Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mari

Mari

16-04-2009 om 09:09

Nu kan het wel?

Nu al 2 jaar lang zit ik regelmatig op school om zoon te bespreken omdat het niet goed gaat. Er wordt altijd beterschap beloofd, maar de uitwerking blijft elke keer uit. Nu wou ik zoon overplaatsen naar een cluster 4 school, dit op advies van de GGZ en school wil niet meewerken. Ze zitten,volgens hun, niet in handelingsverlegenheid. Het gaat, volgens hun, prima met zoon op school. Nu zit ik me af te vragen of ik al die keren dat ik op school zat er voor jan met de korte achternaam heb gezeten?!?! Gisteren was er een gesprek met IBer met de GGZ behandelaar erbij. En plotseling wordt er van alles beloofd. Meewerken aan een cluster indicatie willen ze nogsteeds niet, want ze zien er het voordeel er niet in voor zoon. Maar nu willen ze wel gaan werken aan meer structuur, meer eenduidigheid, IBer wil een mentor functie voor zoon gaan vervullen, heen en weer schriftje, enz.
Ik ben in de war, moet ik nu met een glimlach meewerken of mijn hakken in het zand zetten? Want mijn vertrouwen is weg, waarom kan het nu wel en de laatste 2 jaar niet? Ik heb de behandelaar nog niet apart kunnen spreken, want haar doel was ook school overtuigen van overplaatsing.
Als een school hun eigen tekortkoming niet wil erkennen en dus handelingsverlegenheid niet wil aantonen, is het dan einde verhaal? Of zijn er nog andere wegen om aan een indicatie te komen? Ik vind dat er dan wel erg veel macht bij school ligt.

gr. Mari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat is er aan de hand?

Mari:"Als een school hun eigen tekortkoming niet wil erkennen en dus handelingsverlegenheid niet wil aantonen, is het dan einde verhaal?"
Ik kan me hier niks bij voorstellen. Naar een cluster 4 school kan als gedrags- en ontwikkelingsproblemen tot leerproblemen leiden. Zijn die leerproblemen er niet dan valt de indicatie in principe in het water. Met als uitzondering dat het gedrag van het kind een bedreiging is voor de overige leerlingen of leerkracht, hetzij fysiek (kind is gewelddadig), danwel dat het kind het lesgeven onmogelijk maakt.
Voor de school is er geen enkel voordeel te halen bij het ontkennen van die situatie.
Dus schat ik in dat jouw kind wellicht kwetsbaar is, maar dat dat zich niet laat zien in het significant achterblijven in de stof (grote leerachterstand), noch in ernstig storend gedrag.
Klopt dat?
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

16-04-2009 om 11:06

Hmmm

Mari:
"En plotseling wordt er van alles beloofd."
Elders (rubriek zogrnekinderen) lees ik dat je GGZ begeleider Families First wil inschakelen -is het mogelijk dat hij ook een indringend gesprekje met school had?

Mari

Mari

16-04-2009 om 20:57

Miriam

Zoon behoort tot het kleine groep autisten die spanning laten opbouwen en pas in een veilige omgeving tot ontploffing komen. Ik heb dus een kind die al 2 jaar niet naar school wil, ik krijg hem elke dag met moeite op school en hij komt schoppend en scheldend thuis. Inmiddels is het zo erg dat hij liever dood wil. Maar hij laat dit niet op school zien, want hij is veel te bang om nog meer straf te krijgen dan hij al krijgt. School kan niet voldoende structuur en duidelijkheid bieden, waar door het thuis (en bij oppas enz.) mis gaat. De GGZ is ook van mening dat hij daar weg moet. Het is op zich een goede school, ik vind alleen jammer dat ze niet oorzaak en gevolg willen zien. Ze hebben letterlijk gezegd dat de gevolgen thuis mijn probleem is.
Een leerachterstand heeft hij wel, hij zit op een SBO en daar gaat alles trager dan het reguliere onderwijs. Qua leeftijd hoort hij groep 4 stof te doen, met rekenen loopt hij enkele maanden achter, met taal 6-9 maanden en met schrijven zit hij op niveau van begin groep 3. Maar omdat alle kinderen zo traag werken ziet school dat niet als achterstand. Ik snap zelf ook niet waarom ze deze houding hebben, onze begeleider van de GGZ was gisteren ook mee en heeft geprobeerd antwoord op die vraag te krijgen, maar het was haar ook niet gelukt. Met een beetje creativiteit kunnen ze heel ver komen om handelingsverlegenheid aan te tonen, ze kunnen hem tenslotte niet bieden wat het beste voor zijn social/emotionele ontwikkeling is. Ik ken zat scholen die enorme creatief zijn daarin, tot bijna aan het liegen toe om kinderen een rugzak te krijgen.
Maar school schijnt haast een weerstand tegen cluster 4 te hebben, gisteren kwamen ook wat rare uitspraken die een hoop vooroordelen bevatten. Zoals, die kinderen daar zitten alleen maar alleen in hokjes te leren en doen nooit wat samen, is niet goed voor de sociale ontwikkeling. Ik denk dat ouders met kinderen op cluster 4 scholen zullen beamen dat dat niet waar is.
Ik heb op school al vaker gevraagd om zoon wat meer te helpen met meervoudige handelingen (bv. jas uit, op de kapstok, schoenen uit, sloffen aan - voor hem onmogelijk om zelfstandig uit te voeren) Ik krijg dan te horen dat kinderen van zijn leeftijd dat allemaal zelf zouden moeten kunnen. Het gaat dus elke dag mis, kan je je voorstellen wat voor een frustratie dat dagelijks voor het kind is? Hij krijgt straf, hij snapt meestal niet waarom en als hij vraagt krijgt hij te horen dat hij dat wel donders goed weet. Ook weer iets wat zoveel frustratie opleverd. Ik had zo graag dat hij eens een keer flink uit zijn dak ging op school, dan zou het voor iedereen een stuk makkelijker zijn om hem te begrijpen. Nu ontspoort hij thuis door frustratie die hij op school opbouwt en er blijft over een heel boos en verdrietig jongetje die eigenlijk niet meer wil leven, want de wereld is te moeilijk

Aanvragen dus

Dat betekent dat de achterstand er wel is. Dat de school dat niet erg vindt, doet niets af aan de feiten. Je kunt die indicatie dus gewoon op de rails zetten. Ga naar een cluster 4 school, desnoods met de GGZ medewerker, en leg het geval voor. Dan krijg je formulieren mee, etc.
De enige belemmering kan zijn dat het schoolhoofd geen handtekening wil zetten, maar daar kan de GGZ medewerker wel mee helpen. De school moet verder de gegevens naar waarheid invullen. Daar kan dus bijhoren dat de school geen last ondervindt van het gedrag van je zoon. Maar dat kun je goed verklaren.
Bovendien zegt de leerachterstand genoeg.
Overigens weet ik niet of het helpt, een cluster 4 school. Maar ja, niet geschoten...
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

17-04-2009 om 09:32

Ouders

School vraagt niks aan, dat doen de ouders en daar heb je dan ook geen toestemming van school voor nodig. Ze moeten alleen wat formuliertjes invullen, naar hun waarheid. Daar komt jouw verhaal tegenover te staan, gelardeerd met de bevindingen van de GGZ, FF en wie dan ook.
Gewoon aanvragen dus.

Ietsje veranderd

Kaatje:"School vraagt niks aan, dat doen de ouders en daar heb je dan ook geen toestemming van school voor nodig."
Dat is veranderd. In de indicatiestelling is toegevoegd dat het schoolhoofd ook een handtekening moet zetten. Deze wijziging is gemotiveerd met de bewering dat dat ertoe zou moeten kunnen leiden dat ook de school initiatief kan nemen tot indicatiestelling, zelfs buiten de toestemming van de ouders om. Ik geloof niet dat dat rechtmatig is geworden met die toevoeging.
Omgekeerd wordt het hierdoor wel lastiger om een indicatie aan te vragen als de school echt niet wil meewerken.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

17-04-2009 om 11:53

Kijk ik ff niet, veranderen ze de boel weer.

Jun

Jun

17-04-2009 om 13:21

Leerachterstand niet nodig

mijn zoon heeft absoluut geen leerachterstand, maar heeft wel een cluster 4 indicatie.

Mari

Mari

17-04-2009 om 15:43

Nieuwe regels

Sinds 1 Jan. is de regelgeving rondom cluster indicaties nog strenger geworden. Er moet een aantoonbare leerachterstand zijn en school moet handelingsverlegenheid aan tonen. Ik heb uiteraard het REC allang hier over gebeld, casus van zoon was een bekend probleem bij hun, maar ze kunnen niet helpen. De aanvraag moet worden ingediend met onderwijskundig rapport en TFR (teacher's report form) anders krijg ik het per omgaande post retour. Cluster 4 school had ik in Januari al benaderd, hij leek daar goed op zijn plek volgens hun en van wat ik daar zag ben ik het daar mee eens. Sterker nog, hij staat al sinds februari op de wachtlijst, school was zo aardig om hem alvast er op te plaatsen zonder indicatie. Anders had ik nu al een plek na de zomer vakantie kunnen vergeten.
Kortom niemand kan wat doen, de gehele macht ligt bij school en dat stoort mij zo. Ik ben nu begonnen met een logboek, ik ga alle gebeurtenissen omtrent school bijhouden, welke afspraken ze zich niet aan houden en hoe zoon thuis komt uit school. Want hun bereidwilligheid was wel van erg korte duur, of misschien zegt de IBer wel van alles maar hebben de leerkrachten er geen zin in. Ze hadden beloofd om zoon te helpen met herinneren wat hij mee naar huis moet nemen, is gisteren en vandaag niet gebeurt. Woensdag had ik de juf gezegt dat zijn pillendoos donderdag in zijn tas zou hebben, ligt er nu nog in

Afschrift leerlingdossier

Mari, ik zou als ik jou was een afschrift van het leerlingdossier vragen. Ik denk dat je daarin voldoende argumenten voor indicatie tegenkomt.
Hier vind je de indicatiecriteria. http://www.50tien-oudersenrugzak.nl/oudersenrugzak/download/common/indicatiecriteria-cluster-4.pdf
Neem ze door met die GGZ medewerker en bepaal welke onderzoeken er eventueel nog gedaan moeten worden. Ik denk dat je alles bij elkaar gegevens genoeg hebt. Als laatste moet er dan nog een handtekening van het schoolhoofd onder, maar dat wordt eenvoudig als het kind voor het overige aan de criteria voldoet.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.