Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Simone Groot

Simone Groot

03-02-2012 om 16:32

Niet eens met schooladvies

Vorige week schooladvies van zoon gehad, waar we het eigenlijk niet zo mee eens zijn. Het advies is VMBO-KB op basis van 8 jaar cito-scores op voornamelijk C-nivo een entreetoetsscore van 40 en een Nio van 98. Zoon heeft wel altijd goede rapporten en heeft altijd 8, 9 en 10 voor de leertoetsen. We hebben de indruk dat het er niet helemaal uitkomt bij zoon en nu hij dit schooladvies heeft gekregen zit hij helemaal in de put. Zelf vind ik het ook een beetje tegenvallen, omdat ik zie dat hij bij de leertoetsen amper hoeft te leren en dan kent hij de leerstof al. Het liefst zou ik hem willen laten starten op VMBO-TL omdat ik echt de indruk heb dat hij dat prima aankan. Wie heeft hier ervaring mee en wat is wijsheid in deze?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

03-02-2012 om 17:51

Simone

Je kunt in gesprek gaan met school uiteraard, die mogelijkheid zou er moeten zijn. Mocht het uiteindelijk toch niet lukken, zoek een brede vmbo school waar ook een tl deel is. Op een goede school mag hij alsnog doorstromen, een paar vrienden van mijn zoon stroomden alsnog door op die manier.

Simone Groot

Simone Groot

03-02-2012 om 19:44

Fiorucci

Bedankt voor je bericht en ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en dat we voor een brede school moeten gaan. De voorkeurschool zal waarschijnlijk niet gaan lukken, tenzij de eindcito nog hoger uitvalt, dat willen we nog wel even afwachten. Wat ik achteraf wel vervelend vind is dat ik me blijkbaar niet goed voorbereid heb op groep 7 en 8 en al die jaren in de veronderstelling ben geweest dat een c-score voldoende was. Verder doen de prima rapporten en cijfers er ook niet voldoende toe. Wat voornamelijk telt zijn de leerlingvolgsysteem cito-scores en de entreetoets, terwijl vorig jaar werd gezegd de entreetoets is om te kijken waar nodig nog bijgespijkerd moet worden. Afijn, ik ben wel van plan om volgende week nog even een gesprek op de nieuwe school aan te vragen en te informeren naar de mogelijkheden.

Kobalt

Kobalt

04-02-2012 om 10:59

Cito

Als je op de eindcito van 2011 een percentiel van 40 hebt, dan hoort daar een score van 533/534 bij.

http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/eindtoets/citotoets.shtm (naar beneden scrollen naar terugblik en eindresultaten 2011). In ons samenwerkingsverband zit je dan in het overleggebied van de VMBO-T. Dus dan is het echt een twijfelgeval. In de link kun je de bovenaan de schoolkeuzegids downloaden en daar staat achterin een schema. http://www.swvamstellandmeerlanden.nl/index.php?id=88#c235 Vanaf deze webpage kun je ook leerlingprofielen downloaden. Dan kun je kijken of je vindt dat je zoon aan het profiel van een vmbo-t leerling voldoet.

Kobalt

Kobalt

04-02-2012 om 12:05

En vanuit zo'n leerlingprofiel kun je dan mooi argumenten halen, waarom het kind dan wel op het VMBO-T zou passen.
En dan maar hopen dat de eindcito een mooie score geeft.

Onze zoon was vorig jaar op de entree toets bij een onderdeel echt heel erg veel slechter dan de rest. Dat onderdeel (spelling) hebben wij met oefenen op kunnen krikken. Hierdoor was zijn eindscore ineens een stuk hoger dan verwacht.
Maar ja, de eindcito is al volgende week, dus dat gaat hem niet meer worden.

Bijzonder.

Wat ik wel bijzonder vind is dat er nu in dit draadje zo tot-op-de-punt-nauwkeurig wordt doorgepraat over wat die verschillende scores nu precies qua school betekenen, terwijl er elders op OOL altijd zo op wordt gehamerd dat de CITO ook maar tot op zekere hoogte belangrijk is, en dat het advies van de school zelf, de werkhouding, concentratie,inzet,etcetera van de leerling toch zeker zo zwaar moet meetellen enzovoortsenzovoorts.

Blijft natuurlijk vervelend als Simone & school het niet eens zijn over het advies qua VO, maar dan lijkt het me dat je nu moet gaan praten over het complete 'plaatje' van Simone's kind, niet alleen over een hele riedel scores, toch? (en dan bedoel ik zowel hier op OOL, als op school, dat praten)

Ingrid

Kobalt

Kobalt

04-02-2012 om 12:21

Ingrid

Ingrid, op de plaatselijke scholen hier, zijn die getalletjes van cito gewoon heel erg verschrikkelijk belangrijk. Ze houden zich echt aan dat schema wat in die kernprocedure gegeven wordt. Als je heel erg afwijkt, kan er een test gedaan worden, maar het gaat vooral om de cijfers.
Ik moest altijd denken aan dat liedje van Hazes: 'Kleine jongen, op school al zul je merken, dat alles draait om cijfers en om macht.'
Nou hier wel dus.

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2012 om 13:15

Klopt

Hier owrdt gelukkig wel meer naar het totaalplaatje gekeken, maar ik zie hier regelmatig berichten verschijnen waaruit het tegendeel blijkt! Mijn dochter heeft een vwo advies, ondanks haar rekenen op wat lager niveau. Maar aangezien ze kwa taal en zaakvakken vwo+ scoort en erg hard en serieus werkt, heeft ze toch vwo advies gekregen.

Het hele plaatje is maar schijn

Ingrid:"terwijl er elders op OOL altijd zo op wordt gehamerd dat de CITO ook maar tot op zekere hoogte belangrijk is, en dat het advies van de school zelf, de werkhouding, concentratie,inzet,etcetera van de leerling toch zeker zo zwaar moet meetellen enzovoortsenzovoorts."
Ja. Maar dat is, excuseer me, prietpraat.
Je kunt die mening hebben, maar de selectie in het vo is sinds jaar en dag keihard naar cijfers. Niet naar schoolrapporten, maar naar cito scores/leerlingvolgsysteem.
Daar waar er onder het mom van 'het hele plaatje' geschoven wordt, kan dat alleen maar omdat er nog plaats is (vo zoekt leerlingen, maakt niet uit welke).
Ververvelend is wel dat er nog steeds basisscholen zijn die voortdurend de mantra van het hele plaatje verkondigen (zie de mooie rapporten van het kind van Simone) en de cijfers onder de mat vegen (cito is niet zo belangrijk), terwijl die schoolmening helemaal niet telt in de doorstroom.
Daar maken de vo-scholen de dienst uit.
En die hebben het voornemen daar inderdaad steeds strakker in te zijn (allemaal door het hele land hetzelfde). De komende verplichte eindtoets bo wordt dan ook een examen waarvan de uitslag op de punt nauwkeurig gaat bepalen waar je terecht komt in het vo.
Maar goed, dat is in feite al praktijk, op uitzonderingen na.
Uit eigen ervaring: vriendin van zoon moest voor inschrijving deelnemen aan een aanmelddag, zodat de vo school 'het hele plaatje' zou kunnen beoordelen. Ze vroegen haar het hemd van het lijf. Leek wel ballotage
Zoon werd uitgeloot werd op een andere school uitgeloot.
School van vriendin besloot in de tweede ronde nog een brugklas te openen. Ik belde op of zoon er terecht kon. 'Wat is zijn cito?' 'Oke, hij is aangenomen'.
Toen al was dat gedoe om dat hele plaatje maar schijn.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2012 om 15:40

Miriam

Kennelijk is alhier dan toch sprake van een uitzondering? Hier een onderwijskundig rapport, geen cito, wel een Nio, maar waar het advies van de basisschool echt bindend is. Dochter scoort voor vwo te laag met rekenen, maar mag toch gewoon vwo gaan doen, omdat ze dat advies krijgt. Op alle scholen wordt niet geloot, dat speelt wellicht mee,er is plek genoeg overal.

Precies, dat

"Op alle scholen wordt niet geloot, dat speelt wellicht mee,er is plek genoeg overal."
Inderdaad. Vo school zoekt leerlingen, maakt niet uit welke.
Groet,
Miriam Lavell

Heel herkenbaar

Hier is ook meer plek op de scholen dan dat er leerlingen zijn, sinds een jaar of twee. Om toch met 5 Havo/VWO brugklassen te starten zijn de toelatingseisen omlaag gegaan.
Een kind met een score zoals van de topic-starter kan hier zo in een VMBO-T/Havo klas beginnen. Met les op Havo nivo en ook mogelijkheid op te stromen naar VWO.

Ik heb sterk het idee dat kinderen meer kansen krijgen op scholen die staan te springen om meer leerlingen.

't is maar een idee

"Ik heb sterk het idee dat kinderen meer kansen krijgen op scholen die staan te springen om meer leerlingen."
Ik weet het niet. De instroom havo/vwo is wel hoger, maar het aantal afstromers ook.
De verplichte reken- en taaltoetsen (examens ook) gaan nog eens extra selecteren. In werkelijkheid is het beleid er telkens weer op gericht om de stroom omhoog in te dammen.
De gedachte dat kansen geven verspilde moeite is, is volgens mij dominant in Nederland.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2012 om 18:09

Dat is de vraag, hoger had mijn dochter niet geplaatst kunnen worden.. Mijn zoon kreeg van school een vmbo-t advies, maar met als opmerking dat hij wel een hele goeie nio had gemaakt, met als resultaat dat hij het mocht proberen in een vmbo-t/havo klas.

Is ze al geplaatst?

Fio, is je dochter al geplaatst dan?
Uit het verhaal van je zoon blijkt eens te meer dat de cijfers meer waarde hebben dan het advies.
Ik wil je niet bang maken, maar ik vind ervaringen als die van Simone altijd zo triest. Heeft ze altijd in de veronderstelling geleefd dat.... blijkt het toch anders te zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

04-02-2012 om 22:27

Tja,

Ik zit dus in hetzelfde schuitje. Die paar lettertjes van de CITO's zijn veel belangrijker dan de mooie rapporten door de jaren heen. En nee, dat heeft echt niemand ons ooit verteld. En dan gaat het ook nog om lettertjes vanaf groep 6, terwijl dochter juist dit laatste jaar een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt die geheel aan school voorbij lijkt te zijn gegaan.

Wij hopen ook maar op een goede eind-CITO en hebben een middelbare school uitgekozen die niet moeilijk doet over opstromen. Maar het is zo'n tegenslag voor een toch al wat faalangstig meisje. Ik ging er werkelijk van uit dat school zou doen wat ze altijd zeggen dat ze doen: naar het hele kind kijken.

Maar als het dan toch alleen om CITO's gaat, waarom dan niet alleen de eind-CITO? Die geeft tenslotte het meest recente beeld. Dan zou bij een grote afwijking nog naar de oude CITO's gekeken kunnen worden. Zoals het nu gaat, is het juist andersom: de oude CITO's bepalen het schooladvies en de nieuwste kan dat hooguit een beetje bijstellen.

Op naar de volgende

Vo scholen moeten toelating baseren op het advies en een onafhankelijke toetsing. Die Cito-eindtoets is zo'n onafhankelijke toetsing.
Evanlyn:"Maar als het dan toch alleen om CITO\'s gaat, waarom dan niet alleen de eind-CITO?"
Dat is ook zo.
Ik ken geen doorstroomprotocol waarin dat lvs als doorslaggevend wordt genoemd. Het is wel mogelijk dat de basisschool dat gebruikt als basis voor het advies. Maar ja, dat advies telt helemaal niet als de Cito score hoog genoeg is.
Is de Cito score passend bij de schoolkeuze, dan wordt er niet naar dat lvs gekeken. Vo scholen hebben meer te doen, op naar de volgende.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2012 om 07:38

Miriam

Ja, ze is al geplaatst. Bij zoon zorgde het totaalplaatje voor vmbo-t, maar door de onverwacht hoge nio mocht hij naar een dubbele brugklas. Mijn punt is dat het vo afgaat op het basisschooladvies, en niet zelf eisen gaat stellen,alsnog. Geen gemuggezift over een citopuntje meer of minder. Als hij een havo advies had gekregen had hij naar de havo gemogen. Daarbij krijg je hier eerst een voorlopig advies dus is er nog tijd genoeg om met de basisschool in gesprek te gaan, als het advies heel anders uitpakt dan je verwacht.

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2012 om 11:31

Wat je anders moet? Er zijn op sommige scholen hier vmbo-t brugklassen, en ook vmbo-t/havo brugklassen. Dus heb je een vmbo-t advies, dan ga je naar die brugklas, maar heb je een vmbo-t maar is er aanleiding om te vermoeden dat er veel meer in zit, dan ga je naar de combi. Alhier zijn geen lotingen en wachtlijsten en kun je je keuze voor de school ook mede laten bepalen door het advies wat je krijgt.

kaatje43

kaatje43

05-02-2012 om 15:54

Wel luisterend naar schooladvies

Hier toch andere ervaringen wb cito/schooladvies.

Oudste Cito 537 met Havo advies: kwam in Mavo/Havo brugklas
Jongste Cito 536 met Havo/VWO advies: kwam in Havo/VWO klas

Gaat hier om de dezelfde school. In de tijd van oudste weinig nieuwe leerlingen en in de tijd van jongste konden ze het nieuwe aanbod bijna niet aan.

Stickie

Stickie

05-02-2012 om 23:36

Brugklas

Zijn er dan verder helemaal geen scholen die nog een 'echte' brugklas hebben? Op de school van onze dochter zijn de 1e klassen nog volledig gemengd. Alle niveaus door elkaar. Pas in het tweede jaar worden de kinderen in klassen van 2 niveaus bij elkaar gezet (vmbo-b/vmbo-k, vmbo-k/vmbo-tl, vmbo-tl/havo, havo/vwo en vwo). In het derde jaar komen ze pas op het definitieve niveau terecht.
In december van het 1e jaar volgt een voorlopig advies voor het tweede jaar. In april het definitieve advies.
Bovendien is het dan ook nog zo dat de leerling het advies mag afwijzen, als hij/zij denkt toch een hoger niveau aan te kunnen. Dit mogen ze 1x doen, in het eerste of in het 2e jaar. Als in het daarop volgende jaar blijkt dat het advies van de leerkrachten toch weer lager ligt dan dat wat de leerling heeft 'gekozen', dan worden ze halverwege het jaar alsnog weer een niveau teruggeplaatst. Dit gebeurt dan in december. De eventuele gemiste lessen (verzorging o.i.d.) moeten dan door de leerling zelf worden ingehaald.
In het eerste jaar is het ook zo dat de toetsen op een andere manier gewaardeerd worden. Dit gaat op een schaal van 1 t/m 5. 1 staat voor het laagste niveau (basis/kader) en 5 voor het hoogste (vwo). Je kunt zo goed (zelfs per vak) zien hoe je kind scoort.
Ik vind het een mooi systeem. In ieder geval wel voor onze dochter. Ze heeft hier de kans gekregen te laten zien wat ze kan. Eind groep 7 was het voorlopige advies LWOO vmbo-basis en nu krijgt ze een voorlopig vmbo-tl/havo advies.
Met dit systeem wordt er naar mijn idee toch minder druk gelegd op het advies van de basisschool en/of de uitslag van een cito eindtoets (die hier trouwens ook niet werd afgenomen op de basisschool).

Ook blij

Ik ben ook blij met het feit dat scholen niet allemaal van die uitgebreide brugklassen heeft.
Als het kind, zoals dat van Stickie, de kans krijgt om via LWOO op te klimmen, dan is dat prachtig natuurlijk. De breedheid van het niveau werkt over het algemeen goed voor degenen die aan de onderkant scoren.
Maar voor mijn twee oudste kinderen, die de laatste drie jaar van de basisschool hun vingers niet meer uit hun neus haalden, is het een verademing eindelijk in een klas terecht te komen met leerlingen van hetzelfde niveau.
Volgens mij hangt het dus ook erg samen met het niveau van je kind en de mogelijkheid te groeien.
n@nny

Stickie

Stickie

06-02-2012 om 15:42

Mee eens

Ik ben het wel met jullie eens dat het per kind zal verschillen. Wat jij zegt N@nny was voor ons een afweging en reden om het wel te doen. Juist voor onze dochter pakt het inderdaad goed uit, wat we al hadden verwacht (en gehoopt).
Maar ik zie wel bij kinderen die op vwo-niveau werken dat het eerste jaar erg makkelijk is. Ze zakken soms zelfs de tweede helft van het jaar in omdat het te makkelijke gaat en ze het gaan onderschatten. En dan loopt je het risico op een lager niveau natuurlijk. En het wordt in het tweede jaar (op vwo-niveau) opeens aanpoten omdat ze tot dan toe niet gewend waren om te leren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.