Nasha 1st
02-09-2009 om 22:55
O jee, groep 3, maar vindt ze het wel leuk?
Vooral mijn dochter wil 's morgens nogal piepen dat ze het niet leuk vindt en moeilijk enz enz....Maar als ze dan weer uit school komt, huppelt ze vrolijk en vertelt wel woordje ze die dag weer geleerd hebben....het is dus vrij dubbel.....is het gewoon omdat ze echt even moeten wennen? We wachten het maar af...
T&T
03-09-2009 om 19:50
Poeh poeh
En dan heb je nog wel zoveel moeite gedaan om ze meteen naar groep 3 te krijgen... is het kind niet eens wild enthousiast
was langer kleuteren misschien toch niet zo gek geweest
)))
Oh sorry hoor, maar eerlijk denk ik ook dat ieder kind even tijd nodig heeft om te wennen, zeker in groep 3. Want ondanks alle voorbereidende werkjes tegenwoordig blijft het vaak best een overstap van de kleuters naar groep 3. Succes ermee, Tess.
P.S. mijn zoon van net 7 begint maandag in groep 3, en kan nog steeds niet echt op zijn gat zitten 
Nasha 1st
03-09-2009 om 23:29
Lol tess
dat was nou precies mijn gedachte, ondankbaar wicht hahahahahah.....
Aan de ene kant snap ik het ook wel hoor, tis toch allemaal eng en nieuw en inderdaad, ineens veel meer blijven zitten....maar zo'n extreme overgang van vorig naar dit jaar, toen ze nog huppelend naar school ging en nu soms zo moeilijk doet, nee dat had ik niet meteen bij haar verwacht....maar goed, het is niet ongewoon begrijp ik nu ![]()
T&T
04-09-2009 om 10:24
Nasha
Gelukkig zie je er ook de humor van in
Ik vind het soms zo moeilijk om beslissingen te nemen voor mijn kids van 7 en 8, je weet nooit wanneer je het goed doet. Maar het zal best loslopen op school!
groetjes Tess
Nasha 1st
05-09-2009 om 16:58
Denk het ook!
ja, ik moest erg lachen om je posting....tis ook inderdaad nooit goed haahaha....
Nasha 1st
15-09-2009 om 22:54
Tjonge ![]()
nou, ik snap ook wel een beetje waarom ze het soms niet leuk vindt! Wat moeten ze al veel doen! Vandaag info-avond gehad en er worden echt al veel vakken gegeven in groep 3. Het leren lezen....tja, wij denken soms dat het een makkie is....maar ik heb vanavond gezien dat het helemaal zo makkelijk nog niet is....hahahaha...juf had als voorbeeld alle tot nu toe geleerde woorden, de letters daarvan, omgezet in aparte tekens en liet ons ouders dus ervaren hoe het leren lezen voor kinderen moet zijn, ondanks dat ze dus bij de kleuters al letters hebben geleerd!
T&T
16-09-2009 om 12:13
Is ook zo!
Op de school van mijn kinderen wordt nog heel veel aandacht besteed aan de overgang van kleuters naar 1e klas (groep 3). Een beetje vergelijkbaar met hoe ik het vroeger zelf heb gehad. En terecht vind ik! Want hoe ze die overgang tegenwoordig allemaal ook soepeler proberen te maken... kinderen gaan een hele nieuwe fase in, en dat is wennen.
groetjes Tess
M Lavell
16-09-2009 om 12:34
Onzin
Nasha:"probeer het zelf"
Dat is een onzinnig tovertrucje. De werkelijk is dat de kinderen de letters al kennen. Het zijn geen onbekende tekens zoals dit voorbeeld doet. De letters (vormen op zijn minst, maar van een aantal ook al de klanken) en de bedoeling (woorden maken) zijn al bekend.
Daar komt nog bij dat al lang en breed bekend is dat de methode die wordt toegepast, geen effect heeft bij volwassenen. Kinderen kunnen op dit punt meer dan volwassenen (de grensleeftijd is ± 9 jaar).
Dat wat jij zelf aan probleem ondervindt bij deze voorbeelden, komt omdat het om totaal onbekende tekens gaat (je hebt ze nog nooit gezien) én omdat de manier waarop je ze krijgt aangeboden niet past bij jouw ontwikkeling.
Overigens ben ik er van overtuigd dat deze manier van aanbieden sowieso, dus ook voor kinderen, het lezen veel te moeilijk maakt. Waarom in godsnaam zou je losse en onsamenhangende klanken uit je hoofd leren?
Groet,
Miriam Lavell
Nasha 1st
16-09-2009 om 22:59
Zou het?
ik weet het niet hoor, ik kan me best voorstellen, dat ondanks dat je al veel letters kent, de combi van al die letters best lastig is...gisteren merkte je ook al snel dat mensen wel het teken alleen meteen als letter zagen, maar in combi met andere tekens toch weer even moesten denken...dus ik kan me best voorstellen dat dat bij kinderen ook zo gaat...Feit is wel dat zij er een stuk rapper in zijn natuurlijk, vanwege hun jonge leeftijd en flexibele hersentjes hahahahaha....
Starry Night
17-09-2009 om 00:51
I'm with...
...Miriam on this
Op alle fronten. Leren lezen is hartstikke leuk en spannend, een nieuwe wereld gaat open (mits je niet dyslectisch bent uiteraard, want dan wordt het een ander verhaal). Niks om zo zwaarwichtig over te gaan doen.
M Lavell
17-09-2009 om 07:48
De ogen van volwassenen
"gisteren merkte je ook al snel dat mensen wel het teken alleen meteen als letter zagen, maar in combi met andere tekens toch weer even moesten denken"
Niets zegt dat kinderen dat ook zo doen. Ook zesjarigen leren nog woorden bij. Dat doen ze niet in stukjes of brokjes van klanken die ze eerst los van elkaar kennen en dan aan elkaar plakken.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze zich het lezen wel op die manier eigen maken.
Dan is er nog een probleem. Ga maar naar dat rare spelletje. Onder de button 'aanbieden nieuwe letter' vind je letters met een klank. Druk op de l en je krijgt een onherkenbaar geluid. Wat moet je daar nu van maken? Dat kost ook volwassenen tijd. Sterker nog: hele hordes volwassenen kennen de klanken niet die tegenwoordig op school aan de letters geplakt worden. Dat hebben ze nooit geleerd. Toch kunnen ze lezen.
Dus ja, ik kan me goed voorstellen dat heel wat kinderen in een depressie raken begin groep drie. Dat ze werkelijk niet begrijpen in welk gekkenhuis ze nu weer in beland zijn.
Je kunt daar zelf wat aan doen. Lees met je kind. Lees voor, hou je vinger bij de woorden die je leest en laat je kind meelezen. Dan leert ze woorden die ze al kent herkennen in geschreven taal. Voor je het weet leest ze hardop met je mee.
Groet,
Miriam Lavell