Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-06-2009 om 10:00
Beste ouders/verzorgers,
Eigenlijk heb ik al 2 schooljaren mijn twijfels.
Twijfels of hij mogelijk dyslexie heeft of dat er iest anders aan de hand is.
De twijfels heb ik verleden schooljaar al genoemd aan de leerkrachten maar werden toen van tafel geveegd en er werd gezegd dat hij gewoon te jong was en dat het probleem vanzelf over zou gaan.(okt.2001)
Mijn zoon heeft groep 3 over moeten doen op advies van de school.
En u zit ik dus met nog steeds mijn twijfels...wat kan ik doen?
Om even een voorbeeld te geven waarom ik twijfel,hier een tekst die ik kreeg van mijn zoon.
"ik den naar de markt gewweest.
ik hep een spinenmanpop.
mien opa ligt in het siekenhuis.
we heben taart voor opa.
maar dat mag hie nog niet.
Heeft iemand advies over wat ik als moeder kan doen om mijn twijfels weg te nemen?
Alvast bedankt,Pemm
12-06-2009 om 11:07
Testen
Je kunt hem zelf ook laten testen, weet niet meer hoe het met de vergoedingingen zit anders is dat behoorlijk prijzig. spelfouten maken in groep 3 is niet zo erg daar zijn ze ook nog niet zo mee bezig.
hoe gaat het met zijn lezen?
Wij hebben toendertijd zelf onze dochter laten testen en daar kwam uit dat ze dyslectisch was, wij kregen het vergoed maar heb begrepen dat de regels veranderd zijn.
suc6 krulleke
12-06-2009 om 11:51
Wat betreft het lezen...
....is niet vooruit gegaan.
HIj leest woord voor woord en hapert met begin letters zoals de B en D.
Laatst las hij een boekje voor en wist niet het woord 'benen'. Hij weet dit dan niet omdat hij de B en D door elkaar haalt en de 'e' leest als hoe je dit leert bij uitspraak. Hij leest dan niet beenen zeg maar.
Nu gaat het lezen beter dan het zelf schrijven,maar wanneer ikzelf een lijstje maak met woorden meus,maus,meis en muis kan hij niet zeggen waar het woord muis staat.
Het lijkt erop dat het toeval is zoals mijn eerste berichtje dat hij het woord huis wel goed schrijft.
Het valt mij op dat woorden zoals BEN ,DEN word en HEB,HEP en MIJN,MIEN en HIJ,HIE.
Ik weet natuurlijk niet hoe kinderen zich ontwikkelen maar merk wel dat hij nog vele fouten maakt en zelf niet herkent dat dit dan fout is.
Waar kan je aankloppen als je je kind wilt laten testen op dyslexie?
Groeten Pemm
12-06-2009 om 13:17
Zie draadje hierboven
Hoi Pemm,
Hierboven kun je mijn draadje lezen ("is dit normaal, tweede keer groep 4, dyslexie).
Ik ben heel blij dat we particulier hebben laten testen.Verzekeraar heb ik gebeld, maar dat was zo'n rompslomp. Ik ga daar nu achterheen, nu ik weet dat ze het heeft.
Van school moet je niet te veel verwachten (althans dat was bij ons zo)
Groetjes,
Suus
12-06-2009 om 13:52
Suus36
Op jou advies ben ik gaan bellen met de zorgverzekering.
Nu is het dus van belang dat school gaat meewerken want de zorgverzekering vergoed 100% als deze een verwijzing wil schrijven,hiernaast moeten ze kunnen aantonen dat de 3/6 mnd begeleiding hebben gegeven aan je kind mbt dit probleem.
Ik ga maandag naar mijn zoon zijn rapport bespreking en ga dit zeker aan de orde brengen en hopen dat ze willen meewerken,zo niet dan ga ik weer bellen met de zorgverzekering.
Groeten Pemm