engels dropje
01-06-2010 om 22:00
Nieuwe administratie ouderbijdrage opzetten
Dit jaar heeft de penningmeester van de ouderraad aangekondigd te willen stoppen. Ik en nog iemand hebben ons aangeboden het over te nemen. Echter, tot nu toe wil het overdragen niet lukken. We vermoeden dat er niet meer doorheen te komen is (lees, puinhoop) en liever willen we dus komend schooljaar opnieuw beginnen en niet de rommel van een ander opruimen. Heeft iemand hier tips? En kunnen wij eventuele aansprakelijkheid over de voorgaande jaren afwijzen? Hoe zit dat met registratie bij KVK en bank?

engels dropje
01-06-2010 om 22:21
Drommels
en dan bedoel ik echt drommels, als in sjips....
Is het een vereniging of een stichting? goeie vraag, weet ik niet, maar ik zal het gaan uitzoeken!
Wat zeggen de statuten? Weet ik ook niet, ga ik dus ook navragen

engels dropje
01-06-2010 om 22:39
ik weet nu dat het een vereniging is, maar verder kan ik geen info zien. (of ik moet inderdaad dingen (betaald) aanvragen)

engels dropje
02-06-2010 om 20:09
Zijn er nog meer mensen met tips?
We zijn al druk aan het uitzoeken overigens.

kaatje43
02-06-2010 om 23:25
Ook sterk
Ik ben zelf 10 jaar penningmeester geweest en mijn opvolger heeft er een zooitje van gemaakt. Nu moet het weer door een ander overgenomen worden en zij zitten dus met hetzelfde probleem als jij. Als je het geld van de ouderraad beheert heb je geen KvK nummer nodig. Als het kan zou ik wel zoveel mogelijk nog boeken waar je documenten van hebt. Het gedeelte waar je niets van hebt zal je denk ik als verschil moeten boeken. Als dit financieel jaarverslag gecontroleerd wordt door de kascontrolecommissie dan kan jij met een schone lei beginnen en is ook duidelijk vanaf welke datum jij er verantwoordelijk voor bent. Geef door aan de bank dat er nu andere gemachtigde zijn.
Sterkte met de puinbak.
PS Als je wilt heb ik nog wel een bestand die je heel goed kan gebruiken bij het penningmeesterschap om het allemaal op een rijtje te zetten. Dan heb je er in het vervolg weinig werk aan.

Sancy
03-06-2010 om 11:17
Kanttekening
Hm, als dit in Werk, recht en geld had gestaan, had ik het eerder opgemerkt
Engels dropje, je schrijft dat je nu weet dat het een vereniging is. In dat geval is het slim om uit te zoeken of het een "clubje" is, of een vereniging met rechtspersoonlijkheid. Iedereen kan namelijk een vereniging beginnen, daarvoor is alleen nodig dat je een meerzijdige rechtshandeling doet, dat wil min of meer zeggen dat het voldoende is om tegen een ander te zeggen: zullen we een vereniging orichten? en dat de ander dan ja zegt. Zo heb ik met Sancyman op een melige avond ook een vereniging opgericht .
Voor een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is het nodig om een notatiële akte te hebben, en een voorwaarde is dat die akte de statuten van de vereniging bevat. Daarmee moet de vereniging dan worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit laatste is erg belangrijk omdat anders de bestuurders van de vereniging naast de vereniging hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden door derden.
Als de samenstelling van het bestuur gewijzigd wordt - en penningmeesters zijn vrijwel altijd ook bestuurslid- moet die wijziging ook worden doorgegeven.
Een en ander is na te lezen in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, art. 26 en verder.

Sancy
03-06-2010 om 11:19
Kaatje43
Zie mijn vorige posting. Als je niet bent ingeschreven bij de KvK dan ben je naast de ouderraad hoofdelijk aansprakelijk. Die schone lei waarover jij post, is dan minder schoon dan je nu misschien denkt.

engels dropje
03-06-2010 om 19:12
Oei, sancy
en hoe kom ik daar allemaal achter? Ik bedoel, ik heb in mijn spontaniteit aangeboden het wel over te willen nemen, maar niet de shit van een ander, snappie?

engels dropje
03-06-2010 om 22:50
Dat is hij inderdaad
alleen kan ik behalve dat, niks over de vereniging zien zonder te betalen.

Sancy
04-06-2010 om 07:43
Ook
de vereniging hoort dan de statuten in bezit te hebben. Vraag ze op en lees ze door, zou ik zeggen.

Sancy
04-06-2010 om 08:48
Engels dropje
Ik ben ondertussen van huis en nu op mijn werk en ik heb even voor je gezocht. Op de site van de KvK kun je formulieren downloaden en invullen. Ga naar:
home-> handelsregister -> inschrijven handelsregister (in het kader: inschrijven bij de KvK, onderste keuze: inschrijfformulieren). Selecteer dan formulier nummer 16: "wijziging functionarisgegevens".
Ik denk dat je er dan wel uit komt. De KvK is ook altijd bereid te helpen bij het invullen van formulieren en dergelijke dus als iets onduidelijk is, kun je ze rustig bellen.
Succes.

engels dropje
08-06-2010 om 12:48
Grrrr.....
volgens mij is het echt een grote puinzooi. Mopperende ouders bij school dat de schoolreis nog niet betaald zou zijn, en zeker weten dat ze het hebben overgemaakt. Schoolreis is op zeer korte termijn.

engels dropje
15-06-2010 om 19:50
Wat nou als
ik een nieuwe vereniging opzet met nieuwe rekeningen? Of kan dat niet zomaar?