Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dipje G

dipje G

17-09-2009 om 08:56

Net 4 jaar en nu al op de gang

Onze zoon (jongste) is 3 wkn geleden 4 geworden en moet dus hele dagen naar school. Nu is hij thuis erg rustig en verlegen (volgens rapport van kinderdagverblijf ook)
Maar sinds 2 dgn is hij thuis onhandelbaar, slaapt slecht droomt veel en plast weer in bed.......normaal zou je zeggen,hij moet aan de verandering wennen. Maar vanacht kwam dus het hoge woord eruit, hij is Dinsdag op de gang gezet door juf omdat hij met speelgoed zou hebben gegooid! Natuurlijk dat mag ook helemaal niet, en hij moet daar zeker op aangesproken worden, maar om een kind wat net komt kijken nu op alleen op de gang te zetten, vind ik te zot voor woorden.
Hij heeft daar dus een hele knauw van gehad hij is daar erg bang geweest.......Net de juf aangesproken maar het is een andere dan dinsdag, ze kon het zich niet voorstellen maar zou de andere juf er naar vragen! Andere kinderen van zijn klas zijn met het verhaal in huis gekomen dat hij op de gang moest, dus het zal wel waar zijn......wat vinden jullie hier nu van? (ben ik overdreven bemoederend om hier wat van te zeggen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

17-09-2009 om 09:08

Eerst maar eens vragen...

... wat er precies is gebeurd.
Als je zoon zo rustig is als jij omschrijft, moet er aan dat speelgoedgooien heel wat vooraf zijn gegaan.

tonny

Pippin

Pippin

17-09-2009 om 09:48

Hoeft niet

Een kind van vier hoeft niet hele dagen naar school hoor. De leerplicht begint pas als het kind vijf is. Mijn kinderen waren de eerste maanden uitgeteld. Ik heb ze regelmatig middagen thuis gelaten om bij te tanken.
Verder zou ik inderdaad doen wat Tonny zegt. Ik zou maar eens snel met die juf gaan praten.

Ja joh

Wacht eerst even af wat de juf erover vertelt. Als het écht zo is gegaan, zou ik het ook een draconische maatregel vinden bij zo'n wurmpie, maar je moet het echt eerst checken.
En idd, ze hoeven nog helemaal niet naar school, dus als het zo zwaar is voor hem, zou ik hem goed in de gaten houden en af en toe thuishouden.

Even zo....

Even zo....

17-09-2009 om 10:27

Ik zit er wel erg bovenop...

Dit schooljaar zijn onze kinderen op een nieuwe school begonnen. Dit had met verschillende zaken te maken en ook met het simpele feit dat we verhuisd zijn naar een nieuwbouwwijk en dat hier een nieuwe school is opgericht.

Vorig jaar heb ik bij met name de klas/juf van de oudste grote vraagtekens gezet. Drukke kinderen werden tig keren naar de gang gestuurd, juf zat tegen burn-out aan, kinderen werden naar de kleuters gestuurd, zoonlief gaf regelmatig aan dat de broodtrommels door de klas vlogen, kinderen gingen over die nu - net begonnen in groep 4 - terug worden geplaatst, 30% van de kinderen heeft geen AVI 2 gehaald, 15% zelfs geen AVI 1 etc.
Ook de schoolprestaties van onze zoon bleven achter, met veel thuis oefenen heeft hij AVI 2 nipt gehaald maar aan het einde van het jaar bleek dat zijn spelling erg beroerd was en de Cito's op taal waren ver onder de maat. Juf gaf aan dat de test niet representatief was maar ook hoe zij de boel inschatte was er een flinke teruggang. Er was geen overleg met IB-er over de Cito geweest (2 x E, 1 x D). Maar inmiddels was mijn vertrouwen dusdanig gekelderd, dat ik de inschatting van de juf niet meer serieus heb genomen. Deze zomer zijn we flink aan het werk geweest met spelling en vooral lezen.

Nu zijn de kinderen begonnen op een school waar ze met heel veel plezier naar toe gaan. Ik heb veel vertrouwen in de nieuwe school maar merk ook dat ik er wel erg bovenop zit. Waar is hij mee bezig? Hoe gaat dat? Dat is natuurlijk voor niemand fijn (juf heeft het nog niet door...) Hoe kan ik dit iets meer loslaten en toch wat meer vertrouwen krijgen dat het goed gaat (lees; inzicht krijgen hoe het gaat). Is dit gevoel herkenbaar?

Inmiddels ben ik ook erg onzeker over de capaciteiten van onze zoon. Ik zie een lief, leuk jochie dat nogal eens slordigheidsfoutjes maakt. Rekenen en lezen boeien hem thuis weinig. Maar hij heeft wel een brede interesse (geschiedenis, techniek, etc).

Even zo...

Even zo...

17-09-2009 om 10:27

Oeps.... was bedoeld als nieuw draadje

Bovenstaande reactie was bedoeld als nieuw draadje.

Sassie

Sassie

17-09-2009 om 17:16

Precies hetzelfde....dipje g

Heel toevallig kwam mij zoontje (4 jaar) dus ook aan met de opmerking dat als de kindjes straf krijgen...."dat ze dan van de juf op de gang moeten".....
Mijn zoontje komt daar niet zomaar mee....ik bedoel, dat zuigt hij niet uit zijn duim.

Tja, ik weet eigenlijk niet wat normaal is als straf voor een 4/5-jarige, maar een kind van 4 op de gang zetten???

dipje G

dipje G

17-09-2009 om 19:04

Gebeld

Vanavond na mijn werk heb ik mijn schoonzus gebeld, die is al 15 jaar juf, en heeft vaak kleuters gehad, ze was des duivels....ze kent hem natuurlijk ook erg goed. Het schijnt dat op welke leeftijd dan ook het naar de gang sturen erg uit de tijd is en je totaal niet effectief is. Morgen is de andere juf terug, helaas werk ik op donderdag en vrijdag, vandaag al later begonnen, kijken of dat morgen ook nog lukt. Eerst eens zien hoe hij weer de nacht door komt (en wij......)
Ik weet dat hij niet leerplichtig is, maar als wij hem thuishouden gaat er wel een melding naar de leeplichtambtenaar, niet voor een berisping, alleen maar ter kennisgeving! Met mijn oudste zoon wel eens gedaan (nu groep 8) toen was er geen sprake van formulier invullen etc... maar goed tijden veranderen

Inge M

Inge M

17-09-2009 om 21:26

Laat je niet gek maken

Hoezo gaat er een melding naar de leerplichtambtenaar? Waarover dan? Een kind van 4 is niet leerplichtig dus daar heeft een leerplichtambtenaar niets mee te maken. Ik denk dat de school alleen maar dreigt...... zonder dat het iets met de realiteit te maken heeft. Wat zegt een kennisgeving nou als je niets doet wat niet mag...... Dit lijkt op een waarschuwing voor door rood rijden omdat je per ongeluk de motor laat brullen terwijl je netjes voor het rode stoplicht wacht.
Zelfs een 5-jarige mag nog 5 uur per week thuisgehouden worden. Dat hoef je als ouder alleen maar mee te delen. Wil je nog 5 uur extra, dan moet dat in overleg met de directeur. Hier heeft een leerplichtambtenaar niets over te zeggen.

Dit gaat een eigen leven leiden

Nu is je schoonzus ook al des duivels...je wordt er steeds gestrester van zo, lijkt me. Echt, wacht nou ff tot je de juf hebt gesproken. Ik zeg niet dat je kind liegt, of iets uit zijn duim zuigt, maar kleuters kunnen heel goed belangrijke details (per ongeluk hoor)weglaten. Ik heb ff geen voorbeeld paraat, maar weet zeker dat ik met mijn kleuter dit soort dingen ook heb gehad, dat ik me al zat op te vreten en dan bleek het tóch net iets anders in elkaar te zitten.
En hij is niet leerplichtig, dus er gaat geen melding naar de lpa als je kind van 4 een dagje thuis blijft.

*Twinkel*

*Twinkel*

17-09-2009 om 23:15

Time-out?

Een time-out op de gang, dat kan niet? Volgens mij kan een kind beter ine en rustige omgeving, in dit geval de gang, nadenken dan in een klas vol kleutercollega's.

Odinda

Odinda

18-09-2009 om 10:29

Te groot maken

Als een kind (kleuter of niet) gooit met speelgoed is dat agressie waarbij iemand anders gewond kan raken of spullen kapot kunnen gaan. Mag dus niet. (let wel: een kleuter moet dit nog leren)
Dat staat er los van dat jouw kleuter altijd zo'n rustig kind is geweest, de 'grote' schooltijd gaat nu in en daar kunnen kinderen zich wel eens anders gedragen dan thuis.
Juf maakt duidelijk dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt door kleuter een time-out op de gang te geven. (hoe lang moest hij daar staan?)
Ik zie daar persoonlijk geen kwaad in.
Dat je kind daarvan van slag is is een ander verhaal. Dat betekend dat hij dit nog niet afgesloten heeft en die insteek zou ik gebruiken bij de leerkracht. Vertellen dat kind waarschijnlijk denkt dat juf nog steeds boos is en ze (kind en juf) het samen nog even uit moeten praten. Maar ik zou zeker juf niet gaan verbieden dat mijn kind niet op de gang gezet zou mogen worden na het gooien met iets.

Alison

Alison

18-09-2009 om 10:43

Dipje

Ben het wel met je eens dat je 4 jarige net in groep 1 zeker niet naar de gang moet sturen als straf (time-out). Ik weet nog toen mijn oudste dochter in groep 1 zat werden de kinderen die stout waren op een stoeltje gezet in een hoekje. Dat deden ze na aanleiding dat een keer een meisje die op de gang werd gezet naar huis is gelopen. Later in groep 2 werden wel kinderen op de gang gezet. Nu mijn dochter in groep 3 zit komt ze ook met verhalen thuis dat kinderen wel eens op de gang worden gezet voor straf. En helaas mijn dochter ook al een keer. Dus hier op school worden wel degelijk nog kinderen naar de gang gestuurd als straf (time-out).

mvg
Alison

dipje G

dipje G

18-09-2009 om 19:07

Gesprek met directeur

Ik ben zo geschrokken van het antwoord van Juf, ze vind het heel erg normaal dat kinderen op de gang worden gezet. Ze kon mij ook zeker niet beloven dat het vandaag niet weer zou gebeuren. Ik vind echt niet kunnen dat een kind wat net met lood in de schoenen 4 weken op de "grote school" zit aan zijn lot wordt overgelaten op de gang. Hij heeft zich daar verschrikkelijk gevoeld en is nu dus extreem angstig. Het licht moet aan op zijn kamer, plast in bed etc.. Het is ons 4e kind, ik ken de school en de juf al jaren maar ze kan duidelijk niet met de situatie handelen.
Als dit het beleid van de school is, ga ik hem echt van school halen. Ik neem het juf vooral kwalijk dat ze me niet heeft gebeld waar door ik mijn kind niet hebt geloofd. Juf gaf aan dat ze dan wel paar keer per week ouders zou moeten bellen. Maandag heb ik een gesprek met directeur. De schoolgids van deze school geeft aan dat ze vooral naar een omgeving streven waar elk kind zich veilig voelt.......natuurlijk mag hij niet met speelgoed gooien, dan is het ook letterlijk niet veilig voor andere kinderen. Het vreemde vind ik dat de andere juf hem zeer goed vind luisteren, deze juf vind hem onhandelbaar..... Ook dat neem ik haar kwalijk, waarom neemt ze dan geen contakt met mij op! Ik sta 3 dagen per week elke keer op het schoolplein en worden de kinderen aan de ouders overgedragen, ook die bewuste dinsdag.........

cqcq

cqcq

18-09-2009 om 19:14

Twee dingen...

Waarom had de juf moeten bellen? Kind is toch oud genoeg om gewoon te vertellen dat hij op de gang gestaan heeft? Als er dan nog vragen zijn dan kun je toch zelf even bij de juf aankloppen. Hier geef ik de juf gelijk, iedere ouder bellen van wiens kind straf gehad heeft is overdreven. (hier een kind dat er slecht tegen kan dat juf boos praat... maar ik verwacht toch echt geen telefoontje wanneer dat heeft plaats gevonden, naar de gang gestuurd worden zou ze gemakkelijker vinden).

Verder lees ik dat je je zoon niet hebt geloofd, waarom eigenlijk niet? Dat is toch geen verantwoordelijkheid van de school, en zeker geen reden om boos op school te zijn.

Ik vind de reactie van je kind heel heftig, maar ik denk ook dat de meeste kinderen veel minder heftig op het voorval gereageerd zouden hebben. Dus ik zou rustig een gesprek met de juf aangaan (en niet bij het brengen en het halen) en uitleggen dat jouw zoon heel heftig reageert op het op de gang zetten. En dat je daarom graag een andere oplossing wilt in dit geval.

Starry Night

Starry Night

19-09-2009 om 11:30

Nee joh!

Grappig dat ik hierboven in een draad vertoef waarin het raar wordt gevonden dat een tweede groeper zelfstandig de school inwandelt, zijn/haar jas ophangt en de klas inloopt (ik vind dat normaal), terwijl hier dus verdedigd wordt dat het normaal is dat een eerstegroeper op de gang wordt gezet. En dat vind IK dus weer van de bizarre.
Ik ben het volledig met dipje eens: een kleuter van net vier zet je niet op de gang. Als dat nou werkelijk de enige manier is die juf kan vezinnen om haar leerlingen in het gareel te houden (en dan kennelijk ook nog eens erg vaak, gezien haar reactie op de telefoon), dan kun je wel degelijk je vraagtekens zetten bij haar capaciteiten.
Ik weet in ieder geval dat het in de drie à vier kleuterklassen die de school van mijn kinderen jaarlijks herbergt niet gebeurt. Kennelijk bewandelen die juffen andere wegen.

Tineke

Tineke

19-09-2009 om 11:46

Fout hoor

Dipje G, ik vind het een absurde gang van zaken. Wat een pedagogisch talent van een juf! Niet dus. Ik zou ook heel duidelijk naar kind communiceren dat juf heel erg dom bezig is. Ik zou zeker uitkijken naar kindvriendelijker onderwijs. Sterkte!

Die van mij

is ook net vier, maar wel een echte druktemaker en verbaal erg sterk! Hij heeft overal een weerwoord op, ja maar juf. En ons mannetje is laatst ook even in de grote hal gezet. Puur om even af te koelen, time out dus. Soms is hij zo druk, dan helpt niks meer, even af koelen is dan goed.

Maar overleg het gewoon even met de betreffende juf zou ik zeggen.

Succes ermee.

Groetjes Olijvje

dipje G

dipje G

21-09-2009 om 14:20

Zoveelste gesprek...

Vanochtend met directeur gesprek gehad, het vind het een heel normaal beleid dat kinderen op de gang worden gezet, ook al zitten nog maar 1 week op school.... klaar! Hij vind het heel erg vervelend dat mijn kind er zo van onderste boven is, maar het is een standpunt waar hij achter blijft staan.Het weekend ging het ietsje beter, maar toen wij gisteravond vertelde dat hij morgen weer naar school moest, ging het weer helemaal mis....6 keer is hij er gisteravond en vannacht eruit geweest,lamp moet weer aan...etc...Wat moet ik hier toch mee, al mijn kinderen ztten op deze school (zijn nog nooit op de gang gestuurd, ook niet de groep 8er) maar juist dit kindje is de meest brave van allemaal.... ik weet niet wat ik moet doen, een andere school is in een dorp verder op......5 km., heeft ook zoveel consequenties. Het gedrag wat juf beschrijft kunnen wij niet in mee gaan, er is dus meer aan de hand....

Rafelkap

Rafelkap

21-09-2009 om 14:54

Liever

op een school waar je kind zich prettig voelt en wat verder weg, dan op deze school met zo'n achterhaalde, kindonvriendelijke opvoedtactiek. Zijn ze nou helemaal betoeterd! Je hebt nu al problemen en het kind zit pas een paar weken op school! Maar het is natuurlijk lastig dat je andere kinderen zich wel thuis voelen. Ben je ook nog een gesprek met de juf aangegaan?

*Twinkel*

*Twinkel*

21-09-2009 om 16:52

Natuurlijk!

je haalt direct je kind van school, bij de eerste de beste onenigheid met een juf. Lijkt me uitermate geschikt voor een kind wat al zo van slag is doordat het op de gang heeft gezeten... Of van slag wordt gemaakt door de ouders die er zo´n probleem van maken!

Sassie

Sassie

21-09-2009 om 20:06

Helemaal eens met twinkel

Ik snap werkelijk het drama niet van "het op de gang zetten". Ok, ik vind het heel rot voor jullie zoontje dat hij zo van slag is. Is er niet iets anders aan de hand?

Sommige kinderen kunnen echt zo ontzettend de rust verstoren in de groep (slaan, schoppen etc...) dat ze even een time-out op de gang krijgen; dus uit de situatie gehaald worden. Ze weten dondersgoed waarom ze daar zitten! In neem tenminste aan dat jouw zoontje vertelt is waarom hij daarheen moest.

tonny

tonny

22-09-2009 om 10:52

Gaat het om die gang...

... of om wat er voorafgaand in de klas is gebeurd? Je vertelt dat je kind helemaal niet druk of agressief is - en toch ging hij ergens mee gooien, er moet dus iets aan vooraf zijn gegaan. Is er een kind in de groep waar hij bang voor is of zo?

En heb je de juf bij wie het gebeurde nu al gesproken eigenlijk? Dat heb ik even gemist.

tonny

tonny

tonny

22-09-2009 om 10:55

Oh ja, je hebt de juf gesproken

en zover ik lees ging het daarbij vooral over het op de gang staan.

Maar wát was er nou in die klas gebeurd voorafgaand aan het incident??

tonny

Tineke

Tineke

22-09-2009 om 11:13

Te soft

Ik ben graag soft: je vierjarige hoeft nog helemaal niet naar school. Je kan hem dus ook een poosje thuishouden, minder naar school laten gaan, of pas starten als hij vijf is.

Rafelkap

Rafelkap

22-09-2009 om 13:25

Soft

Ja hoor, ik ben ook supersoft Maar om om 1 juf de school te laten zitten met nog een paar andere kinderen op school lijkt me niet handig. Kan je niet "eisen" van de juf dat ze haar leuke opvoedtactiek niet bij jouw zoon uithaalt? Samen een andere 'straf' verzinnen? Vragen hoe zij denkt dat zoon zich thuis gaat voelen?
Of kan hij naar een andere juf? Ik zou sowieso de school niet hebben uitgekozen die zo met kinderen omgaat, maar daar heb je nu niks aan.

dipje G

dipje G

28-09-2009 om 23:45

Antwoorden...

Een paar antwoorden... Scarlet, hier hebben de kinderen ook regelmatig op de gang gestaan in huis, in de leeftijd tussen 2 en 3 jaar, maar dat was wel in ons eigen vertrouwde huis wat hij al jaren kent. Mijn probleem is dat school totaal niet vertrouwd is, hij is de jongste en de kleinste van allemaal en vind alles bedreigend.
Wat er vooraf is gegaan... schijnt dat die dag, 1 kind vinger tussen de deur, daarna een kindje een kraal in zijn neus, en toen onze zoon met speelgoed is gaan gooien. Dus Juf was totaal de controle kwijt (ze heeft ook wel 14 kinderen in de klas).......
Ik vind het gewoon niet kunnen, het is niet mijn manier van les geven en vertrouwen geven. Ik vind het onmacht van een leerkracht! Daar kan je verschillend over denken. Morgen gaan we met hem naar de huisarts, overal waar we nu "vreemd"naar toe gaan vraagt hij of daar ook een gang is, het is morgen 2 weken geleden, maar huilt nog elke nacht. Het pak luiers wat ik al een jaar niet meer in huis heb, begint al aardig te slinken!Het vervelende is dat nu ook weer luieruitslag terug komt, zeer hardnekkig! Het vertrouwen is compleet weg en dat vind ik heel jammer om zo zijn school carierre te beginnen, jullie kennen mijn zoon niet, maar de leidster van de BSO begon spontaan te huilen dat ze dit met hem hadden gedaan, ook zei signaleren nu een heel andere gedrag, angstig niet meer alleen willen spelen etc...

*bella*

*bella*

29-09-2009 om 08:57

Scarlet

Niet ieder kind kan daar tegen. Bij mijn zoon weleens gedaan toen hij heel klein was, maar die kon er dus níét tegen. Snel weer mee gestopt. Nu geloof ik sowieso absoluut niet meer in straffen. Maar helemaal los van die discussie was het voor mijn zoon een veel te erge straf, werd er echt bang van. (toen hij rond de twee was schat ik dan zo)
En als hij op school op de gang was gezet toen hij 4 was, had ik hem denk ik niet meer op school gekregen. Ook bij hem zou het vertrouwen geschaad zijn, en dat moet gewoon hersteld.
Ik heb geen idee hoe, maar op de een of andere manier moet je die verantwoordelijkheid ten dele bij de juf kunnen leggen, alleen lukt het je niet. Want het is de relatie met juf die geschaad is.
succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.