Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Net mijn kersverse brugklasser uitgezwaaid.

Voor het eerst naar zijn nieuwe school. Boeken en rooster halen. Kilometer of 8 fietsen op zijn nieuwe fiets. En dan zwaarbeladen weer terug straks.

Ik ben niet zo emotionelig aangelegd, maar het is toch wel 'een moment'. Het zal wel raar zijn hem straks te horen praten over klasgenoten en leraren die ik helemaal niet ken, en grotendeels ook niet zal gaan kennen waarschijnlijk.
Maar goed, na 8 jaar 'halen en brengen' (ik heb nog 2 jongere kinderen) ben ik 'het schoolplein' ook wel een beetje beu aan het worden. Dus eigenlijk is dit best lekker! (alleen nog even wennen voor iedereen....)

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nog een weekje uitstel

Hier beginnen de vo scholen pas volgende week. Dus we hebben nog een weekje uitstel. Boeken zijn thuis geleverd maar hij moet volgende ma.middag zijn rooster halen. Wel leuk hoor, weer een geheel nieuwe fase.

Bastet

Bastet

24-08-2009 om 10:21

Volgende week

Hier gaat brugsmurf pas volgende week dinsdag naar school,voor een laatste briefing,want daarna heeft hij twee dagen kennismakingskamp.....
Het is mijn tweede kind dat naar het VO gaat,maar spannend blijft het!!
Groetjes,Bastet

Hier ook een momentje

Spannend hoor, Ingrid, een verse brugklasser. Ik hoop dat hij het heel leuk gaat krijgen!
Mijn dochter, vorig jaar na de meivakantie na veel drama's van school gewisseld, ging vandaag met veel enthousiasme naar groep 8. Toch een beetje spannend, maar wat was het weer leuk: het vriendinnetje dat ze daar in de nieuwe klas al vrij snel had, had een klein kadootje voor haar meegenomen. Dochter gaf vriendin een dikke knuffel en beiden straalden helemaal. Van de fietsenstalling naar de klas hoorde ik van alle kanten "Hoi, [naam dochter], leuke vakantie gehad?" "Hoi, we kletsen in de pauze verder!"
Vorig jaar op dag 1 van het schooljaar liep ik nog huilend naar huis omdat dochter meteen in de eerste minuut alweer allerlei pestopmerkingen naar haar hoofd kreeg. Wat een verschil met dit jaar (stiekem traantje van blijdschap). We hebben een supervakantie gehad en ik kan het eindelijk LOSlaten!

Hier ook twee mannen uitgezwaaid

eentje(13) gaat naar de tweede van de HAVO en krijgt nu eindelijk na jaren hulp omdat hij toch stevig dyslectie's blijkt dus ik ben benieuwd hoe het dit schooljaar gaat.Zal hij de HAVO gaan redden, blijft hij zo gemotiveerd???

De oudste is blijven zitten in 3TL na een bewogen jaar met veel ongelukjes ziekenhuisopname's,operatie's en het bij moeten stellen van zijn levensdoel door de beperking die hij nu heeft op gelopen.Hebben we veel tranen en hindernissen overwonnen en is school even niet zo belangrijk geweest. Hij was altijd de jongste van de klas(14 en zou anders al naar de 4e gaan) en nu zit hij tussen leeftijdsgenoten en een nieuwe klas.

Ik hoop dat het een fijn jaar wordt voor mijn mannen en ik heb nog steeds elk jaar een brok in mijn keel hoor als het nieuwe school jaar weer begint.

Over 2 weken gaat ook hier oudste voor het eerst naar de middelbare school. Ik denk dat ik het de eerste dag ook niet helemaal droog houdt: alles is anders bijvoorbeeld een stuk vroeger uit huis want de school begint een half uur eerder en het is 20 minuten langer fietsen dan de basisschool, een zware boekentas (de boeken zijn hier al binnen, maar ik vind ze groot en zwaar en voor ieder vak 2 boeken (gewoon boek en werkboek) en schrift) en inderdaad, ze gaan een fase in waar je veel minder zicht op hebt.
Zelf kijkt ze er enorm naar uit: zij ziet het als een nieuwe stap waar ze al een tijdje volgens haar erg aan toe is. Nu gaat het echt beginnen, denkt ze.

Niny

Niny

24-08-2009 om 20:28

Hier over twee weken

Hoi Ingrid,

Bij ons duurt het nog even, 't is inderdaad wel een moment hè. Oudste heeft er heel veel zin in, maar ik zat haar rooster voor de eerste week door te lezen en realiseerde me ineens dat dat allemaal gebeurtenissen zijn waar ik niet bij zal zijn (een groot contrast met de lagere school, waar we sterk bij alles betrokken worden). Spannend, zo'n nieuwe fase! Gelukkig heeft ze nog een jongere zus en broer, dus ik kan langzaam aan het idee wennen.

Niny

IngridT

IngridT

25-08-2009 om 08:57 Topicstarter

Pfiew.

Afzien hoor,

gisteravond om 9 uur waren we nog boeken aan het kaften...

Zoons hoofd loopt nu al over van alle nieuwe dingen. Ik kan me levendig voorstellen dat de eerste weken mentaal een uitputtingsslag zijn als alles zo anders is. Wat moet er in je kluisje? Waar is welk lokaal? Wat doe je in de pauze? Hoe zoeg je dat je huiswerk georganiseerd in je agenda staat?

Vandaag zijn weerste echte volle schooldag. Ik ben benieuwd!!

Ingrid

Brianna F

Brianna F

25-08-2009 om 09:43

Troost

Troost je, over een paar weken zal het lijken alsof ze nooit iets anders hebben gedaan. Ik vond het voor de kinderen sneller wennen dan voor de moeders

Martien

Martien

25-08-2009 om 13:09

Dinsdag

Volgende week start ze met onmiddellijk 4d zeeklas. 's Morgens krijgen ze nog een rondleiding in de nieuwe school en boeken en wat administratie en dan zijn ze weg. 't Is voor mij met een knoop in de maag.
Dit weekend was ze aan het klagen over overbezorgde moeder die perse met haar de weg naar het surfkampje (1km van huis) wilde afleggen maar vergat prompt de eerse dag haar lunch uit de frigo te nemen en wat drinken of centen mee te nemen (gelukkig had mama wat koekjes in tas gestopt en heeft ze wat kunnen lenen van vrinedinnetje).
pfff moeilijk hoor dat loslaten

Ha!

Dat was toch nog een hele toer om de goede school uit te kiezen? Zit hij nu op de school die het beste aansluit, denk je?
Onze oudste had vandaag buddy-dag. Dan moeten de tweeklasser de brugpiepers wegwijs maken. (zoon zit in 2e). Hij had enorm veel lol gehad iig. Had zich prima vermaakt met 10 eurocent op de grond mikken voor een groepje 12-jarigen en als er éen het muntje wilden oppakken snel de voet erop zetten en nonchalant weer in de broekzak stoppen.
Echt, ze zijn zó gewend. Jouw zoon sneller dan jij denk ik

IngridT

IngridT

26-08-2009 om 15:05 Topicstarter

Silone,

'Dat was toch nog een hele toer om de goede school uit te kiezen? Zit hij nu op de school die het beste aansluit, denk je?'

Tja, we hopen van wel. Al is het na 2 dagen les wat vroeg om eriets van te zeggen.

Zoon zelf is utterly relaxed onder alles. Ik sta echt versteld, want hij is van nature een type dat slecht tegen verandering kan, en die zich behoorlijk in de stress kan jagen met allerlei scenario's over wat er allemaal fout kan gaan.

Ik las het draadje iets lager over een moeder met een nerveuze brugklasser. Eerlijk gezegd had ik zelf wel wat angstvisioenen van dat genre, maar tot mijn verbijstering is ie echt de rust zelve. Hij maakt zich nergens druk om. Verdwaalt niet op school, rent niet door de gangen op jacht naar een nieuw lokaal ('dat doen doe grote kinderen ook niet'), vertelt coole verhalen over al zijn nieuwe leraren, vindt alles leuk, maar heeft totaal geen stress.

Snap er niks van, maar ben erg blij voor hem dat het zo soepeltjes gaat allemaal...

Ingrid

neteret mut

neteret mut

26-08-2009 om 16:19

Dinsdag

kan mijn dochter boeken halen en dan beginnen woensdag de lessen. Zij is best wel ermee bezig, zenuwachtig is een te groot woord. Kent wel kinderen in hogere klassen maar tot nu toe niemand die ook naar klas gaat. Het meisje van de lagere school die er wel heen zou gaan is toch ergens naartoe gegaan.

margje van dijk

margje van dijk

26-08-2009 om 23:26

Ik kan niet wachten

Zoon begint volgende week pas ergens met 'introductiedagen', het echte werk zal wel pas de week daarna beginnen.

Hij is ook superrelaxed, net als de jouwe, IngridT. Ik moest hem echt oppeppen om eens (samen met mij) schriften en spullen en zo te gaan kopen. Hij vindt het wel leuk hoor, maar het doet hem verder niet veel. Hij is nu logeren bij mijn ouders (komt morgen terug), dat hield hem veel meer bezig dan die hele brugklas.

Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat vinden (en ik...).

Margje

Vera*

Vera*

28-08-2009 om 09:55

Nog anderhalve week

En dan begint mijn brugklasser. Hij heeft er zin in maar is eigenlijk op dit moment nog wel heel erg relaxed.
Het liefst had hij eigenlijk wel in Thailand willen blijven (wonen), nog anderhalve maand naar school daar om twee maanden vakantie te krijgen en daarna pas weer naar Nederland te gaan .

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-08-2009 om 10:07

Hier ook volgende week

Mijn oudste begint volgende week ook op het VO. Hij is er super ontspannen onder, maakt zich nergens druk om. Hij heeft zijn schoolspullen gekocht (dat wilde hij wel al graag voor de vakantie doen) en zijn boeken gekaft. Het lesboek voor Engels heeft hij al bijna uit (hij lag helemaal in de deuk, 'wat een makkie!').

Hier in de stad hebben alle VO-scholen al voor de vakantie (allemaal op dezelfde dag) een kennismakingsochtend voor de nieuwe leerlingen. Zoon kent zijn mentor dus al, zijn nieuwe klasgenoten en ook de twee junior-begeleiders (vierdeklassers, die de jonkies een beetje op weg helpen). Dat scheelt wel.

Voor verdwalen in he nieuwe gebouw is hij niet bang: hij is nu drie keer in het gebouw geweest en kent het al op zijn duimpje. Daar heeft hij een talent voor, in tegenstelling tot zijn moeder, die was vroeger altijd de weg kwijt en droomt daar nog steeds wel eens over...

Ik vind het erg leuk, deze nieuwe fase! Zoon is er ook gewoon helemaal aan toe, is écht erg gegroeid (in alle opzichten) in groep 8. Een jaar geleden was het nog zo'n knulletje, nu is het een echte kerel. Dinsdag introdag op schol, woensdag eerste echte lesdag. En dan een week later nog een paar dagen op kamp.

IngridT

IngridT

28-08-2009 om 10:38 Topicstarter

Moe!

Ondanks zijn relaxte hopuding vindt zoon het toch wel vermoeiend hoor, allemaal. Gistern lag hij al om 1/2 9 in bed (normaal eerder tegen 1/23 10 en slaapt nooit voor 10-en).

Vanochtend stond ie om 7 uur echt glazig om zich heen te kijken. Ik kon echt aan hem merken dat ie mentaal overuren heeft gedraaid deze week. Zoveel nieuwe indrukken...

Gelukkig is het vrijdag, en kan ie even bijkomen. En dan volgende week 3 dagen school, en dan 2 dagen kamp...

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.