Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilse B

Ilse B

13-02-2012 om 15:52

Onderwerp werkstuk

Mijn zoon van 10 (groep 7) moet een werkstuk maken binnenkort (en ook over vertellen voor de klas) en we zitten te denken wat een leuk onderwerp is maar vind dit best wel moeilijk (en hij helemaal). Wie weet een paar leuke onderwerpen. Dacht zelf aan de Evolutie maar had eigenlijk nog wel wat meer ideeen willen horen. Wie weet iets leuks?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

dochter (ook gr 7) heeft dat ook, maar dan twee keer in groep 7. Haar eerste werkstuk/spreekbeurt ging over kamp Westerbork. Haar tweede over epilepsie.

Andere dingen die ik zo heb gezien: anorexia, verschillende over een land (mexico, zuid afrika), het weer, kanker.

Ilse B

Ilse B

13-02-2012 om 16:26

Dank je

Dank je wel Gruffalo, dat zijn ook goede ideeen en zal ik thuis even met zoon bespreken.

Meer ideeen welkom uiteraard

Tinus_p

Tinus_p

13-02-2012 om 18:16

Heu

Wat zijn de eisen van school zelf?

Geheide onderwerpen (waar ook goed wat over te vinden is): Een land of een diersoort. Een ziekte kan ook.
Evolutie is hooggegrepen -en je loopt t risico dat je t beter weet dan de leerkracht, tegenwoordig, wat geen voordeel is.

Roken

was hier een leuk en goed onderwerp. Met bij de spreekbeurt chocoladesigaretjes.

Vic

Vic

13-02-2012 om 18:40

Biologie of aardrijkskunde

"Geheide onderwerpen (waar ook goed wat over te vinden is): Een land of een diersoort."
Mijn dochter moest in groep 8 een werkstuk maken over een biologie of aardrijkskunde onderwerp, maar het mocht niet over een land of een dier gaan. Ook niet over het WNF en ook niet over een bevolkingsgroep. Dat heeft heel wat hoofdbrekens en telefoontjes van ouders aan het adres van de leerkracht opgeleverd Dochter heeft haar werkstuk en spreekbeurt uiteindelijk gehouden over een monumentaal gebouw in de regio. Had ze erg grondig aangepakt, compleet met interview met de beheerder en een zelfgeknutseld schaalmodel van het pand.

Annet

Annet

13-02-2012 om 19:33

Onderwerpen die hier langs zijn gekomen

Electriciteit
Kinderen in de middeleeuwen
Michael Jackson
Tsjechië
Sint Maarten
Pandabeer
Voedselbank

Dit is vanaf groep 5, twee kinderen

Hier

Heb ik de laatste jaren voorbij zien komen: haaien, het leger, scouting, orka's, chocola, ratten en dit jaar in groep 8 heeft mijn zoon als onderwerp Sesamstraat. Het is handig een onderwerp te kiezen waar je ook veel over kan laten zien, bij chocola lukte dat prima.

Dicht bij de belangstelling van het kind blijven

Het is verreweg het makkelijkst om iets te vertellen over een onderwerp dat je ook raakt, waar je iets mee hebt.
Tegenwoordig wordt er veel met mind maps/woordspinnen gewerkt voor werkstukken. Je kunt die techniek ook gebruiken om de interesses van je kind in kaart te brengen.

Dus pak een vel papier, schrijf zijn naam in het midden en probeer de rest van het papier te vullen met dingen waar hij iets mee heeft gedaan/iets van weet/iets van wil weten/weleens geweest is enzovoort.

Zo leg je ook meteen weer het initiatief waar het hoort: bij je kind zelf.

bibi63

bibi63

13-02-2012 om 21:23

Hier

Ook vanaf groep 5. Het had wel altijd een thema.
Dat begon met een dier (Poema)
Toen sport (scouting)
Verder:
Een land (Malta)
Een beroemd persoon die niet meer leeft (Walt Disney)
Een beroep (stewardess, moest incl. interview en dat kon ze doen met een buurvrouw die stewardess is).
Gr. Bibi

En hier

In de categorie spreekbeurt en werkstuk: stokstaartjes, Brazilië en dit jaar de aarde. Ze wilde eerst alleen de kern van de aarde doen omdat ze dat onwijs interessant vind. Maar het is toch wel lastig om daar een leuke spreekbeurt van te maken dus hebben we het wat breder getrokken. Het moest deze keer trouwens 'aardrijkskundig' zijn.
Tip: ga naar de bieb en snuffel door de informatieve boeken op de jeugdafdeling. Zo krijgen jullie vast wel inspiratie (en weet je meteen of er aanbod qua boeken is, bleek bij de stokstaartjes erg tegen te vallen).

Geschiedkundige onderwerpen

Geschiedenis doet het hier altijd goed

ontdekkingsreizigers
Napoleon
Vikingen
De Grieken
De Romeinen

Lekker breed allemaal dus genoeg over te vinden!

Marjoleine64

Marjoleine64

13-02-2012 om 22:10

Zonen hier

de ruimte (groep 6?)
zwarte gaten (groep 8)
beroemd persoon: bobby fisher (andere zoon in groep 7)
judo (groep 5?)
zeezoogdieren (andere zoon groep 5?)
dus heel verschillende onderwerpen. Ik weet niet meer precies wat nu werkstukken of spreekbeurten waren, ze hadden elk jaar van beide één.
Marjoleine

toja

toja

14-02-2012 om 09:15

Zoon

Bij zoon in de klas hangt een intekenles voor de werkstukken ( en daar houden ze dan hun spreekbeurt over). Zoon kwam thuis met de mededeling dat hij alvast een onderwerp had opgeschreven. Goed jongen en wat wordt het? Natuurkrachten mam, makkelijk He?!?. Dus ik ben heel benieuwd, moet alleen opletten dat hij het niet te moeilijk maakt voor de klas
Andere onderwerpen: autisme, haaien. Verder hoorde ik ook nog: Harry Potter, thee, geld, sporten, dieren enz.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Waar hij zelf het meeste van weet

Precies, dichtbij belangstelling kind blijven.
Wij deden het als volgt: we maakten een lijsten van onderwerpen waar kind 'iets' van wist.
Kind moest bij elk onderwerp steekwoorden opnoemen die opkwamen zonder opzoeken. Die werden geturfd.
Het onderwerp dat de meeste steekwoorden opleverde, werd het.
Zo begon het. Na wat ervaring in werkstukken maken, koos kind weleens voor een onderwerp waar het minder van wist, maar meer van wilde weten.
Precies waarvoor een werkstuk bedoeld is eigenlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Ilva

Ilva

14-02-2012 om 11:19

Hier

Hier gingen de werkstukken/spreekbeurten over:
Cesar
De vader van Alexander de Grote (ik weet niet meer hoe de man heet maar zoonlief vond het een bijzonder interessant persoon)
Beren
Zwarte gaten
De hersenen
De blokfluit
Chocola (met het uitdelen van chocomel en stukjes chocolade)
De piano
Schaken

Beren was een beetje in opdracht van de juf omdat ze wilde dat hij eens buiten z'n eigen wereldje koos. Maar ook daar kon hij nog iets bijzonders van maken.

Maar mytische wezens is misschien leuk, of een bijzonder land (bij China kan je bijvoorbeeld heel veel kanten op).

Er bestaat ook een spreekbeurten startpagina. Misschien kan je daar nog ideeen vinden.

Precies. (miriam)

Ik las je titel en dacht..wat saai, een werkstuk maken over een onderwerp waar je alles al van weet...hier kiest kroost oha onderwerpen waar ze misschien wel IETS van weten, maar vooral MEER van willen weten. Dat gaat dan zelden over cavia's, maar vaker over tijd, evolutie (en dan niet van de aap in de mens, neehee, van het heelal!), deeltjes die sneller reizen dan het licht, 4e dimensies en dat soort dingen. wel erg leuk, maar ik zit nog wel eens wikipedia pagina's voor een groep 5-er terug te vertalen naar een iets begrijpelijkere versie. dat dan weer wel.

Ik kan me echt niet voorstellen dat je voor iemand anders ideeeen aanlevert qua onderwerp. Dat moet je toch echt smaen met je kind doen (en zo'n woordweb of weetikveelw erkt prima!)

Leuk leren vinden

Precies, Ingrid. Maar meer willen weten op een voorgeschreven manier (maak een werkstuk) moet je ook leuk leren vinden.
Mijn kinderen vonden een werkstuk/spreekbeurt maken een vervelend en saai klusje, vooral door het beeld dat ze ervan hadden uit de klas. Weer die cavia.
Die hobbel hebben ze eerst leren nemen: het is makkelijk, kies iets waar je wat van weet. Daarna kwam meer willen weten of kunnen.
Het laatste werkstuk dat zoon maakte, ging over special effects in de film. Daar heeft hij heel wat voor moeten lezen en heel veel films voor gekeken (Earthquake 1974 was favoriet). Met een wc rol op een statief, een plastic dino en de afbelding van een landschap, heeft hij de klas laten zien hoe je een stilstaande dino kunt laten bewegen door de achtergrond te bewegen.
Dochter vondt het juist een uitdaging om haar presentatietechnieken te verbeteren (nee, dat noemde ze zelf niet zo). Ze nam gewoon de hond mee, had niks op schrift, maar inmiddels wel de kwaliteit ontwikkeld om een boeiend en samenhangend verhaal te vertellen uit parate kennis, waar wat nieuws in zat voor de meeste leerlingen.
Groet,
Miriam Lavell

Ilse B

Ilse B

14-02-2012 om 14:35

Reacties

Bedankt voor de vele reacties.

Ik hoorde gisteren opeens van mijn zoon dat het een onderwerp moest zijn binnen Europa. Ik dacht toen aan de 2e wereldoorlog maar dat vond de juf te lang en teveel.

Evolutie mocht dus niet van de juf want dat is te algemeen. Ik ga nog even spitten in alle reacties en daar zal echt wel een leuk onderwerp bijzitten. Mijn zoon zelf wilde graag over Ferrari wat maken maar dat schijnt dus nu al een ander jongetje te doen en nu wil hij dat niet meer.

Ik heb al gezegd dat hij iets moest doen wat hij zelf heel leuk vond maar dan zou hij het over de playstation moeten doen, hahaha. We gaan even brainstormen nog.

Nogmaals dank jullie wel en ik laat even weten wat het uiteindelijk is geworden.

Nouhou///

'Ik heb al gezegd dat hij iets moest doen wat hij zelf heel leuk vond maar dan zou hij het over de playstation moeten doen, hahaha.'

Waarom nou hahaha? Met een beetje goede wil is er over 'de playstation' vast een vreselijk leuk werkstuk te maken.

Mijn dochter heeft vorig jaar in gr 5 bv ook een fabelhaft werkstuk over de Donald Duck gemaakt. Beetje historie erin, ocver Waltt Disney en zo. Wie Donald Duck heeft 'bedacht' en hoe hij zo beroemd is geworden. Waar komen de verhalen uit de DD vandaan? Stukje stamboom & over de familie van Donald, beetje over het tekenen van een strip en hoe dat gaat. Ze vond het bereleuk & het was een prachtig werkstuk. zeker weten dat dat ook kan over de playstation. Niet zo snel afschieten hoor...zo'n idee!

Ingrid

Guinevere

Guinevere

14-02-2012 om 16:31

Playstation, doen!

De playstation lijkt mij ook een geweldig plan voor het werkstuk... Er is genoeg over te vertellen, lijkt me. Geschiedenis, voorgeschiedenis, toepassingen, verkoopcijfers, fabricage....

Janeway

Janeway

14-02-2012 om 19:13

Zoon hier

Houdt zijn spreekbeurt over Honkbal iets te Amerikaans misschien maar wel actueel, hij speelt zelf ook honkbal dus dat verteld wel makkelijk, werkstuk over ridders gedaan. Dat is wel heel europees ridders in Frankrijk, Engeland, Nederland..

Wilma

Wilma

15-02-2012 om 13:21

Hier ook over de nintendo ds

omdat zoon dacht dat hij daar het meeste van wist. Prima spreekbeurt geweest.

Wat de kinderen heel leuk vonden van anderen was oa over chocola (incl proeven ) en kauwgum (schijn je ook veel over te vinden).

Ilse B

Ilse B

15-02-2012 om 14:47

Reactie op ingridt en guinevere

Op zich is het idee ook niet verkeerd maar de Playstation komt van Sony en is volgens mij Japans en ze moeten een werkstuk houden wat binnen Europa is dus dat gaat niet lukken dan.

Binnen europa!?

'ze moeten een werkstuk houden wat binnen Europa is '

Sommige leerkrachten hebben echt ondoorgrondelijke ideeen.

Zijn 'cavia's' binnen Europa?
Is 'evolutie' binnen Europa?
Zijn 'aardbevingen' binnen Europa?
Is 'volleybal' binnen Europa?

Los van de absurditeit van de vraag of een onderwerp 'binnen Europa' is, vraag ik me ook af wat deze wazige beperking van onderwerpskeuze toevoegt aan het leereffect van het maken van een werkstuk. Over het algemeen is het idee dat je door af en toe een werkstuk te maken iets leert over hoe je informatie zoekt, op een overzichtelijke manier ordent en tot een leesbaar verhaal verwerkt. met in de zijlijn nog wat leereffecten op het gebied van leuk lay-outen, foutloos typen en plaatjes zoeken, noem maar op. Ook wat je daadwerkelijk opsteekt van het onderwerp van je werkstuk is van secundair belang. Mooi meegenomen, maar niet waar het om gaat.

Persoonlijk zou ik denken dat ik met een niet al te nozele leerkracht te maken had & zou ik puur voor de lol gaan navragen wat de achtergrond is van die 'binnen europa' gedachte, en hoe om te gaan met de riedel potentiele onderwerpen die ik hierboven noemde...ik zou zeeeer benieuwd zijn wat je daaop voor reactie zou krijgen!

Ingird

En puur en alleen....

...omdat iok me over zoveel onnozelheid vreselijk zou kunnen opwinden zou ik mijn kind een beetje duwen richting een werkstuk met de titel 'De playstation in Europa'. Kom je ook wel uit. Spin off hoofdstukje over de oorsprong van de playstation in japan & verder fijn focussen op de introductie in europa & wat het apparaat allemaal teweeg heeft gebracht. Wat je favoriwete spellen zijn & wat er beter is aan de drie dan de 2 enzovoortsenzovoorts.

Ingird

Guinevere

Guinevere

15-02-2012 om 20:44

Precies ingridt

Daar krijg ik ook recalcitrante neigingen van. "De invloed van de Playstation op de Nederlandse jeugd" is dan ook een geschikt onderwerp.
Tjee, had zoon het vorig jaar niet eens over Steve Fossett kunnen doen dus....

Niet te breed

Mijn ervaring is dat je een onderwerp moet kiezen dat niet te breed is, anders ziet het kind door de bomen het bos niet meer. Evolutie, de dood, de middeleeuwen, je kunt het wel kiezen, maar dan een deelonderwerp. Dochter koos voor de watersnoodramp. Lekker overzichtelijk, verdeeld in hoofdstukken over wat er gebeurde, hoe het kon gebeuren, de slachtoffers enz. Kaartje erbij wat er allemaal onder water heeft gestaan, interview met een neef van opa die het heeft meegemaakt. Was een groot succes.

Ilse B

Ilse B

16-02-2012 om 12:10

Met juf gesproken

Vanmorgen met de juf gesproken dat ik het niet eens was met de beperkte keuze. Dat ze ook duidelijker had moeten zijn in wat wel en niet mocht. Een ander jongetje in de klas ging het doen over het ontstaan van Europa. Dat mocht. Weer een ander meisje wilde het over de Eiffeltoren doen, dat mocht weer niet, wel Frankrijk. De Ferrari waar ik het over had mocht ook niet maar wel Italie. Nou als ze nou gewoon had gezegd dat het over een land moest gaan had een hoop ergenis gescheelt. Heb wat IngridT zei ook gezegd dat ik het belachelijk vind dat ze niet gewoon zelf mogen kiezen waar het over gaat. De juf vond dat de keuze dan te groot zou worden en ik gaf aan dat kinderen dan wel iets konden kiezen wat ze echt leuk vinden om over te praten. Een land kiest een kind niet zo heel snel.

Maar goed, ik ga met m´n zoon vanmiddag de bieb wel in om een land in Europa eruit te pikken en dan daarop verder borduren. Jammer, want de Playstation had hij wel heel erg leuk gevonden om te doen Ach misschien volgend jaar als ze echt zelf mogen kiezen.

Bedankt iedereen voor de reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.