Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bianca M.

Bianca M.

25-04-2010 om 21:22

Onderwijsassistent alleen voor de klas?

Ik zie op het formatie-overzicht dat de onderwijsassistent (in opleiding) volgend schooljaar één dag per week alleen voor de klas van mijn kind staat.
Dit jaar deed ze haar stage, wellicht dat ze dan klaar is met haar opleiding, dat zou kunnen. Maar in mijn beleving heeft een gediplomeerd onderwijsassistent geen onderwijsbevoegdheid en mag daarom niet alleen voor de klas staan. Klopt dat? Of heb ik het fout? (Het gaat om een groep 3/4)
Groetjes, Bianca M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Inderdaad

inderdaad, tot mijn grote verbazing mag het.....ik viel laatst zowat van mijn stoel tijdens een mr-vergadering toen bleek dat dat er op de school van mijn oudste zoon twee onderwijsassistenten voor de klas staan. Ze draaien dus allebei een eigen klas. En let wel......dit is een SBO-school! In theorie mag het dus inderdaad, vraag is of het wenselijk is.

groetjes van Purk

Bianca M.

Bianca M.

25-04-2010 om 22:39

Goh...

Ik val hier ook om van verbazing! Dit wist ik helemaal niet. Ik stelde de vraag omdat ik mij niet kon voorstellen dat deze school iets zou doen wat wettelijk gezien niet mag, vandaar dat ik twijfelde aan mijn eigen gelijk. En mijn ongelijk wordt dus bevestigd. Verbazend dat er scholen zijn waar één of meerdere onderwijsassistenten voor de klas staan!?
Bedankt voor jullie antwoord.
Groetjes, Bianca M.

Jep

Bij ons de stagiaire van de pabo (zo goed als afgestudeerd) bijna fulltime voor de klas. Maar ze doet het prima dus ik zie geen probleem. Na de zomer heeft ze haar papieren en blijft op deze school werken. Ze wordt bijgestaan door twee ervaren juffen.

Tirza G.

Tirza G.

25-04-2010 om 22:47

Onderwijsbevoegdheid

Zolang er maar één persoon is met onderwijsbevoegdheid (op een school van een X-aantal leerlingen) is het goed. Dan mag de klusjesman, goedwillende moeder, LIO-stagiaire of onderwijsassistent voor de klas staan.
Er zijn wel dingen die zij dan weer niet mogen, rapportages schrijven bijvoorbeeld.

Tirza

Goedwillende moeder

Toen de combinatie-kleuterklas hier in het dorp ineens afgrijselijk groot werd, heb ik ook wel voor de klas gestaan. Ik draaide dan groep 0 en 1, juf groep 2. Ik deed dat alleen of samen met een andere moeder. Kring, Weektaakjes, Knutselwerken, Differentiatie.... Nu heb ik zelf wel onderwijservaring (maar geen Pabo diploma), maar de andere moeders niet, en toch mocht het omdat de éindverantwoordelijkheid bij de juf in het andere lokaal lag.

Martine

Massi Nissa

Massi Nissa

26-04-2010 om 12:07

Wat martine zegt klopt

Ik vind het een bijzonder slecht bedachte (en veel misbruikte) constructie, maar inderdaad: als er een bevoegde eindverantwoordelijke docent rondloopt (en dat hoeft niet in hetzelfde lokaal), mag het. Ik zou er trouwens niet blij mee zijn als ik Bianca was. Het zal wel een noodmaatregel zijn. Of die onderwijsassistent gaat meteen door op de Pabo en loopt die ene dag stage (?).
Groetjes
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2010 om 13:10

Dochter

Mijn dochter heeft inmiddels heel wat stage ervaring op de basisschool en bij een school liet de meester haar ook gewoon alleen achter in de klas. Het verbaasde mij wel. Iemand als mijn dochter heeft al zoveel ervaring, zij kán makkelijk een paar uurtjes of een dag alleen met de kinderen werken, maar het hoort natuurlijk nooit een blijvende oplossing te zijn.

Precies

Sommige onderwijsassistenten zijn beter dan de juf zelf. Helaas nogal afhankelijk van de presoon. En ja, zoiets is bijna altijd een noodmaatregel. Schoelen hebben echt liever leerkrachten dan onderwijsassistenten.

Bianca m

He, welke school gaan jouw kinderen? Hier namelijk ook volgend jaar een groep 3/4 met 1 dag in de week de onderwijsass voor de klas die dit jaar stage loopt... Op een Montessori school...

Heb het hier aan onderwijsass zelf gevraagd en het blijkt idd gewoon te mogen. Ze zijn onderwijsbevoegd blijkbaar.

Bianca M.

Bianca M.

28-04-2010 om 20:11

Laatste reactie

Hallo allemaal,
Bedankt voor de input! Inmiddels vanuit school extra info gekregen. Onderwijsassistent is volgend jaar wel klaar met de opleiding tot onderwijsassistent.
School wil liever een juf, maar heeft qua formatieuren daar geen budget voor gekregen. Na alle uitleg zie ik dat de enige en juiste keuze was voor de school. En ik heb er ook vertrouwen in dat het goed komt.
Weer geleerd wat er wel en niet kan in het onderwijs :o)
Jolinar, sorrie op het www geef ik mijn identiteit niet prijs. Is niks persoonlijks, maar ben ik consequent in. Het gaat om een hele kleine school. Dus ben zo te herleiden.
Groetjes, Bianca M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.