Buzz
07-10-2011 om 19:19
Negeren/pesten
Ik heb een hele leuke dochter. Geen haantje de voorste, maar wel met een groot rechtvaardigheidsgevoel. Zij begon vorig jaar op de middelbare school. De sfeer was leuk, maar er was 1 meisje dat buiten de groep viel en vervolgens werd gepest. Mijn dochter heeft het voor haar opgenomen en raakte ook bevriend met haar. Ondertussen ging zij ook om met de andere meisjes uit de klas en dat liep prima. Maar ergens in mei werd zij plotseling steeds meer genegeerd door bijna alle meisje uit haar klas.
Vervolgens werd het zomervakantie. Het gepeste meisje ging naar een andere klas, een niveau lager. Dochter hoopte dat het weer beter zou worden in de klas. Helaas wordt zij door bijna alle meisjes volledig genegeerd. De mentor zag dit en heeft 2 gesprekken gevoerd. De reden die werd gegeven was dat dochter met het gepeste meisje bevriend was geraakt. Zij vonden dat stom en gaven aan dat ze dochter daarom niet meer leuk vonden. Ze beloofden wel haar niet te pesten. Maar negeren is natuurlijk ook pesten. Er zijn 2 meisjes die wel normaal doen, maar daar heeft dochter geen klik mee. Ze heeft wel wat vriendinnen in een gymnasiumklas waar ze in de pauzes mee optrekt. (dochter doet havo).
Het is nu al zover dat dochter met lood in haar schoenen naar school gaat en het vreselijk vindt in de klas. Het is geen aanstelster en ze is in het verleden nooit gepest. Wij overwegen nu een andere school, waar ze ook meerdere vriendinnen heeft zitten. De school wil het graag 'binnen de klas oplossen'. Ik wil dat dochter zich prettig voelt op school en denk niet dat dat hier nog gaat gebeuren. je ziet haar zelfvertrouwen afbrokkelen.
Wat vinden jullie hiervan? Ze wil zelf het liefst ook weg van deze school. We hebben ook nog een ouder kind op dezelfde school die het prima naar de zin heeft. Maar dat kind heeft echt een ander soort klas, zonder gekonkel en gepest.

Mactrees
07-10-2011 om 21:21
Wat vervelend!
Het lijkt me op die leeftijd verschrikkelijk om gepest te worden, om genegeerd te worden. Ik kan me voorstellen dat je een andere school wilt voor je dochter.
Anderzijds zou ik niet te snel voor deze situatie weglopen. Ik zou er eerder op staan dat school verder zoekt naar een oplossing mn dit conflict tussen de meiden op te lossen. Ik vind alleen dat ze dit niet te lang moeten laten liggen. Voor die meiden lijkt het misschien of je dochter toendertijd partij heeft gekozen en zien zij dit als verraad? Het moet hun toch echter duidelijk te maken zijn wat hun aandeel hierin is? Taak voor school en niet te lang laten sudderen.
Een andere school lijkt ideae oplossing maar het is zeker niet niks om midden in een schooljaar van school te veranderen. Het brengt heel wat met zich mee. Andere en onbekende klasgenoten, gemiste overhoringen en toetsen, andere aanpak lesstof etc.
Daarnaast is het een beter voorbeeld voor je dochter om het probleem proberen op te lossen door 'de koe bij de horens te pakken' dan er voor weg te lopen.
Maar goed. Een goede inschatting van het probleem kan ik eigenlijk ook niet maken. Ik ken je dochter niet en voel niet de ernst van het probleem.
Ik wens je in ieder geval veel succes.

Annet
07-10-2011 om 22:22
Luister naar je kind
Als je kind zelf aangeeft weg te willen, dan is het dus echt erg. Kinderen kiezen daar echt niet zomaar voor. Je zit pas begin van het schooljaar dus wachten op een andere klas volgend schooljaar gaat niet werken.
Mijn advies is dus je kind te steunen en de school niet alle ruimte en tijd te geven.
Zoek wel heel zorgvuldig naar een andere school en zorg dat je weet hoe de klas waarin ze terecht komt, in elkaar zit.

Buzz
07-10-2011 om 23:20
Probleem
Klopt; na dit jaar worden de klassen wel wat gehusseld, maar om het nog het hele jaar vol te houden is erg moeilijk.
De school die we voor dochter op het oog hebben is ook qua onderwijs heel anders. Nu is het heel klassikaal met aardig wat huiswerk. Dit ligt haar niet heel erg. De school waar we aan denken werkt anders. Is ook veel kleinschaliger. Er wordt meer gewerkt met presentaties geven en minder met toetsen. Maar het gaat ons er voornamelijk om dat dochter zich goed en veilig voelt op school.
Sinds de mentor met de meisjes uit de klas heeft gepraat is de situatie eerder verslechterd dan verbeterd. Sommige meisjes vonden het belachelijk dat hierover gepraat werd door de mentor en lieten dat ook duidelijk merken. Ik verwacht niet dat dit zomaar zal veranderen.
We hebben de andere school al gebeld vandaag en horen begin volgende week meer over of er plek is.

Rosase
08-10-2011 om 22:14
Andere school
Ik denk dat je dochter gewoon heel erg pech heeft met deze klas. Er hangt een heel vervelend sfeertje en ik zou daar niet tegen blijven vechten, maar op zoek gaan naar een andere school. Zeker als je toch twijfelt over het systeem.

bertje1
09-10-2011 om 07:59
Witheet zou ik zijn
zo, dus het opnemen voor een 'zwakkere' wordt tegenwoordig zo mee om gegaan? MIsschien moet ze eens een spreekbeurt heel goed voorbereiden (+ thuis oefenen) over een onderwerp die hiermee te maken heeft. Met voorlichtingsfilmpje, gewetensvragen, quiz, etc.
en als dit niet snel opgelost wordt met die bitches, van school! brrrr meiden.

kakelot
09-10-2011 om 19:04
Bertje1
Niks nieuws onder de zon hoor. Toen ik in de brugklas zat (heeeel lang geleden) ging het er precies hetzelfde aan toe. En ook toen vonden de pesters het maar stom dat de mentor het probleem ter sprake bracht, wat resulteerde in negeren ipv pesten. Nou had ik (de gepeste cq. genegeerde) nog het geluk na de brugklas als enige door te gaan naar het gymnasium, en daar werd het een stuk beter... maar dat ene jaar heeft wel heeeel lang geduurd. Ik kan het mij dus levendig voorstellen als Buzz niet kiest voor verdere onderhandelingen met de huidige school maar actief op zoek gaat naar een alternatief.
Buzz: sterkte voor jullie en je lieve dochter. Het is walgelijk om dit aan te moeten zien, maar gelukkig heb je een zo te lezen heel geschikt alternatief. Ga daarvoor!

Buzz
10-10-2011 om 09:49
Omgekeerde wereld
Bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad de omgekeerde wereld dat een lief en sociaal kind van school moet veranderen. Maar wat kun je doen? Er zit toch wel een groepje 'asomeisjes' in die klas die van huis uit weinig mee krijgen. Heb alle ouders wel ontmoet op diverse gelegenheden op school. Het ergste zijn natuurlijk de meelopers. Wanneer die er niet waren, zouden de 'hoofddaders' het snel voor gezien houden.
Op de 'nieuwe school' wordt niet echt in klassen gewerkt. Wij hebben nu wat ouders gesproken die daar hun kinderen hebben zitten, en volgens hen en hun kinderen wordt er op die school gewoon niet gepest. Het is dus een veel kleinere school met een specifiek soort onderwijs. Ze werken in wisselende groepjes aan bepaalde projecten. Na de herfstvakantie wordt de samenstelling van die groepjes veranderd, dus als dochter dan in zou kunnen stromen zou dat heerlijk zijn. De school belt ons vandaag....
De school waar ze nu zit wil wel weer proberen er iets aan te doen, mentor wil 'het probleem concreet maken' samen met dochter. Ja, en dan?

Marjolein
10-10-2011 om 11:30
Herkenbaar
Mijn zoon heeft het ook begin dit jaar opgenomen voor een gepest kind. Als dank hiervoor moest hij van de mentor naast het jongetje in kwestie gaan zitten. Daardoor kon hij niet meer opletten, het gepeste jongetje was zo blij met het contact dat hij maar doorkletste. Verder werd hij ook genegeerd door de rest, want wie gaat er nou naast X zitten? Dan ben je toch niet normaal?
Gelukkig heeft hij het zelf toch weer goed gekregen, maar idioot blijft het. Je neemt het op voor een gepest kind en wordt zelf de dupe. Zolang scholen en mentoren er op deze manier mee omspringen wordt het pestprobleem alleen maar groter.
Te bizar dat jouw kind zou moeten wijken, omdat ze het goede doet. Toch denk ik dat het een goede keuze is, zeker ook omdat je het schoolsysteem op die andere school beter vindt en je dochter ook wil overstappen. Toch is ook dat moeilijk om halverwege een klassejaar in een bestaande klas te komen.
Heel veel sterkte! Laat je even weten hoe dit verder gaat?

Yura
10-10-2011 om 15:37
Mechanisme van pesten
Dit geeft nou precies het hele mechanisme van pesten weer. De queenbee met haar hofhouding kiezen een pispaaltje uit en de rest doet mee of negeert op zijn minst de gepeste uit angst zelf de pispaal te worden. Dat deze angst gegrond is blijkt wel heel duidelijk. Tenzij de klas helemaal uit elkaar gehaald wordt gaat er niks veranderen, ander school dus.

Pennetje
10-10-2011 om 17:57
Of andere klas
Hier vorig jaar precies hetzelfde. Nou heeft mijn dochter al een pestverleden, dus het was extra moeilijk voor haar (oh, daar gaan we weer). Toch bleef ze het opnemen voor een meisje dat erg werd gepest. Dochter werd vooral genegeerd. Gelukkig had dochter in een parallelklas leuke vriendinnen gevonden. Ze is dit jaar in die klas aan de tweede begonnen en het gaat supergoed. Niemand die haar pest of negeert. Het gepeste meisje is in de oude klas gebleven en is daar doodongelukkig.
Kan je dochter niet naar een andere klas? Hoewel, die andere school klinkt erg leuk. Maar dat daar niet wordt gepest lijkt me een beetje al te mooi. Dat zeiden ze van de school van dochter ook. En zij zat toevallig net in die ene klas waar wel werd gepest (en waar dus nog steeds wordt gepest). En dat waren geen aso-meiden die niks meekregen, maar keurige kakkertjes.

Karin*
11-10-2011 om 11:39
Veranderen!
Niet in deze klas blijven! De gesprekken met de mentor zal niets veranderen aan de houding van die andere meiden. De "pikorde" is bepaald, en die verandert niet zomaar in zo'n kippenhok. Dus, of een andere klas, of een andere school.
Wel hartstikke lief trouwens van je dochter dat ze het voor het gepeste kind opnam!

Buzz
12-10-2011 om 00:15
Voortgang
Dochter gaat vrijdagochtend meelopen op de 'nieuwe' school. Man en ik krijgen een gesprek daar, en de oude school moet de formulieren en citoscore e.d. ophoesten. Het is overigens nog niet zeker dat ze naar nieuwe school mag, dus dochter is daar wel zenuwachtig over. Maar ze wil echt weg van de oude school!
Nieuwe school heeft tegen de 60 lln in jaar 2 (H/V) zitten. Ze werken in groepjes van 6 tot 8 leerlingen onder leiding van een docent, en ook individueel. De groepjes worden elke 8 weken veranderd. Volgens de kinderen van vrienden die daar al zitten leer je zo samenwerken, ook met mensen die je zelf niet uit zou kiezen. In de groepjes doe je met name (vakoverstijgende) projecten. Er wordt erg goed de vinger aan de pols gehouden over hoe leerlingen met elkaar om gaan. Dus dat lijkt allemaal wel positief.
Wanneer het niet lukt om haar op deze school te krijgen, kijken we verder naar andere scholen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Anienom
12-10-2011 om 09:36
Over pesten
Ik ben ook gepest/genegeerd. Ik heb er geen last meer van, ik kan zelfs zeggen dat ik er veel van geleerd heb over mezelf (en ik ben best heel leuk geworden . Ik zie het zo: pesten komt niet zozeer voort uit een gevoel van superioriteit, maar uit onzekerheid en de gedachte dat je veiligheid en identiteit kunt ontlenen aan een groep. Is iemand 'anders' (en hoe anders, dat is soms erg subtiel, het hoeft er niet altijd bovenop te liggen) dan is deze persoon een bedreiging voor de groep en veiligheid daarvan en dan wordt er gepest/genegeerd. Als je dochter opkomt voor degene die gepest wordt, dan wordt zij ook gezien als een bedreiging voor de (veiligheid van de) groep. Op het moment dat een mentor er zich mee gaat bemoeien, wordt het riskant. Het "pesten is niet aardig, wij accepteren het niet" praatje benoemt en benadrukt de verschillen tussen groepje en gepesten. Het pesten/negeren neemt hierdoor vaak toe (je wordt beiden nog eens extra in je rol gedrukt als het ware). Eigenlijk kun je het de mentor met zijn goede bedoelingen niet echt kwalijk nemen, en zelfs de pesters niet helemaal. Want die zitten ook in de meest kwetsbare periode van hun ontwikkeling en het kan nog best de heel goede kant opgaan. Maar daar heeft je dochter verder geen boodschap aan. Tegen mij werd destijds vaak verteld dat ik toch maar mijn best moest doen om bij de groep te horen, dat ik mij anders moest opstellen om geaccepteerd te worden en ik vond en vind dat grote flauwekul. Ik vind het ook heel goed van jou dat je je dochter naar een andere school laat gaan. Opnieuw beginnen, lekker fris, en de anderen op de oude school laten voor wat ze zijn, het is geenszins een nederlaag, maar een moedige stap! En zeker een school waar wordt gewerkt in kleine groepjes die vaak van samenstelling wisselen, het zou het pesten wel eens heel goed kunnen voorkomen. Succes!

Buzz
15-10-2011 om 23:06
Clo
Bedankt voor je mooie reactie. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het mechanisme van pesten/negeren.
Dochter heeft vrijdagochtend doorgebracht op de school waar ze graag naar toe wil en ze vond het erg leuk; vooral de sfeer. Nu heeft de school haar leerling-dossier opgevraagd en krijgen wij en dochter na de vakantie een gesprek. Hopelijk gaat het allemaal door, dan kan dochter een nieuwe start maken.