Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Artemisia

Artemisia

28-09-2009 om 15:13

Onderwijsinspectie heeft kritiek, school en mr zwijgen als het graf

Hallo,

afgelopen voorjaar/begin zomer heeft de onderwijsinspectie een bezoekje gebracht aan de basisschool van mijn oudste (en straks ook middelste en jongste), en heeft daarna het volgende op de website geplaatst:
De kwaliteit van het onderwijs op de XXXXXschool vertoont belangrijke tekortkomingen. De inspectie heeft het toezicht geïntensiveerd.
En dan staat er een minnetje bij de kwaliteit. De school (lees:directie) heeft hier nooit enig woord over gerept. Een mailtje van mij aan de MR levert slechts een geheimzinnig antwoord op, waarin gezegd wordt dat er aan verbetering gewerkt wordt. Geen woord over wat er nu eigenlijk volgens de inspectie niet deugde, of wat er aan gedaan gaat worden. Heb ik als ouder niet het recht om te weten wát er nu eigenlijk niet in orde is? En wat hun plannen zijn? Vanavond vergadering van de MR op school, dus wie weet me nog wat bruikbare tips en facts in te fluisteren?

Dank! Artemisia.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En dat rapport dan?

Kan je het inspectierapport dan niet downloaden? Daar staat vast wel in wat er aan schort.

Groeten,

Temet

Artemisia

Artemisia

28-09-2009 om 16:12

Er is geen rapport....

... anders had ik dat direct gedaan natuurlijk! Het verhoogt de geheimzinnigheid wel.

Artemisia

Minet

Minet

28-09-2009 om 18:07

Online

alle inspectierapporten van scholen zijn gewoon online te vinden artemisia, http://www.onderwijsinspectie.nl/nl/home/Algemeen/zoeken/Zoek_op_scholen

Nou...

ooit een keer gezien dat er een melding over verscherpt toezicht op de site stond zonder dat er een rapport was waar dat op was gebaseerd. Ik checkte de site over een school waar mijn partner ging solliciteren.
Het bleek om een fout van de inspectie te gaan, die inderdaad later is hersteld.
Maar als de MR de kritiek niet ontkent dan zal zoiets hier niet aan de hand zijn, zou je denken.

Groeten,

Temet

Een nieuwe school?

Er is geen rapport als de school nog niet eerder regulier gecontroleerd is. Dat kan als het een relatief nieuwe school of vestiging is.
Is dat niet aan de hand, bel de inspectie dan even en vraag waar dat rapport is.
Groet,
Miriam Lavell

Anna

Anna

29-09-2009 om 11:27

Niet melden?

Hoi

Sta te kijken van de reaktie van Ardennen, had school dit stil moeten houden dan ????
Zou mijn kids niet graag op een school hebben die dit soort belangrijke zaken verzwijgt...

Enfin, twee jaar geleden werden wij als ouders voor een extra ouderavond uitgenodigd want school had een belangrijke mededeling.
Er was toen iemand bij van de Onderwijsinspectie en deze ambtenaar vertelde toen aan ons -de ouders- dat de Inspectie belangrijke tekortkomingen had geconstateerd bij de school en lichtte ook uitgebreid toe waar deze tekortkomingen lagen. De school kreeg het predikaat van "zwakke basisschool" en zou op korte termijn ook als zodanig op de site van de Inspectie komen te staan..

Het werd een heeeeeele lange avond want iedereen was verbijsterd en zat met talloze vragen....
Hoewel velen teleurgesteld waren vond ik de openheid van de school lovenswaardig, wij mochten ook het rapport van de Inspectie inzien enz....

Op dit moment wordt er keihard aan gewerkt om de boel weer in het gareel te krijgen en ik merk echt dat ze hard hun best doen en dat er al dingen aan het veranderen zijn.... Het gaat nu echt de goeie kant weer op !

Ik wil er maar mee zeggen dat er dus iets niet klopt en dat ik het vreemd vindt dat de school dit verzwijgt. Ik vind dat je als ouders recht hebt om te weten wat hier speelt, het zijn toch JOUW kinderen die op deze school zitten ?!

Het leidde er ook toe dat een aantal kinderen van school zijn gehaald en elders naar een basisschool gingen (nooit leuk natuurlijk, daar zit geen enkele school op te wachten !) maar feit is wel dat openheid beter werkt dan zwijgen.

Wellicht nog een idee om navraag te doen bij wederom de school, andere ouders, de ouderraad of een belletje naar de inspectie ? Binnenkort misschien een ouderavond ?????

Succes

groet Anna

Prakje

Prakje

29-09-2009 om 12:49

Juist wel melden!

Onze school heeft vorig jaar een zwakke beoordeling gekregen. Hierop zijn direct acties ondernomen en zijn alle ouders door de directie/MR ingelicht.

Onze directie is heel open over de tekortkomingen en vooral hoe deze opgepakt gaan worden.

Zelf ben ik MR lid en weet ik de meeste zaken net wat eerder dan de ouders. Direct na de MR worden de ouders geinformeerd.

Dit kan zijn via een (informatie)brief, ouderavond of persoonlijk.

Ik vind dus dat school hier heel open over moet zijn.

Overigens is op de site van de inspectie na ca 6 weken ook het inhoudelijke rapport beschikbaar. Daarin staat exact waar het aan schort op school.

Bij ons is het rapport eerst in de MR vergadering besproken, hier waren vanzelfsprekend veel ouders bij (als toehoorder).

ik zou maar eens wat kritische vragen gaan stellen in de MR vergadering

Artemisia

Artemisia

29-09-2009 om 19:23

Antwoord

Gisteravond heb ik (in grote lijnen) antwoord gekregen op mijn vraag, en daar ben ik nu tevreden mee. Ik snap ook waarom ze even gewacht hebben met het naar buiten brengen (nieuwe directie die wat tijd kreeg om antwoord richting ouders én inspectie te formuleren).Waarom dat rapport niet op de website staat snap ik ook niet, ik zal ook nog even met de onderwijsinspectie contact opnemen.

Dank voor jullie reacties! Artemisia.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.