Ineke
10-09-2009 om 17:48
Niemand kiest volgend jaar nog latijn..
Dochter zit in de tweede klas van gymnasium. Ze heeft dus een jaar Latijn gehad. Het leek haar heel leuk om oude teksten te kunnen lezen, en ze houdt van de verhalen over de Romeinen en zo. Maar..ze hebben ongelofelijk veel huiswerk voor latijn, het is een saaie methode, best ouderwets en niemand in de hele klas vindt het een leuk vak. Veel grammatica, rijtjes etc. natuurlijk moet je bij iedere taal veel woordjes en gramatica leren, maar dit is best veel.
Hebben jullie ook die ervaring? Zijn er nog kinderen die Latijn kiezen?
Docent schijnt ook geen opwekkend figuur te zijn. Ik snap dat dus niet: zo gaat de lol er dus helemaal af en dan vinden ze het vaak nog raar dat de kinderen dit vak laten vallen! Ze heeft nu ook Grieks erbij. Daar was ze al een stuk positiever over.
Begrijp me goed, van mij hoeft ze niet per se die vakken te doen, maar wat is dan nog het nut van deze vakken? Niemand is nog gemotiveerd.
Zijn er andere ervaringen op andwere scholen?

Henriette123
10-09-2009 om 19:42
Hier wel grieks en/ of latijn gekozen
Onze dochter startte in de brugklas samen met zo`n 90 andere gymnasium leerlingen. Toen ze in de vierde gingen kiezen, kozen zo`n 60 leerlingen grieks en of latijn.
Het nut is moeilijk te zeggen. Onze dochter deed N en T want daar kun je zoveel mee. Nu studeert ze theologie en nederlands, en waar heeft ze wat aan? Aan Grieks en Latijn, wat inderdaad vaak als nutteloos vak wordt gezien.
Broer idem dito. Ook N en T, hij alleen met latijn. Nu studeert hij geschiedenis, en heeft hij profijt van zijn latijn en de op hun school daarbij horende KCV( Klassieke Culturele Vorming).
Voor onze kinderen waren het dus zeker nuttige vakken.
Ze zaten overigens op een scholengemeenschap, en niet op een apart gymnasium.

Lynna
10-09-2009 om 21:04
Verplicht een van beide kiezen
Ze moeten uiteindelijk wel in een van beide eindexamen doen, het is immers een gymnasium. Dochter vindt de grammatica van Latijn overigens ook saai. De verhalen vindt ze leuker. Maar ik begreep dat ze aan het einde van het 3e jaar alle grammatica hebben gehad en dan vooral gaan vertalen. Lijkt haar leuker!
Grieks vindt ze wel leuk, maar daar heeft ze ook een leukere docent voor. Want zoals bij alle vakken, is dat erg belangrijk!

maan.
10-09-2009 om 21:07
Docent erg bepalend
Mijn ervaring destijds met de middelbare school was toch echt dat het de docent was die een vak kon laten leven of kapot kon maken.. en dat geldt niet alleen voor latijn.
Ik vond latijn over het algemeen erg leuk; grieks begon boeiender maar werd sneller moeilijk en schijnt grammaticaal ook iets ingewikkelder volgens mijn broer (ik heb maar één jaar grieks gehad, hij heeft grieks als eindexamenvak gekozen en latijn laten vallen).

Mamvantwee
11-09-2009 om 10:49
Je moet nou eenmaal eerst die grammatica leren
Ik herinner me van vroeger dat de eerste twee jaar bij Latijn gewoon veel stampwerk was. Rijtjes, vervoegingen, dat soort dingen. Saai, maar wel nodig. Daarna kwamen de leuke teksten, de 'grote namen', of een Asterix in het Latijn.
De leerkracht is van grote invloed op de lol die je hebt in elk vak, dus ook voor klassieke talen.
groet, Mamvantwee

Bintje
11-09-2009 om 12:12
"De leerkracht is van grote invloed op de lol die je hebt in elk vak, dus ook voor klassieke talen."
Dat klopt helemaal, met dat verschil dat je op een scholengemeenschap Latijn (of Grieks) kunt laten vallen en bijvoorbeeld Nederlands niet.
Belangrijkste reden om door te gaan met de klassieken is dat je het leuk vindt, interessant. verder speelt mee dat je het leuk vindt er extra energie in te steken. De eerst 3 jaar zijn het saaist: grammatica stampen en woordjes. Daarna pas je dat toe. Heb dat toevallig mijn dochter vandweek ook verteld. Zij is net in de brugklas Gymnasium begonnen en had haar eerste les Latijn gehad.
Voordelen van de klassieken zijn dat je zeer goed grammatica leert en leert doorzien, dat je woorden van andere (westerse) talen sneller doorziet, dat je wat analytischer leert denken, dat je wat meer te doen hebt, dat je leert stampen en doorzettingsvermogen toont, dat je bij 2 voor 12 wat meer vragen kunt beantwoorden etc.
Ik zelf ben blij dat ik Latijn heb gehad maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat vindt. Maar goed, ik vind talen leuk.

Jolijt
11-09-2009 om 13:00
Hier een tvwo
waar ze in de 2e Latijn erbij kunnen kiezen. Ongeveer de helft van de leerlingen doet dat. Onze dochter vond het zo'n leuk vak (en makkelijk) dat de leerkracht haar er Grieks bij heeft aangeboden (zonder examen, want school heeft geen gymn. afdeling).Zij zit inmiddels in de 4e en heeft nog steeds Latijn, met ongeveer de helft van de originele klas. Zoon zit net in de 2e en vind het ook een leuk vak, die zal het zeker volgend jaar nog wel houden.

Mamvantwee
11-09-2009 om 13:04
De klas werd steeds kleiner
Ik zat ook op een vwo met en zonder Latijn, en heb wel examen gedaan in Latijn. We begonnen in de 2e klas met Latijn, en toen waren er twee klassen vol (dus zo'n 60 leerlingen) die Latijn leerden. In de 3e nog maar 1 klas en uiteindelijk bij het examen zaten we met zijn zessen...!
Ik vond het leuk, voelde me wel speciaal omdat ik 'Latijn deed', anderen vonden het moeilijk en dat gaf dus wat status... En tegenwoordig heb ik er voordelen van, zoals Bintje ze opsomt.
groet, Mamvantwee

Tirza G.
11-09-2009 om 17:06
Latijn
Zoon heeft het gekozen, het was de eerste jaren echt stampen en grammatica. Nu komt het betere werk. Grieks heeft-ie laten vallen, hij is geen abstracte denker, dat werd hem echt te gortig. Een mens moet ook nog wat tijd overhouden voor een léuk vak, zuchtte hij, en koos filosofie. Ik moet er niet aan den-ken, maar hij is er razend enthousiast over.
Tirza