Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Angela67

Angela67

06-01-2016 om 13:26

oefenen voor leestoetsen?

Oudste (15, 3 havo) scoort bij leestoetsen vrijwel altijd onvoldoende. Nederlands, Engels, Duits, Frans. Andere onderdelen van deze talen goed (en soms een supercijfer zoals een 10 voor een mondeling). Hij vindt het zelf ook balen en wil er best wel wat tijd in steken, maar de vraag is wat nou de meest tijd-efficiente manier is. Hij heeft ADD en al moeite genoeg om het allemaal een beetje behapbaar te houden. Het gaat voor Frans en Duits nog om een half jaar, dus dat is te overzien. Maar Engels en Nederlands blijven nog even. En daarbij is het ook bar onhandig want bij 'leesvakken' merkt hij ook dat slordig lezen tot fouten of vertraging leidt . . Dus het gaat ook om: wat doe hij nou eigenlijk verkeerd dat het zo slecht gaat?

In verband met ADD ondersteunen we hem 'logistiek' met het hele huiswerkgebeuren en weet ik dus ook wel ongeveer hoe hij 'leert' en wat zijn sterke en minder sterke punten zijn. Omdat het zo opvallend is dat voor alle talen juist de leestoetsen onvoldoende zijn vraag ik me af of er een slimme manier is om te oefenen én wat hij op school tijdens de toets het beste kan doen. Inhoudelijk kan ik hem prima helpen met de talen dus daarmee oefenen of oefenmateriaal zoeken voor hem en nakijken zou op zich geen probleem hoeven zijn.

Helaas is inkijken van toetsen niet toegestaan en uitleg achteraf (die een docent soms heeft gegeven) niet toereikend.

Ik kom zelf niet verder dan:
* Elke dag een kwartiertje een stuk tekst lezen in een buitenlandse taal en aan mij vertellen wat hij denkt dat hij gelezen heeft, kijken of hij het snapt. Dus ouderwetse 'leeskilometers' maken, maar met 'controle'. Hij leest op zich best wel Engels en Nederlands (boeken, internet), maar Duits en Frans niet.
*Voor Nederlands is oefenen volgens mij wat tijdrovender omdat het vaak om langere teksten gaat én inhoudelijke vragen. Dus elke dag een tekst is too much. Eind februari heeft hij weer een leestoets Nederlands (telt 8 x). Maar mischien dat een krantenartikel per 3 dagen toch wel goede oefening is?
*Hij kent op zich de 'standaard tips': niet meteen de vragen gaan lezen en dan pas de tekst. Eerst tekst globaal lezen, dan in z'n geheel. Woordenboek gebruiken. Wit papiertje leggen op de tekst zodat je niet je zelf 'voorbijleest' etc. *Ik vermoed dat hij best wel probeert om tips toe te passen en dankzij de concerta zal het allicht beter gaan dan vorig jaar (maar de teksten worden ook moeilijker . . de cijfers zijn slechter dan vorig jaar). Maar ik ben er niet bij op school en het is juist de bedoeling dat hij zelf oplossingen toepast.

Iemand nog tips of inzichten waar hij wat mee zou kunnen? Hij is niet 'onwillend'.

gr Angela

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 13:39

tip

Zoek mavo-eindexamens en oefen daar mee. Of koop de examenbundels van die vakken. Dat is heel gericht oefenen en mijn zoon kreeg in havo3 ook examens vmbo op de toetsen.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 13:40

en als je dat niet wil:

google op 'oefenen begrijpend lezen engels' dan krijg je bijv:

http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/lezen/niveau-b1/

maar ik heb even niet de tijd om te kijken welk niveau dat is.

Maar de examens zouden voldoende moeten zijn en helpen je ook meteen aan nederlands, frans en duits.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 13:43

oja

Ik geloof zelfs dat mijn zoon een door ons geoefend mavo-examen kreeg als toets in havo 3 maar zoon is niet thuis dus dat kan ik niet verifiëren.

Overigens zijn examenbundels van vorig jaar heel goedkoop te krijgen op marktplaats, dus van een jaartje ouder.

En volgens mij staan ze hier ook gewoon: http://www.examens-oefenen.nl/

Angela67

Angela67

06-01-2016 om 13:45

goeie tip,

dank Jamie!
Mocht iemand nog andere suggeesties hebben, graag.
gr Angela

Moni

Moni

06-01-2016 om 14:17

Ga er wel bij zitten met oefenen

Als je zoon een examen oefent, ga er dan bij zitten en laat hem hardop denken. En lees uiteraard zelf ook de tekst.
Sommige kinderen/mensen lukt het niet vanzelf om logisch te redeneren wat het antwoord moet zijn (op basis van de tekst, niet op basis van eigen kennis).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.