pooh bear
25-10-2011 om 19:08
Nog een dyslexie vraag
Wij willen voor onze dochter een dyslexie test. We denken dat ze dysorthografie heeft.
Maar nu zei school dat we hem waarschijnlijk niet vergoed krijgen omdat ze geen enkelvoudige dyslexie heeft. (ze heeft ook ADD)
Klopt dit?
En betekent dat dat als we zelf z'n test laten doen en ze blijkt inderdaad dyslexie of dysorthografie te hebben komt ze dan ook niet voor behandeling in aanmerking?

mari39
25-10-2011 om 20:36
volgens mij wel. In die zin dat ze niet voor vergoeding van onderzoek en behandeling in aanmerking komt. De verklaring kan ze wel krijgen en ze mag ook wel een behandeling, maar die moet je dan zelf betalen.

pooh bear
25-10-2011 om 21:22
Vreemde regel
Waarom zou je geen recht op behandeling voor dyslexie hebben als je er ADD bij heb.
Enig idee wat het ongeveer kost als je een behandeling voor dyslexie wil.
Ik weet dat de kosten voor het onderzoek erg duur zijn rond de 650 Euro geloof ik

Knijster
25-10-2011 om 21:55
Omweg
behandeling wordt alleen vergoed als er ernstige enkelvoudige dyslexie wordt geconstateerd. Dus als er moeten geen andere leerproblemen zijn.
Je kunt nog wel dingen omzeilen hoor, mijn zoon kwam ook niet in aanmerking voor vergoede behandeling. Nu had school logopedie geadviseerd, verwijskaart gehaald bij de huisarts. Hij gaat nu naar een logopedist die ook dyslexie begeleider is, en zo betaald de verzekering wel.

Grasmus
26-10-2011 om 00:03
Logopedie
Lijkt mij dat de betreffende logopedist niet vermeld dat het om dyslexiebehandeling gaat. Dus gewoon onder de noemer logopedie en dat wordt volgens mij wel gewoon vergoed.

Anneque
26-10-2011 om 08:55
Yep
"Gewone" logopedie wordt vergoed na verwijzing huisarts. Ik neem idd aan dat dat dan de sluiproute is: het woord dyslexie vermijden in de aanvraag.

Gaia*
26-10-2011 om 09:45
Fraude
Is het niet pas fraude te noemen als er een andere behandeling wordt genoemd? Nu staat er 'logopedie' en blijkbaar valt dsylexiebehandeling onder 'logopedie'.
Als je de 'r' goed moet leren spreken staat er waarschijnlijk ook niet 'uitspraakbehandeling' in de factuur.
Het is wel wat creatief, om de dyslexiebehandeling niet te noemen. Maar om het fraude te noemen....

Moppeke
26-10-2011 om 19:39
Geen fraude
Onze huisarts heeft destijds een verwijsbrief geschreven: verwijzing ivm onderzoek naar leer- en gedragsproblematiek.
Dat is vrij algemeen. En wij wisten destijds ook niet dat het zou eindigen in dyslexie. We zijn met die verwijsbrief begonnen met een kanjertraining bij de orthopedagoog om vervolgens via een intelligentietest bij een dyslexietest te komen. Mijn dochter blijkt dyslexie te hebben.
Dus als je huisarts een verwijsbrief met een dergelijke tekst schrijft vind ik daar geen fraude aan. Nu achteraf weet ik wel dat wanneer hij daadwerkelijk onderzoek dyslexie in de brief had gezet dat ons dit geld had gekost.
Maar eerlijk, wanneer een omschrijving zoals onze huisarts deed volledige vergoeding van allerlei testen behelst, doet dat de waarheid recht aan. Ik vind het krom dat wanneer het dyslexie onderzoek genoemd wordt er dan een rekening volgt. Want dyslexie IS het hebben van leerproblemen.
En voor veel ouders is het een heel erg belangrijk financieel verschil. Ik ken ouders die vanwege de angst om de rekening hun kind niet (kunnen) laten testen. Waanzin.
Dus fraude? Nee.

Knijster
26-10-2011 om 21:17
in het geval van mijn zoon is het geen fraude, hij heeft in zijn peuter/kleutertijd ook al logopedie gehad omdat hij met 2,5 nog niet praatte.
School wilde hem nu proberen naar een cluster 2 school te krijgen en die gaat pas kijken of hij hiervoor in aanmerking komt als hij eerst weer een half jaar logopedie gehad heeft.
Omdat hij dus ook dylexie heeft hebben we een logopediste gezocht die tevens dyslexie gebgelding geeft. Zij heeft de eerste 3 keer dat hij kwam eerst testen afgenomen om te kijken waar het hard aan gewerkt moest worden en dat blijkt dus zijn dyslexie te zijn.
ot: Maar voor degene die alleen vanwege de dyslexie naar een logopedist gaan en in jouw ogen fraude zouden plegen. Dat werkt de regering toch zelf in de hand? moet je kijken hoeveel meer premie je de afgelopen 10 jaar bent gaan betalen, en per 1 januari gaat de premie en het eigen risico weer fors omhoog en ze schrappen van alles. Als er dan een omweg is waardoor je dingen wel vergoed krijgt dan vind ik dat logisch om die die omweg te nemen, je betaald er ook genoeg voor.

Sahara
26-10-2011 om 22:43
Tja, knijster
Als iedereen zo denkt dan gaan de premies dus nog meer omhoog. Of wordt logopedie straks niet meer vergoed omdat er teveel misbruik van gemaakt wordt.
En hoe je het ook voor jezelf goed praat, het blijft fraude.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosa van der Zanden
26-10-2011 om 23:50
Mag niet
Helaas, als je kind een diagnose heeft, zul je het onderzoek zelf moeten betalen. Logisch? Nee. Oneerlijk? Het leven is niet eerlijk. Get used to it.
Overigens loont shoppen wel, dyslexieonderzoek kost tussen de 500 en 1000 euro. Veel geld maar vervolgens heb je een massa tips om je kind te helpen en zich competent te laten voelen.
Rosa van der Zanden

jessica 5
27-10-2011 om 00:58
Rosa
"Helaas, als je kind een diagnose heeft, zul je het onderzoek zelf moeten betalen. Logisch? Nee. Oneerlijk? Het leven is niet eerlijk. Get used to it"
Omdat het niet eerlijk is en de kinderen die net niet slecht genoeg scoren niet in aanmerking komen voor een door de verzekering betaalde test, wordt er uitgeweken naar logopedie dat wel vergoed wordt. Je zal maar niet het geld hebben voor een test laat staan geld voor begeleiding. Onze zoon van nu 14 is wel door school getest en dit is door school betaald. Hij heeft drie jaar begeleiding gehad. Kosten zo'n 3 duizend euro. Dus een duizend per jaar. Ik ben blij dat onze zoon van nu 9 wel alles vergoed krijgt.
"maar vervolgens heb je een massa tips om je kind te helpen en zich competent te laten voelen."
Wat bedoel je daar nu mee?.

Rosa van der Zanden
27-10-2011 om 01:10
Jessica
Soms heb je gewoon pech en krijg je niet vergoed wat je graag zou willen. Wanneer je je kind hebt laten testen en je krijgt bruikbare tips is dit ook veel waard. Die tips en aanbevelingen kun je inzetten voor betere zorg voor je kind. Zo bedoel ik het. Ik denk dat mensen vaak veel willen, vinden dat ze recht hebben op dingen. Als je geen recht hebt op vergoeding en je wil je kind laten testen moet je het zelf betalen en iets anders er voor laten. Kortom, keuzes maken.
Ik vind de regeling kul want kinderen met ASS vallen er buiten terwijl in die groep vaak dyslexie is. Maar goed, zo zijn de regels. Voor 1 kind krijg ik alles vergoed, voor een ander kind op dyslexiegebied helemaal niets. Ik ben me nu aan het orienteren op Kurzweil, of dit het beste voor kind is. Als dat zo is, schaf ik het aan (+ laptop, printer en scanner). Dan gaan we volgend jaar dus niet op vakantie. Daarentegen mag hij gratis naar de psychiater .
Rosa van der Zanden

jessica 5
27-10-2011 om 01:41
Rosa
Natuurlijk is die regel kul. Ik heb hier de betreffende minister al eens een pittige mail over geschreven, waar ik natuurlijk geen antwoord op terug kreeg!. De regels zijn zo streng gemaakt dat de zorgverzekering maar het topje van die hele dyslexie ijsberg hoeft te gaan vergoeden. Het is een geldkwestie,naar het kind wordt niet gekeken wat wel degelijk hulp nodig heeft. Dat maakt mij ook zo boos.
Natuurlijk krijg je bruikbare tips,begeleiding is natuurlijk beter. Voor je andere kind krijg je wel alles vergoed is dat ook voor dyslexie ?.
Tweeling broer van 9 scoorde ook net niet slecht genoeg voor een test. Maar doet gewoon met zijn broer thuis het hele programma mee. We maken thuis gewoon een kopie van de leerstof,gratis dus. En het helpt hem ook goed.
Tja keuzes maken dat konden wij gelukkig nog wel,maar als je het geld niet hebt liggen heb je geen keuze. Je kunt dan je kind niet laten testen en/of geen begeleiding geven. Dat is wel erg zuur!.

Rosa van der Zanden
27-10-2011 om 07:27
Jessica
Ik vind het niet juist dat mensen uiwijken naar 'logopedie'. Want dat is fraude, hoe oneerlijk je e.e.a. ook vindt. Ik heb 1 kind met ASS en dyslexie en 1 nog volop in de onderzoeken. De aanpak voor beide kinderen is totaal verschillend, ik sta nog aan het begin om uit te zoeken wat het beste is.
Verder reageerde ik ook dat mensen vinden dat ze het vergoed horen te krijgen omdat ze premie betalen. Premie betalen is niet hetzelfde als recht hebben op iets. Het zit niet in het pakket dus wordt het niet vergoed.
Rosa van der Zanden

pooh bear
27-10-2011 om 13:58
Hmmm
Ik neem aan dat het niet alleen het topje van de ijsberg is die niet voor vergoeding in aanmerking komen.
De groep kinderen die er nog iets anders bij hebben is volgens mij heel erg groot.
Mijn dochter zit in groep 7 en heeft alleen nog maar E's gehaald voor spelling. En heeft op school al ruim een jaar RT.
Maar maakt nog steeds ernstige spellingsfouten.
Lijkt mij toch ernstig genoeg. Dus ik vind het een hele rare regel dat je er niks anders bij mag hebben. Als we de dyslexie test eerder hadden gedaan voordat we haar op add hadden laten testen had ze hem ook vergoed gehad.
We kunnen er zeker voor kiezen om haar toch te laten testen (gaan we waarschijnlijk ook doen) maar het gaat toch om een hoop geld.
Overigens zei de RT er dat we ook konden wachten tot ze op de midellbare school zit. Want daar doen ze vaak wel een dyslexie test.
Maar wij willen juist dat ze die verklaring heeft voor ze naar de middelbare school gaat.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Knijster
27-10-2011 om 17:32
ik pleeg helemaal geen fraude. Dat dyslexie onderzoek heb ik gehad vergoed gehad voor mijn zoon. Alleen uit dat onderzoek zijn meer dingen gekomen waarvoor hij niet voor vergoedde behandeling in aanmerking komt. School wil proberen hem op een cluster 2 school te plaatsen. Zoals ik al schreef voordat die cluster2 school dat gaat beoordelen moet hij eerst een half jaar logopedie. De logopedist heeft testen bij hem afgenomen om te kijken waar ze aan moet werken en waar ze moest beginnen. Ik ga me niet met haar behandelplan bemoeien als ik merk dat mijn zoon er baat bij heeft.
Ik heb pooh bear de tip gegeven dat ze op deze manier misschien ook hulp kan krijgen, wellicht is het dan bij haar kind wel fraude daar heb ik toen ik tip gaf niet bij stil gestaan.

Knijster
27-10-2011 om 17:38
Pooh bear
Ik zou proberen dat de basisschool zorgt dat ze die verklaring krijgt.
Mijn dochter zat kwa leeftijd net voor die hele regeling dat de zorgverzekeraar dit ging vergoeden. en toen moest school daar gewoon voor zorgen. Dus als jou kind niet voor het vergoeding van het onderzoek in aanmerking komen ligt de taak bij de basisschool dit te verzorgen zet zoals voor dat de regeling met de zorgverzekering in ging.
Toen wij onze dochter aanmelden voor het VO ging de school waar ze voor heeft gekozen er al van uit dat de dyslexie verklaring al door de basisschool geregeld was. Bij een andere school waar we zijn wezen kijken werden alle kinderen getest, maar daar rekenden ze wel een fiks bedrag voor wat de ouders moesten betalen.