Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
O.K.

O.K.

27-10-2009 om 10:59

Nu nog van school wisselen?

Dochter, groep 8 wil niet meer naar deze school.. klaagt al sinds haar beste vriendinnetje is verhuisd dat ze word buitengesloten door de andere kinderen.( 2 jaar geleden)
Ze zijn maar heel weinig meiden in de klas (5) en onze meid is niet zo tuttig, maar wat stoerder...wil liever voetballen, maar dat vinden de jongens nu niet meer Oke(pubers). De meiden laten haar links liggen in de pauze en dat vind ze zo vervelend, ze staat ook echt alleen op het schoolplein. Ik heb het al vaker op school aangekaard maar ze weten geen oplossing, er is door school meerdere malen met de meiden gepraat, gaat 2a3 dgn goed,maar dan is het weer misseboel, ze kunnen erg geniepig zijn,haar uitlachen en grinniken, gesprek stil leggen als ze er aan komt lopen.
Ik snap dat het heel vervelend voor haar is... ze roept al vanaf vorig jaar dat ze van deze school af wil.... Nu slaapt ze er niet meer van, en volgens haar kijkt ze voortdurend op de klok wanneer die vreselijke pauze er weer aankomt.
Ze was zo blij vanochtend dat het regende en hoopte dat ze binnen konden blijven, dan sta ik tenminste weer niet alleen.
Binnen school kom ik niet veel verder, al zo vaak geprobeerd, maar om nu nog van school te wisselen (als dat al kan)
Het is onze oudste, ze heeft nog 2 jongere broertjes in de lagere klassen.
Ik weet ze is nu ook aan het puberen en kan moeilijker met tegenslagen om gaan... maar om haar zo verdrietig te zien al maanden...........

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

27-10-2009 om 17:35

Niet aarzelen

Een schooljaar is e i n d e l o o s lang voor een kind. Als je de mogelijkheid hebt: dóen.

Tirza

Plien

Plien

27-10-2009 om 22:33

Ja, doen

Mijn eigen zus is ooit in de toenmalige 6e klas (nu groep 8 dus) van school veranderd, na jaren pesten. Is de beste beslissing ooit geweest voor haar.

Doen!

Mijn dochter is na de meivakantie van groep 7 naar een nieuwe school gegaan. Ze zit nu dus in groep 8 van de nieuwe school. Wat een verschil! Ze is zooooooveel gelukkiger! Ik vind het ook belangrijk dat ze vol zelfvertrouwen aan de middelbare school begint. Als ik haar op de oude school had gelaten, waar enorm veel werd gepest, was ze als een schuw vogeltje naar het VO gegaan. Nu zit ze lekker in haar vel, heeft ze massa's vriendinnetjes en danst ze werkelijk door het leven. Als het kan zou ik zeggen: doen!

O.K.

O.K.

28-10-2009 om 14:44

Gesprek gehad

gisteren middag met de leraar en mijn dochter...... Hij zag vooral nu na de herfstvakantie een heel ander kind,verdrietig... Ze heeft haar verhaal kunnen doen, heel erg duidelijk, ik was heel trots op haar.....en ze gaf ook aan ik wel echt weg hier op deze school.
Leraar schrok hier van, maar vind het niet verstandig. Wij wonen in een piepklein dorp, met maar 1 school, en het voortgezet onderwijs in een dorp 8 km verderop waar iedereen de eerste 2 jaar naar toe moet (ander onderwijs is 18 km. verder) Als ze nu van school zou gaan komt ze daar volgend jaar iedereen weer tegen, ze heeft dan het stempeltje van "vluchten" als het tegen zit krijgen de andere meiden de nieuwe kinderen op de hand en is ze nog verder van huis.
Leraar heeft samen met haar een concreet plan opgesteld en heeft met de 4 anderen afzonderlijk gepraat,daar is heel veel uitgekomen vanochtend.... er schijnt 1 raddraaier te zijn en de rest loopt mee (vaak zo). Ze hebben met ze 5en en de leraar afspraken gemaakt, en iedereen is enthousiast (volgens dochter), ze is ook ineens een stuk gelukkiger (straalt) en is nu zelfs spelen met 1 van de meiden....... Dit is 2 jaar geleden ook al eens geweest en ging het een maand goed...... maar goed ze zijn nu ouder en de leraar heeft ook aan mijn dochter gevraagd zelf te investeren,heel duidelijk en helder voor haar..
Ik hoop dat het werkt en blijft werken!!!duimen!!

Ik duim voor je, maar...

Ik hoop heel erg dat het gaat werken. Dat hangt ook voor een deel van de meester af. Bij mijn dochter was het precies hetzelfde: één raddraaier en de rest liep mee. Helaas was de meester van het slappe soort: er werden wel afspraken gemaakt, maar er waren geen consequenties aan verbonden als de meiden zich er niet aan hielden. Raddraaister was van het type bambi (wapper wapper met de wimpers) en meester tuinde erin. Voor dochter was het niet meer houdbaar. Ook hier vond meester (en directeur en IB-er en wie zich verder nog met de zaak bemoeide, het was een drama) het niet verstandig om van school te wisselen. Ook hier weten we nu al dat dochter op het VO raddraaister en haar aanhang weer zal tegenkomen. Voor mij was dat juist een reden om haar wel weg te halen. Ze heeft nu heel leuke en loyale vriendinnetjes, die ook naar dezelfde middelbare school gaan. Die vriendinnetjes had ze nog niet gehad als ze op de oude school was gebleven en als ze ze op het VO had leren kennen, was raddraaister er ongetwijfeld tussen gekomen. Hopelijk gebeurt dat nu niet. Hoewel, haar kennende zal ze echt wel proberen de vriendschappen weer stuk te maken ;-(
Wat ik maar wil zeggen: houd het strak in de gaten! Een schooljaar is heel lang als je ongelukkig bent.

O.K.

O.K.

28-10-2009 om 19:03

Stoepkrijt

En er was meteen aansluiting bij je dochter... heerlijk! Ik ben ook bang, een klas dat al 8 jaar bij elkaar in de klas zit is meestal zo hecht dat het heel erg lastig is om er tussen te komen.Dat heb ik hier gezien bij nieuwkomers... (jongens)
Ik hou zeker de vinger aan de pols, en haar gedrag is een open boek, daar lees je van alles uit.... als je nu het huppelende kind door het huis ziet omdat ze zo heerlijk heeft gespeeld (maar voor hoelang)

O.k

Ik heb mijn dochter op een Jenaplanschool gedaan. Daar wisselt de samenstelling van de klas ieder jaar en kon ze gemakkelijk instromen. Ze heeft daardoor ook vriendinnetjes uit groep 7. Maar omdat de school ook de groepen 8 uit de parallelklassen dingen samen laat doen, kent ze daarvan ook veel meiden. In haar oude klas kwam in groep 5 een nieuwe jongen, die wordt daar nu nog steeds "die nieuwe" genoemd. Echt een gezellig groepje kinderen bij elkaar daar...
Fijn dat je dochter in ieder geval een open boek is. Heb je wel vertrouwen in de meester?

Annet

Annet

28-10-2009 om 23:10

Wel doen!

Juist omdat ze op een middelbare school opnieuw met de oude klasgenoten komt, gun je haar nieuwe vriendinnen voordat ze daar naartoe gaat. Ze staat een stuk sterker als ze vanuit een andere school komt.
Wij hebben vorig jaar niet gekozen voor een wisseling van school. Dochter werd gepest in groep 8 (het begon halverweg groep 7) maar ze kon hier vrij goed mee omgaan. Buiten school had ze wel vriendinnen. Het grootste voordeel was dat ze naar een vo-school zou gaan waar geen van de meiden uit haar klas naar toe zou gaan.
Als de situatie van vo-school anders was geweest, dan was ik wel naar een andere school gaan kijken. Toch denk ik wel eens: had ik niet toch moeten wisselen?
Dochter zit nu op het vo en is helemaal opgebloeid.

Ik denk dat een nieuwe school voor jouw dochter niet zwaarder is dan het programma dat leerkracht nu voor ogen heeft.
Ga in ieder geval praten op een andere school en laat dochter een dag proefdraaien. Dan kan ze de wisseling ook zelf beoordelen.

Henriette123

Henriette123

28-10-2009 om 23:38

In dit geval misschien toch nog proberen

In jouw geval zou ik het geloof ik toch nog op deze school proberen. Volgend jaar moet je dochter immers samen met haar huidige klasgenoten naar de middelbare school, 8km verderop.Haal je haar nu van school, dan zal dat nog moeilijker worden.
Is er geen mogelijkheid in het andere dorp op een hobby/sport te gaan zodat ze daar vast wat toekomstige klasgenootjes kan leren kennen, en vriendinnetjes maken?

O.K.

O.K.

29-10-2009 om 23:45

Nog steeds gelukkig..

Vandaag was het een lange schooldag omdat ik heb gewerkt, maar nog steeds een gelukkige dochter in huis... mam het is zo fijn om met ze te spelen! Tjee wat een ander kind, ze worden nu ook pubers en het kan zo weer veranderen, maar het is een genot om haar zo te zien. Ik heb wel het idee dat de leraar investeerd, na elke pauze komt hij bij haar om te evalueren.. en ook als hij geen pleinwacht heeft komt hij toch even buiten....maar ik blijf nog duimen!!
Ze heeft andere "vriendinnen"van sport, leraar wil straks ook proberen om haar bij die meiden in de klas te krijgen (mits hetzelfde niveau) dat heeft hij eind vorig jaar al aangegeven.Het zijn meiden die ze kent en waar ze tijdens het sporten lol mee heeft maar nooit iets mee af spreekt... we zullen zien!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.