karel
03-12-2009 om 14:09
Nio toets uitslag
Bij onze zoon hebben ze pas geleden de NIO toets afgenomen. Dit omdat hij achterstand op rekenen en spelling had en misschien in aanmerking zou komen voor LWOO. Wat wij al wisten en nu is uitgekomen is dat hij hier niet voor in aanmerking komt. De uitslag bevestigde al onze eigen gedachten. HIj heeft nl. dyscalculie (is hij voor onderzocht)De achterstand op spelling hadden ze uitgerekend op een citoscore van groep 7 (dictee spelling) waar hij een D voor had gehaald. De uitslag van de Nio toets was dus niet erg verrassend wb het rekenen.(performaal) Hier scoorde hij net beneden gemiddeld (89)Maar de uitslag van het verbale gedeelte was verrassend hoog (118) HIerdoor ontstaat een kloof van 29 punten. ZIjn iq is 104. Dus gewoon een "normaal" kind. Onze vraag is nu eigenlijk wat zegt een uitslag/score over het vervolgonderwijs. MOeten we ons zorgen maken over deze vp kloof. De oorzaak van deze kloof ligt volgens ons toch in het feit dat hij dyscalculie heeft. IN het verslag wat we hebben gekregen staat expliciet in vermeld (dik gedrukt etc) dat er een significant verschil is wat verder onderzoek rechtvaardigt. Maar ik zou niet weten wat er verder nog onderzocht moet worden. Jullie wel?
We hebben hem trouwens al aangemeld op een vmbo t school die extra aandacht geeft voor kinderen met dyslexie/dyscalculie.
groetjes karel
rodebeuk
03-12-2009 om 14:21
Kloof volgen of kind volgen
Hoi, een 'kloof' tussen performaal en verbaal of andersom komt veel voor, kwestie van statistiek... het opmerkelijke is dat er ontzettend verschillend over gedacht wordt, de laatste tijd roepen veel deskundologen dat je er wat pas mee moet als het kind daar ook last van heeft, of als er dingen achter schuil lijken te gaan. Eerder was een kloof al genoeg voor een flinke diagnostische dreun, zonder verder onderzoek of het kind er wel last van had.
Zo te horen zijn jullie prima af met de gang van zaken op dit moment. Kind volgen is altijd belangrijker dan kloven zoeken
...
Het klinkt ook een beetje als een standaard zinnetje.. iedere adviseur die een rapport schrijft concludeert algauw dat ergens 'nader onderzoek' nodig is, vooral als de resultaten niet binnen alle, maar dan ook alle, normen vallen. En dat doen ze natuurlijk zelden.
Ik heb er niet veel verstand van verder, het is niet mijn vak. Maar dit is wat ik zo'n beetje heb opgevangen her en der... mijn zoontje heeft ook een 'kloof'. Van anderen hoorde ik dat ze dan de zwakkere kant wilden bijspijkeren. Dat vond ik zo raar. Een test is toch gewoon om te kijken waar je staat? Niet waar je uit wilt komen? Wat mij betreft geef je te veel waarde aan een test als je zonder verdere waarneembare noodzaak vervolgens gaat bijspijkeren. Maar dat even als voorbeeld hoor, er kunnen prima redenen zijn om wel te spijkeren. Ik wilde alleen maar even illustreren hoe een meetresultaat een eigen leven kan gaan leiden...
Annet
03-12-2009 om 14:49
Rekenen is niet performaal!
Ik weet niet hoe een NIO eruit ziet. Ik heb met zoon wel ervaring met een flinke kloof (50 punten) op een WISC (volledige IQ test). Het onderdeel rekenen valt daarbij onder de verbale kant.
Performaal is bijvoorbeeld puzzles maken, ruimtelijk inzicht, etc. (heb nu het volledig lijstje niet bij de hand).
karel
03-12-2009 om 16:39
Nio toets
de nio toets ziet er als volgt uit: Verbale intelligentie-index die onderverdeeld zijn in de subtesten: synoniemen-analogien en categorien.Deze hebben betrekking op het taalkundig inzicht en kennis. De symbolische intelligentie-index (Performale gedeelte) bestaat uit: getallen, rekenen en uitslagen.
Getallen en rekenen hebben betrekking tot het rekenkundig inzicht en redeneervermogen. Uitslagen heeft betrekking op het ruimtelijk inzicht.
Dit staat geschreven op de achterkant van het rapport. Misschien wordt bij een wisc nog uitvoeriger getest en wordt hier bij ons de term performaal wel verkeerd gebruikt. Op het scoreblad staat trouwens niet performaal maar symbolische intelligentie-index. Pas later in hun conclusie wordt gesproken over performaal.
mvrg Karel
Annet
03-12-2009 om 17:04
Onderdelen wisc gevonden
Volgens mij is de NIO een zeer beperkte IQ test, bedoeld voor schooladvies. Ik zou die kloof niet als betrouwbare conclusie nemen.
Zie hieronder de onderdelen van de WISC (oneven is verbaal, even is performaal).
Ik weet niets van dyscalculie, dus ik weet niet hoeveel invloed dat heeft op een (echte) iq-test.
Uitgebreide informatie
De subtests van de WISC-III 2002
Subtest 1: Informatie
Dit onderdeel bestaat uit vragen naar algemene kennis. Veelal feiten of informatie die het kind in zijn omgeving heeft opgedaan. Deze subtest zegt iets over de algemene ontwikkeling van het kind.
Subtest 2: Onvolledige tekeningen
Dit zijn tekeningen waaraan iets ontbreekt. Het kind moet zeggen of aanwijzen wat ontbreekt. Deze subtest zegt iets over de waarneming. Kijkt het kind slechts globaal of ook naar details.
Subtest 3: Overeenkomsten
De tester laat een aantal woordparen horen. Het kind moet telkens de overeenkomst aangeven tussen de twee woorden. Deze subtest zegt iets over het logisch redeneren.
Subtest 4: Plaatjes ordenen
Er wordt een serie plaatjes door elkaar geschud. Het kind moet de plaatjes in de goede volgorde leggen zodat ze een verhaaltje vormen. Deze subtest zegt iets over het visueel organiseren en het logisch redeneren.
Subtest 5: Rekenopgave
Aan de hand van verhaal-sommen moet het kind de antwoorden uit het hoofd uitrekenen. Deze subtest zegt iets over de rekenvaardigheid.
Subtest 6: Blokpatronen
Met blokken moet het kind patronen naleggen. Deze subtest zegt iets over het ruimtelijk inzicht.
Subtest 7: Woordenschat
Het kind moet de betekenis van allerlei woorden geven.
Subtest 8: Figuur leggen
Het kind moet puzzels maken met ongekleurde puzzelstukjes. Deze subtest zegt iets over de vaardigheid om van delen een geheel te maken.
Subtest 9: Begrijpen
Over allerlei sociale situaties worden vragen gesteld en het kind moet deze beantwoorden. Deze subtest zegt iets over het vermogen om sociale situaties te doorzien en te begrijpen.
Subtest 10: Substitutie
Het kind krijgt een vel papier met een heleboel cijfers erop. Bij elk cijfer hoort een bepaald teken (in een voorbeeld is te zien welk teken dat is). Het kind moet de tekens zo snel mogelijk achter de cijfers invullen. Deze subtest zegt iets over het visuele korte-termijn geheugen.
Subtest 11: Cijferreeksen
Cijferreeksen moeten worden nagezegd. Naarmate de test vordert worden deze reeksen langer. Eerst moeten ze in gewone volgorde worden nagezegd, daarna in omgekeerde volgorde. Deze subtest zegt iets over het auditieve geheugen van het kind.
Subtest 12: Doolhoven
Het kind moet met een potlood de weg naar buiten tekenen bij doolhoven. Deze subtest zegt iets over het vermogen om te plannen en te organiseren.
De oneven subtesten hebben samen betrekking op de verbale mogelijkheden.
De andere (even) zijn meer praktische opdrachten en geven een beeld van de performale mogelijkheden.
Geerke
03-12-2009 om 18:50
Precies karel
Inderdaad Karel, op de NIO wordt NIET van performaal gesproken! Maar van verbaal en symbolisch. De opgaven die op de NIO onder rekenen vallen, horen bij het symbolische deel. Een beetje verwarrend, want in feite valt rekenen inderdaad onder verbaal (en wiskunde onder performaal, maar goed ze hanteren die term dus niet).
Die zin over het significante verschil is inderdaad een standaardzin, die er bij meerdere kinderen op staat.
Wat ik je zou aanraden is een gesprek met die school die je voor ogen hebt. Raadt je huidige school wel LWOO aan (ook al lijkt het niet te kunnen met het hoge IQ, toch proberen - het kan volgens de regels wel trouwens he, als er ook sprake is van sociale problematiek). Bij ons is het zo dat de scholen heel erg kijken naar ons advies. Is er iets opvallend (bijv advies LWOO bij hoge NIO score) dan zouden ze ons geheid bellen. Ik weet niet hoe het contact bij jullie loopt, maar ik denk dat ik zelf een gesprek zou aanvragen op die school.
Succes!
Geerke
03-12-2009 om 18:52
Trouwens karel
Heb je de spelfout ontdekt op het officiële NIO blad?
Dat kan écht niet. Ik ga erover mailen. Hij zit in je geciteerde zin over het verbale.
karel
04-12-2009 om 00:15
Geerke
Ik kan hem niet vinden de fout. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik de zinnen niet letterlijk heb overgenomen maar kort heb samengevat. Dus de fout kan ook van mij afkomstig zijn.
mvrgr. Karel
karel
04-12-2009 om 00:21
Nog een keer
De enige (spel)fouten die ik kan vinden komen van mij af en dat is dat categorieen, analogieen. Een e te weinig en geen puntjes op de e. Weet ook niet hoe ik ze er op krijg. Maar deze fouten mag je dus op mijn conto schrijven.
mvrgr Karel
Sancy
04-12-2009 om 09:22
Ik zie (o.t.)
staan: "Verbale intelligentie-index die onderverdeeld zijn...". Dit moet zijn: "die onderverdeeld is..." maar dat is geen spelfout...
karel
04-12-2009 om 13:12
Fouten
De fouten die er inzitten zijn dus allemaal van mij afkomstig. Spelling/grammaticaal etc. Voortaan toch beter opletten voordat ik het verstuur!!! Ik heb het officiële document voor me liggen, en daar kan ik geen fout in ontdekken. Terwijl ik nu aan het typen ben controleer ik dus nu alles 10 keer ![]()
Even inhoudelijk op de reactie van Geerke:
De NIO toets die ze bij onze zoon hebben afgenomen is door het regionale samenwerkingsverband afgenomen (schoolbegeleidingsdienst) Hier is er door onze zoon ook nog een prestatie motivatietest afgenomen en de juf heeft een TRF moeten invullen. Dit was allemaal goed, dus ook op sociaal/emotioneel gebied komt hij niet in aanmerking voor LWOO. De reden dat hij deze testen moest doen was omdat we al jaren bezig zijn met dingen boven water te krijgen. En de juf die er dit jaar echt op zit heeft gemeend dat hij misschien wel in aanmerking zou komen voor LWOO, omdat zijn laatste citoscores erg slecht waren (+slechte entreetoets).We hadden hem zelf (buiten school om) al laten testen op dyscalculie. De uitslag was dus voor ons niet erg verrassend. Toevallig hebben wij gisteravond een intakegesprek gehad op de nieuwe school. WIj konden hem vooraanmelden ivm zijn dyscalculie. Ipv LWOO vragen ze nu voor hem een zorgbudget aan, wat ingezet wordt voor extra RT voor een jaar. Ons gevoel is goed over deze school waar nog (extra)aandacht is voor het kind. (kleine school met maar 300 ll)De regionale school is een grote fabriek waar 2500 ll opzitten waar ons gevoel niet goed bij was. Al met al denken we dat we een goede keuze hebben gemaakt voor deze school en richting (VMBO t)Het is alleen een half uur verder fietsen!!
mvrgr karel
krulleke
04-12-2009 om 13:19
Karel
hebben jullie lang moeten wachten op de uitslag van de nio toets, mijn dohter heeft hem begin november gemaakt en wij wachten ook nog op de uitslag, ze heeft vmbo lwoo advies gekregen van school, het wachten is nu op de uitslag.
gr krulleke
karel
04-12-2009 om 13:36
Een maand
Onze zoon heeft begin november de toets gemaakt en afgelopen dinsdag hebben we de uitslag gekregen. Ik heb trouwens begrepen dat als je deze toetsen gemaakt hebt dat je dus alleen een advies krijgt. Nav dit advies en de leerachterstanden kan de vervolgschool lwoo aanvragen. Hier in de regio is het gebruikelijk als je een lwoo advies krijgt dat je dan je kind al kunt vooraanmelden. Dit ivm de aanvraag die de school moet doen. Wij moeten, ook al heeft hij een negatief advies, wel alle verslagen, onderwijskundig rapport, nio score, etc inleveren bij school. Dit ivm aanvraag zorgbudget.
mvrgr. Karel
krulleke
04-12-2009 om 13:44
Klopt
is hier ook allemaal, wij hebben maandag een afspraak om haar in te schrijven, de juf zegt dat het gek moet lopen als ze het niet zou krijgen, anders komen we nog in aanmerking voor het zorgbudget, wij mogen haar nu inschrijven en als alle gegevens binnen zijn dan hoeven pas alle verslagen enzo mee, ze willen graag weten hoeveel kinderen ze kunnen verwachten met lwoo, mijn dochter heeft hem ook begin nov gehad dus verwacht de uitslag dan ook wel binnenkort.
krulleke
Henk 82
07-12-2009 om 22:10
Performaal minder belangrijk?
Hier wat informatie over Verbale IQ en totale IQ
Het totaal IQ van uw zoon is 104. Het wordt erg omlaag getrokken door zijn perfomale IQ terwijl zijn verbale IQ aardig hoog is.
Er zijn aanwijzingen dat het performale IQ zeer weinig met schoolse prestaties te maken heeft, dit in tegenstelling tot het verbale IQ. Een gevaar zou kunnen zijn dat uw zoon op zijn totaal IQ wordt aangesproken.
En dus al een gemiddelde leerling behandeld wordt, terwijl zijn verbale IQ aanduidt dat er qua schoolse prestaties voor hem wellicht meer in zit.
Onderstaande heb ik van een site over hoogbegaafdheid die echter ook nuttige info heeft over IQ testen in te algemeen.
http://www.eduratio.be/iqtest.html
" Naast het algemene IQ (totaal IQ of TIQ) worden vaak nog twee andere IQ's berekend: VIQ (verbaal IQ) en PIQ (performaal IQ). Deze zijn elk gebaseerd op bepaalde subtesten. Bij zeer hoge TIQ's bestaat er vaak een groot verschil tussen VIQ en PIQ (en tussen de subtesten onderling). Dit wordt soms een V/P kloof genoemd.
Er is een grote correlatie (verband) tussen schoolse prestaties en de vaardigheden die men in de VIQ subtesten meet. Deze correlatie is veel kleiner met het PIQ. Zo is er bijvoorbeeld nauwelijks sprake van enige correlatie (verband) tussen PIQ gemeten met een WPPSI-R test en de prestaties op school in de eerste drie schooljaren (Kaplan 1998), terwijl dergelijke correlatie met VIQ redelijk hoog is.
Dit betekent dat het een vergissing is om te verwachten dat een kind met een TIQ (totaal IQ) van 130, maar met een VIQ van 111 en een PIQ van 145, tot zeer hoge schoolse prestaties zou moeten komen, of dat het nood zou hebben aan verregaande differentiatie, versnelling of een kangoeroeklas. Bij eenzelfde TIQ, maar met een VIQ van 145 en een PIQ van 111 ligt zulks immers veel meer in de lijn der verwachtingen. Alleen afgaan op TIQ (totaal IQ) bij het nemen van belangrijke schoolse beslissingen is dus uit den boze: VIQ geeft op schools vlak een veel betere indicatie. Dit wil niet zeggen dat de vaardigheden gemeten in de performale subtests minder waarde zouden hebben, enkel dat deze vaardigheden -zeker in de basisschool- niet deze zijn die men nodig heeft om hoge prestaties neer te zetten op school. "
Enige kanttekeningen: Dit geldt vor een bepaalde intelligentie test(WISC-R) waardoor ik niet met zekerheid kan zeggen of dit ook van toepassing is op reslutaten verkregen met de NIO.
De NIO heeft in ieder geval 1 afwijking op de WISC-R, namelijk dat bij de NIO ook het rekenen onder het performale gedeelte valt. Bij de WISC-R, valt rekenen onder de verbale intelligentie.