Cindy
28-09-2010 om 09:01
Niet samenwerken in de klas
Onze dochter (5 jr, groep 3) zat gisteren in tranen aan tafel. Ze vond het zo ontzettend jammer dat zij nooit mocht samenwerken... Wat blijkt nou: bij het lezen werken de kinderen vaak samen, maar zij is met lezen al een flink stuk verder (ongeveer niveau E4). Daardoor mag ze (gelukkig) op haar eigen niveau lezen, maar zit dus wel steeds alleen. Ze wil absoluut niet meer de makkelijke boekjes lezen, maar ze voelt zich wel eenzaam.
Daar komt bij dat ze ook met rekenen aardig voorloopt. Ze zegt nu dat ze met rekenen maar heel langzaam aan doet, omdat ze bang is dat ze dat anders ook alleen moet gaan doen...
Hebben jullie misschien ideeën/suggesties wat zij/wij/juf zouden kunnen doen voor haar?
biancka
28-09-2010 om 09:06
Cindy
Mijn zoon zit in groep 3 en aan het begin van dit schooljaar heeft hij een test gehad om te kijken hoever hij met lezen. Wij wisten al dat hij stukken verder is als de rest van zijn groep en hij is dan ook als enige uit de klas die al moeilijkere boeken mag lezen. Nu is er nog een tweede groep 3 bij ons en daar is een meisje wat op hetzelfde niveau leest als mijn zoon en nu gaat mijn zoon samen met dat meisje 1x in de week met een juf apart zitten om zo samen te lezen.
Misschien is het een idee dat je dochter voor het lezen naar een andere klas gaat waar ze wel mee kan lezen met andere kinderen? Bij onze school hebben de klassen allemaal tegelijk lezen/rekenen etc voor dit soort situaties. Kinderen die dan al verder zijn met een bepaald onderwerp gaan dan naar een andere klas.
Hopelijk heb je er wat aan. Succes!
Cindy
28-09-2010 om 09:13
Biancka
Dochter is ook al doorgetoetst op lezen en ze mag regelmatig met de juf lezen. Dat vind ze helemaal geweldig! Bij ons hebben ze jammergenoeg niet dat ze makkelijk bij een andere groep kan aansluiten; zou voor het samenwerken wel een oplossing kunnen zijn!
Aan de andere kant zou ik er ook wat huiverig voor zijn; ik heb liever niet dat ze (nu al) gaat versnellen. Ze loopt op meer vlakken behoorlijk voor en ik hoop eigenlijk dat ze binnen de klas met haar voorsprong om kunnen gaan. Ze is met haar vijf jaar al een jonge leerling en daarbij vrij klein qua postuur...
biancka
28-09-2010 om 09:18
Cindy
Erg jammer dat ze bij de school van je dochter niet zo'n aansluit systeem hebben als bij ons. Misschien dat de juf van je dochter dit eens met andere leraren kan bespreken om te bekijken of ze toch een andere oplossing kunnen vinden. Ik snap dat je niet wilt dat ze nu al gaat versnellen maar school moet wel leuk blijven en ook bestaan uit uitdagingen en ik heb het gevoel dat je dochter die nu niet meer krijgt (omdat ze op meer vlakken voorloopt).
koentje
28-09-2010 om 09:30
Cindy
Bij mijn zoon op school doen ze aan tutorlezen. Kinderen die goed kunnen lezen gaan iedere ochtend een kwartiertje naar een (vast) ander kind in de school, meestal een andere klas en jonger, en lezen daar met dat kind op het nivo van dat kind. Ze krijgen precies aangeleerd hoe ze moeten reageren als het kind een leesfout maakt.
Het gaat in dit geval om een speciale school dus er zijn veel kinderen met leesproblemen. Mijn zoon heeft juist weer andere problemen en voor hem is dit heel goed omdat hij hierdoor sociaal leert; anderen helpen met iets wat jij goed kan en hij leert een stukje verantwoordelijkheid te nemen en zelf denken aan tutorlezen iedere ochtend. Dat is zo goed voor zijn zelfvertrouwen!
Jouw dochter kan misschien ook iets doen voor andere kinderen die wat meer hulp nodig hebben? Zo hoeft er van versnellen geen sprake te zijn terwijl ze toch leert; namelijk op sociaal vlak. Ze leert daardoor ook weer andere kinderen op school kennen en krijgt dan een andere rol.
Bastet
28-09-2010 om 10:21
Versnellen
Een kind wat sneller gaat,hou je niet tegen,want onderpresteren,vervelen en lamlendigheid liggen op de loer.Een kind wat versnelt,hoeft niet gelijk klassen over te slaan.Uitdaging en verdiepen van de stof,zeker in hogere klassen,kan een oplossing zijn.Overleg met de juf of intern begeleider!Je kind heeft recht op een leergang in haar tempo.
Sasvangent
28-09-2010 om 10:46
Ach toch
ik herken het van mijn kind vorig jaar in groep 3. Ze zat ook meer alleen te werken dan met de rest van de klas. In het begin vond ze het best leuk - tja, als je moet kiezen tussen een leuk boek lezen of lettertjes leren die je al jaren kan. Maar al snel wilde ze niet meer altijd alleen zitten (want het was ook zo voor rekenen). En er was ook geen ander kind dat ongeveer met eenzelfde voorspong zat.
Ik zou je toch aanraden met de juf te gaan praten: gaan lezen met een hoger groepje is misschien een mogelijkheid of anders dat ze anderssoortige werkjes krijgt (als ze al behoorlijk kan schrijven, kan ze misschien wat vraagjes oplossen over de tekst?). Maar veel extra's aanbieden, daar is groep 3 niet het beste jaar voor vrees ik. Het probleem is dat zo'n kind zich al snel apart gevoeld zet, letterlijk en figuurlijk. De oplossing van onze juf was kind inzetten als hulpjuf; ook dat bleek niet de oplossing want kind stond op de duur de helft van de tijd andere kindjes te helpen en te verbeteren(!), de klas te poetsen, vuilnisbakjes weg te brengen enzo. Daar dient school niet voor. Het lijkt echter vaker te gebeuren dus hou dat ook maar in het oog.
Bij ons was het verschil en voorsprong uiteindelijk te groot en is kind iets voor Pasen toch een klas hoger gegaan. Ik mag trouwens wel zeggen dat ik nu blij ben dat we die sprong gemaakt hebben.
Cindy
28-09-2010 om 16:40
Praten!
Hallo allemaal,
Wat fijn dat jullie meedenken! Ik ben inderdaad ook bang dat ze gaat afhaken, wat ze bij rekenen al een beetje doet. Dat doet ze al extra rustig aan, zodat ze "mee" kan doen met de rest. En dat gaat dan ook wel zo rustig aan dat ze gelijk als laatste klaar is...
We gaat voor volgende week een afspraak maken om te kijken wat de juf voor haar en met haar aankan. Tutorlezen klinkt erg leuk, maar volgens mij doen ze daar op onze school niet aan; ik ga het navragen. En wat Sasvangent al aangeeft: groep 3 is toch vooral ook heel erg de basis aanleren; verbredingsstof zal er nog niet zo heel veel zijn, gok ik. Of weten jullie wel materialen waar ze iets aan zou kunnen hebben?
Maar als ze wel gaat versnellen ergens, moet ze op haar tiende al naar het voortgezet. Dat voelt nog zo jong! Gelukkig hoeven we daar nog niet over na te denken 
rodebeuk
28-09-2010 om 18:09
Cindy
Hier hadden ze in groep 3 een mere a boire (sorry leestekens lukken hier niet) aan verbreding omdat het reguliere programma is gericht op lezen, schrijven en rekenen. Dat betekent dat de zaakvakken heel veel ruimte bieden voor verbreding.
In groep 3 heeft mijn oudste gewerkt uit extra boekjes en kaarten over allerlei onderwerpen. Humpie Dumpie en Pluskaarten heette het (lijkt me eerder een naam voor in de klas dan de echte naam, maar ik geef ze toch even). Verder bij rekenen Elftal en iets met Tijger in de naam.
Uiteindelijk is hij toch versneld, maar het was wel leuk en er waren ook meer kinderen in de klas die dit materiaal doorwerkten. Het is zegmaar brede verbreding, ook geschikt voor de kinderen die bij de snelste 30% horen.
Bastet
28-09-2010 om 18:09
Nee cindy
Mij dochter zit nu in groep 7,in groep 3 mocht zij vrij lezen terwijl de anderen leerden lezen,zij kon dat namelijk al toen ze in groep 3 begon.Ook met taal werkte ze vooruit.Al vanaf groep 4 mocht zij werkstukjes maken,en vooruit werken,maar ze heeft nooit een klas overgeslagen.Het is helaas een denkfout die leerkrachten ook maken,dat je te vroeg klaar zult zijn als je vooruit werkt.Maar mijn dochter mag nu in groep 7 engelse kinderboeken lezen als anderen technisch lezen.Op donderdagmiddag heeft zij les in een aparte groep,waar ze wat dieper op dingen ingaan,kwa wereldorientatie.Je kutn echt verdiepen en verbreden zonder klassen over te slaan.
Pham
29-09-2010 om 09:18
Hier
bij zoon in groep 4 gaat een klasgenootje een paar keer in de week tijdens het lezen naar groep 6 om daar op haar eigen nivo te lezen.
Een of twee keer per week wordt zij aan een zwakkere lezer uit de eigen klas gekoppeld en gaan ze duo lezen (samen tegelijkertijd hardop.)
En een keer in de week krijgt dit meisje een opdracht bij lezen of een moeilijk boek.
Dit meisje is er erg gelukkig bij.
Gr Pham
Sasvangent
29-09-2010 om 09:21
Bij slo
Ik had nog ergens een link met verrijkingsmaterialen voor taal, van de site SLO. Daar onderaan is een link en krijg je een pdf met allerhande materialen. Er is trouwens nog heel wat op die site te vinden.
http://www.slo.nl/primair/publicaties/compacten/taal/
Maar vaak hebben scholen toch echt wel wat materiaal liggen.
Sasvangent
29-09-2010 om 09:25
Bastet
Jij schrijft: "Je kun" echt verdiepen en verbreden zonder klassen over te slaan.". Dat is natuurlijk waar. Maar wat als je voor alle vakken extra's krijgt, die je alleen moet maken, dan kan een versnelling misschien toch beter zijn - al zal dit ook niet altijd heiligmakend zijn.
Het is toch niet leuk als een kind bijna de hele tijd alleen moet zitten werken, al zal het ene kind zich daar minder aan storen als het andere kind?
Bastet
29-09-2010 om 10:37
Sasvangent
Uiteraard is het ene kind het andere niet,mijn dochter was allang blij dat ze wat anders mocht doen,ze verveelde zich.Er bleven nog genoeg uren over dat ze wel samenwerkten.Ik zei dit alleen om duidelijk te maken dat er meer opties zijn dan versnellen,als je dat versnellen niet ziet zitten.Ik krijg de indruk dat Cindy niet goed weet dat er meer wegen naar Rome leiden.
Bastet
Cindy
30-09-2010 om 07:08
Bastet
Dat klopt; voor mij is het allemaal nog heel erg nieuw! En ik heb de indruk dat ook de school niet helemaal weet wat ze met haar aan moeten... Daarom vraag ik ook om jullie input
!
Toch heb ik wel het gevoel dat als kinderen structureel met hogere groepen mee werken, dat ze in feite ook versnellen. Alleen niet fysiek. In zo'n geval zitten ze ook regelmatig niet in hun eigen groep. Het meer aanbieden klinkt wel als een haalbare kaart, maar dat zie ik dan weer meer als een oplossing vanaf groep 4 of 5 ofzo; dan is de echte basis gelegd en is er inhoudelijk ook meer mogelijk. Of zie ik dat verkeerd?
Bastet
30-09-2010 om 11:45
Cindy
Mijn dochter zit nu in groep 7,en kwa leeftijdsgenoten zit ze gewoon helemaal op haar plek.In dat opzicht heeft ze nog niks te zoeken in groep 8,laat staan op het VO.Vandaar dat ik het zo laat.Ze werkt nooit in andere groepen,maar heeft op sommige vlakken een eigen programma,vooral wat betreft taal.Op donderdagmiddag zit ze nu met drie andere kinderen in een groepje waar ze vooral wat betreft wereldorientatie dieper op allerlei dingen ingaan.
In groep 3 werkte ze vooruit,maar mocht ook afentoe
werken uit eenvoudige informatieboekjes waar vragen instonden,bijvoorbeeld over jaargetijden of dieren.
Bastet
Bastet
30-09-2010 om 11:47
Mijn dochter is kwa rekenen niet versneld bezig,maar er zijn op school de nodige kinderen die in hun eigen klas vooruit werken in boeken van hogere klassen.Haar vriendinnetje werkt bijvoorbeeld uit een rekenboek groep 8.
In jouw geval zou een leerkracht dus gewoon een rekenboek uit een hogere klas geven.
Bastet