Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-11-2014 om 08:54
Mijn jongste dochter zit in groep 8 en ondertussen hebben we het voorlopig advies gekregen. Het voorlopige advies is Havo/VWO. Ze haalde een percentiel van 93. Prachtig natuurlijk.
Het voorlopige advies is overigens gebaseerd op plaatsing op de middelbare school in het dorp. Vanwege slechte ervaringen in het verleden met onze oudste dochter gaat jongste niet naar de middelbare in het dorp maar naar de middelbare in het stadje even verderop (waar de kinderen in het dorp na 2 jaar ook naar toe moeten want geen Havo/VWO opleiding vanaf het derde jaar in het dorp).
Op de middelbare waar jongste naar toe gaat splitsen ze de kinderen direct al. Daar heb je dus Havo brugklassen en VWO brugklassen.
Wij willen graag dat jongste op het VWO begint (en dat moet geen problemen opleveren). Echter nu zijn we bang dat de NIO test roet in het eten gaat gooien. De NIO test is niet verplicht. Bij onze oudste (en ik hoor het veel vaker) was de NIO totaal afwijkend van het advies op basis van (toen nog) de CITO eindtoets. Dat lag echt mijlenver uit elkaar.
Wie heeft hier nog meer dezelfde ervaring? Dat de NIO test en de CITO eindtoets een totaal ander beeld geven?
Ik vraag me namelijk af of de NIO straks niet tegen jongste gaat werken. Als er uit de NIO een ander advies rolt, krijgt zij misschien niet het advies van de basisschool die er op basis van de CITO entreetoets (en het LVS) zou moeten volgen.
02-12-2014 om 09:17
uitslag & wachten
Hier is de NIO half oktober afgenomen. Wij hebben vorige week op school tijdens het voorlopig adviesgesprek de uitslag gehoord. Niet meegekregen; 'die wordt half januari naar jullie opgestuurd'.
Beetje vreemd, maar omdat de uitslag volgens de verwachtingen was, hoeven we er verder ook niet zo veel mee. Wij gaan nu nog gerichter kijken naar de scholen die in aanmerking komen.
02-12-2014 om 10:09
Besloten
Wij hebben besloten om dochter dus niet met de NIO mee te laten doen.
Afgelopen vrijdag de brief meegegeven voor de meestere (hij wilde het graag op papier).
Gisteren kwam ze thuis met de mededeling dat de NIO test helemaal niet meer doorging. En als je vragen had, dan kon je met de meester bellen.
02-12-2014 om 10:47
discrepantie tussen cijfers op school en NIO
Ik vraag me al een tijd af hoe het gaat met de kinderen die een lage NIO hebben gehaald in groep 8 en toch op het Havo/VWO zitten. Hoe doen die kinderen het op school? Stromen ze af (NIO heeft dus gelijk) of gaat het uitstekend met ze op de Havo/VWO?
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.