Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annejet

Annejet

11-12-2011 om 20:46

Niet eens met straf van school

Mijn brugklasser heeft afgelopen week straf gekregen van een docent. Ze was haar boek vergeten en moet de volgende les alle boeken van dat vak, inclusief werkboeken, meenemen (dus zowel het A- en B-deel). Dat levert een behoorlijk extra gewicht op in de tas, die normaal al zo'n 10+ kilo is. Normaal gesproken vind ik het prima dat school straffen uitdeelt en zal ik daar ook niet over klagen, maar nu ben ik het er zo niet mee eens. Van mij mag dochter dus geen extra boeken meenemen, het is zo al zwaar genoeg voor haar. Ik heb gezegd dat de leerkracht mij maar moet bellen als hij er problemen mee heeft.
Wat vinden jullie? (Ik twijfel nu al over mijn eigen stelligheid, en wil niet als dwarse ouder te boek komen te staan.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-12-2011 om 21:20

Niet bemoeien

Ik zou mij er niet mee bemoeien. Kind kan die twee boeken extra in de tas heus wel verdragen.
By the way: als die tas blijkbaar zo'n probleem is, kunnen er dan geen boeken op school in het kluisje blijven?

Annejet

Annejet

11-12-2011 om 21:29

Maar...

Vinden jullie het geen stomme straf? Ik snap sowieso niet waarom de kinderen elke dag alle boeken moeten meenemen. Wij spraken vroeger af wie welk boek zou meenemen en deden dan samen. Nou hadden wij dan ook geen kluisjes, maar je kunt toch best samen doen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-12-2011 om 21:33

Een straf mag best stom zijn

Ja, ik vind het ook een stomme straf. Maar is dat erg? Moet een straf altijd maar leuk en verantwoord zijn? De afspraak is helder blijkbaar op school: de boeken moeten mee. Dat kun je vervelend of onnodig vinden, maar zo is het nu eenmaal. De straf past bij het 'vergrijp' en je dochter vindt het blijkbaar niet leuk. Prima, dan zal ze de volgende keer beter opletten en haar boeken meenemen. Hoort bij het groter groeien; het is geen basisschool meer!

Stomme straf

ik vind het een ontzettend stomme straf, maar ik zou me er toch niet mee bemoeien. Als ze altijd zoveel boeken mee moet, kaart dat dan aan bij school, maar ondermijn de regels van de school niet nu.
Loes

Inge M

Inge M

11-12-2011 om 21:37

Een straf is pas een straf als je er last van hebt

van de straf zelf hoef je dus niets te leren.
Je moet er vooral zoveel last van hebben dat je wel uitkijkt om die straf nog een keer te krijgen.

Annejet

Annejet

11-12-2011 om 21:40

Nog een...

Die scholen gaan trouwens ook niet echt mee met hun tijd. Als je te laat bent, moet je je de volgende dag om 8 uur melden bij de conciërge. Net als 20 jaar geleden. Is gelukkig nog nooit gebeurd, maar ook daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Dat is leuk voor in de zomer, maar om nu hartje winter om 07.15 uur de deur uit te moeten...
Maar goed, het is me duidelijk. Ik laat het verder bij de school. Dochter was het toch al niet met me eens

ACJ

ACJ

11-12-2011 om 22:14

Met de tijd meegaan?

Hoezo niet met hun tijd meegaan?
Als een straf werkt dan is dat juist toch prima!
Sommige dingen uit onze schooltijd waren zo gek nog niet.
Hier een school waarbij je bij te laat komen om 7:45 uur je moet melden (een half uur voor het eerste uur).
Geen probleem hoor, het zorgt er juist voor dat je op tijd vertrekt!

Gelukkig na twee jaar nog niet aan de hand gehad. Mijn, op de basisschool altijd te laat vertrekkende zoon (zonder sancties) is nu altijd keurig op tijd! Het idee dat hij alleen moet fietsen en heel vroeg moet vertrekken ... Het werkt nu gelukkig nog!

Annejet

Hier moeten ze iedere dag om 7.15 uur de deur uit, op de fiets. Getver, pikkedonker en morgen regen....Half uur fietsen.
Kan je nagaan als ze eerder op school moeten zijn omdat ze de dag ervoor te laat waren, dan nog eerder vertrekken.
En het VO geeft misschien onzinnige straffen op zijn tijd, eerlijk gezegd ik zelf ook wel eens.

Annejet

Weet je wel dat menig middelbare school gewoon om 8 uur begint, elke dag.
En dat betekent dat mij dochters en alle andere dorpspubers om 5 over 7 op de fiets zitten. Winter en zomer, om 40 minuten naar school te fietsen (13 km).
En 4 keer te laat betekent volgende dag om kwart 8 op school zijn.
Zo lang straffen geen kindermishandeling zijn bemoei ik mij er niet mee.
Als straffen van school geen kindermishandeling zijn

En de bel gaat bij ons om 5 voor 8!

dus

marieke

marieke

11-12-2011 om 23:39

Tja

Mijn kinderen weten dat ik nooit briefjes oid zal schrijven voor hen. Zijn ze te laat, zijn hun spullen niet in orde, jammer dan, hun verantwoording. Ze zitten tenslotte al op de middelbare school. Zijn ze het niet eens met docent, dan zullen het zelf moeten oplossen. En jongste heeft al flink wat keren moeten schrijven maar nu heeft hij altijd zijn spullen in orde. Ik denk dat hij graag extra boeken mee naar school had willen nemen ipv overschrijven. Ook in mijn tijd moesten de spullen in orde zijn, kon je ook geen afspraken maken over wie welk boek mee nam, zoals jij zegt, want degene die geen boek had kreeg ook 30 jaar geleden al straf. En er mag best een sanctie staan op te laat komen of geen huiswerk of spullen niet in orde.

elsje78

elsje78

12-12-2011 om 22:13

Sjonge jonge

Ik ben docent en ik erger me hier echt enorm aan. Weet jij wel hoe lastig het is als leerlingen hun spullen vergeten? Boeken, pennen, papier, agenda het gebeurt zoveel! (ok, ik werk op speciaal onderwijs dus ik ben zeker de eerste weken coulant) Als docent probeer je zoveel mogelijk lesstof "erin" te krijgen, maar probeer dat maar eens als Pietje weer eens te laat is, truusje boek (met het gemaakte huiswerk) vergeet, jantje geen agenda heeft en marietje geen pennen heeft.
En dan sommige ouders die altijd vinden dat het zo zielig is voor het kind, maar wel naar jou als leerkracht wijzen als ze een onvoldoende halen.

Conclusie: val school niet lastig met dit soort medelijden omdat je dochter een keer 2 boeken extra mee moet nemen.

elsje78

elsje78

12-12-2011 om 22:21

O ja

"de leerkracht moet mij maar bellen als hij het er niet mee eens is"
Dus hij legt een straf op, jij ondermijnt die en dan moet hij jou bellen? Die gaat jou niet bellen hoor, die gaat zijn tijd besteden aan leerlingen die hun spullen bij zich hebben. Ik zou jouw dochter naar de teamleider sturen en gaan doen waar ik goed in ben: lesgeven. Echt, dit soort ongein maakt het dat ik eraan twijfel of ik 46 jaar voor de klas vol ga houden. (21 toen ik begon).
En dit is op zich maar klein, maar zo heb je wel 5 akkefietjes in de week en die kosten alleen maar negatieve energie

Annejet

Annejet

12-12-2011 om 22:45

Jajaja

Ik heb het door en ik ga me erbuiten houden, maar ik blijf het veel te streng vinden. Mijn dochter is een gemotiveerde serieuze leerling die sinds het begin van het schooljaar 1x haar boek vergeten is. Bepaald geen slechte 'score' lijkt me, voor een chaotische 12-jarige. Zou me niets verbazen als gymleraren nog steeds van die aparte straffen hebben als drie rondjes rennen om het veld. We gaan het meemaken.
Stel je voor dat je je zelf de volgende dag om 7 uur moet melden als je te laat op je werk bent. Dat is toch ondenkbaar?

ACJ

ACJ

13-12-2011 om 07:55

Consequentie gedrag

Zware straffen? Vroeg op school komen, al je boeken meenemen en rondjes rond het veld lopen ...
Annejet wat zijn in jouw ogen dan gepaste straffen voor pubers?

Ik denk dat het heel goed is dat pubers leren dat hun gedrag consequenties heeft. Thuis, op school en overal in de maatschappij.

Wat me opvalt is dat deze straffen thuis in twijfel worden getrokken, dat ondermijnt het gezag en ook het respect van de leerkracht.
Echt, ik heb bewondering voor al die docenten die in deze tijd toch voor een groep leerlingen gaan staan om ze iets bij te brengen.

Echt ... Drie rondjes rond het veld rennen ... Te zware straf? Tjonge .. Dat wordt wat later in de maatschappij!
Kom op, even op de blaren zitten en dan weer verder!

marieke

marieke

13-12-2011 om 08:18

Maatregelen

Wat vind jij dan gepaste maatregelen voor het niet meenemen van een boek, schrift, voor het nie maken van huiswerk of te laat komen?
Verder ben ik he helemaal eens me ACJ en Izar: ondermijnen gezag leraren, toekomstig arbeidsethos etc.

Puck

Puck

13-12-2011 om 09:44

Ik ben wel een voorstander van nuttige straffen

Ik zie bij oudste ook dat er leraren zijn die rare en in mijn ogen volkomen nutteloze straffen uitdelen. Als ze hier terug moeten komen omdat ze de les uit gestuurd zijn worden ze door 1 leraar/concierge bij elkaar in een lokaal gezet en mogen doen waar ze zin in hebben. Dat is dus gewoon een uur lekker keten; en niemand die op ze let. Dan zie ik toch liever een straf waar ze nog wat aan hebben. Boek vergeten: oke, dan schrijf je het hoofdstuk dat we vandaag bespreken maar eens over. Huiswerk niet gemaakt: dan kom je maar terug na school om je huiswerk te maken en je mag pas weg als het gecontroleerd is. Dat soort straffen, dus vakgerelateerd, dat vind ik de beste oplossing. Maar ook al ben ik het niet eens met de straffen die een leraar geeft, ik zal het toch niet zo snel ondermijnen, al moet ik zeggen dat ik van die rare straffen wel recalcitrant wordt. Een leraar hier laat de kinderen als ze 3x hun boeken/huiswerk vergeten zijn als straf zijn auto wassen, bij hem thuis, op zaterdag. Dat vind ik dus wel te ver gaan. Terwijl oudste dat bracht als: mam, meneer X is vet chill, weet je wat die als straf heeft..... autowasverhaal.

Bij ons verschillende straffen

dochter( bovenbouw) moest na 1 x te laat komen( nb buiten haar schuld om want hun groepje moest wat na bespreken met de juf over een werkstuk, was aangekondigd) iets te laat in de volgende les.
Volgende dag moesten ze meteen om 7.45 melden met zn 3-en.( en dan mogen ze weer weg)
Ja jammer maar ik ga er niet achter aan.
Zoon(brugklasser) mag 3 x te laat komen/boeken vergeten etc, is nog niet gebeurt maar hij mag zich van mij niet alleen melden om 7.45. moeten door een erg lange donkere weg en ik wil niet dat hij dan alleen fietst. Dan houden ze m maar langer en laten m wat klusjes doen of zo.
docent wiskunde laat leerlingen ook het 7e uur terugkomen als t huiswerk niet af is. Hij heeft wel eerst heel netjes een reminder gestuurt via magister. Prima regeling, moet ie maar opletten dat ie op schoolwise ook zijn oefeningen afheeft.

Puck

Puck

13-12-2011 om 16:44

En wat vinden jullie van deze situatie?

dit verhaal kwam oudste vandaag mee thuis. Kind had knalerwten meegenomen en deelt ze uit aan klasgenoten. Die gaan ermee overgooien in de les, oudste doet er niet aan mee. Vraagt de docent van wie die dingen zijn, de 3 klasgenoten zeggen dat ze op zijn nu. Omdat ze niet zeggen van wie ze waren moesten ze alle 3 de klas uit. Op dat moment zegt oudste dat ze van hem zijn. Hij moet dus de knalerwten inleveren. Oudste vraagt of hij ze nog terug krijgt en docent zegt dat hij ze helemaal niet terug krijgt. Oudste zegt dat hij dat dan diefstal vindt en wordt bijgevallen door een aantal klasgenoten. Eind van het liedje is dat oudste er als enige uit moet, de 3 jongens alsnog mogen blijven en de kinderen die oudste bijvielen ook niets meer hoorden. Ben ik nu heel subjectief als moeder dat ik dit nu niet echt eerlijk vindt, hij deed niet eens mee met knalerwten gooien en had ze alleen aangeleverd. Meest vervelende is dat hij morgen een rep heeft van dat vak en nu dus de laatste bespreking heeft gemist, wordt je eigenlijk nog dubbel gestraft ook. Verder besef ik heel goed dat dit het verhaal van 1 kant is. Wat zouden jullie doen?

cqcq

cqcq

13-12-2011 om 17:47

De docent van diefstal beschuldigen?

en verbaasd zijn dat je er dan uitgestuurd wordt?

Lijkt me niet meer dan logisch dat die dingen ingeleverd moesten worden. Goede leer voor de volgende keer.

cqcq

cqcq

13-12-2011 om 17:48

Overigens

Ben ik het niet eens met de straf om boeken extra mee te nemen, als de tas eigenlijk al zo zwaar is, dat die een probleem zou vormen voor de rug van mijn kinderen. Dat lijkt me niet gezond (en overbodig, aangezien er genoeg andere straffen te bedenken zijn, zonder mogelijke gezondheidsconsequenties)

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2011 om 17:54

Cqcq

In beslag nemen is wat anders dan niet meer terug geven. Ik vind dat het wel teruggegeven moet worden.

cqcq

cqcq

13-12-2011 om 18:16

Waarom?

Waarom zou je knalerwten teruggeven? Zodat ze een andere leerkracht er ook nog eens mee lastig kunnen vallen?

Vindt het wat anders als bijvoorbeeld mobieltjes ingenomen worden, die ook gewoon een nuttig doel hebben.

Met cqcq eens

Als je knalerwten meeneemt naar school en ze ook nog uitdeelt aan handlangers en vervolgens ook nog de leraar beticht van diefstal kan ik me heel goed voorstellen dat je straf krijgt.En ik snap dan weer niet dat er ouders zijn die daar anders over denken. Kom op zeg, die knalerwten waren echt niet meegenomen om braaf aan juf te laten zien.

Puck

Puck

13-12-2011 om 20:45

Ho even

ik heb nergens gezegd of gesuggereerd dat oudste geen straf verdient. Ik ben het er helemaal mee eens dat hij straf krijgt voor iets dat niet mag. Maar ten eerste had hij die knalerwten in zijn tas en viel er dus niemand mee lastig. Ten tweede vind ik dat iets dat niet van jou is je niet mag houden, of het een mobieltje is of knalerwten of snoep maakt me dan niet uit. Van een mobieltje kun jeook zeggen dat ze er dan in de volgende les weer mee gaan spelen. Laat maar een ur na het laatste lesuur terugkomen om p te halen ofzo, maar het gaat wel terug wat mij betreft. En ten derde vind ik het raar dat alleen mijn kind straf
krijgt en de jongens die met knalerwten aan het gooien waren totaal vrijuit gaan.

Rosase

Rosase

13-12-2011 om 22:08

Ja maar cobi

Ploft dat dan niet heel erg in de stofzuiger????

En voor de rest vind ik dit een prima straf. Je zoon had beter moeten weten, die dingen meenemen naar school is vragen om ellende. En dan ook nog een grote mond? Nee wat mij betreft zou ie pech hebben. Eerlijk gezegd snap ik dus niet dat jij je niet wat drukker maakt over de intentie waarmee hij die dingen mee naar school heeft genomen.

Puck

Puck

13-12-2011 om 23:25

Rosase

waaruit maak jij op dat ik me niet druk zou maken over de intentie waarmee oudste die dingen mee naar school heeft genomen. Dat staat wat mij betreft geheel buiten de discussie. Je aanname is volledig ongefundeerd en slaat de plank helemaal mis.
En Cobi, vriendjes hebben oudste wel uit de wind gehouden, en ik heb zoon idd gezegd dat ik t goed vind dat hij zich toch eerlijk heeft opgesteld, maar toch blijft het in mijn belebing dan vreemd dat alleen hij, rustig oplettend in de les, wel straf krijgt en de jongens die lopen te keten helemaal niet.

Ely

Ely

13-12-2011 om 23:55

Hmmm puck

Wel cute dat hij rustig en oplettend was in deze les maar zoals gezegd, knalerwten neem je niet mee om rustig en oplettende dingen mee te doen. Ik wil de pubers niet voor t diner hebben die ze -bij teruggave aan einde vd les - niet de dag erop bij diezelfde leraar gniffelend hadden laten ploffen. Niet omdat het wellicht geen aardige pubers zijn maar ik vermoed dat het er veel zijn....
Kun jij mij een ander doel noemen van knalerwten op school dan leraartje pesten? Ben je serieus verbaasd dat een leraar daar maatregelen tegen neemt?
Dat je zoon de leraar beschuldigde van diefstal is professioneel onhandig puber gedrag. Mooi leer momentje dat de technische waarheid vertellen je vaak verder van je doel afbrengt.
Wie knalerwten zaait zal knalerwten oogsten

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2011 om 06:41

Teruggeven

Teruggeven kan aan het eind van de dag met de belofte op een flinke sanctie als het weer gebeurd. De opmerking dat het weer kan gebeuren bij teruggave geldt ook voor mobieltjes natuurlijk. Eigendom is eigendom, het is niet aan een leraar om te beslissen wat de moeite waard is van teruggave.

Puck

Puck

14-12-2011 om 08:40

Precies fio

we zijn het eens (zullen we de krant bellen ?)
Maar los daarvan en los van het feit dat hij die dingen helemaal niet mee had mogen nemen: mijn punt is dat alleen mijn kind straf kreeg en de anderen niet. Als Jantje aan Pietje een sigaret vraagt en krijgt en hij steekt m in de klas op dan zeg je toch ook niet dat Pietje straf krijgt en Jantje zijn sigaret gewoon op mag roken in de klas. Mijn punt is dat zowel vriendjes als oudste fout zaten en dus gelijk behandeld moeten worden. Nu zeg je toch dat je geen knalerwten in je tas mag hebben zitten maar dat in de klas ermee gooien oke is?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.