Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Nt profiel en keuze vak

Ik loop een beetje op de zaak vooruit want het speelt pas over een jaar maar toch:

Dochter zit nu in 2 gym, gaat naar 3 gym en zal NT profiel gaan kiezen.
Dan is er dus 1 vrij vak nog te kiezen

Omdat ze gym doet is de 2de vreemde taal een 'oude taal' (grappig dat dit genoemd wordt als moderne taal maar ok).
Gezien haar studiewens tzt is Wisk-D logisch, technishe studie/Delft. Maar nu 'mijmerde' ze dat ze beide oude talen eigen wel wil houden. \

een 3de vreemde taal zit niet bij de vrije vak keuze in het NT profiel zoals ik dat nu zie
Los van of dat handig is...is andere discussie

Natuurlijk krijgen we hier volgend jaar nog genoeg info over maar voor nu even:

Zit je strak vast aan de vrije vakken binnen het profiel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

28-06-2012 om 06:32

Verschilt

De vrijheid van de keuzes in de 'vrije ruimte', is heel erg afhankelijk van de school. Ik had het er een keer met een vriendin over, maar dat is een belangrijk verschilpunt tussen scholen. (en op open dagen hoor je daar niets over, want dan lijkt de tweede fase nog zover weg). De ene school biedt gewoon meer dan de andere.
Bij een school in de buurt mag je bij de maatschappijprofielen bijvoorbeeld geen wiskunde B doen. Op de school van mijn kinderen mag dat wel. En daar is een derde vreemde taal absoluut geen probleem bij de natuur profielen.

Herto

Herto

28-06-2012 om 08:02

Hier wel mogelijk

Het zal afhankelijk zijn van de school dus dat moet je toch even navragen (gooi er even een mailtje tegenaan ). Mijn dochter wilde naast het vrije vak nog een extra vak, was geen probleem en mocht van alles zijn. Is Biologie geworden. Moest alleen even gekeken worden of dat in te plannen was anders het voor een groot deel zelfstudie moeten worden.

Leuk om te zien dat ze aan kon schuiven waar ze wilde, kwam het beter uit om op een ander tijdstip Biologie te volgen dan mocht ze in een andere groep bijzitten.

Herto

Herto

28-06-2012 om 08:04

Wiskunde b en d

En nog even over wiskunde D, dat wordt bij dochter alleen gegeven in combinatie met wiskunde B. Dus wiskunde B en D samen, anders geen wiskunde D.

Verbreden i.p.v. verdiepen

Ik zou i.p.v. twee wiskundes of twee klassieke talen, wat toch meer van hetzelfde is, kiezen voor verbreding van het vakkenpakket. Ook al heeft je dochter al specifieke studiewensen, ze is pas op éénderde van haar vwo, er kan nog veel veranderen. Biologie is een logische keuze bij N&T, heeft raakvlakken met scheikunde en natuurkunde. Economie is handig als ze besluit van profiel te wisselen omdat haar interesses veranderen of de resultaten op het betagebied tegen blijken te gaan vallen. Met economie in je pakket kan je nog switchen naar E&M, de daarbijbehorende vakken aardrijkskunde/geschiedenis zijn gemakkelijker zelf in te halen dan economie.

skik

Fransien

Fransien

28-06-2012 om 10:06

Technisch

Je dochter vindt techniek leuk en is blijkbaar goed in wiskunde en natuurkunde. Als ze over het geheel een erg goede leerling is, kun je natuurlijk een dubbel profiel doen of extra vakken, maar of dat mag is erg schoolafhankelijk (bij de meeste gymnasia doen ze niet zo moeilijk, maar je kunt het beste informeren bij je eigen school). Mentoren en decanen zullen wel proberen om te laten kiezen, er zijn namelijk ook nogal wat leerlingen die echt nog niet kunnen kiezen en daarom maar alles willen doen.
Wat de opmerking over verbreden betreft, soms past dat bij het karakter van het kind, soms is verdiepen veel passender, en soms moet je beide doen. Overigens is er een flink verschil tussen latijn en grieks, en tussen wiskunde b en d, maar dat is mijn persoonlijke mening. En bij de TU Delft is het voor sommige richtingen wel heel handig om het duits goed te beheersen (dit om het nog even moeilijker te maken).

Annet

Annet

28-06-2012 om 11:05

Hier een jaar verder

Dochter zit nu in 3Gym. Ze heeft voor NT gekozen. Ze verwacht ook wiskunde D te gaan doen maar dat wordt pas in de vijfde gegeven. Eind 4e krijgt iedereen een korte periode wiskunde D om een indruk te krijgen van dit vak.
Ze heeft gekozen voor biologie, economie en kunst. Ze houdt alleen grieks en engels als talen. Met haar keuze heeft ze één extra vak dat ze altijd nog kan laten vallen. Biologie en economie zijn in te vullen binnen de vrije ruimtes. Hiermee doet ze ook het NG profiel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-06-2012 om 11:18

Verschilt idd per school

Hier een zoon op een zelfstandig gymnasium, nu in de derde. Het blijkt op zijn school heel gebruikelijk te zijn om extra vakken te kiezen, en daar krijgen de leerlingen ook alle ruimte voor. Een oud-klasgenoot op een andere school heeft die ruimte helemaal niet. Ze wilde naast haar NT-profiel geschiedenis kiezen, maar dat mocht niet. Vinden ze roostertechnisch ingewikkeld. Op de school van mijn zoon zijn ze daar veel pragmatischer in. "Past het niet in het rooster? Dan zoeken we gewoon een andere oplossing". Na een proefles filosofie, besloot zoon direct om dat als extra vak te kiezen.
En ja, je zult er volgend jaar allerlei info over krijgen. En de mening van je dochter kan nog wel een paar keer gaan veranderen

Hier

Scholengemeenschap met alle niveau's. Extra vakken wordt ook op alle niveaus gestimuleerd en toegestaan, mits een redelijke kansvam slagen. Dit jaar was er een kandidaat die examen deed in alle vier de profielen op het gymnasium ( als laagste cijfer 1 acht , de rest 9 en 10).
Met zoveel vakken is natuurlijk geen rooster te maken, hij ging geregeld halverwege de les naar een andere ls om overal iets van mee te pikken.
Dit was natuurlijk een uitzondering, maar een extra vak is vrij normaal. Ook op havo en mavo. Je hebt het gedurende het jaar drukker, maar meer kansen na je examen en meer kans om te slagen omdat je een onvoldoende kan inwiisselen.
Als de school wil kan er veel. Maar er moet wel een positieve leersfeer hangen om kinderen zo ver te krijgen om uit eigen wil extra te willen werken.

Suus65

Suus65

28-06-2012 om 21:42 Topicstarter

Wiskunde b en d/reply

"En nog even over wiskunde D, dat wordt bij dochter alleen gegeven in combinatie met wiskunde B. Dus wiskunde B en D samen, anders geen wiskunde D. "

Dat lijkt me ook wel logisch eigenlijk. Toch? Of zie jij dat anders?

Ik weet dat in mijn tijd, lang lang geleden, er scholen waren waarin bio niet kon zonder scheikunde. Maar in de huidige profielen zie je dat niet terug

Suus65

Suus65

28-06-2012 om 21:46 Topicstarter

Verbreden/reply

'Ik zou i.p.v. twee wiskundes of twee klassieke talen, wat toch meer van hetzelfde is, kiezen voor verbreding van het vakkenpakket. Ook al heeft je dochter al specifieke studiewensen, ze is pas op éénderde van haar vwo, er kan nog veel veranderen. Biologie is een logische keuze bij N&T, heeft raakvlakken met scheikunde en natuurkunde. Economie is handig als ze besluit van profiel te wisselen omdat haar interesses veranderen of de resultaten op het betagebied tegen blijken te gaan vallen. Met economie in je pakket kan je nog switchen naar E&M, de daarbijbehorende vakken aardrijkskunde/geschiedenis zijn gemakkelijker zelf in te halen dan economie. "

Helemaal eens met je, als het twijfelgevallen zouden zijn. Maar ik heb 3 super beta kinderen. Nu is zij wel de meest breed geinteresseerde. Dus ik kan me ook voorstellen dat een volledig ander vak voor de leuk ook mogelijk is.

Nogmaals, het is nog niet zo ver maar merk dat deze draad wel nuttig is om rustig te laten bezinken en volgend jaar gericht te gaan vragen/onderzoeken.

leuk, dank

Suus65

Suus65

28-06-2012 om 21:54 Topicstarter

Duits en extra vak

"Je dochter vindt techniek leuk en is blijkbaar goed in wiskunde en natuurkunde. Als ze over het geheel een erg goede leerling is, kun je natuurlijk een dubbel profiel doen of extra vakken, maar of dat mag is erg schoolafhankelijk (bij de meeste gymnasia doen ze niet zo moeilijk, maar je kunt het beste informeren bij je eigen school). Mentoren en decanen zullen wel proberen om te laten kiezen, er zijn namelijk ook nogal wat leerlingen die echt nog niet kunnen kiezen en daarom maar alles willen doen.

Wat de opmerking over verbreden betreft, soms past dat bij het karakter van het kind, soms is verdiepen veel passender, en soms moet je beide doen. Overigens is er een flink verschil tussen latijn en grieks, en tussen wiskunde b en d, maar dat is mijn persoonlijke mening. En bij de TU Delft is het voor sommige richtingen wel heel handig om het duits goed te beheersen (dit om het nog even moeilijker te maken). "

Ja dank, ahum Toen ik het las hier, wist ik het ook wel, zeker bij natuurkundige studies worden veel Duitstalige boeken gebruikt. Ga jij het haar zeggen?? Al is Duits minder een issue dan Frans.

extra vak, och, dat had ik niet eens gezegd hier. Vader en oom (broer van vader) hebben beiden extra vak gedaan. Plus dat vader toen al opkomend topsporter was, kans is groot dat zij ook die kant op gaat enhij ontraadt haar dat wel. (gelukkig...)

Maar, ik heb veel aan deze discussie mensen, zei ik net al. Genoeg stof om te vragen volgend jaar e/o achteraan te gaan.
Had een deel bslist niet bedacht.

Suus65

Suus65

28-06-2012 om 21:54 Topicstarter

Duits en extra vak

"Je dochter vindt techniek leuk en is blijkbaar goed in wiskunde en natuurkunde. Als ze over het geheel een erg goede leerling is, kun je natuurlijk een dubbel profiel doen of extra vakken, maar of dat mag is erg schoolafhankelijk (bij de meeste gymnasia doen ze niet zo moeilijk, maar je kunt het beste informeren bij je eigen school). Mentoren en decanen zullen wel proberen om te laten kiezen, er zijn namelijk ook nogal wat leerlingen die echt nog niet kunnen kiezen en daarom maar alles willen doen.

Wat de opmerking over verbreden betreft, soms past dat bij het karakter van het kind, soms is verdiepen veel passender, en soms moet je beide doen. Overigens is er een flink verschil tussen latijn en grieks, en tussen wiskunde b en d, maar dat is mijn persoonlijke mening. En bij de TU Delft is het voor sommige richtingen wel heel handig om het duits goed te beheersen (dit om het nog even moeilijker te maken). "

Ja dank, ahum Toen ik het las hier, wist ik het ook wel, zeker bij natuurkundige studies worden veel Duitstalige boeken gebruikt. Ga jij het haar zeggen?? Al is Duits minder een issue dan Frans.

extra vak, och, dat had ik niet eens gezegd hier. Vader en oom (broer van vader) hebben beiden extra vak gedaan. Plus dat vader toen al opkomend topsporter was, kans is groot dat zij ook die kant op gaat enhij ontraadt haar dat wel. (gelukkig...)

Maar, ik heb veel aan deze discussie mensen, zei ik net al. Genoeg stof om te vragen volgend jaar e/o achteraan te gaan.
Had een deel bslist niet bedacht.

Suus65

Suus65

28-06-2012 om 21:59 Topicstarter

Vraag aan annet

'Dochter zit nu in 3Gym. Ze heeft voor NT gekozen. Ze verwacht ook wiskunde D te gaan doen maar dat wordt pas in de vijfde gegeven. Eind 4e krijgt iedereen een korte periode wiskunde D om een indruk te krijgen van dit vak.

Ze heeft gekozen voor biologie, economie en kunst. Ze houdt alleen grieks en engels als talen. Met haar keuze heeft ze één extra vak dat ze altijd nog kan laten vallen. Biologie en economie zijn in te vullen binnen de vrije ruimtes. Hiermee doet ze ook het NG profiel."

Oh jeeeee, merk dat ik het alweer niet snap, die profielen ;(

Je zegt dat ze bio, eco en kunst heeft gekozen. En ik ging er vanuit dat je een gemeenschappelijk deel hebt (doet iedereen), je profielvakken en dan nog 1 vrij vak.

Maar uit jouw verhaal blijkt dus iets anders.

Kun je me dat uitleggen?

Tirza G.

Tirza G.

28-06-2012 om 22:14

Hier is het anders

Op de scholen van mijn kinderen (ik heb ervaring met twee verschillende middelbare scholen) is het niet zoals jij schets, Suus. Je moet niet sec naar de vakken kijken, je moet naar de uren kijken. Ik zal het even voorrekenen, het lijkt ingewikkeld maar je hebt het zo door, echt waar Ze gaan in de bovenbouw VWO uit van 1600 studie-last-uren per jaar (40 weken van 40 uur). Maal drie jaar is een totaal van 4800 uur. Zoveel moet je er minimaal maken in de jaren 4-5-6.
Vakken hebben een bepaalde zwaarte en (gerekend over 3 jaar) kunnen ook op verschillende manieren worden gegeven. Zo had zoon bijv. Latijn, daar staat 600 uur voor. In drie jaar, is dus 200 uur per jaar. Verdeeld over 40 weken, is 5 uur Latijn in de week. Nou, dan weet je het wel Hij had ook filosofie, maar daar stond maar 80 uur voor (in drie jaar). Dat werd in één jaar afgewerkt, 2 uur in de week en klaar was-tie.
Snap je? En daarmee gaan scholen schuiven. In je normale profiel kom je wel zo (zoals jij het je voorstelt) kom je wel zo aan die 4800 uur. Daarboven kun je er vakken bij kiezen. De school van zoon adviseerde om niet verder te gaan dan 5400 uur, dus of een groot vak van 600 uur erbij, of een aantal kleinere (er zijn ook vakken van 480 of 320 uur oid).
Extra vakken kost een school natuurlijk ook gewoon geld, docenten, lokalen - enzovoort. En kom je boven die 5400 uur (zoals mijn dochter) dan wordt het roostertechnisch soms heel erg ingewikkeld. Zo volgde zij de ene week Frans en de andere week scheikunde, zij was de enige leerling die die specifieke combinatie had. Het was goed te doen (behalve voor de verzuimadministratie ))
Beiden zijn nu van school (gister was de diplomauitreiking van zoon) dus nog even en deze info is weggezakt

Tirza

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-06-2012 om 23:28

Suus

"En ik ging er vanuit dat je een gemeenschappelijk deel hebt (doet iedereen), je profielvakken en dan nog 1 vrij vak."
NIet helemaal. Inderdaad, je hebt vakken voor iedereen (Ne, En). Per profiel is er een aantal vaste vakken, en een aantal keuzen. Zoon heeft NT gekozen, en daarbij moet je (geloof ik, weet het niet eens precies meer) kiezen tussen wiskunde a en b. En je kiest tussen aardrijkskunde en economie. En daarnaast je vrije ruimte, en evt. extra vakken.

Annet

Annet

29-06-2012 om 08:58

Boekje gevonden met uitleg van onze school

Gemeenschappelijk deel voor elk profiel:
- Nederlands
- Engels
- Klassieke taal
- Klassieke culturele vorming
- Lichamelijke opvoeding
- Literatuur in context
- Algemene natuurwetenschappen (alleen in 4e klas)
- Maatschappijleer (alleen in 6e klas)
- Profielwerkstuk

Profiel Natuur en techniek:
Verplicht:
- Wiskunde B
- Natuurkunde
- Scheikunde

1 vak kiezen uit:
- Biologie (is in 4e klas nog verplicht)
- Natuur, Leven & Technologie (vanaf 5e klas)
- Wiskunde D (vanaf 5e klas)

In 4e klas nog verplicht:
- Frans of Duits
- Biologie
- Economie

Keuze examenvak:
Kiezen uit biologie, NLT, wiskunde D, Frans, Duits en economie. Maar Kunst bleek ook te mogen.

Extra vak: iedereen mag een extra vak kiezen. Meer extra vakken mag als het gemiddelde een 7,5 of hoger is (valt over te praten). Dubbele roosters zijn dan niet te voorkomen.

Met een NT profiel hoef je alleen maar biologie te kiezen om ook aan het rijtje te voldoen voor Natuur en Gezondheid.
Mocht dochter geen wiskunde D of NLT kiezen, dan heeft ze straks 1 extra vak. Kiest ze daar wel voor, dan heeft ze 2 extra vakken.

Annet

Annet

29-06-2012 om 09:52

Kleine aanvulling

Eind 3e klas hoeven ze nog niet alles te kiezen. School licht ook toe dat wisselingen van profiel aan het eind van de 4e klas nog mogelijk zijn. Voor sommige wisselingen moet je dan wel het juiste keuzevak hebben.

Indeling profielen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_fase

Hier staat het allemaal uitgelegd. Als je doorklikt op het profiel kom je op een nieuwe bladzijde waar ook de studielasturen op staan.

Ijsvogeltje, bedoel je niet dat je zoon Economie en Maatschappij doet? Want bij Natuur en Techniek moet je wiskunde B doen, kiezen voor wiskunde A is niet mogelijk. En zowel bij de profielvakken als de profielkeuzevakken komen aardrijkskunde en economie niet voor.

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-06-2012 om 10:33

Ng ipv nt

Skik, ik heb inderdaad een typfout gemaakt. Zoon heeft NG gekozen, en niet NT. En ik heb even naar de profielen gekeken, en de keuzes zijn niet helemaal zoals ik ze heb beschreven (ik zei ook al, dat ik het niet meer exact wist). Maar als Suus de door jou genoemde website bekijkt, komt ze er vast helemaal uit.

Ijsvogeltje

Hoe die profielen in elkaar zitten, wat er mag, wat er moet en wat er kan, vind ik al een hele studie voor ouders. Toen mijn dochter haar keuze moest maken duizelde het mij wel eventjes toen ik al die overzichten zag.

skik

Suus65

Suus65

29-06-2012 om 17:41 Topicstarter

Dank

Pjew dames, het is een studie op zich zeg.

Had op de site van school gekeken en daar stond ongeveer dat in wat op wiki staat bij de wiki_profielkeuze, vandaar dat ik er niet uitkwam cq dacht zoals ik dacht en dus hier in de war raakte

De tweede fase wiki is idd duidelijker.

Volgend jaar ons maar laten informeren.

Tirza G.

Tirza G.

01-07-2012 om 16:32

O en weet je

Dat vond ik dan weer geruststellend: de kinderen krijgen er zelf ook les in/voorlichting over. Zodat jij in de hoogste versnelling alles probeert te snappen en zij dan met hun ogen zitten te rollen: jaaaahaaaaa weettiktohoch.....

Tirza

Linda

Linda

04-07-2012 om 13:58

Tja, verschilt heel erg

Tirza heeft inderdaad gelijk: met een beetje geluk stippelt je kind haar eigen pad uit en ben jij er om een krabbeltje onder het keuzeformulier te zetten.

Er is wettelijk vastgesteld in welke vakken een leerling examen moet doen om aan een profiel te voldoen. Daarnaast stellen scholen meestal nog aanvullende eisen. Wil je dochter dus iets wat op de school niet 'kan' en wettelijk wel, dan is daar over te praten. Of het praten helpt, hangt natuurlijk van de flexibiliteit van de school af. Bij de oudste op school waren de eisen nauwelijks richtlijnen te noemen.

Ik heb een zoon die naar het tweede jaar van de uni gaat. Hij heeft in alle profielen (incl. de klassieke talen) examen gedaan. Mijn andere zoon gaat nu naar de derde klas. Het is me niet geheel duidelijk of dat nu ath of gym gaat worden. Hij is ook nog helemaal niet bezig met de profielkeuze. Eigenlijk zie ik hem dit jaar ook nog geen keuze maken, maar goed, hij is nog jong en heeft nog een jaar.

Dit topic heeft me er wel van bewust gemaakt dat de jongste dit jaar moet gaan kiezen. Bij de oudste heb ik me er compleet niet druk om gemaakt. Eens kijken of ik dat bij de jongste ook nog volhoud.

Suus65

Suus65

04-07-2012 om 23:02 Topicstarter

Linda

Het ging me er niet eens om over welke vakken ze zou kiezen maar hoe dat nu precies ziet met die profielvakken

het is mijn onwetendheid

Net met stiefdochter gepraat en eigenlijk weet ik het nu nog minder

Ik wacht de voorlichting voor volgend jaar maar af

Linda

Linda

06-07-2012 om 13:56

Inderdaad

Zo had ik je bericht ook gelezen. Vandaar de tweede alinea in mijn reactie. Ter volledigheid ook het 'wettelijke' waar ik naar refereerde: http://duo.nl/Images/Vakkenschema_vwo_nieuw_tcm7-16640.pdf

Weinig mensen weten dat scholen zelf heel veel bepalen, dus het is goed te weten hoe het nu werkelijk zit. Alles wat dus niet in bovenstaand schema staat, is franje of extra beperking door de school bedacht. Vandaar dat ik daar even op door ging.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.