Henny
20-03-2010 om 09:26
Nio toetsen
Voor de citotoets worden veel oefeningen aangeboden op internet. Voor de NIO toets heb ik slechts één oefening gevonden. Wie weet waar je, gratis, op internet NIO toetsen kan oefenen?

Petuut
26-03-2010 om 13:35
@bastet
Was ook gechargeerd bedoeld uiteraard.
Tuurlijk zijn er ook kinderen die goed scoren zonder te oefenen.
Maar ik blijf de mening toegedaan (met Nasha) dat die totsen juist bedoeld zijn om 'blanco' te maken. Oefenen vertekent nou eenmaal.
Ik heb een paar jaar geleden een examen gedaan. Studiegenootje had geen tijd gehad om de lessen te volgen (lange tijd ziek geweest), de stof niet doorgenomen (geen tijd/zin, volgens eigen zegge), maar wel het boekje met oefenopgaven uit haar hoofd geleerd (was MC). Bekend was dat 90% van de vragen uit het boekje zou komen. Ik had de stof geleerd, boekje met oefenopgaven had ik niet en scoorde een 8, zij had alleen de uitkomsten van de oefenopgaven geleerd en had een 9.
Toch denk ik dat mijn 8 meer 'waarde' heeft, omdat ik de antwoorden snapte en zij (duidelijk, als je haar sprak) niet. De verbanden die je moest kunnen leggen, snapte zij echt niet, maar omdat ze wist wat de uitkomst moest zijn, kon ze het goede vakje aankruisen.
In dit geval gaf 'oefenen' dus wel een vertekend beeld, want had zij blanco de toets moeten maken, was het een multiple gok geworden en nou lukken dat daar ook een 9 uitgekomen was.
En wat ik van de NIO begrijp (hier van het forum), krijg je als ouder een formuliertje met wat voorbeelden thuis, mogen de kinderen al een paar oefenopgaven maken voordat de echte test begint en vragen stellen als iets niet duidelijk is. Als het erom gaat dat je wilt weten wat er ongeveer van je verwacht wordt, dan is daar dus voor gezorgd.

Nikus
28-03-2010 om 12:12
Petuut en nasha
Nee nee, ik roep met jullie mee in de woestijn.
Ik heb werkelijk nog nooit geoefend met mijn zoon. Ow en over de NIO, ik kreeg niets thuis gestuurd en ook school heeft niet geoefend.
Sterker nog, de directeur van de school (beroemd en berucht door zijn strijd tegen de inspectie inzake zwakke scholen) wil de cito afschaffen.

Bastet
28-03-2010 om 18:29
Geen cito
Hier al een paar jaar geen cito meer.Maar een NIO,en daarbij entreetoetsen in groep 6 en 7.En natuurlijk het hele leerlingvolgsysteem vanaf groep 1,dat wordt allemaal meegenomen in het bepalen van het schooladvies.
Groetjes,bastet

Grasmus
28-03-2010 om 21:46
Geen nio en eindcito
Hier geen nio maar ook geen cito eindtoets, die is er zefs nooit geweest. Alleen de entreetoets van groep 7 en verder het leerlingvolgsysteem.

Martien
29-03-2010 om 17:30
Zelf kiezen niks advies school
Hadden we het schooladvies 'moeten' volgen. Zat dochter nu in een makkelijkere richting. Dit terwijl ze nu vlot meekomt. Ze zit blijkbaar in de sterkste klas van haar school en zit daar bij bijna alle vakken ondertussen boven of op het gemiddelde (terwijl ze in mijn ogen veel te weinig studeert. Juf van 6de lj vond Latijn geen goed idee vanwege de slechte werkhouding (moet toevoegen dat juf van 4de en 5de lj wel volledig achter de keus om Latijn te doen stonden. Zij waren verbaasd dat de andere juf Moderne voorstelde).
Hier wordt soms door de middelbare school het rapport opgevraagd van de basisschool, maar dit is meer om bij het samenstellen van de groepen rekening te houden met de niveau's van de kinderen (en eigenlijk om te vermijden wat ze nu hebben nl 1 hele sterke homogene klas die veel sneller door de leerstof gaat en waar leerkrachten moeten verdiepen, terwijl in andere klassen grote verschillen zitten).
Groetjes

light
29-03-2010 om 22:01
Even geciteerd van cito/leestrainer
Sommige scholen nemen i.p.v. de Citotoets de NIO-toets af in groep 8. De NIO-toets (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) is een intelligentietest.
Aan de linkerkant staan oefeningen, om je kennis te laten maken met NIO-achtige opgaven.
Citotrainer Nederland heeft tevens een OPGAVENBOEKJE ontworpen, waarmee kinderen kennis kunnen maken met NIO-achtige opgaven. U kunt dit boekje (pdf-bestand; inclusief antwoordenboekje) voor € 11,90 bestellen, door een mailtje met uw naam- en adresgegevens te sturen naar [email protected] , met als onderwerp 'Opgavenboekje'. Het boekje zal via de mail worden verzonden.

Light
29-03-2010 om 22:04
Leestrainer vragen
En daarnaast staan toch ook nog zo'n 60 tal NIO-achtige vragen op die site, heb je die ook al gezien?

Nasha 1st
29-03-2010 om 22:08
Geen keuze
om toegelaten te worden tot het VO was een NIO hier verplicht....