pimp
12-01-2009 om 14:03
Nieuwe avi?
Zijn er meer scholen die nog niet met de nieuwe AVI toetsen werken zoals per 1 augustus wordt geadviseerd?
zie http://www.cito.nl/po/vakken/taal/avi/eind_fr.htm
en vragen jullie je ook af waarom niet?
groeten pimp
cqcq
12-01-2009 om 14:20
Citodictatuur?
Cito heeft op geen enkele manier duidelijk kunnen maken waarom de nieuwe avi's beter zouden zijn dan de oude. (ja het zou gemakkelijker zijn voor de school, want je kunt ze klassikaal afnemen, het nakijken kost alleen zoveel tijd, dat je net zo goed de oude avi had kunnen gebruiken, die je 1 of 1 afneemt).
Voor de kinderen is het alleen maar in hun belang als hun avi-toets 1 of 1 afgenomen wordt. (bovendien: hoe kun je technisch lezen nu schriftelijk toetsen?).
Ik zie in het nieuwe systeem maar 1 voordeel: de avi's lopen verder door, zodat je ook nog na groep 6 nog vooruitgang in lezen kunt meten. (maar dat had je ook kunnen bereiken door nog een aantal leeskaarten aan het oude systeem toe te voegen).
Iedere school zal zelf kunnen kiezen hoe ze ermee omgaan. Bij ons zijn vorig jaar de nieuwe avi's afgenomen, maar ik zie nu in ieder geval in de onderbouw dat (ook?) de oude avi's afgenomen worden.
Annet
12-01-2009 om 14:29
Gevraagd
Onze school doet (nog) niet mee. Reden is dat ze geen goede reden zien om over te stappen. Dit antwoord kreeg ik op een ouderavond toen ik naar de reden vroeg.
De vraag is natuurlijk hoe lang ze dat vol kunnen houden. Cito speelt toch een hele bepalende rol.
De bibliotheek is al wel overgestapt.
duif2
12-01-2009 om 14:49
Begrip
Bij de nieuwe avi kom je er makkelijker achter of kinderen ook snappen wat ze lezen. Dat is een groot voordeel. Goed technisch kunnen lezen is leuk, maar minstens zo belangrijk is of kinderen het snappen. De nadruk is dus verplaatst van technisch naar inhoudelijk. Ook wordt er meer nadruk gelegd op lezen leuk maken, dus zelf boekjes uitzoeken en niet perse op avi niveau maar meer naar interesse.
Zo heb ik het begrepen.
groet duif2
pimp
12-01-2009 om 14:57
Inderdaad de bieb wel
Dat is ook het probleem waar ik op dit moment tegen aanloop. Voor de klas van mijn zoon groep 3, haal ik altijd de leesboekjes voor de bibliotheek. Het wordt echter zo lastig zoeken op deze manier. Ben het trouwens ook lang niet altijd eens met het nieuwe niveau van de boekjes. Het ene boekje M3 is toch een stuk ingewikkelder dan het andere boekje M3. Het technisch leesniveau verschilt nogal.
Groeten Pimp
duif2
12-01-2009 om 15:08
Niet te veel van aantrekken
Kinderen lezen als ze het boek leuk vinden. Je kan ze zelf een boekje uit laten zoeken. Bekijk het samen, laat je kind een stukje lezen, dan kom je er vanzelf wel achter of het kind het kan lezen. Het is niet zo erg als het een keer boekje van een lager niveau uitkiest of hoger, zolang dit het leesplezier niet bederft.
duif2
Sandra
12-01-2009 om 15:38
Omrekentabel
"Het ene boekje M3 is toch een stuk ingewikkelder dan het andere boekje M3. Het technisch leesniveau verschilt nogal."
Op de site van CITO zie je een omrekentabel staan:
http://www.cito.nl/po/vakken/taal/avi/CITO_conversietabellen_AVI.pdf
Daarin vind je dat avi-M3 overeenkomt met de oude AVI 1 en 2. Veel kinderen lezen halverwege groep 3 avi 1 of 2. En ja, daar zit verschil tussen. Maar het verschil is natuurlijk in werkelijkheid veel groter, want er zijn ook kinderen die halverwege groep 3 avi 5 of nog flink veel hoger lezen.
Als je wat googlet op de nieuwe AVI kom je trouwens ook wel de nodige kritiek tegen, inclusief adviezen aan scholen om er voorlopig nog maar niet mee te beginnen.