Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nijm

nijm

09-09-2018 om 22:30

Normale intelligentie maar heel veel moeite op school

Onze dochter heeft veel moeite om op school mee te komen op vrijwel alle gebieden. Nu dachten ze op school dat ze overvraagd werd en hebben we bij haar een iq test laten afnemen. Hier is een gemiddeld iq van 112 uitgekomen. Ze zou naar aanleiding van haar iq makkelijk 6-jes moeten halen volgens psycholoog. Nu blijft nog steeds de vraag: hoe komt het dat je met een normaal iq hele slechte cijfers en CITO's hebt'. Dan praat ik echt alleen over E- score's met de cito's en onvoldoendes op het rapport.

Herkent iemand dit en wat hebben ze hiermee op school gedaan?

Eenmaal

Ik ben een vergelijkbaar verhaal ooit tegengekomen in mijn werk. Het ging toen om een meisje met heel ernstige dyslexie.
Een andere verklaring zou kunnen zijn: ernstige concentratie problemen.
Of: gepest worden, ongelukkig zijn op school.
Maar goed, de onderzoekende psycholoog zal toch ook wel een paar mogelijke verklaringen hebben gegeven. Wat zegt hij/zij?

nijm

nijm

09-09-2018 om 22:53

ADD

De psycholoog denkt aan ADD en wij zelf aan dyslexie. Nu hebben we morgen een gesprek met psychiater over medicatie. Ben hier eigenlijk niet zo voor. Op school kunnen ze nog geen dyslexieonderzoek uitvoeren omdat ze nog niet 1,5 jaar intensief met haar bezig zijn geweest. Dyslexie komt in beide families voor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-09-2018 om 23:40

Niets

Op je vraag wat ze er op school aan hebben gedaan, hier niets. Mijn dochter heeft een iq van 116 en haalde ook zeer lage Cito’s. Doordat de eindcito goed was (havo/vwo niveau) mocht ze toch nog naar vmbo t. Daar haalt ze met nietsdoen redelijke cijfers, dus wij zijn allang blij. Ze wil zelf geen onderzoeken meer naar evt bijzonderheden.

Triva

Triva

09-09-2018 om 23:56

Hier ook

Slechte cito's en school bleef volhouden dat het geen dyslexie was. Dus niet. IQ van 106 maar echt extreem last van dyslexie. Logopediste die ook dyslexie aanpakt wist dat al na 2x zeker. Duurde nog lang voor het officieel was maar dat zou een tip kunnen zijn: zelf naar logopedist die ook dyslexie doet. Zoon had last van extreme spellingsproblemen, automatiseren ( klok en tafels) en langzaam lezen.

Het is hier qua niveau niet goed gekomen ( vmbo basis) maar hij doet nu BBL en heeft het prima naar zijn zin. IQ is niet het enige wat alles bepaalt.

Ie er een RID bij jullie in de buurt?

https://www.rid.nl/veelgestelde-vragen/

Als ze door RID wordt gediagnosticeerd met dyslexie, vergoedt de gemeente de behandeling.

Flavia

Flavia

10-09-2018 om 07:22

Slecht lesgeven

Bij ons was de oorzaak geen dyslexie of ADD wat we zelf als mogelijkheid zagen maar slecht, zeg maar geen, lesgeven in groep 3. We zijn van school gewisseld en met een aangepast programma (niet herhalen wat ze al kon, maar andere dingen en de basis opnieuw doen) is de 2jaar achterstand die ze had in een jaar bijgewerkt en zit ze nu brugklas havo.

@Emma

@Emma

10-09-2018 om 07:51

Add of dyslexie

Dat zijn nogal verschillende dingen, hoewel ze vaak samen voorkomen. Medicatie gebruik je bij ADD, niet bij dylexie. Ik zou daar eerst maar eens goed over praten met die psychiater voordat je met medicatie begint. Goede diagnose is ontzettend belangrijk. Ga naar een gz-psycholoog voor ADD en naar IWAL of Stichting Taalhulp voor dyslexie. En dan: alleen medicatie heeft weinig effect. Er moet altijd begeleiding bij op het gebied van leren. Concentreren is nodig, maar minstens zo belangrijk is wát je doet als je geconcentreerd bent. ADD'ers hebben daar minder van opgepikt, die hebben vaak begeleiding nodig.

Slecht onderwijs

Ja, ik zou het voorlopig op slecht onderwijs houden.
Op school dacht men dat ze overvraagd werd. Dat is een vriendelijke weergave van het feitelijke beeld dat men van je dochter heeft, namelijk dat ze dom is.
Daaruit ontstaan twee zich vergrotende problemen: A leerkrachten die denken dat een kind dom is, zullen dat kind ook als behandelen. Kinderen op hun beurt zullen, conformistisch als ze zijn, zich graag naar verwachting gedragen.
Bovendien kent het Nederlandse onderwijs nog een makke en dat is dat het niet in onderwijs gelooft. Daaruit volgt dat kinderen die niet zo snel meekomen een aangepast programma krijgen. Gek genoeg leidt dat niet tot meer of intensiever onderwijs, maar juist tot minder onderwijs.
Voor leerlingen bij wie niet alles vanzelf komt aanwaaien (dat zijn de meesten) is dat funest.
Je zou een andere school kunnen zoeken, maar veel effectiever en sneller zal het werken als je het onderwijs zelf ter hand neemt, of laat nemen.
Hier op dit forum zijn voldoende ouders met eigen ervaring in het bijles geven aan hun kinderen. Als je dat eng vindt dan kun je ook bijles laten geven door een remedial teacher. Dat kost wel geld. Maar die persoon kan je wel in 3 of 4 lessen alles vertellen over de leerbaarheid van je dochter. Gaat het werkelijk moeilijk, of gaat het eigenlijk heel makkelijk als ze maar goed les krijgt?
Ik zou daar op inzetten.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

10-09-2018 om 08:23

Zelf begeleiden

Dit: "Gaat het werkelijk moeilijk, of gaat het eigenlijk heel makkelijk als ze maar goed les krijgt?", is hier in elk geval de kern.
Zoon had bijzonder lage cito's, terwijl alles er verder op wees dat hij beter zou moeten kunnen scoren. Hij mocht bij de gratie gods naar een vmbo+-klas. Daar ben ik hem gaan begeleiden (eerder accepteerde hij dat niet, leverde strijd op). Toen werd me duidelijk dat hij een bijzondere aanpak nodig heeft, pre-teaching sowieso en na school goed nalopen wat er uitgelegd is en hoe hij dat heeft geïnterpreteerd. Plenair aangeboden informatie bereikt hem niet of niet goed, en vervolgens gaat hij ijverig met de verkeerd begrepen stof aan de haal. Gevolg: pagina na pagina onzin in een schriftje. Is op de basisschool nooit gezien. Kost wel veel tijd, als je die niet hebt, kun je het wellicht uitbesteden. Meer en beter onderwijs kan heel goed een oplossing zijn.
Mijn zoon gaat nu naar 2 havo.

Dyslexie zou ik ook uit laten zoeken natuurlijk.

In de familie

Nijm geeft aan dat in beide families dyslexie voorkomt. Hoe eerder duidelijk is dat dit ook bij haar kind speelt, hoe sneller begeleiding van de grond kan komen.
Als eerst wordt uitgezocht of de concentratie ook een rol speelt, loopt het kind en onnodige achterstand op. ( Achterstand ten opzichte van zichzelf; de achterstand ten opzichte van de klasgenoten tel ik niet mee.)

PS. Laat ook haar ogen testen, en het gehoor. Maar dat zijn sowieso factoren die getest dienen te worden bij de afname van een dyslexietest om fysieke problemen uit te sluiten. Ze weten ook wat haar IQ is, dus dat het daar niet aan ligt.

Focus je op je kind; eerst het pad van dyslexie. Als de begeleiding vooruitgang boekt, kan je overwegen of een evt ook meespelende ADD, met medicatie opgepakt moet worden of dat het kind ook zonder medicatie maar met gerichte begeleiding geholpen is.

Dat wordt heel snel duidelijk

Flanagan, ik ben het met je eens dat een beetje tempo handig is.
Maar duidelijkheid krijg je echt het snelste als je zelf bijles inhuurt. 3 of 4 lessen (weken) is voldoende. Als er sprake is van slecht onderwijs dan schiet de leerling vooruit. Is er sprake van iets anders, bijvoorbeeld dyslexie, dan blijft de voortgang haperen. Dat weet je dan als ouders zeker.
Daarna kun je je zo nodig overleveren aan de traagheid van de onderwijsprocessen en de bijbehorende onderzoeken. Bij dyslexie bijvoorbeeld, zal er eerst een jaar lang van alles geprobeerd moeten worden voordat de formele diagnose gesteld wordt.

Waarom ADD?

Nijm, waarom denken ze aan ADD? Volgen er niet eerst meer onderzoeken? Een vermoeden lijkt me niet voldoende voor medicatie. En waarom denk jij juist niet aan ADD?

Ik zit momenteel met één van mijn kinderen in een diagnostisch traject. Ik vond deze kinderpsychiater heel kort door de bocht. Mijn andere kind heeft een diagnose en toen ik de terugkoppeling kreeg van dat onderzoek vielen heel veel kwartjes. Volop herkenning. Nu denk ik alleen maar: dit klopt gewoon niet. Deze man trekt veel te snel conclusies en kijkt niet verder dan zijn neus lang is.

eva

eva

10-09-2018 om 11:01

herkenbaar

Herkenbaar hier ook een kind met een normale intelligentie maar lage cito.

Wat moet school er aan doen of wat kan je van school verwachten, dat is echt op iedere school anders.

Hier zijn ze erg van de eigen leerlijn ik hoor al een jaar niets anders dat dat beter is.Ze beweren dat ze dochter al intensief helpen in de klas maar als ik aan mijn dochter vraag of ze extra hulp krijgt of extra uitleg krijg ik te horen dat er precies bij haar gedaan word als bij de rest van de klas dus tja..

Ik zie de eigen leerlijn in het geval van mijn dochter van zo dat is makkelijk hebben we geen omkijken meer naar misschien een beetje kort door de bocht maar zo komt het bij mij over.

Ik zou ook inzetten op een dyslexie onderzoek.

Verklaring

Menig school heeft een dyslexieverklaring nodig, voor ze hun methode gaan bijstellen, passend voor een dyslect.

Ik beweer niet dat de school in staat is om het kind prima te begeleiden. Maar er zijn scholen die pas over gaan tot zinvolle aanpassingen als het zwart op wit staat. Zo kunnen ze zich verantwoorden naar de inspectie.

Eva

Intensief helpen houdt vaak in dat de leerkracht in de klas met een groepje kinderen aan een tafel zit en ze extra uitleg geeft, terwijl de andere kinderen in de klas de opdrachten maken.
Zo’n tafelgroepje, kan ze zien als de rest van de klas omdat het geen 1:1 is.
Vorm van spraakverwarring.

Precies

Inderdaad Flanagan. Pas als er een dyslexieverklaring is dan wordt het onderwijs aangepast. Overigens juist niet in kwaliteit. De eisen worden naar beneden bijgesteld (mag langer over leeswerk doen, krijgt minder leeswerk, spelfouten worden minder aangerekend).
Maar om die verklaring te krijgen moet er wel minstens 1 jaar intensief zijn geprobeerd of de leerling niet met een andere aan pak toch nog tot leren komt.
In de praktijk betekent deze regel dat er op school een jaar niks gebeurt, behalve het voeren van een ingewikkelde administratie. Daarna volgt de dyslexieverklaring. Helaas ook vaak voor leerlingen die helemaal niet dyslectisch zijn. Leerlingen die met een andere aanpak wél tot vorderingen zouden komen.
Hoe dan ook: TS wil vast en zeker voortvarend aan de weet komen wat er mis gaat met haar kind: Ligt het aan het kind of ligt het aan het onderwijs?
Dat is eenvoudig en snel te weten te komen door bijles te organiseren met een Remedial Teacher. 3 lessen (3 weken) en het resultaat van de kernvraag is bekend. Ik kan je zelfs vertellen dat direct na de eerste les al duidelijk kan zijn dat het niet aan het kind ligt.
(Kind vertelt enthousiast hoe het nu eindelijk begrijpt dat.... en leest nog eens voor).
Mocht het toch aan het kind liggen, dan kun je dus altijd nog met school en de procedures in de slag.

Flavia

Flavia

11-09-2018 om 06:56

10 minuten

3 lessen, wel nee, 10 minuten waren hier voldoende.

Uit het onderzoek bij de psycholoog dat de 2 jaar leerachterstand bij normale intelligentie aantoonde kwam ook een vermoeden dyslexie/dysorthografie. Hiervoor werd extra onderzoek/RT aangeraden. Daar deed de school niet aan.

De logopediste deed 1 oefening. Legde vervolgens op een iets andere manier de spellingsregels uit en de blik van dochter sprak boekdelen 'ooooooooo, bedoelen ze dat, dat snap ik wel' om het vervolgens nooit meer fout te doen.
Dochter kreeg wat oefeningen mee en met 3 maanden was de 2jaar achterstand weg.

Wat echt hielp was de schoolwissel, andere methode, andere begeleiding van de leerlingen. Husselen van de klassen op niveau/onderwerp tussen groep 4 tot 8 per vak op bepaalde uren is ook RT. Alleen voelen de kinderen dat niet zo. Het rekenen is op die manier bijgewerkt. Want ze zaten dan ook niet vast in dat groepje. Snapte je het onderwerp ging je de volgende keer naar een ander groepje.

In actie

Welke route je ook kiest, een Rt-er of een RID of IWAL, neem zelf het voortouw en wacht niet tot school gaat bewegen.

Trouwens RID kijkt ook naar de LVS over de afgelopen jaren. Een belletje geeft meer duidelijkheid. Zeker vanwege de genetische overdracht.

nijm

nijm

11-09-2018 om 10:34

doubleren

Bedankt voor alle reacties!

Uit de Cito´s van eind groep 4 is gebleken dat ze een jaar achterstand heeft afgelopen. Nu wou school haar afgelopen schooljaar laten doubleren. Wij mochten uiteindelijk beslissen en hebben het niet gedaan omdat ze juist sociaal/emotioneel en fysiek erg voor loopt op haar klasgenoten.

Ik ga gelijk bellen en een afspraak maken met een RT-er. Hoop dat hij/zij in een paar sessies kan bekijken wat er speelt. Zelf denk ik aan ernstige dyslexie.

Omdat haar IQ goed is zijn ze bij de GGZ verder gaan kijken. Een kind met een normaal IQ zou gewoon normaal mee moeten komen qua schoolwerk volgens de psycholoog.

Volgens de psycholoog is ze snel afgeleid en na nog meerdere onderzoeken en vragenlijsten van ouders en school is de psycholoog tot de conclusie gekomen dat ze ADD heeft. Hier krijgt ze binnenkort medicatie voor. Volgens de psychiater zou het goed mogelijk zijn dat de cijfers de lucht in vliegen als ze de juiste dosering krijgt.

medicatie

Wij zijn een half jaar geleden gestart met adhd medicatie (bij dochter van 9). Na wat doseringen uitproberen en vervolgens een overstap naar langwerkende medicatie zagen we een duidelijke verbetering in werkhouding/focus. Vanaf dat moment is er op school veel werk opnieuw aangeboden en zijn we aan de slag gegaan met haar (slecht ontwikkelde) executieve vaardigheden. Want met alleen een pilletje ben je er natuurlijk nog niet.
Hier heeft het heel goed uitgepakt. Dochter is met de cito's echt niveaus omhoog gegaan (van jarenlang II/III voor spelling en begrijpend lezen en zelfs IV/V voor rekenen naar een hoge II voor rekenen en verder allemaal I)

Dus ja, het kan. Ik zou het denk ik wel uitproberen.

Mia9

Mia9

11-09-2018 om 12:45

Executieve vaardigheden idd

Is ook iets waar wij mee aan de slag zijn gegaan. Heb het boek Slim maar van P. Dawson en R. Guere besteld, bevatte voor mij de nodige eyeopeners.
Dit icm 1op1 werken met zoon en uiteindelijk wat bijles heeft tot een omslag in het rekenen, en het vertrouwen tov rekenen veroorzaakt. (van een V naar een I en 549 op eindcito)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.