Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nieuwe ronde, nieuwe kansen (ADD en eindexamen)

Na een moeizaam jaar waarin we na een traject van maanden de diagnose ADD kregen voor dochter van 15 is ze over naar havo 5. Niet zonder slag of stoot dus maar het is gelukt. Ze loopt al een paar jaar qua school alsmaar achter de feiten aan en wil dat uiteraard niet meer. Maar hoe kan ik haar daarbij helpen? En wat kan ik van school verwachten?
Ik wil in elk geval aan het begin van het jaar een overzicht van school krijgen met wat voor een opdrachten er naast normaal huiswerk zullen zijn. Ik weet ook dat er een profielwerkstuk moet komen maar daar hebben we nog geen informatie over. Is zoiets een beetje te doen voor een add'er?
Hoor graag verhalen over andere add'er en het eindexamenjaar. En tips hoor ik natuurlijk ook heel graag

Marieke

Marieke

01-07-2017 om 12:49

Picasso

Een pws is te doen voor een adhd'er als ik kijk naar mijn kind. Mijn zoon heeft er een gemaakt en een naar beneden afgeronde 7 gehaald. Hij had wat pech met allerlei zaken maar zijn begeleider heeft hem goed geholpen met het formuleren met hoofdvraag en deelvragen. Die heeft zoon verder uitgewerkt.
Bij mijn kinderen op verschillende scholen was eind voorexamanklas al bekend wat er van je verwacht wordt bij een pws, moest je al een vak hebben en een begeleider en een onderbouwd onderwerp. Heeft jouw dochter dat niet al gedaan?
Wat school betreft, zoon heeft in zijn examenjaar verlenging gekregen maar hij heeft het niet nodig gehad. Verder is hij niet extra begeleid, al die jaren eigenlijk niet.

Marjoleine64

Marjoleine64

01-07-2017 om 13:01

Examenklas en PWS

Ik heb geen directe ervaring met ADD-ers, maar ik vind het vreemd dat jullie eind 4-HAVO nog niks gehoord hebben over het PWS. Hier was toch het duidelijke verzoek aan de voor-eindexamenklassers om voor de zomer alvast een onderwerp te verzinnen. Niet iedereen doet dat of lukt dat (mijn oudste wel, jongste niet), maar het is wel duidelijk wat er verwacht wordt. Naar de kinderen dan, niet naar de ouders. De informatie naar de ouders kwam hier op de informatie-avond aan het begin van de examenklas. Op 1 oktober is dan het volledige PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting) bekend, dus wanneer welke toetsen zijn en welke andere onderdelen of opdrachten er voor het examen verwacht kunnen worden (praktische opdracht voor natuurkunde of informatica).

Oudste heeft een beste vriend die ook ADD heeft, ze hebben het PWS samen gedaan. Dat ging erg goed, ze vullen elkaar dan ook goed aan. Dus een optie om het PWS te laten slagen is een goed maatje te zoeken (en dan natuurlijk wel goed samen te werken). In het geval van oudste was het een informatica-project, vriend was erg goed in programmeren, zoon heeft van alles uitgezocht over databases etc, en het grootste deel van het verslag geschreven. Ze kregen een 10! Ze hebben heel veel via skype samengewerkt,
ieder thuis achter de eigen PC (vriend woonde 2 dorpen verderop). Nu wonen ze samen met nog een 3e vriend erbij in een studentenhuishouding.

Jackie

Jackie

01-07-2017 om 13:41

hiero

Ik heb zelf add maar dat wist ik in de 6e klas nog niet. Maar ik kende mezelf wel en ben maar extra vroeg begonnen aan mijn pws. Ik herinner me dat we ook ver van tevoren een voorlopige versie moesten inleveren. Toen ik die eenmaal af had kon ik opgelucht ademhalen want wat je daarna nog moet aanpassen/toevoegen valt erg mee. Een goede tip is dus om de eerste deadline voor de voorlopige versie zeer serieus te nemen. Maar wat me het allermeest heeft geholpen is om een vak en onderwerp te kiezen waar ik echt oprecht in geinteresseerd was. Ik koos het vak CKV omdat dat het enige vak was waar ik echt weinig voor hoefde te doen om een 9 of 10 te halen (ben altijd erg aangemoedigd thuis om te tekenen en schilderen want 'dat doe je toch zo mooi' dus ik was daar best goed in). Hoe chaotisch en snel afgeleid ik was bij andere vakken, zo geconcentreerd en gehyperfocust ik was tijdens het tekenen boetseren of lezen over kunst. En daarom was het pws ook niet heel vervelend om te maken. Het vak en het onderwerp zijn dus zeer belangrijk!
Een planning had ik gemaakt, maar dat was natuurlijk voor de vorm wabt daar hield ik me totaal niet aan. Soms zat ik ineens in de hyperfocus en werkte ik er 's nachts 6 uur achter elkaar aan terwijl ik al voorop liep in de planning en ik ook ander huiswerk had. Maar als die flow komt dan komt die flow en daar maakte ik gebruik van. Ik herinner me dat we op een formulier moesten aangeven wanneer en hoeveel uur we er aan hadden gewerkt want het totaal moest dan een X aantal uren zijn wat je er aan besteedde. Ik heb die uren toen gezellig bij elkaar verzonnen, no way dat ik ging bijhouden hoeveel ik er wanneer aan zat, geeft alleen maar stress.

bieb63

bieb63

01-07-2017 om 14:19

Kan ze niet

met een GGZ psychiater, gespecialiseerd in ADD (doorverwijzing via de huisarts) wat gesprekken voeren en haar te helpen hoe ze e.e.a. het best aanpakt vanuit haar ADD karakter?

Picasso

Picasso

02-07-2017 om 10:40 Topicstarter

Reactie

Goed om te horen dat het pws prima te doen moet zijn. En er is alleen begin van dit jaar 'iets' gezegd over het pws maar dochter weet uiteraard niet meer wat......zal er eens een mail over dichten voor school.

Bieb: ze is deze week gestart met begeleiding. Maar ik weet nog niet wat ik daar van kan verwachten.

Veel van de vragen dat je hebt zijn voor school. Uit mijn ervaring als mentor van een 3havo en begeleider van een paar kinderen zou je kunnen verwachten:
-Briefing met toekomstige mentor, zorgteam en ook met decaan (betr. begeleiding en PWS). Zorgteam kan wel wat voor jullie betekenen nu dat je dochter een officiële diagnose heeft: extra tijd bij examens bij voorbeeld, hulp van de begeleider op school voor het plannen. Als het goed is hebben ze daarvoor een protocol. Zo niet kan ik je een protocol van een andere school sturen ter indicatie.
In 5havo werken ze als het goed is met studiewijzers in de meeste vakken. Daarmee kan ze op lange termijn (met jullie hulp) ook een planning maken voor thuis.

Uit mijn ervaring als mentor van kinderen met AD(H)D moet ik zeggen dat je veel tijd erin moet willen stoppen als mentor, en dat het afhankelijk is van wie ze gaat treffen. Ik heb zeker een à twee uur per week meer met mijn twee leerlingen met AD(H)D doorgebracht om met ze te plannen (en te controleren dat de planning nageleefd werd, en overlegd met de ouders) dan de bedoeling was gezien het aantal uren dat ik officieel krijg betaald als mentor. Niet ieder mentor wil of kan zo ver gaan.
Is huiswerkbegeleiding een optie? Financieel in ieder gaval? Ik weet niet in welke deel van het land jullie zitten maar in de Randstad ((Amsterdam t/m Den Haag) kan ik jullie wel helpen met namen.
Succes
Sini

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2017 om 21:11

Niet iedere mentor

Inderdaad, mijn ervaring is dat mentoren dit vaak niet zien zitten. Sterker nog, zelfs een mailtje aan collegadocenten versturen met een eenvoudige vraag of wat terugkoppeling geven aan dochter was al te veel moeite.
Maar goed dat is op de school van mijn dochter. Misschien dat dat op andere scholen beter gaat....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2017 om 21:15

Hoe wordt magister gebruikt?

Ook dat kan verschil maken. Is het zo dat wat niet in Magister staat ook niet ingepland is of komt dat aan op de eigen verantwoordelijkheid van de leerling? Dat laatste is een drama bij een ADHDer. Maar niet iedere school heeft daar een boodschap aan....

Julia64

Julia64

03-07-2017 om 21:13

Sinilind

Ik breek even brutaal in bij dit draadje; hier een ADD-er die net zijn VMBO-t diploma heeft gehaald en volgend jaar HAVO gaat proberen. Ik sta er een beetje ambivalent tegenover, omdat we eigenlijk al jaren een wat moeizame verhouding met school hebben. Zoon heeft al sinds de 2e klas een officiële diagnose, maar school heeft nog nooit iets gedaan om hem tegemoet te komen of zelfs maar mee te denken. Ik verwacht dus ook wel weer de nodige hobbels komend schooljaar. Had hij maar zo'n mentor als jij, dat lijkt me fantastisch. Sterker nog, ik denk dat als een mentor maar 1/10 zou doen wat jij nu benoemt, het al een wereld van verschil zou maken. Maar dat zal altijd wel een utopie blijven, deze school kennende, helaas.

Jij schrijft echter; "Zorgteam kan wel wat voor jullie betekenen nu dat je dochter een officiële diagnose heeft: extra tijd bij examens bij voorbeeld, hulp van de begeleider op school voor het plannen. Als het goed is hebben ze daarvoor een protocol". Je raadt het al; onze school dus niet.
Zou je mij misschien ook dat protocol van een andere school willen sturen waar je het over hebt? Het zou mij echt helpen om onze school eens met wat feiten te confronteren. Mocht je dat willen doen; het kan naar [email protected].

Alvast veel dank!
groeten
Juia

Julia64

Julia64

03-07-2017 om 21:19

en Picasso

Jij alvast succes gewenst met het aankomend examenjaar van dochter... heb helaas geen tips voor je, want zoals je leest is zoon nog niet zover. Maar de moeizaamheid van een schooljaar voorafgaand aan de diagnose ken ik maar al te goed, helaas.
Wel knap van je dochter dat ze met 15 jaar, zonder extra begeleiding, in 5 HAVO terecht is gekomen!

Li

Li

03-07-2017 om 22:01

Julia

Dat gaat waarschijnlijk niet helpen, jouw school lijkt onze school wel. Die zeggen dus botweg: kan wel wezen dat die school het zo doet, maar wij niet en als het je niet bevalt, zit je op de verkeerde school...

Julia64

Julia64

04-07-2017 om 07:23

Waarschijnlijk heb je gelijk hoor. Maar deze (Dalton)school profileert zich al jaren als een school die heel erg kijkt naar "het kind" achter de leerling, met veel persoonlijke begeleiding juist voor kinderen die niet gemiddeld zijn, etc. Daar hebben we deze school nota bene op uitgekozen.
Als ik dan met feiten kan aantonen dat ze schromelijk te kort schieten... tja. Dan heb ik in elk geval alles geprobeerd. Niet geschoten is altijd mis.

Li

Li

04-07-2017 om 09:09

ik hoop echt dat jij wat anders te horen krijgt. Misschien scheelt het ook wel hoe je het aanvliegt, ik ben niet zo diplomatiek. Hoewel ik ergens denk: die scholen zijn toch geen overgevoelige pubers, het gaat toch om het kind en dan zou het niet moeten uitmaken hoe de moeder zich gedraagt. Maar ja, de realiteit is anders.

mirreke

mirreke

04-07-2017 om 10:35

Ja li

Dat denk ik ook. Maar de realiteit is echt anders.

Julia

Heb je gemaild
Sini

janneke

janneke

20-09-2017 om 20:15

Sinilind

Wij zitten met onze dochter in een vergelijkbare situatie als Picasso. Zou heel fijn xijn Sinilind als je mij ook het protocol zou kunnen mailen. Weet ik beter wst ik kan verwachten. Bedankt alvast!

[email protected]

Zo werkt het niet

Dames, wat op de school van Sinilid geldt, geldt niet op een andere school. Elke school (elk schoolbestuur/samenwerkingsverband) heeft zijn eigen werkwijze en protocollen.

Je kunt het protocol van een andere school gebruiken om via het gebruikte jargon de kijken of je ook een protocol van je eigen school kan vinden. Dat zou er wel moeten zijn inderdaad en het zou op zijn minst voor de ouders/leerlingen toegankelijk moeten zijn.

Waar dan? tja, dat weet ik niet. Kijk in de schoolgids. Kijk op de website van het schoolbestuur. Zoek en vindt her samenwerkingsverband.

Je kunt het werktukje niet gebruiken om op school te gaan vertellen hoe zij het moeten doen. Je kunt het ook niet gebruiken om te weten wat je kunt verwachten.
Wie weet doet jouw school het wel anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.