Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Normale intelligentie maar heel veel moeite op school

Vorige week hebben we de testuitslagen WISC-III ontvangen. Nu blijkt dat onze dochter een normaal IQ heeft. Ze scoort performaal 107 en verbaal 103. Nu hebben we deze test laten doen omdat ze op alle gebieden niet mee kan komen op school. Alle resultaten rekenen, taal, spelling en lezen zijn matig/onvoldoende en de CITO´s zijn voornamelijk E´s. Zowel wij als school dachten dat ze érg overvraagd werd vandaar deze IQ test. Nu is er tijdens de test wel naar voren gekomen dat ze waarschijnlijk ADD heeft wat al één en ander kan verklaren. Ook denken we (ouders) aan dyslexie omdat het van beide kanten voorkomt.

Omdat wij dachten dat deze IQ test pas na de zomervakantie kon plaatsvinden had school bedacht dat het sowieso een doublure zou worden. En na deze uitslagen staan zij daar nog steeds achter.

Wie herkent dit of weet iemand hier raad mee.....

Kaori

Kaori

21-06-2018 om 22:44

leerbaarheid

is haar leerbaarheid ook meegetest?
Deze bleek bij onze dochter in lijn met haar IQ alleen de school was vooral gefocust op de VWO+ gaande leerlingen. De leerlingen die daadwerkelijk uitleg nodig hebben om tot leren te komen vielen tussen wal en schip.

Wij hebben onze dochter in groep 6 daarom van school laten wisselen en groep 6 overlaten doen. In dat jaar heeft ze haar 2 jaar leerachterstand ingehaald gewoon omdat de stof haar nu wel werd uitgelegd. Ik zie haar nog zitten bij de RT juf die haar de spellingsregels nog eens rustig uitlegde met van die ogen: OOOOO, bedoelen ze dat!!!! Maar dat kan ik wel!!!, en sindsdien geen spellingsfouten meer in de kikker en ezel regel.

Ook wij dachten aan ADD, de onderzoekspsychologe vond wel een vermoeden dyslexie maar daar kon de RT/logopediste ook geen duidelijkheid in geven. Wel mogelijk het deel dat vroeger dysorthografie werd genoemd met als gevolg moeilijk automatiseren, slecht veters strikken en klokkijken dat op een analoge klok niet lukt maar digitaal prima.

Maaike

Maaike

23-06-2018 om 11:10

Kaori

Hoe testen ze het leerbaarheid?

MoederVan3

MoederVan3

24-06-2018 om 18:07

Doubleren

Doubleren zonder plan is niet nuttig.
Zoals Kaori al schrijft, je zal eerst moeten achterhalen waarom haar resultaten zo ver achterblijven bij de gemeten iq-score.

Mia9

Mia9

24-06-2018 om 18:21

Kaori

Zo herkenbaar wat jij beschrijft onder dysortografie, dt is precies wat bij onze jongste speelde.
Ik ben zelf veel gaan lezen over executieve vaardigheden, dat was heel verhelderend.
bvb Slim maar, van Peg Dawson
Misschien heeft iemand nog tips over boeken die wat meer in inzicht geven in ADD?
Hier heeft kind een koptelefoon op school, net als de nodige klasgenoten, er bestaan ook van die opklapschotten, zodat je minder prikkels binnenkrijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.