Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-11-2011 om 13:53
Mijn zoon is inmiddels getest en blijkt last te hebben van een disharmonisch profiel, verbaal IQ heel hoog, performaal gemiddeld. Het verschil is zo groot dat een totaal iq niet bepaald kan worden en ook zijn de performale schalen onderling zeer uiteenlopend.
Hij heeft een oog-motorisch probleem (oogspieren werken niet goed heeft daardoor moeite om duidelijk waar te nemen, in de ruimte, maar vooral op het platte vlak). Ook fijn motorisch super zwak, waardoor b.v. een puzzel of doolhof een moeilijke opdracht is.
Daarnaast is hij ook nog behoorlijk impulsief en zeer snel afgeleid.
Over de huidige school ben ik na al wat er gebeurd is zeer ontevreden en mijn zoon blijkt het er ook niet leuk te vinden en blijkt faalangst te ontwikkelen (volgens de orthopedagoog).
Ik heb van de orthopedagoog een lijst met punten meegekregen, in de trant van: verlagen schrijflast, rustige werkplek, moeilijker rekenen, succeservaring laten beleven door haalbare opdrachten, grotere regelafstand, enz.. Nu heb ik binnenkort een gesprek op een nieuwe school en ben als de dood dat zij zeggen: ja dat is ons te moeilijk.
Daarom mijn vraag: Is dit voor een gewone basisschool haalbaar (het is een kleine klas, groep 3 heeft rond de 10 ll.)?
Zoniet, wat moeten wij dan?
08-11-2011 om 14:18
Trein
Ja hoor, dat kan allemaal, dat zou elke school moeten kunnen bieden. Qua schrijven is voor mijn dochter van alles geprobeerd (andere regelafstand, ander schrijfmateriaal, andere pennen en potloden).
Qua verlagen schrijflast wordt hier het werk voor dochter gekopieerd, zodat in elk geval overschrijfwerk zoveel mogelijk wordt vermeden (alhoewel dochter daar inmiddels misbruik van maakt.....).
Haalbare opdrachten zou standaard moeten zijn, onhaalbare opdrachten lijken me vrij nutteloos.
Voor moeilijker rekenen is genoeg al standaard beschikbaar, rekenmeester, rekentijgers etc.
Rustige werkplek vind ik zelf nog het lastigste, hier is wel eens geprobeerd tussen twee schotten, maar dochter wordt dan juist nog meer afgeleid omdat ze zich dan helemaal moet omdraaien om te zien wat er gebeurd.
Maar het zijn allemaal dingen die in een standaardklas op een normale basisschool zouden moeten kunnen.
(maar een klas van 10 leerlingen lijkt geen normale basisschool of vergis ik me nu? Een normale school heeft geen geld voor dit soort kleine klassen)