Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-10-2010 om 21:54
In het Haarlems Dagblad en bij het jeugdjournaal werd gesproken over de No Nonsens school.
Het moet op basisscholen maar eens voorbij zijn met de warme truiendagen, voorleesontbijten met bekende Nederlanders en schoolreisjes die niet spectaculair genoeg kunnen zijn.
Dat schrijven twee Haarlemse schooldirecteuren in hun manifest ‘de No Nonsens School'. Het basisonderwijs is volgens het duo te ver afgeraakt van de kern; namelijk goed lesgeven. Ze willen met het manifest een discussie in het basisonderwijs veroorzaken. ,,We klagen vaak over de overheid die ervoor zorgt dat het onderwijs verslechtert, maar het onderwijs zelf moet ook zelf kritisch in de spiegel durven kijken'', zegt directeur Reinier Bos van de Dr. A. Van Voorthuijsenschool in Haarlem en Hoofddorp. Neem de sinterklaasviering. ,,Hele vergaderingen worden er belegd over de aankomst van de Sint. Moet hij met een brandweerauto komen of met de politieauto? Er zijn genoeg commerciële activiteiten die het kind in de juiste sinterklaasstemming brengen.''
Wat vinden jullie? Moeten scholen meer terug naar hun onderwijstaak?
Ik kan me voor een groot deel wel vinden in hun betoog.
31-10-2010 om 16:00
Donatie
Ik heb het niet over een donatie in het algemeen maar als betaalwijze. Dus geen entreegeld meer, maar een vrijwillige bijdrage bij de uitgang. Stel dat je 4 euro per persoon moet betalen voor een museum, dan is dat nog altijd 16 euro voor een vierkoppig gezin. Dat is niet voor iedereen weggelegd en voor die mensen is museumbezoek dus geen optie. Laat je het aan die mensen zelf over dan zullen ze misschien 'maar' 4 euro betalen voor het hele gezin. Dat zijn 4 euro's méér dan wanneer ze wegblijven. Een stel dat het wat breder heeft zal misschien samen 10 euro geven als het museum naar tevredenheid was.
01-11-2010 om 02:10
Shonagh
Het is normaal, tenminste in Nederland, dat je entree moet betalen als je een museum wilt bezoeken. Als je daarnaast een donatie wilt doen zijn ze uiteraard erg blij met je. Wat ik bedoel is dat je dus geen verplichte entree betaalt, maar een vrijwillige vergoeding bij het verláten van het museum. Uiteraard zou je dat ook een donatie kunnen noemen, maar bij het woord donatie lijkt het of het om liefdadigheid gaat en dat is in dit geval niet zo. Het blijft de bedoeling dat je iets betaalt voor je bezoek, maar de hoogte van het bedrag bepaal je dan zelf. Dit is al eens uitgeprobeerd en het werkt. Het enige wat zou kunnen is dat als het nieuwtje eraf is de hogere bijdragen lager worden en het gemiddelde dus naar beneden gaat. De testers van dit systeem hadden daar nog geen ervaring mee op het moment dat ze erover spraken in een tv-programma, Buitenhof.