Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Suzanne

Suzanne

04-03-2018 om 23:58

Niet eens met advies orthopedagoog basisschool

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Mijn zoon is 9 jaar en zit in groep 6 van het regulier basisonderwijs.
Eigenlijk ging het vanaf de start van de basisschool al nooit echt heel soepel op school. Mijn zoon heeft Asperger en scoort constant erg hoog op rekenen,een hoge cito I-score, terwijl hij voor spelling en lezen en vaak voor begrijpend lezen heel erg laag scoort, cito V-score. Toen hij in groep 4 zat, hebben we hierover vaak contact met school gezocht. School zag geen probleem en dacht dat onze zoon wat minder slim was en toevallig heel goed was in rekenen. Wij dachten echter dat er meer aan de hand was. Wij opperden de mogelijk dat hij dyslexie kon hebben, maar school gaf aan dat dit niet kon omdat de test die school had afgenomen dit niet aantoonde. Omdat het bij ons toch niet goed bleef voelen hebben wij onze zoon laten testen op IQ. Hieruit kwam dat hij een performale score had van 98 en een verbale score had van 123. Met deze resultaten zijn we naar school gegaan en deze schakelde de orthopedagoog verbonden aan school in. De orthopedagoog gaf vervolgens aan dat kinderen die zo'n groot verschil hebben in performale score en verbale score vaker niet goed functioneerden op school. Even voor de duidelijkheid, zij heeft onze zoon nooit geobserveerd of uberhaupt gesproken. Omdat wij eigenlijk niets konden met deze analyse hebben wij onze zoon laten testen op dyslexie bij het RID. Daaruit kwam dat hij inderdaad dyslexie had. Na een half jaar behandeling scoorde hij eind groep 5 ineens een I bij CITO begrijpend lezen. Toen had hij dus ineens voor rekenen een I en voor begrijpend lezen een I. School had vanwege de dyslexie ook begrijpend luisteren afgenomen en hiervoor haalde hij een II. Dezelfde orthopedagoog verbonden aan school gaf vervolgens aan dat kinderen die duidelijk naar HAVO of VWO zouden uitstromen niet teveel gepamperd zouden moeten worden en dat hij dus geen dyslexie extra's zou moeten gebruiken bij de volgende cito toetsen. Nu heeft hij vorige week zijn rapport groep 6 mee naar huis gekregen en heeft hij voor rekenen een I gehaald en voor begrijpend lezen een krappe III, bijna een IV. Begrijpend luisteren is vanwege het advies van de orthopedagoog niet meer afgenomen. Onze zoon volgt nog een behandeling tegen dyslexie.
Wij willen nu graag dat er toch ook nog begrijpend luisteren wordt afgenomen zodat we straks niet met een verkeerd schooladvies zitten. School heeft namelijk geen rapport met cijfers, alleen de cito-scores worden weergegeven. De leerkracht gaf aan dit een goed idee te vinden. De orthopedagoog vond dit echter niet nodig omdat onze zoon in het vervolgonderwijs ook begrijpend lezen zal moeten beheersen. De orthopedagoog die mijn zoon behandelt voor zijn dyslexie vond het ook niet nodig, maar gaf aan dat het ook niet zoveeel moeite was om de toets wel af te nemen. De school volgt nu echter het advies van hun eigen orthopedagoog. Wij zijn hier niet zo blij mee. Cito zelf adviseert overigens voor kinderen met dyslexie om wel de begrijpend luisteren toets af te nemen.
Hoe moeten we hier nu mee omgaan? Zijn wij nu te bezorgd en is zo'n begrijpend luisteren toets niet zo belangrijk? Volgens de juf is onze zoon trouwens erg goed in de zaakvakken op school.
Wij denken er nu over om de toestemming voor school in te trekken om onze zoon te bespreken met de orthopedagoog. Zij heeft ons nu al 3 keer 'fout' geadviseerd. Wat denken jullie? Is dat nu juist slim of juist niet?

Ik ben erg benieuwd naar jullie oordeel.

Nou

Je kunt beter aangeven wat je wel wil dan aangeven wat je niet wil. Vaak is dat toch een gevecht tegen de bierkaai en je kunt er geen punten mee scoren.

Ik ben niet op de hoogte van de I, de II, en weet dus niet of dat voldoende of onvoldoende is.

Handiger lijkt mij om aan te geven dat je wel wil dat je zoon geholpen wordt met waar hij steun bij nodig heeft. Je pakt een blinde ook niet zijn bril af en bovendien is het gelukkig steeds meer gebruikelijk dat op vervolgonderwijs ook steun komt bij het aanleren van belangrijke vaardigheden op schools gebied.

En geef hem zonodig thuis ondersteuning als je daar de mogelijkheden voor ziet. Soms kun je het niet aan de school over laten en je zoon klinkt slim genoeg dat hij ook elders kan leren wat hij nodig heeft om op een goed niveau onderwijs te kunnen blijven.

Ib-er

Hoe staat de ib-er erin.? Het schooladvies wordt in het algemeen door de leerkracht en de ib-er opgesteld, niet zo zeer door de orthopedagoog.

Hier een dylect met een D voor begrijpend lezen. Maanden later werd de toets alsnog mondeling afgenomen en haalde kind een A. De school heeft daarna de toetsen mondeling afgenomen omdat de Cito ook bmv audio wordt afgenomen. De leerkracht verhoogde meteen het advies.

---
Het klopt wel dat op vo de toetsen schriftelijk worden afgenomen. Alleen krijgen ze daar geen toetsen begrijpend lezen meer. Je kan je ook beter voorbereiden want een toets van een vak is toetsen of je de materie begrijpt en geleerd hebt.

Maar het blijft voor een dyslect wel lastig omdat hun antwoorden vaak aan de korte kant zijn en zo net dat beetje info missen waarmee een ander punten scoort. Dat is ook terug te zien in hun woordenschat; net niet het juiste woord gebruiken om een antwoord die lading te geven zoals het bedoeld wordt waardoor de docent kan zien dat je het begrepen hebt.
Maar ja, dat is latere zorg.

Beperk de groep waarmee je hierover in gesprek ga. Praat met de in-er en de juf. Maak met hen een plan. Te veel mensen te veel meningen.

Dora

Dora

05-03-2018 om 10:32

latere zorg

Precies. Ik vind het altijd zo raar als scholen roepen: maar later moet hij dit of dat kunnen. Het gaat er juist dat school hem nu helpt met leren en toetsen maken. Later is van later zorg. Jullie kunnen strakes zorgvuldig een middelbare school uitkiezen, met een goed dyslexie-beleid. Dat verschilt enorm van school tot school. Je moet ook vragen wat andere ouders van de zorg vinden, want de school schetst vaak een te rooskleurig beeld.

Wat vind de IB'er?

Goed in zaakvakken, haalt een I op begrijpend luisteren. Klinkt alsof dat op de middelbare school helemaal goed komt. Zoals Flanagan al zegt, je krijgt het boek mee naar huis en een week later een toets daarover; hoe je dat boek leest (of laat voorlezen) moet je helemaal zelf weten. Begrijpend lezen komt pas in de bovenbouw bij de vreemde talen weer terug, en een dyslect - of zelfs een excellente beta-leerling zonder dyslexie die het anders 'niet zou halen' - kan in de bovenbouw vrijstelling krijgen voor alle vreemde talen behalve Engels.

Ik zou met de IB'er gaan praten met de insteek: de orthopedagoog heeft gezegd dat dit kind duidelijk naar HAVO/VWO moet (kun je dat zo interpreteren?), wij denken gezien de resultaten op de zaakvakken en op het begrijpend luisteren dat hij dat prima aan moet kunnen, hoe zien jullie dat? Op de laatste CITO toets begrijpend lezen scoorde hij helaas niet op niveau, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de toetsresultaten omhoog gaan? Als de toetsresultaten niet omhoog gaan of erg wisselvallig blijven, hoe zijn ze het schooladvies dan voor zich? Als de toetsresultaten omhoog gaan, kijken ze dan naar het "eindresultaat" of blijven de slechte scores uit groep 6 hem nagedragen worden?

Wat je vooral wil is dat jullie en de IB'er hetzelfde gaan denken over het uitstroomniveau van je kind. Pas daarna kun je het hebben over hoe je gaat zorgen dat dat er ook uit komt op de CITO toetsen.

Hij zit "pas" in groep 6, hij heeft in het verleden een keer een I gehaald voor begrijpend lezen, die III is nog steeds een verbetering tov eerdere scores. Dus ik vind een insteek die zich richt op het lezen en niet op het luisteren nog best te verdedigen. Daar moet dan wel een plannetje achter zitten. Gerichte instructie op leesstrategieën, en extra tijd (heel erg standaard bij dyslexie op de middelbare school en een goede manier om hem te 'dwingen' die leesstrategieën te gebruiken - hij kan iig niet het smoesje 'geen tijd' meer gebruiken). En dan afspreken dat je na de volgende toetsronde evalueert.

@Emma

@Emma

05-03-2018 om 13:09

behandeling

Een behandeling tegen dyslexie bestaat niet. Dyslexie heb je voor het leven en het gaat nooit over. Je kunt leren ermee om te gaan, en daar kan voorleessoftware of mondeling toetsen aan bijdragen. Het gaat om tekstbegrip, met de nadruk op begrip.
Als hij een diagnose heeft vind ik wat die orthopedagoog zegt echt onbegrijpelijk. Hoezo teveel pamperen? Wat iemand al eerder zei: je pakt een slechtziende ook zijn bril niet af omdat hij anders lui of teveel gepamperd wordt. Ga eens naar de tu in Delft, daar zitten studenten die met voorleessoftware en koptelefoon razendsnel de ingewikkelde wetenschappelijke verhandelingen tot zich nemen. Echt, laat je niet inpalmen door een orthopedagoog die zegt dat je zoon het allemaal maar zelf moet kunnen/uitzoeken.

@Emma

@Emma

05-03-2018 om 13:16

nog iets

Ik weet dat ze bij cito erg moeilijk doen over begrijpend luisteren ipv begrijpend lezen. Begrijpend luisteren is vaak in kleine stukjes met visuele ondersteuning. In wezen is dat iets anders. Begrijpend lezen is een tekst begrijpen, al of niet voorgelezen. Toch een beetje anders. En dat voorlezen ziet cito niet zitten. Scholen zijn er ook niet allemaal enthousiast over. Maar voor dyslecten kan het net het verschil maken.

Triva

Triva

05-03-2018 om 15:59

vo en bo

zijn niet te vergelijken voor een kind met dyslexie. Gewoon een stukje huiswerk op krijgen en daar een toets voor krijgen is veel makkelijker dan een stuk tekst voor je neus krijgen en daar meteen maar vragen over moeten beantwoorden. Het Vo is veel overzichtelijker mits je er eentje treft waar magister leidend is zodat je kind niet zelf het huiswerk moet opschrijven wat de leerkracht binnensmonds opleest.

Verder zijn er veel scholen die werken met dyslexiesoftware, tekst wordt voorgelezen, vaak mag je de toetsen er ook mee maken dus al dat geroep over wat er niet kan op het vo kun je naast je neerleggen. Jouw kind moet nu geholpen worden om de beste resultaten te halen, om te oefenen op zijn eigen niveau en niet eronder omdat dat makkelijker is.

Yara

Yara

05-03-2018 om 17:03

@Suzanne

Heb je al contact gezocht met een onderwijsconsulent?

Tango

Tango

05-03-2018 om 22:03

Basisscholen

Basisscholen lijken vaak niet echt te weten wat ze kunnen bieden bij dyslexie. Tenminste, dat is onze ervaring. Zoon hier doorliep ook een begeleidingsprogramma voor dyslexie (niet tegen dyslexie want dat kan niet, dyslectisch ben je en zal je helaas altijd blijven). Toen dat programma was afgerond moest school iets doen ter voortzetting. Dit is niet echt van de grond gekomen. Zoon kreeg af en toe wat extra begeleiding, spelling, begrijpend lezen. En dan weer ineens een periode niet. Begrijpend luisteren kreeg hij ook een paar jaar, alleen in groep 8 vonden ze weer dat hij het zelf moest doen (volgens school werd dit zo voorgeschreven) en moest hij weer begrijpend lezen. Tijdens gesprekken met het samenwerkingsverband voor VO werd aangeraden toch weer begrijpend luisteren aan te bieden, waar hij duidelijk hoger op scoorde. Mede hierdoor mocht hij toch nog naar het VMBO, anders was het praktijkonderwijs geworden.
Nu zit zoon op het VO. VMBO-basis met LWOO. We lopen nergens meer tegenaan en als er wel iets is wordt dit meteen opgepakt. Zoon heeft een dyslexie-pas, krijgt extra tijd met toetsen, mag toetsen maken met Kurzweil etc. Een verademing moet ik zeggen.
Suzanne, jij hebt werkelijk een orthopedagoge getroffen op school die en niets van dyslexie begrijpt en niet van VO-scholen. Naar mijn idee is er, zeker met het gebruik van ipad-onderwijs, juist veel meer mogelijk w.b. teksten luisteren e.d. En in groep 6 hoef je het al helemaal nog niet te laten. Je zoon krijgt overigens ook nog geen advies in deze groep, dus voor nu zou ik het niet belangrijk vinden om begrijpend luisteren af te nemen, maar wel in groep 7 en 8.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.