Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hillary

Hillary

24-09-2008 om 11:55

Nu al gaan praten of nog even aankijken?

Wij wonen in regio midden, dus de school is hier nog niet zo lang begonnen. Mijn dochter is in een nieuwe klas begonnen (groep6), dit omdat het aantal kinderen in deze groep was afgenomen en men dus van 3 naar 2 is terug gegaan. Mijn dochter zat in een extreem brave klas, je kon een speld horen vallen zeg maar als ze stil moesten werken. In de andere 2 klassen was dat wat minder en daar zaten ook wel wat lastige kinderen. Mooie gelegenheid dus om een beetje te gaan herverdelen. Vond het ook niet zo ramp, want ooit moet dochter ook naar de middelbare school en dan zal ze er toch wel achter komen dat niet altijd alle kinderen precies doet wat de juf zegt. Kon ze beter nu maar vast achter komen. Dochter is echter ontzettend snel afgeleid, dat merken we thuis ook. Ze begon de eerste week al te klagen dat als sommige kinderen al klaar zijn ze dan gaan praten en dat zij haar werk dan niet af krijgt. We hebben haar gezegd dat ze toch moet leren zich af te sluiten voor wat er om haar heen gebeurt en dat ze zich moet concentreren op haar eigen werk, dat nou eenmaal zo gaat in een klas.
Echter gister begon ze weer te klagen. Achter haar zitten twee jongetjes die continu zitten te kletsen, ook op momenten dat het stil moet zijn. Ook zit ze vlakbij de juf, waar continu kinderen naartoe lopen. Blijkbaar geeft de juf die kinderen ook de gevraagde aandacht, want op die momenten moeten ze zelfstandig werken en dmv een kaart op de tafel kenbaar maken dat ze hulp nodig hebben.
Ik blijf erbij dat dochter zich er overheen moet zetten en zich met haar eigen zaken moet bemoeien. Maar ik vind het toch wel sneu dat naar nu blijkt ze al een paar keer niet buiten heeft kunnen spelen omdat ze haar werk af moest maken of als er andere leuke dingen worden gedaan zij niet mee kan doen. Ze is op zich een pientere en goede leerling, altijd alleen maar rv en g op haar rapport en al heel snel AVI uit etc. Citotoetsen altijd a scores. Is dan toch wel raar dat zij nu opeens bij de langzaamste 7 hoort. En nu wordt zij eigenlijk steeds gestraft terwijl anderen niet luisteren.
Volgens zoon die vorig jaar deze juf had, kan deze juf geen orde houden. Ze is wel streng maar op de verkeerde manier volgens hem (ja hij kan vrij scherp analyseren voor een 10-jarige). Je moet niet gaan mopperen of stem verheffen tegen de kinderen maar gewoon handelen. Niet 10 keer zeggen "houd nu eens je mond", maar gewoon de klas uit sturen oid.
Moet zeggen dat ik het wel eens ben met zijn pedagogische opvatting. Maar twijfel wat ik ermee moet. Moet ik nu na 4 weken al gaan "zeuren" of wachten op het eerste (slechte?) rapport? Enerzijds weet ik dat mijn dochter niet veel kan hebben, anderzijds vind ik het ook sneu dat zij nu steeds gestraft wordt omdat ze binnen moet blijven. Ze neemt zo meteen ook haar topo mee naar huis. Ze weet pas 4 plaatsen in NH ofzo en heeft morgen een toets. Zoon die vorig jaar in groep 6 zat heeft nooit thuis topo hoeven leren,is hem altijd op school gelukt. Nu moeten we dus ook nog de woensdagmiddag aan de slag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Binnen blijven (tikje ot)

Ben ik nou de enige die het wat vreemd vindt dat kinderen een speelkwartier door de neus wordt geboord omdat ze hun werk niet af hebben?

Ik bedoel: dat speelkwartier is er toch om een reden? Het wordt toch belangrijk gevonden? En kinderen moeten toch veel bewegen want dat is gezond? Of is maakt het allemaal bij nader inzien niet uit en is dat speelkwartier er vooral omdat de leerkrachten dan even koffie kunnen drinken?

Het is ook wat onlogisch, lijkt me. Als iemand het werk niet afheeft omdat hij/zij zit te suffen, dan wordt zo'n kind lijkt me nog duffer als het de hele tijd binnen moet zitten.

Maar dit dus even geheel los van de vraag van Hillary. En om op die vraag in te gaan: ik zou nu al even aan de bel trekken. Kan je dochter niet achterin de klas geplaatst worden, zodat ze minder last heeft van het 'verkeer'? Ik zou geloof ik niet wachten op een slecht rapport, als nu al zo duidelijk is waar het probleem ligt.

Groeten,

Temet

Praten

Ik zou toch even overleggen. Beperk dat tot het probleem van je kind. Misschien helpt het haar als ze achterin de klas mag zitten. Een wat rustiger hoekje.
Je hebt wel gelijk dat ze zelf enige inspanning moet leveren om het gedoe langs zich heen te laten gaan, maar dat is nu eenmaal makkelijker op te brengen als er een handreiking gedaan wordt.
Temet:"Ben ik nou de enige die het wat vreemd vindt dat kinderen een speelkwartier door de neus wordt geboord omdat ze hun werk niet af hebben? Ik bedoel: dat speelkwartier is er toch om een reden?"
Dat speelkwartier is er omdat het personeel recht heeft op koffiepauze. Het is er niet voor de kinderen. Ja, ik vind het ook gek dat er geen kinder-Cao is.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

24-09-2008 om 13:43

Weerzin

Temet:
"Ben ik nou de enige die het wat vreemd vindt dat kinderen een speelkwartier door de neus wordt geboord omdat ze hun werk niet af hebben?"
Nee, en ik betwijfel ook of dit soort maatregelen zin hebben. Het geeft kinderen (juist de slimme) alleen maar weerzin tegen schjoolwerk en het idee 'dat het nooit afkomt'.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-09-2008 om 14:17

Voorbereiding middelbare school?

"ooit moet dochter ook naar de middelbare school en dan zal ze er toch wel achter komen dat niet altijd alle kinderen precies doet wat de juf zegt. Kon ze beter nu maar vast achter komen."

Dat is dan toch over 3 jaar pas? Da's een half mensenleven op die leeftijd. Beetje vroeg als ze nu al moet wennen aan de problemen die ze dan kan tegenkomen.

Naar buiten hoort er bij, en praten met de juf en een rustiger hoekje lijkt me zinvol. Zich leren afsluiten gaat niet ineens vanzelf, ze moet niet het slachtoffer worden van zo'n plotselinge omschakeling.

Groet, Ellen

Hillary

Hillary

24-09-2008 om 15:21

Dat is duidelijk

Nou jullie zijn allemaal eenduidig in je antwoord. Ik ga kijken of ik vrijdag even de juf kan spreken. Bedankt.
Ja ik vind naar buiten gaan ook belangrijk. Zeker in dit geval omdat denk ik in de speelkwartiertjes de kinderen elkaar leren kennen en afspraakjes maken, immers het grootste deel van haar klas kent ze niet of nauwelijks.
Ja voorbereiden op middelbare school gaat misschien wat ver, maar haar oude klas was wel eng braaf hoor. Is wel eens voorgekomen dat de juf ziek was en er geen vervangster was. De IB'er is 's ochtends komen zeggen wat ze moesten doen en is toen weer weg gegaan en iedereen heeft gewoon braaf zijn werk gedaan en verder niets. Dat was dus een groep 5. Ze moet toch ook wel leren dat het meestal niet zo gaat, ook al zou zij het graag wel zo zien. Het kind raakt nu helemaal van haar apropos als een ander kind niet doet wat de juf zegt (of een andere volwassene).

Miriam

Grappig. In eerste instantie wilde ik nog tikken 'of is dat speelkwartier er alleen maar zodat de leerkracht een koffiepauze heeft?' Inderdaad dus, kennelijk.

Hoewel ik denk dat de school hoogst verontwaardigd is als je roept 'kijk, ik begrijp wel dat dat speelkwartier er alleen maar is zodat het team even pauze heeft'

Groeten,

Temet

Oeps

Ik had het in mijn eerste posting ook daadwerkelijk getikt, zie ik.

tonny

tonny

24-09-2008 om 19:48

Eh... dan maar geen koffiepauze? - even o.t.

Proef ik nu uit jullie woorden dat een leerkracht maar gewoon van tien voor half negen tot twaalf uur door moet zonder koffiepauze?

Doe je dat op kantoor ook?

tonny

Hillary

Hillary

24-09-2008 om 20:51

Op kantoor ook (ot)

Op de kantoren waar ik heb gewerkt, werkte je inderdaad door zonder koffiepauze ja. Tuurlijk drink je koffie, maar gewoon aan je bureau, je moet alleen heel even je bureau verlaten om het te halen. Maar dat zie ik bij ons op school eigenlijk op precies dezelfde manier gebeuren. Dan verlaten ze gewoon even een paar minuutjes de klas, halen een kop koffie en drinken die aan hun bureau op, terwijl de kinderen aan het werk zijn.
Volgens mij is koffiepauze vooral iets voor mensen die niet aan een bureau werken, zoals bouwvakkers ofzo.

linda c

linda c

24-09-2008 om 21:29

Koffie en pauze

laten we het erop houden dat het voor alle partijen best lekker is om even pauze te houden??

Ik werk nu op kantoor, maar heb ook voor de klas gestaan. Je kunt op kantoor nog wel es mijmeren, voor de klas sta je 100% alert te zijn, als het goed is . En volgens mij staan de leraren mét hun kopje koffie toezicht te houden op de kinderen. Vraagt toch wat minder aandacht dan een rekenles of zo.

Maarreh... ik heb na 3 dagen al een gesprek met de juf aangevraagd. Het waren de eerste wendagen en het ging echt heel erg naar. Wat er nu niet meer toe doet... ik ben blij dat ik dat gesprek heb gevoerd. Wel eerst gezorgd dat ik niet meer in de emotionele overbezorgde moeder stand stond overigens. En inderdaad het bij onszelf gehouden. 'Mijn dochter zit zus en zo in elkaar en mijn ervaring is dat ze op deze en deze manier weer uit de impasse komt'. Even globaal. Het ging bij ons om overmatig huilen (drie hele ochtenden alléén gehuild, het was erg) en na het gesprek met de juf, waarbij ik ook heb gevraagd hoe zij het eigenlijk aanpakt... ging het stukken beter.
Voor mezelf heb ik een paar dingen uitgezocht die mijn dochter zouden kunnen helpen (welke kinderen zittener eigenlijk aan haar groep, waar vind je welke werkjes, dat soor tdingen waren in mijn geval handig). Misschien als je zelf al een soort oplossing weet, dat je daar een beetje naartoe kunt praten en je dochter thuis ook kunt ondersteunen.

Op onze school komen de kinderen overigens niet naar de juf toe met een vraag. Ze hebben een bordje met een rode en een groene kant, 'ik kan wel gestoord wrden' 'ik wil niet gestoord worden' en een bordje met een vraagteken. Als juf dat ziet komt ze langs.

tonny

tonny

24-09-2008 om 22:03

Dan maar bouwvakker - o.t.

Op de school waar ik inval is een kwartier koffiepauze en om beurten lopen de leerkrachten pleinwacht, twee op het grote plein, twee op het kleine. En natuurlijk voor en na schooltijd.

Ik vind even een 'break' heerlijk, ook al ben ik geen bouwvakker . Eventjes niks, daar kan ik van genieten.
Theepauze hebben we niet, thee halen we gewoon even tussendoor, of we vragen een kind thee te halen in de keuken.

tonny

Lynna

Lynna

25-09-2008 om 07:22

Kind thee laten halen (ot)

Dat vind ik wel eng, een kind met een kop hete thee laten lopen. Als ik bij ons in het atrium met een kop thee loop vind ik dat al eng, ben veel te bang dat ik thee over een leerling heen mors.

Ik weet nog wel dat wij vroeger op de lagere school thee mochten zetten voor de leerkrachten. Toen vonden wij dat heel interessant en gewichtig. Nu vind ik dat best riskant.

Of is de thee al lauw tegen de tijd dat je het laat halen?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2008 om 12:53

Probleem hillary

Je hebt eigenlijk alles al gehoord wat ik erover zou willen zeggen. Haar juf moet naar mijn idee wel mee willen werken aan een plan om je dochter meer rust te gunnen en je dochter moet ook gewoon de tijd krijgen om even uit te waaien.

Hillary

Hillary

25-09-2008 om 12:58

Dochter vind dat ze gewoon nog even moet wennen

Gister en vandaag ging het goed op school, volgens dochter moet ze ook nog gewoon even wennen aan zo'n grote klas. Ze wil het dus zelf nog even aankijken en heeft het zelf ook al tegen de juf gezegd, dat ze het soms te druk vindt. Ik laat het haar eerst maar even zelf oplossen dus voorlopig. Daar is ze mondig genoeg voor. Ik vraag er nu wel elke dag naar hoe het gegaan is en als ik weer merk dat ze binnen moet blijven, ga ik gelijk praten. De topo toets had ze uiteindelijk gisterochtend toch nog op school kunnen leren en ze had een rv. Lijkt er dus op dat er al enige verbetering optreedt.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2008 om 12:59

Koffiepauze

Ik heb alleen maar kantoorwerk gedaan en daar wordt ook echt wel pauze gehouden voor een bakkie. Het wisselt alleen een beetje of dat eigen tijd is of werkgevers tijd. Waar ik nu werk is het eigen tijd en er wordt ook enigzins op toegezien dat je die pauzes neemt. Het is bij computerwerk, wat ik doe, verplicht om pauzes in te lassen. Ik ben in totaal 9 uur op mijn werk en daarvan is 1 uur verdeeld over drie pauzes.
Wat betreft het laten halen van thee of koffie door leerlingen vind ik het helemaal niet erg als kinderen dat 'mogen' doen. Ze vinden dat zelf vaak een grappig klusje en thuis lopen ze vast ook wel eens rond met een heet kopje drinken oid. Een kind van 6 zou ik het niet laten doen, maar een kind van 10 beslist wel.

Hillary

Hillary

25-09-2008 om 13:03

Koek halen (ot)

Wij gingen vroeger zelfs naar de bakker om koek te halen voor de leraren, vonden we echt geweldig, was echt een eer als je mocht. Evenals de vuile kopjes afwassen. En daarna zette je dan thee en koffie en bracht dat rond op een dienblad bij alle meesters en juffen. Ja dat waren nog eens tijden, koffie werd aangereikt met een koekje, shaggie erbij en alle kinderen luisterden nog.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2008 om 13:39

Hillary

Ik mocht op mijn tweede lagere school zelfs het dorp in in de 'eet'pauze. Een onderwijzer hield toezicht op het eetgedeelte. Wat je verder deed stond in de bovenbouw vrij. Wij plunderden dan de plaatselijke middenstand niet, die was namelijk ook gesloten voor de lunch rond die tijd. Jeetje, wat ligt die tijd ver achter me

Emmawee

Emmawee

25-09-2008 om 21:53

Pauze op ander moment (ot)

Natuurlijk moeten leerkrachten ook even pauze kunnen nemen, maar ik vind het eigenlijk vreemd dat dit altijd samen moet vallen met het speelkwartier. Juist het feit dat dit zo'n vrij moment is voor de kinderen, maakt dat sommige kinderen hier nog vrij veel begeleiding in nodig hebben. Misschien ben ik een beetje beroepsgedeformeerd (ik werkte in de kinderpsychiatrie), maar ik denk toch dat het ook voor veel basisschoolleerlingen geldt dat pesterijen en dergelijke vaak in het speelkwartier opleven en dat het recht van de sterkste daar telt. En dat is dan niet de leerkracht, want die drinkt koffie. Hoeft niet altijd erg te zijn, maar het kan vervelend uitpakken.
In onze groepen (geen onderwijs) nam de groepsleiding even pauze op het moment dat de hele groep zelfstandig bezig was. Dat heette: iets doen wat je zelf goed kunt. Groepsleiding kon dan even een kwartier, 20 minuten zitten, even bijpraten, naar de wc, zo nodig naar huis bellen en dan weer verder met de dag! De kinderen vonden het vaak ook een prettig moment van de dag. Lekker rustig. Met het buitenspelen was de begeleiding juist dubbel hard nodig.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

25-09-2008 om 21:59

Hillary

Wat goed van je dochter dat ze dit zelf tegen de juf heeft gezegd. Ik denk dat je gelijk hebt om het haar zoveel mogelijk zelf te laten doen. Ik zou wel zwaar onder de indruk zijn als mijn Stoffer dit soort dingen zelf aangaat. Wat worden ze dan groot... Jaja, ik word er opeens licht sentimenteel van!
Ook licht sentimenteel werd ik van het koekjes kopen en thee rondbrengen enzo. Wow dat was toch mooi! Maar echt braaf was ik toch niet, want ik heb wel eens gespuugd in het kopje van een stomme juf. Echt waar... ohoooo erg he?!!
Groeten, Maw.

Hillary

Hillary

26-09-2008 om 09:32

Emmawee ot

Bedankt voor je woorden. Ja ben ook trots op haar dat ze dingen zo durft te zeggen. Zelf zou ik dan nooit gedurfd hebben vroeger. Dus ik stimuleer het ook wel. Zo zat ze op de eerste schooldag aan een tafel met alleen jongens. Dat heeft ze dezelfde dag nog opgelost. Tussen de middag klaagde ze en toen heb ik haar gezegd dat ze dat rustig aan de juf kon zeggen als ze maar beleefd blijft. Ik ben dan wel heel benieuwd hoe ze dat doet en vraag dat dan ook in detail. Ze zei dus; "juf, mag ik u na schooltijd even spreken?" En toen heeft ze dus gezegd dat ze het niet zo leuk vond in dat groepje en de volgende dag mocht ze haar tafel ergens anders aanschuiven. Ja dan ben je toch wel trots op dat onderdeurtje van nog net geen 9.
Gespuugd in het kopje van de juf, oh jee, hoe kom je erop? Haha, heb je vast nog nooit aan iemand verteld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.