Daenerys
06-11-2010 om 19:18
Negatief 10-minuten gesprek. wie helpt mij begrijpen?
Okee, ik zit hier nu al een paar dagen over te piekeren dus ik gooi het in de groep:
Afgelopen week heb ik het eerste 10-minuten gesprek gehad met de juf van groep 3 van mijn jongste zoon. Dat was flink schrikken. De juf zei:
-Dat zijn schrijven dramatisch is en ik daarvoor hulp buiten de school moet zoeken. De huisarts moet hem verwijzen (waarnaar?). Nu had ik, samen met juf 2 van de klas (die nu al weg is en voor een andere klas staat) na 2 weken al gevraagd of hij voor schrijven RT kon krijgen. Dat lukte gelukkig, hij heeft nu 4 keer RT gehad, een half uur per keer, samen met nog 2 kinderen.
De RT-juf geeft het (volgens juf) na 4 keer op. Ze constateert, naast een gebrekkige fijne motoriek, ook een slechte grove motoriek. Hij kon volgens haar dingen niet die kinderen van zijn leeftijd al lang moeten kunnen. (Wat?) Er is, volgens haar en de juf, waarschijnlijk iets mis met de samenwerking tussen zijn hersenhelften.
Helemaal beduusd was ik. Nou weet ik dat hij (net als zijn vader) niet kan tekenen en slecht kan schrijven. Verder is hij erg handig, kan goed met kleine kraaltjes e.d. werken en precieze dingen doen. Zijn grove motoriek is helemaal prima volgens mij. Hij is niet heel snel maar redelijk lenig en stabiel. Ik heb ook nog nooit commentaar gehad van de GGD, andere juffen of huisarts.
-Zijn lezen was ook niet goed. Of we hem wel eens voorlazen? Hij las nog spellend.
-Ook rekenen was niet helemaal goed. Optel- en aftreksommen nog niet geautomatiseerd.
Dus: Voor schrijven buitenschoolse hulp, en lezen en rekenen heel veel thuis oefenen. (Hoe?)
Ik kreeg de indruk dat juf al een beetje aanstuurde op zittenblijven. Ik snap er eigenlijk helemaal niks van. Zoon is volgens mij hartstikke slim. Maar wel moeilijk te motiveren, misschien een beetje lui. En faalangstig, maar daar kan de juf niks mee zegt ze. Man en ik zijn allebei intelligent, oudste zus is erg slim. Zoon leek me altijd zelfs nog een beetje slimmer dan zijn zus. Kun je het als ouder (en opa, en oma, en ooms en tantes) zo verkeerd zien? Ik kan het gewoon niet goed plaatsen en heb het gevoel dat de juf nu een beeld van hem heeft dat niet klopt. Is er iemand die dit herkend? Heeft iemand tips die zoon zal helpen om beter te leren schrijven? (Therapievormen, bedoel ik)
Bedankt alvast, het is al fijn om het even op te schrijven merk ik..
Daenerys

Mariel81
06-11-2010 om 20:12
Fysio
Wat vervelend zo'n gesprek! Even praktisch:
Voor het schrijven zou je veel kunnen hebben aan een kinderfysiotherapeut. Die kan oefeningen doen die helpen beter te schrijven. Ook kan hij/zij kijken hoe het met de grove en fijne motoriek gesteld is.
Ik zou een tweede gesprek aanvragen met de juf. Liefst met allebei de ouders. Zet een aantal vragen op papier en ga gewoon terug. Ik zou ook willen weten wat de school namelijk gaat doen!
Verder komen er vast nog veel meer tips van mensen die veel meer weten dan ik.
Succes!
Mariel

Nasha 1st
06-11-2010 om 20:32
Daenerys
Voor het spellend lezen, goeie tip: ga sleeplezen met je kind. Mijn zoon deed dat ook, vrij lang, hij snapte gewoon niet dat dat niet meer hoefde (was hem niet verteld) Dus ben ik gaan sleeplezen. Dat wil zeggen dat je het woord niet meer spelt, jij gaat lezen met je vinger bij de zin en zoon gaat met je mee lezen. Jij leest bbbbbusssss, en zo laat je aan je zoon merken hoe lezen "hoort" te gaan.
Schrijven....tja, zoon heeft nog steeds een verschrikkelijk handschrift. Kan ook niet goed schrijven. Verkeerde pennengreep. Maar hier geen probleem, hij is gewoon naar groep 4 gegaan hiermee.
Even een andere vraag, is je zoon een herfstkind? Uit welk jaar is hij? Heb je aangedrongen op doorgaan naar groep 3 misschien? (sommige juffen vinden dat niet zo leuk en gaan dan dus zoeken naar problemen, snappie?)

rozenstruikje
06-11-2010 om 20:36
Bizar zeg
Ik heb ook net het tienminutengesprek gehad voor oudste, in groep 3. Hier was juf supertevreden en ik zal even opschrijven wat onze juf zei, en waarin ze dus sterk afwijkt van jullie juf:
- spellend lezen in november van groep 3 is heel gewoon. Lezen op avi 1 is gemiddeld.
- schrijfonderwijs begint onze school pas mee in januari. Het is dus logisch dat de kinderen nu nog de letters een beetje tekenen zeg maar, en veel fouten maken. Juf zei dat starten met drie dingen (lezen, rekenen en schrijven) te veel is voor die jonkies. En ook zei ze ze dat schrijven nog erg lastig is omdat ze die vloeiende bewegingen nog helemaal niet kunnen. Dat gaan ze dus eerst oefenen.
- rekenen ging hier goed. Ik kijk wekelijks in het rekenschrift en er staan helemaal geen rijtjes sommen in. Gewoon heel natuurlijk rekenen met oefeningen en plaatjes en alles. Lijkt me dat het dan ook nog niet ge-automatiseerd hoeft te zijn. Lijkt mij ook wel een hoge eis, na 8 weken rekenonderwijs!
Daarbij vind ik het flink idioot dat twee juffen na 4x RT concluderen dat er iets mis is met de samenwerking van zijn hersens. Dat kun je absoluut niet zeggen na 4x RT! Daarvoor moet je psycholoog zijn en gedegen onderzoek hebben gedaan bij het kind.
Daarbij vind ik het idioot dat ze nu nadenken over zittenblijven, na 8 weken onderwijs!
Verder vind ik het ook idioot om nu al aan te geven dat jullie thuis met alles moeten gaan oefenen. En de suggestie dat jullie te weinig voorlezen is ook al even idioot. En als de juf niets kan met faalangstig, moet ze zelf even naar RT.
Ik zou snel naar de IB'er gaan of naar een andere school. Dit lijkt gewoon op afkraken ipv onderwijs.
Rozenstruikje

An
06-11-2010 om 20:56
Tjonge
Mijn gedachten gingen de kant van rozenstruikje op. Moet een kind dit al kennen/kunnen?
Voor de motoriek zou ik een intake doen bij een kinderfysiotherapeut, de huisarts kan je daarnaar doorverwijzen. Mocht er echt iets zijn en er wat aan te doen zijn dan kun je er het beste snel bij zijn.
Groet, An

Tango
06-11-2010 om 22:15
Ook tjonge
Mijn eerste gedachte was ook: hij zit nog maar net in groep 3 hoor, dan is spellend lezen en niet geautomatiseerd rekenen toch geen schande!
Verder de motoriek, belachelijk om maar meteen te concluderen dat er iets in de hersenen aan de hand is. Heeft de RT-er daar voor geleerd ofzo? Ik zou inderdaad een kinderfysiotherapeut raadplegen hiervoor. Kan hij of zij ook meteen naar de grove motoriek krijgen. Voor schrijven e.d. hebben ze hele goede tips. Wij zijn hier met Tangozoon ook mee bezig, die overigens in groep 2 zit, maar wel qua leeftijd eigenlijk in 3 zou moeten zitten en dus gewoon erg graag wil gaan schrijven, maar het lukt hem ook niet. Na 1 sessie bij de kinderfysio werd ons al duidelijk waar het probleem zat, hij schrijft vanuit zijn pols i.p.v. zijn vingers. Tja, dat weet je dus echt alleen als je fysiotherapeut bent. De juf had dit ook niet gezien.
Verder vind ik het erg vreemd dat juf helemaal geen tips geeft over hoe je het lezen en rekenen moet gaan oefenen. Het komt allemaal weinig professioneel over. Ik zou inderdaad snel een vervolggesprek aanvragen met juf en je partner erbij. Intussen de kinderfysio bellen, heb je dat maar alvast geregeld.
Laat je weten hoe het afloopt, ik herken heel veel in het verhaal. Ik zit me gewoon plaatsvervangend te ergeren en op te winden......

Fiorucci
07-11-2010 om 08:49
Zonder verwijzing
Je hebt geen verwijzing nodig hoor, gewoon een kinderfysio bellen, zij kijken naar je zoon, en beslissen dan of er inderdaad therapie nodig is of niet.

Mach
07-11-2010 om 09:30
Groep 3??
Dit klinkt mij meer als een lijstje van begin groep 4. Ik snap er eigenlijk niets van. Geautomatiseerd rekenen in groep 3? Niet meer spellend mogen lezen?

Guinevere
07-11-2010 om 10:19
Ehhhhhhhh?
Wat een rare eisen worden er door die juf aan je zoon gesteld! Hoe kan je rekenen nou al geautomatiseerd hebben na een paar maanden? En spellend lezen? Gut, dat deed mijn zoon ook nog hoor, in groep 4!!! In dit stadium lijkt me dat nou niet bepaald alarmerend.
Voor die motoriek zou ik inderdaad een kinderfysiotherapeut inschakelen, de meeste kinderen vinden dat trouwens erg leuk, om daar heen te gaan. En vraag eens om je heen bij andere ouders, wat die juf daar heeft gezegd? Het verhaal over rekenen en lezen klinkt namelijk als een standaard riedeltje. Dat ze wellicht bij álle ouders ophangt.
Zoiets hadden wij aan de hand in groep 1/2, elke ouder kreeg te horen dat zijn kind nog niet goed genoeg kon knippen. Daar moest beslist thuis aan gewerkt worden!

rodebeuk
07-11-2010 om 11:54
Standaardriedel
zou inderdaad kunnen. Op onze school was een groep 5-juf die zei dat de dochter van een kennis niet goed was in redactiesommen. Was nieuw voor de kennis (ze zit zelf in het onderwijs) en ze vroeg door... bleek dus dat vrijwel de hele klas niet het door de juf beoogde niveau haalde. Typisch gevalletje juf die de klas ziet ipv de kinderen.
En zolang de ouders het bij zichzelf houden kom je er ook niet achter dat de juf alle kinderen over 1 kam scheert.
Het feit dat Daenerys (waar zijn de makkelijke nicks gebleven?) het beeld helemaal niet herkent van thuis wijst ook in die richting.

Emmawee
07-11-2010 om 13:20
Ook huh?!
Het wordt eentonig maar ook ik snap helemaal niets van de dingen die de juf noemt. Het klinkt allemaal enorm normaal. Wat het schrijven betreft kan fysio- of ceasartherapie veel goeds doen, maar ook de tijd doet wonderen. Maar dan moet de juf je zoon die tijd wel gunnen. Onze Stoffer kreeg het eind groep 3 pas een beetje te pakken. En die hebben we niet laten therapieën, omdat ik daar gewoon geen zin in had. Met zijn juf heb ik afgesproken dat we gewoon in de gaten zouden houden of er voldoende ontwikkeling in zat.
Wat ik me afvroeg, is je zoon een uitgesproken slimmerik? Met veel kennis van zaken, misschien wat bijdehand? Of heeft deze juf de slimme zus ook in de klas gehad? Is de boodschap misschien: "verbeeld je maar niets"? Of, positiever gezegd, "er valt nog genoeg te leren"?
Als ik jou was, zou ik een vervolggesprek aanvragen en punt voor punt vragen hoe dit zich verhoudt tot de rest van de klas. Wat is de juf van plan de komende tijd? Kunnen jullie daar iets in betekenen? En verder zou ik eens peilen of ze je zoon wel goed ziet. Zei ze ook nog iets positiefs over hem? Ik zou zelf wel wat gealarmeerd zijn. Misschien wil ze hem niet zozeer laten zitten, maar wel een toontje lager laten zingen.
Groeten, Maw.

Chippie
07-11-2010 om 13:52
Eens met anderen....
Zelfs als je kind dit eind groep 3 nog niet kant, is er nog niets aan de hand. Je kind kan dan gewoon over met wat zorg. Kortom; inderdaad een heel vreemd gesprek.
Ik zou niet allerlei dingen al gaan opstarten. Vraag een gesprek aan met de IB-er en laat je nogmaals voorlichten. Wat gaat goed en wat gaat minder goed tegenover de norm. Waar moet hij volgens de methode nu ongeveer zitten. Zit hij daar iets onder, niets aan de hand. Kan hij nog geen pen vasthouden, tja dan wordt het tijd voor een fysiotherapeut. Spellend lezen is echt nog heel normaal. Mijn zoontje zit in groep 5 en heeft sommetjes nog steeds niet geautomatiseerd en toch een geweldig goed rekeninzicht. Problemen met niet kunnen automatiseren zijn lastig maar zijn geen reden om te blijven zitten. Sommige kinderen (bv dyslectische kinderen) hebben grote automatiseringsproblemen, daar valt niet heel erg veel aan te doen.
Hersenhelfttoestand; zo'n conclusie moet je aan iemand anders overlaten. Bovendien is die hersenhelfttoestand wetenschappelijk nooit geweldig onderbouwd.
Misschien heeft de juf een vermoeden dat er meer aan de hand is. Op basis van info die wij en jij nog niet hebt. Hoe is zijn letterkennis? Kan hij die kennis ook heel erg snel oproepen?
De symptomen (moeite met lezen, automatiseren rekenen, handschrift; maar dan meer eind groep 3) kunnen wel wijzen op dyslexie (daar weet ik toevallig iets meer van, maar er zijn vast meer opties). Twijfelt school erg over de capaciteiten dan zou ik een onderzoek bij psycholoog/orthopedagoog overwegen; dat kan je heel erg veel info opleveren (eigen ervaring). De kosten die daarmee samenhangen (in ons geval 1200 euro) waren het heel erg waard!

Chippie
07-11-2010 om 13:55
Kleine aanvulling
Moeite met dingen in groep 3 terwijl je dat helemaal niet verwacht als ouders en omgeving, is voor ons heel erg herkenbaar. Ik herken dus veel dingen van jouw zoon. Uiteindelijk bleek hij dus dyslectisch en slim (hoogbegaafd zelfs).

Geerke
07-11-2010 om 16:32
Slaat nergens op
Zoals velen hier al zeggen: een kind in november groep 3 mag uiteraard nog spellend lezen en hoeft rekenen natuurlijk niet geautomatiseerd te hebben! Inderdaad beginnen veel groepen 3 pas in januari met echt schrijven, helemaal niet gek als dat nog moeilijk gaat dus.
Je formuleert nog veel vragen tussen haakjes. Ga daarmee terug naar school. Was je alleen bij het gesprek? Het is zo verbazingwekkend wat de juf heeft gezegd.

Daenerys
07-11-2010 om 17:18
Even vlug..
Want we hebben bezoek (lekker aso om dan op het forum te gaan lezen maar ik was zo nieuwsgierig), maar ik voel me gesterkt door alle reacties. Goede tips ook. Ik kom er vanavond op terug!
Dank dank!

dc
07-11-2010 om 21:46
Juf moe?
Wat ik me afvraag (ik heb de reacties niet gelezen, dus sorry voor herhalingen), is waarom wil de juf dat je kind alles al kan, wat zij geacht is hem te leren? Hij zit dus sinds september in groep 3 en moet in die tijd al die vaardigheden al eigen hebben gemaakt? Waar komt ze vandaan, een school voor hoogbegaafden ofzo? Of is ze het lesgeven moe?
Ik zou eerlijk gezegd een nieuw (langer) gesprek aanvragen, en vragen of daar een andere docent (die je vertrouwt) bij kan voor een second opinion over wat een kind moet kunnen.

Daenerys
07-11-2010 om 22:45
Bezoek weg
Nogmaals dank allemaal. Nee, zoon is van juni, dus niet 'versneld' ofzo, maar gewoon op tijd. Ikzelf vind zoon slim, maar ik heb dat nooit naar de school gecommuniceerd dus een wijsneus zullen ze me niet vinden..
Goed de weten dat je gewoon naar de fysio kunt zonder huisartsverwijzing. En ook goed om te horen dat er ook scholen zijn, die nog niet eens zijn begonnen met schrijven!
Ik ben leesmoeder van deze klas en heb al een aantal kinderen horen lezen. Ik moet zeggen dat ze technisch allemaal al heel ver waren (sommigen wisten al van zichzelf dat ze avi 6 en 7 waren; dat vertelden ze trots). Wat dat betreft loopt zoon inderdaad achter, dat zal de juf misschien bedoelen? Maar zoon heeft zich nog nooit beziggehouden met letters en lezen (hij laat zich liever voorlezen dus effectief is hij nu krap 7 weken bezig..
Ik ga inderdaad een nieuw gesprek aanvragen. Op onze school mogen we niet praten met RT-ers dus ik zal via de juf proberen te achterhalen wat ze precies mis vindt aan onze zoon. Dat van die hersenhelften klopt gewoon niet. Maar de schrijfmotoriek moet wel beter, want het zit hem in de weg met maken van opgaven.
Tsja, de juf legde eigenlijk alleen nadruk op wat zoon nog niét kan. Daarom ging ik er van uit dat hij dat eigenlijk al wel zou moeten kunnen. Maar uit jullie reacties maak ik op dat dat onzin is en erg hoog gegrepen.
Gisteren toch maar even gaan zitten met zoon. Heb hem een playmobilpoppetje beloofd als hij een leesboekje (20 blz., genre: "reus pakt een pan, oh nee reus sam en pim lopen hard weg") voor zou lezen. Zoon begint spellend te lezen, maar leest na 15 pagina's redelijk vloeiend. Dus een beetje oefenen kan wellicht geen kwaad.
Dank! Ik zal vannacht beter slapen!
Daenerys

Geerke
08-11-2010 om 00:08
Daenerys
Neem iemand mee naar het gesprek. Je hoort misschien de dingen net even anders.
Succes!

Fiorucci
08-11-2010 om 10:22
Hij is van juni
Handig om te weten: op school staat je zoon te boek als vroege leerling, als hij van juni is, en zal dus ook als zodanig beoordeeld worden. Ik dacht bij mijn zoon ook: Hij is niet vroeg, niet laat, maar op tijd, omdat hij van juni is, maar dat schijnt dus niet zo te zijn!

marie
08-11-2010 om 17:17
Niet praten met rt?
Hallo
Waarom mogen ouders niet met de RT-er praten?
Mogen jullie wel praten met de IB-er? (intern begeleider).
Want als er inderdaad wat "mis" is met jullie zoon, moet de IB-er daar ook van weten en stelt die een plan van aanpak op (ten minste ik dacht dat het zo werkte).
Het beste is denk ik om een afspraak met juf en de ib-er te maken, zodat er duidelijk is/wordt wat er aan de hand is en wat er aan gedaan moet gaan worden.
succes

Daenerys
08-11-2010 om 21:22
Schoolbeleid
Tsja, volgens de juf is het schoolbeleid. De RT-ers hebben het te druk en alle communicatie moet via de juf lopen. Ik had al bij aanvang gevraagd of ik dingen aan de RT-er mocht vragen, maar nee. Misschien moet ik wat meer aandringen, als ik geen minder vaag verhaal van de juf krijg.
Dus in juni geboren is vroege leerling? Ik had geen idee. Heb ook niet de indruk dat de juf het als verzachtende omstandigheid beschouwde..
En nee, ik heb echt nog nooit met zoon gelezen, behamve dan. Wel eens gevraagd wat er bijvoorbeeld op een bord stond; dat las hij dan meestal gewoon (spellend) op. Zoon toonde verder geen belangstelling en school ontmoedigt het ook. Met oudste las ik wel veel maar die vond het heel leuk. Bij jongste dacht ik: "leuk, dan heeft hij in groep 3 nog wat te leren"....
Daenerys

bibi63
09-11-2010 om 22:14
Hoe oud is de juf?
Komt ze net van de PABO? Zo ja, dan is ze erg bezig met haar net afgeronde opleiding op theoretisch gebied. Nu moet ze nog leren te nuanceren in de praktijk.
Gr. Bibi