Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Niet weten wat je na het VMBO wilt

Mijn dochter doet dit jaar examen VMBO-t en heeft gekozen voor sector economie. Dat heeft ze gekozen omdat ze lang dacht dat ze de horeca in wilde. Een tussentijdse beroepentest gooide echter haar hele beeld om, met als conclusie dat ze het eigenlijk helemaal niet weet. Er zijn veel dingen die ze leuk vind maar echt een gericht iets komt er niet uit.

Ze komt waarschijnlijk net te kort om door te stromen naar de HAVO, maar dat wil ze ook niet. Ze is een praktisch ingesteld kind en een BBL opleiding staat haar erg aan.

Grote vraag is: welke opleiding gaat ze kiezen. Doorstromen naar het MBO betekent dat ze echt een beroep/richting moet kiezen terwijl ze liever veel algemener iets wil.

Lastig, ze weet gewoon niet wat ze worden wil en is bang een verkeerde keuze te maken.

Als ik zelf ga zoeken op het internet dan vind ik geen alternatieven. Het is of doorstromen naar de HAVO of een beroepsgerichte opleiding bij een ROC.

Wie herkent dit en heeft goede tips?

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 16:42

Denk anders

ALS ze wel doorging naar de havo zou ze daarna een HBO opleiding doen en dan zit ze met hetzelfde probleem. Als ze nu een redelijk algemene MBO4 opleiding gaat doen kan ze daarna ook naar een HBO en wellicht weet ze dan wel wat ze wil.

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 16:43

oja

Ik zou dan geen BBL gaan doen maar BOL. Dan blijf je in het leren en is het wellicht makkelijker om daarna HBO te doen.

Al jong kiezen.

Mijn zoon weet ook nog niet welke richting hij op wil na zijn diploma, veel klasgenoten weten het ook nog niet. Best lastig, al moeten weten wat je worden wilt op deze leeftijd. Wij gaan naar info momenten en open dagen op enkele mbo scholen. En idd, wat barveaux zegt, scholen die wat breder georienteerd zijn.
Wat kwam er uit de beroepentest waardoor ze ging twijfelen over de horeca? Is er iets te combineren met economie, horeca en....uitslag beroepentest?

Bij twijfel

Nog niet gaan studeren, zou ik zeggen. De kans dat je een verkeerde keuze maakt, moet omswitchen, jaren verliest is groot. Als ze graag in de horeca wil gaan werken zou ze volgend jaar een jaartje dat kunnen proberen. Er zijn veel baantjes waarvoor je geen diploma nodig hebt. Afwasser bijvoorbeeld. En heel wat afwassers komen daarna in de keuken terecht. Horeca is hard werken op vervelende tijden en weinig verdienen. Maar dat kan ze dan een jaar ervaren en alsnog haar keuze maken. Als ze een baantje gevonden heeft kan ze alsnog kijken of er een mogelijkheid is voor BBL.

Als ze toch een MBO wil doen, mijn dochter doet MBO-toerisme. Dat is vooral veel leren: vijf talen, economie, reizen (is vooral topografie), front office (zelfde doelgroep als horeca). Het voordeel vind ik dat het tamelijk breed is. Maar zij heeft een uitgesproken beroepskeuze, dus dat was iets gemakkelijker.

Veel sterkte met de keuze.

Tsjor

breed

Als je breed wilt kiezen zou ik een algemene economische opleiding kiezen, niet specifiek toerisme. Ik werk zelf in deze sector en de perspectieven voor studenten zijn momenteel niet erg goed. Met een meer algemene opleiding kan je ook op kantoor terecht: als commercieel medewerker, administratief medewerker, financieel medewerker, noem maar op. Ik heb zelf ook een 'gewone' HEAO gedaan en niet de NHTV.

Een jaar afwassen lijkt mij persoonlijk zonde van de tijd, dat kan je ook met een zaterdagbaantje doen. Bovendien is een jaar leren nooit weggegooid.

Barvaux

Barvaux

13-10-2014 om 09:39

Tsjor

Je weet toch wel dat dat niet mag als je nog geen 18 bent: de startkwalificatie!

Barvaux

Ja, dat weet ik, maar in de praktijk valt het nog wel mee, is mijn ervaring. Gelukkig maar, want de studietijd die je hebt kun je het beste gebruiken als je eenmaal weet wat je wil.
Er is ook heel veel gemor over MBO-ers die na een jaar stoppen en switchen. Gun ze dan de kans om even uit te zoeken wat ze nu echt willen.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

13-10-2014 om 10:51

de praktijk

Volgens mij hebben we het hier een keer eerder over gehad maar 1x is nog geen praktijk.

Ik zou ook absoluut niet willen dat een kind van 16 een jaar gaat werken voor een minimaal inkomentje. Je hoort er niet bij, er zijn geen gelijken en je kind raakt uit de studeermodus. Het gaat hier niet om een kind wat volledig is vastgelopen op school of iets dergelijks en ook dan nog zou ik zeggen: ga BBL doen, maakt niet uit wat. Daarna kun je altijd weer een treetje hoger als je dat wil of je kiest iets anders.

BBL

Voor BBL moet je ook een baantje hebben, bij een leerbedrijf. Als ze na een jaar weer gaat leren komt ze haar gelijken etc. weer tegen. Mijn dochter is met 17 jaar echt de jongste van haar klas.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

13-10-2014 om 12:58

Je gaat BBL vergelijken met een jaartje werken wat dus niet mag als je nog geen 18 bent en geen startkwalificatie hebt? Met BBL ben je tenminste bezig met een sk!

Moppeke

Moppeke

16-10-2014 om 16:16 Topicstarter

Dank voor jullie reacties

Breder zoeken is misschien wel het codewoord.

Groet, Moppeke

Hier ook.

Mijn dochter is dan gezakt vorig jaar en doet nu MBO2, zorg en welzijn en daarnaast vavo om haar mavo te halen. Ze moet zowel in de kinderopvang als in de zorg stage lopen dit jaar. Daar ben ik wel blij mee, want nu kan ze vast ervaren of het bij haar past en mocht ze slagen kan ze een goede keuze maken voor volgend jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.