze komen lekker mee.
Voor oudste geldt een ander verhaal. Zij kwam wel lekker mee met taal (had wel groep 3 en 4 via de wereldschool gehad) maar had sociaal-emotioneel problemen. Ze was verbaasd hoe NL kinderen met elkaar om gingen, heel losjes, wat verwend. Ook was ze gewend dat je bepaalde woorden niet mocht zeggen en in NL deden de kinderen dat wel. Ze heeft in het begin wel eens wanhopig op het schoolplein geroepen: "Maar dat mag je helemaal niet zeggen." Ook het fenomeen afspreken vond ze maar raar. Wat ze wel leuk vond, was dat ze geen uniform meer hoefde te dragen, terwijl ik een uniform altijd wel handig en praktisch vond.

Niet alleen taal

Mij broer is net terug na 11 jaar Kenia. Kinderen hebben daar op Amerikaanse school gezeten, zijn wel wat ouder dan jouw kinderen.Middelbareschool leeftijd
De nederlandse taal hebben ze in Afrika al bijgespijkert via internet programma's.
Maar ook lopen ze tegen andere dingen aan zoals geschiedenis en aardrijkskunde. Ze kennen elke staat in Amerika maar de provincie's hier kennen ze niet.
Ook de voor Nederlanders normale dingen kennen ze niet. Samen met mijn zoons had ik een powerpoint gemaakt met leuke dingen om te weten als je als puber terug komt in Nederland.
Wie/wat is: Jan Smit, Marco Borsato, Pim Fortuijn,BNN,de Lama's,indrinken,de grote donorshow,AliB enz.
Maar het fijne van kinderen is dat ze zich zo heerlijk snel aan kunnen passen.
Ze zijn nu een half jaar terug en het gaat heel goed.
gr Nelly

picobello

picobello

19-10-2009 om 15:31

Cultuur

idd wat nelly3 aangeeft merk ik ook vaak. Niet alleen de taal kan problemen geven,maar zeker ook een stuk cultuur of gemis aan de cultuur.

Belangrijk is het ook om een aantal zaken te weten wat er onder de jeugd speelt, popgroepen, bij ons bv de kinderliedjes, kleding, tv programma's.

Bij ons werden de kinderen regelmatig door een buurvrouw ( met kinderen) meegenomen en deden ze "franse" dingen.Ze vonden het geweldig want nu konden ze ook mee kletsen met de andere kinderen.

kaatje66

kaatje66

22-10-2009 om 09:32

Misschien heb je hier wat aan

dit las ik op de site van NKO. Misschien heb je hier wat aan.
http://www.nko.nl/ned/nederlandse_taal_probleem_voor_expatkinderen.aspx

succes groetjes Kaatje(66)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.