Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

10-06-2010 om 17:54

Nog eens: wat moet je kind in groep 4 kunnen voor het tafeldiploma?

Ik heb zoiets al eens eerder gevraagd (de tafel van 8 in januari) maar ik wil het nog graag wat preciezer weten: wat moet jouw kind kunnen voor het tafeldiploma in groep 4? Moet hij/zij al alle tafels weten? Hoe vraagt de juf ernaar: eerst het rijtje en dan door elkaar? En is het dan klaar of moet er nog meer gebeuren?
Mijn zoon heeft alle tafels al (op rijtje en daarna door elkaar) opgezegd bij de juf en was daarmee al 2 maanden sneller dan oudste toen die in groep 4 zat maar helaas hij moet ook een vel met 100 sommen maken in 8 minuten en daarvan moet hij er 75 goed hebben.

Ik vind het echt te gek, hij mag het nu mondeling doen ipv schrijven (dat lukte hem al helemaal niet) maar zelfs dat is gewoon te veel in die tijd. De ene keer doet hij 25 sommen in 2,5 minuut (met die snelheid gaat het goed) maar zolang focussen lukt hem niet, de tweede rij gaat meteen in 5 minuten....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

10-06-2010 om 21:09

Hier

Voor zover ik het weet:
De tafels van 1 tm 5, en 10. 6,7,8 en 9 komen pas in groep 5. De tafels worden mondeling gevraagd, in 2 minuten ?? sommen goed ofzo. Ik vind het er nogal mild aan toegaan. Vrijwel alle kinderen voldoen aan de norm.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-06-2010 om 21:20

Hier

moet dochter morgen 40 sommen maken in 4 minuten en ze mogen geen fouten maken. Vorige week hebben ze net zo'n toets gemaakt en als ze 'm 2 keer goed hebben krijgen ze hun grote tafeldiploma.
Ik vind 100 sommen wel een hoop, zeg.

Dendy

soepstengel

soepstengel

11-06-2010 om 10:08

Hier per tafel( zoon zit nu in 7)

en dan moesten ze hem opzeggen en dan stelde de juf een aantal vragen door elkaar die ze meteen moesten kunnen beantwoorden.
In groep 5 werd alles nog eens herhaald met een ouder die dan flits kaartjes liet zien. Die moesten dan meteen beantwoord kunnen worden.
Geen vel met sommen hier dus.
Ik geloof dat ze nu de tafel 1 tm 5 moeten kunnen in 4 en dan in 5 alles.

ishtar

ishtar

11-06-2010 om 11:01

Op vorige school deden ze

tafel kunnen opnoemen, door elkaar kunnen antwoorden, en een vel sommetjes in een bepaalde tijd maken, en dat waren best veel sommetjes. Gewone keersommen, maar ook ..x3=27 En alle tot dan toe behaalde tafels stonden daar dan ook op. Was best pittig, en dat in groep 4 voor alle tafels onder de 10.
(ik heb wat van die vellen uitgeschreven zoons wilden allebei graag thuis oefenen, en niet via timez attack of zo (oudste werd helemaal verdrietig van dat steekbeest bij een fout antwoord)maar lekker uitgeschreven door mama. (bezigheidstherapie ))

vlinder72

vlinder72

11-06-2010 om 11:06

Tafeldiploma

Onze zoon in groep 4 hoeft volgens zijn eigen zeggen alleen de tafels tot en met 12 op te dreunen. Maar wel snel en zonder haperen.

ishtar

ishtar

11-06-2010 om 11:59

Pelle

dat is niet hetzelfde als door je mama opgeschreven blaadjes met sommen
misschien dat zoon 3 hiermee laat 'afschepen' *grijns*

Enkel maal?

bij mijn 4-groeper (nou ja, in Belgie dan) alle maaltafels, door elkaar, maar ook alle deeltafels ervan. Moeten ze bij jullie dan nog niet de deeltafels doen?

Hier ook tempotoets (op papier): 50 maal-en 50 deeltafels binnen een bepaalde tijd (weet niet hoe snel).

vlinder72

vlinder72

11-06-2010 om 14:35

Tafeldiploma

Nou, mijn zoon heeft zijn tafeldiploma binnen. Geen idee wat hij daar nou precies voor moest doen maar wij hebben thuis op alle mogelijke manieren de tafels geoefend. Tempotoets? Nooit van gehoord. Mijn zoon vertelt niet zoveel over school. Binnenkort hebben wij weer een 10 minuten gesprek en dan gaat er weer een wereld voor ons open. Oh, en dan nog een beetje domme vraag misschien maar wat zijn eigenlijk deeltafels?

ishtar

ishtar

11-06-2010 om 15:42

Deeltafels

sommenplaneet noemt de volgende soorten sommen deeltafels: ...x3=27
bij ons moesten ze die ook kennen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.