Vic
16-08-2010 om 10:56
Net begonnen in groep 8
Mijn oudste is vandaag begonnen in groep 8. Ze had er heel veel zin in en vind het heel stoer om de 'oudste van de school' te zijn. Ik vind het ook heel spannend, het is toch een speciaal jaar met musical, kamp en cito-toets. Vanmorgen vroeg ik me dus ineens af of het 'normaal' is dat er in groep 7 nog helemaal niet is gesproken over het v.o. Ik heb dus geen idee wat de ideeën van de leerkracht zijn over een schooladvies. We hebben dit jaar weer vroeg vakantie, dus het lijkt me dat we binnenkort wel te horen krijgen naar welk type v.o. we kunnen rondkijken. Wanneer kregen jullie daar voor het eerst iets over te horen van de school?
marit
16-08-2010 om 11:19
Hier ook
vanaf volgende week in groep 8.
En ook bij ons is het woord voortgezet onderwijs nauwelijks gevallen. Wel heb ik met de leerkracht de uitslag van de cito entreetoets besproken, en toen is al wel voorzichtig het type vo genoemd. Bij ons wordt geacht dat de leerkracht van groep 7 nog geen echt schooladvies geeft, om geen valse verwachtingen te wekken. Eerst de nio of cito afwachten. In de tweede week van dit schooljaar vindt er bijn ons een voorlichtingsavond plaats over hoe en wat in groep 8. Ik ga ervan uit dat dan ook besproken wordt wanneer er wat moet gebeuren.
Ik zou het gewoon meteen eens bij de leerkracht vragen wat bij jullie gebruikelijk is.
Succes ermee,
Marit
Vic
16-08-2010 om 11:30
Geen entreetoets
Bij ons op school wordt geen entreetoets gedaan. Men is van mening dat de leerkracht op basis van het reguliere volgsysteem een goed advies kan geven, en dat de entreetoets onnodige stress veroorzaakt bij de kinderen. Wat dat betreft kan ik dus helemaal geen inschatting maken van wat het gaat worden. Ik heb er wel mijn eigen ideeën over, maar ben enorm benieuwd of de leerkracht dat ook zo ziet.
Hillary
16-08-2010 om 11:45
Ook
Ook hier vandaag dochters eerste dag in groep 8. Voor ons en haar wat minder spannend omdat zoon er net uit komt. We zitten er dus nog helemaal in, ze is ook al mee geweest naar wat open dagen. Bij zoon kregen we bij het eerste rapport in november een soort tijdelijk advies zodat we wisten welke scholen te bekijken. In januari kwam er een officieel advies op papier en in februari de eindcito. Bij zoon bleven ze alledrie hetzelfde, dus geen problemen, maar we hebben wel wat andere verhalen uit de klas gehoord. Had wel in groep 7 om een advies voor dochter gevraagd met de vraag of ik haar gewoon mee kon nemen naar dezelfde open dagen als zoon, maar de juf mocht daar echt niks over zeggen.
MvrKoekepeer
16-08-2010 om 11:55
Groep 7
Hier doen ze alle Cito-leerlingvolgsysteemtoetsen en de entreetoets(en). De uitslag van al die toetsen krijgen de ouders eind groep 7 voor het eerst te horen.
Begin groep 7 heb ik het eerste indicatie gekregen omdat ik er zelf om vroeg, eind groep 7 is er een officieel gesprek geweest met grafiekjes en uitslagen, een uitdraai van de entreescore en dus ook een voorlopig schooladvies.
Het uiteindelijke advies krijgen we in de loop van groep 8. Ze doen geen eind-Cito, en het is niet waarschijnlijk dat het schooladvies (overduidelijk gymnasium op alle gebieden, dus geen twijfelgeval) nog zal veranderen.
Vic
16-08-2010 om 12:33
Pelle
Tja, ik heb het niet verzonnen. Er zijn op school veel kinderen die heel erg laag gaan scoren op de cito. Nog een extra toets met een lage score vinden ze teveel voor de kinderen. Ik had het zelf wel prettig gevonden. Eerlijk gezegd 'verwacht' ik een hoge score op de cito, maar als ik daar toch een verkeerde kijk op heb had ik dat liever al in groep 7 geweten. Anders ben ik straks zo'n teleurgestelde ouder met een kind dat geen vwo-advies krijgt.
Bastet
16-08-2010 om 15:44
Eind groep 7
Hier krijgen de kinderen eind groep 7 al een voorlopig advies.
Bastet
Astrid
16-08-2010 om 21:17
Uitslag in gr. 7
Hier krijg je het 1e schooladvies na de entreetoets in groep 7. Je krijgt het zelfs op papier mee. Het schooladvies is gebaseerd op prestatie, maar ook op werkhouding. In januari in gr. 8 komt het eind advies. De eind cito wordt niet meegenomen in dat advies. Behalve 2-talige afdelingen kijken de Vo scholen hier niet naar de cito scores. Alleen het basisschool advies telt.
Mijn 2e zit nu in gr. 7 (net vandaag begonnen) en bij haar verwacht ik VWO. Altijd van die saaie rapporten. Ze weet nu al dat het vooral geen gymnasium wordt en geen 2-talig (beide doet haar broer). Want ja, dat kost weer extra inspanning en daar heeft ze geen zin in. Ze is liever lui, dan moe. School vindt haar juist een strebertje, maar dat is dus helemaal niet zo. Naar scholen wil ze ook niet gaan kijken (is destijds niet mee geweest). Doe maar gewoon het zelfde als broer. Ze vindt het al eng genoeg. Ben benieuwd of ze er straks ook zo over denkt als haar vriendinnen wel naar andere scholen gaan.