Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama1982

Mama1982

13-05-2016 om 22:00

Onderscheid communicanten


lisbeth

lisbeth

14-05-2016 om 20:45

Bij ons

In een het zuiden der zuiden veel communies. En ik denk dat jullie het communiefeest wat onderschatten. Het is een groot feest, een heel heel groot feest
Kinderen die om 6 uur klaar moeten zitten voor de kapper, processie lopen, mis in de kerk, tientallen mensen op bezoek. Springkussen buffet en tot laat. Kinderen gaan echt niet rond een normaal tijdstip naar bed. Tegen middernacht is normaal.
Bij ons hebben ze dus ook op maandag vrij, heel groep 4 heeft vrij. Dus ook de leerlingen die geen communie deden, zoals die van mij. Wel zo fijn. Konden we tot laat bij de andere communicanten blijven hangen

Pien

Pien

14-05-2016 om 22:15

Hier

Ik was eerst heel verbaasd toen ik las dat er kinderen vrij krijgen op de dag na hun communiefeest. Hier is dat echt niet aan de orde. Ik werk op een rk school, maar uit de hele groep 4 doen er maar 5 kinderen communie.
Maar goed, nu ik lees dat het hier gaat om 23 kinderen wel en slechts 4 niet, vind ik het idioot dat ze die kinderen dan wel naar school willen laten gaan.

Alsof die kinderen nog wat nieuws leren die dag, nee dus.
Op de school waar ik werk zitten veel islamitische kinderen. Met Suikerfeest zijn er halve klassen leeg, dan geef je ook heel anders les: geen nieuwe stof en geen toetsen.
Ik zou dus vragen wat ze die dag precies van plan zijn met die 4 kinderen en eens goed afstemmen of ze wel echt naar school moeten. De reden: de 23 kinderen krijgen vrij vanwege een religieus feest vind ik niet gelden. Dat feest is de dag ervoor! Mijn islamitische leerlingen zijn ook doodop op de dag na het Suikerfeest en krijgen toch alleen die dag vrij.

Noet

Noet

15-05-2016 om 13:06

het is discriminatie op basis van geloof

en dat mag niet.

Dus of de hele klas vrij, of de hele klas naar school.

Alicia

Alicia

15-05-2016 om 18:11

onzin Noet

Het is geen discriminatie op grond van geloof. Dat zou het alleen zijn als het ging om iets ging dat niet afhankelijk is van het geloof. Zoals of je geschikt bent voor een baan.

Verwonderd

Dat ik na 35 postings de twee OOLriedels nog niet heb voorbij zien komen: Pick your battles, en laat losssssssss. Het gaat om een dagje. En dat is misschien niet eerlijk - het hele leven is gewoon niet eerlijk - maar geen Groot Onrecht.

Sanne

Sanne

15-05-2016 om 19:12

Ooit

In therapie, zei een therapeut tegen mij "de grootste leugen die veel mensen hun kinderen vertellen is dat het leven eerlijk is".

Nou wil ik niet zeggen dat je niet naar eerlijkheid moet streven, maar kom op. In dochters klas krijgen kinderen die carnaval vieren met hun ouders drie dagen vrij. Nou vind ik dat kul, maar daar ga ik echt mijn kind niet drie dagen om thuis houden. Soms heb je mazzel en soms heb je pech, en zolang het om een dag school mogen/moeten missen gaat vind ik dat echt niet belangrijk.

Mama1982

Gaan die vier kinderen dan niet naar het feestje van een van de vriendjes of vriendinnetjes? Kun je daarover dan overleggen met de leerkracht om de hele klas dan vrij te geven. Noem het maar multiculturele vorming of zoiets: kennis maken met mensen die een andere culturele achtergrond hebben dan jouw kind; leren om daar respect voor op te brengen.

Hoe gaat dat dan met het suikerfeest of het slachtfeest? Of het Eritrese paasfeest, het Chinese nieuwjaar?

Tsjor

lieverdje

lieverdje

17-05-2016 om 10:01

raar

een school geeft doorgaans ook geen verlof als je op zondag een heel speciale dag hebt gehad waar je op maandag van moet bijkomen. (bijvoorbeeld een jubileumfeest van opa en oma). Als je kinderen daarvan werkelijk moeten bijkomen, dan zit er niets anders op dan je kinderen ziek te melden.

Op heel veel scholen is het gebruikelijk om op 6 december wat later te beginnen met de schooldag, een uurtje (of 2) later. Toch vieren heel veel mensen pakjesavond om praktische redenen in het weekend, vooral als de kinderen niet meer in sinterklaas geloven. Die kinderen hoeven op 6 december toch ook niet om half 9 op school te zijn?

Die school heeft het gewoon niet slim gedaan, ze hadden deze dag gewoon vrij moeten roosteren en de uren ergens anders in het programma moeten compenseren. Zodra de verwachting is dat de meerderheid van de klas op een bepaalde dag niet aanwezig zal zijn/kan presteren, doen scholen dat wel vaker bij mijn weten.

En wat TS betreft: meldt je kind gewoon af/ziek voor die dag. Je kind heeft dan net een 'heel zwaar weekend' achter de rug

Schylger Famke

Schylger Famke

17-05-2016 om 11:39

Niet zo handig

Ik vind het niet zo handig gepland van de school, maar mijn kind zou wel naar school moeten en ik zou het het niet zielig vinden. De school had beter een studiedag/vrije dag kunnen plannen op die maandag. Dat zou ik de school een wijk verderop ook aanraden, waar met het Suikerfeest of het Offerfeest nog maar vijf kinderen over zijn in de klas: plan de studiedagen een beetje handig.

Cornelia

Cornelia

17-05-2016 om 13:01

hier

Hier zie ik veel kinderen in de basisschoolleeftijd buiten rondlopen. Het is studiedag die mooi aansluit bij de communie waardoor alle kinderen vrij hebben. Dat vind ik een mooie oplossing.

aaahhhh

wat jammer dat ik niet RK in het Zuiden des lands ben opgegroeid. Wat had me dat schitterend geleken zeg zeg. De kapper, een mooie jurk, een plechtige en feestelijke kerkelijke viering, veel visite, lekker eten, cadeautjes, snoep... Eenmalig het central punt in de familie- en vriendenkring, een soort trouwerij maar dan voor kinderen. Wie zegt nog dat geloof om de binnenkant gaat

Na Sinterklaasavond mogen kinderen basisschoolkinderen vaak ook een uurtje later naar school. Niet dat ze dan uitslapen hoor, ze gaan dan voor dag en dauw aan de slag met hun nieuwe speelgoed!

Als de eerste communie voortaan op Eerste Paasdag of Eerste Pinksterdag wordt gevierd, dan kan iedereen gezamenlijk op dinsdag naar school.

Alicia

Alicia

17-05-2016 om 14:58

bromvlieg

Ik kan er niks aan doen, ik moet ineens denken aan die TV-serie over die zigeunermeisjes met hun jurken en sieraden (gypsy girls)

als Tsjor

Dat was mijn gedachte ook: kind thuishouden, en als er opmerkingen komen (waarschijnlijk niet), dan is het naar het feestje van een communicant in de vriendenkring geweest.

Ik vind het je reinste kolder, en nog discriminerende kolder ook. Maar goed, ik kom dan ook uit het Noorden, daar is het feest voor een eerste communie gewoon overdag en ligt de communicant gewoon op tijd in zijn/haar bed. Ik destijds tenminste wel.

Maar inderdaad: ook bij andere feestelijke gelegenheden, krijgen de kinderen niet de dag erna ook nog eens vrij. Zoals iemand hier al opmerkte: bij het Suikerfeest (en Offerfeest) krijgen de moslimkinderen 1 dag vrij, terwijl dat volgens mij langer duurt dan 1 dag, en die kinderen vermoedelijk ook niet om 8 uur in bed liggen.

Vrij bij een belangrijk feest: prima. Vrij na een belangrijk feest - onzin. En al helemaal als er dan een handvol kinderen geen vrije dag krijgen. Gooi dan gewoon de school dicht en plan een studiedag voor het team.

Groeten,

Temet

Bromvlieg

Je kan volgens mij niet eerste communie op Eerste Paas- of Pinksterdag doen. Niet als je het geloof nog serieus neemt. Dat zijn heel belangrijke feestdagen in de katholieke traditie en daar hoort ook een speciale mis bij, met speciale onderdelen. Dat kan je denk ik niet zomaar combineren met een eerste-communieviering. Maar precies weet ik het ook niet, want daarvoor ben ik te afvallig (bedacht me laatst dat geloofsafval de enige soort afvallen is die vrijwel altijd blijvende resultaten geeft. Maar dat geheel terzijde).

Groeten,

Temet

Mwoah

Er staat mij juist iets van bij dat Pinksteren een uitgelezen dag was voor jongeren om belijdenis te doen. De protestante variant van Eerste communie, die je pas doet als je tot de jaren des onderscheids bent gekomen. Juist vanwege de symbolische waarde, uitstorting van de Heilige Geest over de gelovigen.

Het eerste jaar dat ik in het Zuiden woonde, sleepte een kennis me mee naar een kinderkledingwinkel in het zogeheten hogere segment. De eigenares was druk bezig met het afbellen van haar vaste klanten. De communiekleding was binnen. Zo schitterend, ze raadde snel te komen kijken voordat de meest exclusieve modellen de winkel uitgevlogen waren. Dat was begin januari! Mijn kaken hingen op de knieeen.

En dan te bedenken dat inmiddels 10 van de 12 parochies in de stad weggesaneerd zijn. Gemiddelde leeftijd van de overgebleven kerkgangers is 60+. Het zal het restantje van mijn opvoeding zijn dat de neus ophaalt voor zoveel protserig,leeg vertoon. Puur calvinistische rechtlijnigheid: doe het goed, of doe het niet. Jezus zelf joeg ooit de handelaren uit de tempel. In het zuiden ligt ook nog wel wat werk voor hem.

Gouden tip: op de Dappermarkt vind je bij Hindoestaanse kramen dezelfde modelletjes voor amper 10% van de prijs.

My gypsyweddingtaferelen

Afgaan op onderstaand krantenartikel zou je haast vermoeden dat die extra vrije dag niet voor de kinderen, maar vooral voor de ouders bestemd is. Omdat die daags erop of het ziekenhuis zijn ingeslagen of hun roes liggen uit te slapen.

HELMOND - Helmondse kinderen hebben afgelopen weekeinde hun Eerste Communie gedaan in een beveiligde Sint Jozefkerk. Omdat kerkgangers zich vorig jaar onbeschoft hebben gedragen heeft pastoor Erik Seidel een beveiliger ingehuurd voor de communie-vieringen.

De man-met-oortje is ingezet om de orde in de Sint Jozefkerk te handhaven, maar ook om voorafgaand aan de mis toegangsbewijzen te controleren. Die waren vanwege de verwachte drukte aan de betrokken families uitgedeeld.

Dit entreebeleid heeft op tweede pinksterdag tot een scheldpartij en enkele rake klappen geleid. "Een man die teveel gedronken had wilde zonder kaartje naar binnen. Toen dat niet mocht begon hij te meppen en te schelden", vertelt Seidel. "De kerk zat stampvol, dus zo iemand wil je dan niet binnen hebben."

Vorig jaar werd in een andere kerk van de Lambertusparochie, de Pauluskerk in Helmond Noord, de communieviering verstoord. "Na een verzoek om stilte werd vanuit de kerk teruggescholden. Toen is de werkgroep opgestapt en de koster wil in die kerk nooit meer communie vieren." De eerste communiemissen voor Helmond Noord vinden nu in de Sint Jozefkerk plaats.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-05-2016 om 21:05

Ja maar Kenfan

Das in Hellimond. Dat hoort daar zo...

En ik weet niet hoe ik dit precies ga zeggen, maar die gypsywedding taferelen tja dat bestaat ook ja, maar das niet hetzelfde als een luxe jurk uit de kledingwinkel uit het hogere segment en een groot feest met springkussen in de tuin. In bepaalde kringen staat de communie bijna voor een klein huwelijk en dat is wat je op tv ziet. Maar dat is dus niet hetzelfde als een traditionele Limburgse communieviering.

Die inderdaad niet Calvinistisch is. Das namelijk ook niet Limburgs.

Veritas

Veritas

19-05-2016 om 00:54

Op protestantse school vrij voor vormsel

Een paar jaar terug viel ik op een maandag in op een nogal protestantse basisschool. Vier kinderen ontbraken omdat zij de dag ervoor hun vormsel hadden gedaan. OK, het zijn er geen 24 van de 30, maar de pc school gaf deze rk kinderen een ochtendje vrij vanwege hun religieuze mijlpaal en de daaraan verbonden feestelijkheden. De rest van de klas leek het vanzelfsprekend te vinden.
Ik kan me zomaar voorstellen dat deze kinderen als communicantjes ook vrij hebben gekregen.

lieverdje

lieverdje

19-05-2016 om 09:14

veritas

het probleem was hier dan ook niet dat de communicantjes vrij kregen, maar dat het handjevol kinderen dat geen communie wel naar school moesten. Geef dan op voorhand de hele klas vrij, als je weet dat een flinke meerderheid zich gaat afmelden op maandag.

nav Kenfan

Uit de laatste posting van Kenfan leid ik af dat die betreffende kerk er kennelijk geen moeite mee had om de mis voor Pinksteren en die voor de eerste communie te combineren. Dus blijkbaar kan het wel, en het lijkt mij wat dat betreft een handige oplossing: alles op eerste Pinksterdag, iedereen de dag daarna vrij. Hoewel, misschien was de eerste communiemis op tweede pinksterdag, dat is geen officiële katholieke feestdag vziw.

Mijn ouders zijn nog uit de tijd van het Rijke Roomsche Leven en van hen heb ik wel eens gehoord dat er vroeger achterin de kerk een man stond met een grote sjerp over de buik waarop de woorden "Eerbied in Gods Huis", en dat die meneer tot taak had mensen te beknorren als die zich niet netjes gedroegen. Tegenwoordig hebben ze kennelijk geen sjerp maar een oortje, maar zo heel nieuw is het fenomeen dus ook weer niet

Groeten,

Temet

Veritas

Veritas

19-05-2016 om 21:27

ik snap het probleem niet

4 kinderen hebben geen vrij en de rest wel. Die 4 kinderen kunnen een dag semi-privé les krijgen, met extra uitdaging en/of hulp waar ze dat nodig hebben. Een dikke prima zou ik zeggen. En ja, toevallig heb ik als leerkracht een keer een dag voor zo'n miniem klasje gestaan. Een hele intensieve, vermoeiende, maar ook leuke dag.

Een van de vier

Hier was middelste kind eens een van vier die op school zat. Ik kon geen vrij nemen dus was heel blij dat juf toch voor 4 niet de school sloot. Kind heeft dag van der leven gehad. Ze zijn gaan koken met juf. Hebben recepten opgezocht boodschappen gedaan en een heerlijk menu gemaakt voor elkaar en het lerarenteam. Ze hebben in de pauze met z'n allen gegeten en werden lekker verwend. Na de pauze zijn ze gaan knutselen frutselen en kind kwam helemaal gelukkig thuis. Zo kun je het ook bekijken.

Veritas

Aha, je bent leerkracht.

Ik denk dat je de neiging hebt de aantrekkelijkheid van school een tikje te overschatten. Denk even terug aan je eigen schooltijd, en vraag je af hoe jij en je klasgenoten het gevonden zouden hebben als driekwart van de klas een vrije dag had gekregen voor helemaal niks, en jij naar school had gemoeten voor extra hulp en uitdaging.

Het kan best leuk zijn hoor, dat ben ik met je eens. Mijn kinderen zitten op een school waar de meeste leerlingen moslim zijn. Met het Offerfeest is misschien nog geen vijfde van de kinderen aanwezig. Dat is hartstikke gezellig, want ze doen weinig meer dan veredelde bezigheidstherapie. Dus mijn kinderen hebben een leuke dag. Maar als ze mogen kiezen tussen die bezigheidstherapie en een dag vrij, dan weet ik het wel. Ik vind het in dit geval geen punt: die kinderen krijgen vrij voor een in hun religie zeer belangrijke dag. En wij horen nou eenmaal niet bij die club. Maar een extra dag vrij *na* het feest - dan zou ik toch wel gaan protesteren, denk ik.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.