Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Agchie

Agchie

16-06-2009 om 18:59

November-december kinderen pas in januari naar school

Beste allemaal,

Ik heb begrepen dat de eerste groep van onze basisschool dusdanig vol komt te zitten dat er een leerlingenstop is ingesteld. Kinderen die in oktober 4 worden mogen nog instromen, maar kinderen die daarna instromen kunnen pas per januari naar school.

Ik zit in de schoolraad en vind dit een ongewenste situatie. Vooral omdat al die kinderen instromen in groep 0. Kunnen jullie mij helpen aan argumenten waarmee ik dit duidelijk kan maken in de schoolraad en de mr?

Groetjes en alvast bedankt,

Agchie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

16-06-2009 om 22:25

Wat is de winst?

Wat is de winst die er behaald wordt?

Ik ga er vanuit dat de kinderen in een gecombineerde groep 0/1 instromen. Als de kinderen in november/december instromen zitten de klassen vanaf die datum extra vol. Als de kinderen in januari instromen zitten de klassen vanaf januari extra vol.

Netto winst: gedurende 6 weken (want 2 weken kerstvakantie) zijn de klassen minder vol, en daarna is er geen verschil meer. Of verwachten ze dat er in januari ook kinderen verdwijnen. Of komt er per januari een extra leerkracht?

Kortom, waarom willen ze dit?

Overigens begrijp ik jouw argument 'ze stromen allemaal in in groep 0 'ook niet helemaal. Zouden ze in een andere groep instromen als ze in november/december zouden beginnen?

Het is toch een recht?

Hoewel en vierjarige nog niet leerPLICHTIG is heeft een kind van 4 wel RECHT op onderwijs, volgens mij. De school moet met goede argumenten komen waarom een kind dat 4 wordt niet naar school mag, maar pas op een later moment. Die argumenten moeten ook in de schoolgids staan, zo niet, dan heeft de school al geen poot om op te staan. Omgekeerde wereld lijkt me.
groet
Suus

Agchie

Agchie

16-06-2009 om 22:46

Nieuwe groep per 1 jan

Dank je wel voor je reactie.
Per 1 januari start er een nieuwe groep, dit is groep 0. Hierin zitten dan alleen kinderen van na 1 januari. Er is dus geen sprake van een gecombineerde 0/1.
Van deze groep gaan de kinderen het volgende schooljaar naar 1 en het jaar daarna naar 2. Gevolg dus dat kinderen van november en december die ook pas 1 januari gaan starten automatisch ruim twee jaar zouden kleuteren....

Normaal gesproken zouden kinderen van november/december instromen in groep 1 en dus het volgende jaar automatisch naar groep 2 gaan. Waarbij automatisch betekent dat er wel gekeken wordt naar de ontwikkeling van het kind.

Het voordeel voor de school is denk ik kostentechnisch: er hoeft geen tweede groep 1 gestart te worden per november, met alle bijbehorden kosten. Of het voordeel is praktisch: de groep 1 wordt niet extreem groot.

Wat staat er in de schoolgids?

En als daar niks in staat, wat staat er in het schoolplan? Vooral over doorstroom en de kriteria (staat er een datum?), de betekenis van groep 0 voor die doorstroom, de maandelijkse datum van instroom?
Even precies: wpo art. 39 1e en 2e lid "1. Om als leerling tot een school te worden toegelaten, moet een kind de leeftijd van 4 jaar hebben bereikt. 2. Het bevoegd gezag kan voor kinderen die nog niet eerder tot een school, een school of afdeling voor speciaal onderwijs, een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs dan wel een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs zijn toegelaten, toelatingstijdstippen vaststellen op ten minste eenmaal per maand."
Dat betekent: de leerling mag zodra hij vier is, of uiterlijk op de eerste vaste instroomdag die minimaal eens per maand op het rooster staat.
Meldt de schoolgids een of meer instroomdagen? Zo ja, dan kan dit plan niet kloppen. Als de school geen instroomdagen vermeldt, dan stromen alle kinderen automatisch in op de dag dat ze 4 worden.
Hieruit volgt automatisch dat alle leerlingen t/m november in december naar school mogen. De school kan dat niet tegenhouden, tenzij de school de leerlingen weigert wegens 'te vol'. De leerlingen zijn overigens vrij om te kiezen of ze gaan, ze zijn niet leerplichtig. Zo kan de school in overeenstemming met de ouders beslissen dat ze later gaan. Maar dat moeten dan individuele overeenkomsten zijn. De school kan dat niet opleggen. Anders gezegd: ouders die het er niet mee eens zijn, hebben recht op toegang.
De leerlingen hebben bovendien recht op doorstroom zoals dat in de schoolgids vermeld staat. Ook als ze een later instroomtijdstip kiezen dan op hun 4e verjaardag, of op de eerstvolgende instroomdag. Formeel zijn ze vanaf het moment dat ze 4 zijn, leerling van de school. Of ze de school bezoeken of niet.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

17-06-2009 om 13:00

Instroomgroep kan ook sneller doorstromen

Op de school van mijn kinderen hebben ze ook een instroomgroep. Alle kinderen beginnen in principe in die groep. Als de instroomgroep pas later in het jaar start, dan gaan een aantal kinderen uit groep 1 alsnog naar de instroomgroep.
Dit betekent niet dat deze kinderen per se in groep 1 terechtkomen in het nieuwe schooljaar. Of soms gaan ze in de loop van het schooljaar van 1 naar 2.
Dat zie je vorig jaar en dit jaar ook terug in groep 3. Daar zitten echt wel versnelde kinderen in.

Agchie

Agchie

17-06-2009 om 18:31

Bedankt voor de reacties!

In de schoolgids worden inderdaad instroommomenten weergegeven, maar ook dat hiervan afgeweken wordt als de toestroom te groot is.
Er staat niets in over het beleid van het doorstromen naar groep 1, 2 en verder.

Uit de reacties begrijp ik dat een school in principe hiervoor kan kiezen, maar alleen met het kriterium dat de school "vol" is. Uit reacties van ouders begrijp ik dat ze er vanuit gaan dat het kind dan het jaar daarop gewoon in groep 1 start en niet in groep 2.
De praktijk wijst ook uit dat er zelfs vele oktober kinderen bijna drie jaar kleuteren, met vaak minder fijne gevolgen (agressie, vervelen etc.)

School heeft niet expliciet uitgesproken dat kinderen volgende jaar in groep 1 zitten, maar ook wordt er nergens uitspraak gedaan dat er ofwel naar gekeken wordt ofwel dat ze in principe gewoon naar groep 2 gaan.

Ondertussen heb ik een mail verzonden aan de directeur met een aantal vragen, onder andere naar aanleiding van de opmerkingen op het forum!

Hartelijk bedankt voor het meedenken, dit helpt goed om de dingen helder te krijgen!

Groetjes,

Agchie

Even nuanceren

Agchie:"Uit de reacties begrijp ik dat een school in principe hiervoor kan kiezen, maar alleen met het kriterium dat de school "vol" is."
Het ligt een beetje anders: zolang ouders niet protesteren, de school geen strobreed in de weg leggen, kan het. De gekozen oplossing past niet bij het excuus 'vol'. Een school die vol is, neemt helemaal geen leerlingen meer aan, ook niet een maandje later.
"In de schoolgids worden inderdaad instroommomenten weergegeven, maar ook dat hiervan afgeweken wordt als de toestroom te groot is."
De wet biedt daar geen ruimte voor. Of de school is vol en accepteert geen leerlingen (kom volgend jaar maar, of zoek een andere school. Het is zelfs mogelijk dat de school verplicht is een andere school te zoeken). Of de school heeft ruimte, maar dan moeten leerlingen toegelaten worden zoals in de wpo beschreven.
De enigen die daar van af mogen wijken, zijn de ouders. Zij kunnen besluiten hun vier jarigen een maandje (of zelfs jaar) later te brengen.
Vier jarigen die ingeschreven zijn, zijn leerling in de zin van de WPO en komen dus voor subsidie in aanmerking. Ook als ze de school niet bezoeken. Zou een mooie boel worden als scholen wel gerechtigd zouden zijn tot subsidie, maar tegelijkertijd de kinderen niet toelaten.
Groet,
Miriam Lavell

Esther de Graaf

Esther de Graaf

17-06-2009 om 21:32

Vol

Een kind dat is ingeschreven heeft recht op een volledig programma ( school krijgt tenslotte ook subsidie voor dit kind ).

Volgens mij kun je kinderen die zijn ingeschreven ook niet weigeren omdat de school vol is. De school kan kinderen wel weigeren om zich te laten inschrijven, omdat de school vol is.

Zie voor momenten van instroom het antwoord van M. Lavell.

Ik dacht dat het zo in elkaar stak?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.