Pelle
10-01-2011 om 07:30
Onderzoek zwijssen: de-traditionele-schooltijden-zijn-voorbij
http://www.zwijsenouders.nl/Artikel/De-traditionele-schooltijden-zijn-voorbij-.htm
albana
10-01-2011 om 08:45
Mij verbaasde vooral
Het grote aantal ouders dat de opvangmogelijkheden belangrijk vind om te kunnen werken. "Dat geldt vooral voor de overblijfmogelijkheden op school (89%) en de voor- en naschoolse opvang (81%)" en dan dat grote verschil met die 41%.
Wat zou je daaruit kunnen concluderen?
Dat ouders wel willen werken, maar dan liever onder schooltijd ofzoiets? Zodat hun kinderen er geen 'last' van ondervinden?
En dat dat niet lukt en dat ze daardoor dus die opvangmogelijkheden als een noodzakelijk kwaad belangrijk vinden?
Zoiets?
groeten albana
guera
10-01-2011 om 13:39
Albana ik lees het
als dat zon hoog % opvang heel belangrijk vindt om te kunnen werken maar dat dat dan niet in de vorm van BSO moet zijn (maar wel bijv opa en oma)...
Of interpreteer ik het nu 'verkeerd'?
Ik onderschrijf die denk richting wel een beetje. Ik ben niet tegen BSO mijn kinderen zitten er ook op. Maar ik ben wel tegen de trad indeling zoals nu. Na school om 15 uur naar de BSO> Waarom niet geintegreerd aanpakken? (warom niet een programma op school en dat er geregeld wordt dat ze naar de sport kunnen e.d). Dat is bij ons nl niet. Wat mij betreft is de BSO dan ook een noodzakelijk iets waar ik niet heel ontevreden over ben maar wel nog heeeeel veel mogelijkheden en kansen en verbeteringen zie.
Pytsje
10-01-2011 om 13:49
Franse model
Waar ik niks over lees, is het Franse model. Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag vier iets langere dagen, warm eten tijdens de lunch, en woensdag hele dag vrij. Na school mogelijkheden tot sport, muziek e.d.
Past veel beter bij de huidige maatschappij waarbij ouders vaak beide werken. Geen avondstress met warm eten. En voor de leraren betekent dit ook meer rust in hun werkweek.
albana
10-01-2011 om 14:17
Kan ook (guera)
Dat opa en oma dan oppassen kan ook, dat dat het is.
Geen idee, dat komt er niet uit voren, hoe dat verschil dan verklaart kan worden.
Ik persoonlijk zou er écht niets in zien of gezien hebben, ouders of schoonouders die oppassen. Moet er niet aan denken.
En ik heb wel hele lieve en prettige en felexibele en meelevende ouders en schoonouders. Dat is het niet,maar ik vind het zo'n 'afhankelijkheidspositie' en voel me daar echt totaal niet prettig bij.
Ik wil kunnen klagen over opvang of eisen kunnen stellen of kunnen switschen als ik dat wil of kritiek uiten etc. en dát zou ik nooit kunnen tegen mijn ouders of schoonouders. En buiten die reden, houd ik ze liever als 'grootouders',die er voor de leuk zijn.
Niet dat de kinderen daar nooit waren, tuurlijk wel, soms in nood en soms voor de fun en soms gewoon omdat het zo uitkwam etc. Maar nooit voor 'vast', dat zou ik echt niet willen.
Buiten die opa en oma heb ik geloof ik wel álle vormen van kinderopvang geprobeerd.
(zelfs een half jaartje een nanny gehad, ahum een au-pair.)
En ja, er kan véél worden verbeterd aan de b.s.o. dát ben ik helemaal met je eens.
Er moet maar eens wat meer concurentie in die tak komen. En wat meer aanbod en varietteit. Het is nu allemaal 'hetzelfde',die hetzelfde bieden en dezelfde regeltjes hebben. Misschien zijn die regeltjes wel te strak?
Ooit zat oudste als 1 van de eersten op de b.s.o. hier ter plaatse en toen werden ze wel naar zwemles en judoclub en weet ik wat gebracht. Dat ging eraf door de groei van de b.s.o. én door al die eisen die er werden gesteld. De overgebleven leiding mocht dan niet met dat aantal kinderen achterblijven en dus kon er niet 1tje weg.
Er kwamen ook clubs óp die b.s.o. gastlessen geven. Ook dat ging later niet meer door, door het aantal personen dat dan in zo'n zaal mocht zijn (werd dan overschreden).
Tja regeltjes lijken leuk,maar werken soms ook dingen tegen (ook nieuwe initatieven).
groeten albana
Fiorucci
10-01-2011 om 14:35
Pytsje ot
Het avondeten is het enige moment van de dag dat ik mijn hele gezin aan tafel heb, ik vind het zelfs op drukke dagen een rustpunt van de dag, en ja, ook het koken. Dus nee, geen warm eten svp op school. Daarbij bepaal ik liever zelf wat mijn kinders eten.
amk
10-01-2011 om 14:44
Strakke regels idd
maar het kan wel. Al is het wel denken buiten de gebaande paden. Hier een bso die tussen de middag een warme maaltijd verzorgt, de kinderen daarvoor ophaalt van school en aan het eind van pauze weer terug brengt.
Alleen de strijd die daarvoor met de gemeente geleverd moest worden was enorm. Er mocht geen open keuken zijn: gevaarlijk. Dat was nu juist wel de bedoeling want dan konden de kinderen zien hoe je eten kookt en kunnen er ook kookactiviteiten gedaan worden. Hele plan omgegooid en nu is er een half open keuken. Er wordt dus zelf gekookt op de locatie en geen opwarm hap. De kinderen hebben er helemaal geen last van om 2x per dag warm te eten. Is in onze omringende landen ook gebruikelijk.
Op 2 dagen in de week worden kinderen naar diverse sportlocaties gebracht. Kinderen zijn dan gewoon lid van de vereniging en de ouders dienen zelf de wedstrijden in het weekend te begeleiden.
Zwemles wordt ook via deze bso aangeboden.
En dat is naast de activiteiten die op locatie worden aangeboden zoals: musical les, judo, muziek, techniek etc.
Verder zijn ze open van 7 tot 7 voor alle kinderen in de leeftijd van 0 tot 12.
Het gevolg hiervan is dat de wachtlijst enorm is, en dat er in 2011 al 2 nieuwe locaties geopend worden.
Bij de andere bso's waar ik destijds gekeken heb had ik vaak het idee dat het om ophokken ging in een paar leslokalen zonder verder beleid erachter. Ik voelde mij daar helemaal niet prettig bij.
Temet
10-01-2011 om 15:25
Fiorucci
"Het avondeten is het enige moment van de dag dat ik mijn hele gezin aan tafel heb, ik vind het zelfs op drukke dagen een rustpunt van de dag, en ja, ook het koken. Dus nee, geen warm eten svp op school"
Het is een in Nederland wijdverbreid misverstand dat een mens maar éen keer per dag warm zou mogen eten. In andere landen is het niet ongebruikelijk om twee keer per dag warm te eten. En in sommige landen zelfs drie keer
Dochter krijgt warm eten op het kdv. En die eet op crechedagen dus twee keer warm.
Ik zou het prima vinden als er op school ook warm eten zou zijn. Dan wel graag de kwaliteit zoals dat in Frankrijk etc gebruikelijk is (denk ik), niet die narigheid die we in dat programma van Jamie Oliver voorbij zagen komen.
Overigens gold voor mijn zoon en geldt nog steeds voor mijn dochter dat die op de creche allerlei dingen aten/eten die ze thuis beweren niet te lusten. Dus ook dat is een voordeel van warm eten op school, dan eten ze ineens wel groente
Groeten,
Temet
amk
10-01-2011 om 22:29
Pelle
ik snap je opmerking even niet. Ik ging metname in op de strakke regels die innovatie tegengaan. En warm eten op de bso locatie is daar 1 van.
amk
11-01-2011 om 09:07
Ja pelle
die van mij eet nu 2x perdag warm.
En de kosten zijn ruim beneden het vergoedingsniveau van de belastingdienst. Ik betaal nu 5.60 per uur. (bruto) Dat is beneden het gemiddelde kosten niveau, ik vraag me ook af hoe ze het doen, maar ze maken nog steeds een bescheiden winst.
Zwemles en sportvereniging worden apart in rekening gebracht.
Daarbij heeft de belastingdienst een maximum uur bedrag, alles daar boven moet je zelf dragen. Dus hoe duurder de opvang, de kosten voor de belastingbetaler blijven gelijk. Alleen is die dure opvang niet meer bereikbaar voor 'armere' gezinnen.
Fiorucci
11-01-2011 om 11:17
Warm eten
Ik zie dat lang niet overal als mogelijkheid. Sommige scholen hebben dermate weinig ruimte dat kinderen in eigen lokaal brood eten, waar wil je ze warm laten eten, waar wordt het klaargemaakt voor 200 kinderen?
Geldt ook voor BSO warm eten natuurlijk, als je zoals bij ons de BSO in de aula hebt. En kun je dan rekening houden met dieten, en voorkeuren zoals biologisch en vegetarisch?
amk
11-01-2011 om 11:34
Dieten zeker wel,
voordeel is juist dat je een grotere groep hebt, dan wordt het juist makkelijker want er zijn vaak meer kinderen met het zelfde dieet of die dezelfde producten wel mogen. Je kookt niet voor 1 kind apart, maar voor 5 of 10.
En de kinderen die niet zo'n dieet volgen kunnen die gerechten ook eten.
De BSO is hier ook niet in de school, maar echt een aparte locatie die hier speciaal voor verbouwd is. Ook de locatie die wel in een school is is afgelopen jaar geheel verbouwd zodat ze daar ook kunnen voldoen aan de uitgangspunten van de opvangorganisatie.
Daar wordt het eten van de hoofdlocatie naar toe gebracht voor de kinderen.
Voorkeuren zoals biologisch worden niet gehanteerd. Was ook geen behoefte aan. Dit wordt regelmatig gevraagd aan de ouders tijdens de ouderavonden, de uitjes, de oudercafe's etc.
Wat ik wel heel fijn vind is dat er over het menu voor het kwartaal goed wordt nagedacht zodat het evenwichtig is en volgens de voedingsregels. De kinderraad mag 1x per maand bedenken wat ze eten. En het grappige is dat er dan de meest leuke dingen gekozen worden maar juist geen pannenkoeken, patat of dat soort 'kinder'dingen.
Dat menu krijg je ook toegestuurd dus je weet wat je kind eet die dag. En de meeste kinderen die thuis slecht of weinig variatie eten wegens niet lusten, eten op de bso gewoon zonder morren alles op.
Het is hier een totaal concept, opvang van 7 tot 7 voor kinderen van 0 tot 12, en daar hoort school en sport en eten gewoon bij. Er wordt ook heel veel overlegd met school en samen georganiseerd.
ayla
11-01-2011 om 11:44
Dieet is wel moeilijk
Niet met ieder dieet is dat even makkelijk hoor, neem nou dochter met haar glutenvrij en lactosevrij dieet. Niet het meest handige dieet. Kant en klare mixen gaan vaak niet, pasta’s ook niet, pizza ook niet, pannenkoeken ook niet, soepen etc ook niet. En wat wel gaat is vaak toch een stuk duurder. Niet iedere organisatie zit daarop te wachten. Daarbij komt een glutenvrij dieet nou ook weer niet zo vaak voor. Dochter was op beide scholen het enige kind met dit dieet terwijl haar vorige school toch meer dan 600 leerlingen telde.
Petunia
11-01-2011 om 15:57
Amk ik ben jaloers
Ik weet uit ervaring hoe heerlijk het is, warm eten tussen de middag voor je kind. Mijn oudste dochter had dat op et kinderdagverblijf in het buitenland waar we toen woonden. Er kwam een kok tussen de middag de maaltijden koken, en het menu was van te voren bekend. Gezonde en gevarieerde maaltijden. Mijn dochter is inmiddels 12 en eet vrijwel alles, en wil ook alles proeven.
Jongste dochter heeft in Nederland op kinderdagverblijf gezeten en had dus de Hollandse boterhammetjes tussen de middag. Had in vergelijking toch iets armoedigs. Jongste dochter lust weinig en wil liever geen nieuwe dingen proberen. Kan toeval zijn, maar ik denk toch dat het heel goed geweest is dat oudste zoveel verschillende dingen heeft leren eten toen ze klein was.
Overigens eten zowel mijn man als ik vaak twee keer warm op een dag. Hebben we totaal geen problemen mee![]()
Hanne.
11-01-2011 om 16:52
Erg persoonsgebonden
"Overigens eten zowel mijn man als ik vaak twee keer warm op een dag. Hebben we totaal geen problemen mee"
Volgens mij is dat de crux, ik wil tussen de middag absoluut niet warm eten. Ga soms met buitenlandse familie lunchen (daar), en bedenk me altijd te laat dat ze daar warm lunchen mee bedoelen. Verschrikkelijk!!
En ik geloof niet dat tussen de middag warm eten er toe leidt dat kinderen zo veel meer gaan eten. Ik heb er 1 alles eter, en 1 niets eter (hoewel er langzaam verbetering in komt). Toch hebben ze beiden tussen de middag voornamelijk hollandse boterhammetjes gegeten. 's avonds dan wel weer veel verschillende dingen.
Fiorucci
12-01-2011 om 07:09
Denk ik ook niet
Ik heb met drie kinders een heel goede eter, een matig eter en een slechter eter. Ik geloof niet zo dat je daar veel invloed op kunt hebben. En wat er nu weer armoedig is aan een boterham zie ik ook niet.
Petunia
12-01-2011 om 12:54
Armoedig
Boterhammetje tussen de middag vind ik armoedig in de zin van: weinig afwisselend. Het KDV met de warme maaltijd waar ik het over had kookte alles vers en zo veel mogelijk uit verschillende culturen (het was dan ook een zeer multiculturel kdv). Er was echt over nagedacht. En verder lijkt het me ook veel gezonder dan boterham hagelslag of worst.
Maar ik ga wat off-topic...
Fiorucci
12-01-2011 om 13:10
Petunia ot
Het scheelt dat mijn docher thuis eet, dus dan is er meer gelegenheid tot variatie. Overigens kun je op brood ook heel gezonde dingen eten natuurlijk.
Shonagh
12-01-2011 om 20:54
Buitenland
Ik word ook altijd meewarig bekeken als ik mijn zelfgesmeerde boterhammen van thuis op eet. Het is denk ik wel typisch Nederlands(e zuinigheid ?) Maar ze horen mij aan het eind van de maand ook niet klagen dat ik "blut" ben :o)
Temet
12-01-2011 om 21:23
Nog een duitje
Nog een voordeel van warm eten tussen de middag op school en kdv: ze eten misschien in totaal op de dag niet meer, maar ze eten het warme eten soms wel beter.
Vier dagen per week zitten mijn kinderen op kdv resp BSO. Op die dagen eten we meestal tegen zessen, en dat is eigenlijk te laat. Hun ideale etenstijd ligt rond 17.15, 17.30 uur. Vooral zoon eet echt beter als hij eerder eet, en dat gaat dus vaak niet. Midden op de dag is hij nog niet zo moe en gaat het prima.
Voor kinderen die dus al vroeg op de avond door vermoeidheid over de ergste honger heen zijn is tussen de middag warm eten dus handiger, althans, dan eten ze beter warm eten.
En voor wie twee warme maaltijden per dag gewend is, is lunchen met brood armoedig. Daar kan het halve forum wel beledigd over zijn
maar ja...
(hier thuis vrijwel ieder weekend de volgende conversatie: vriend: wat is er tussen de middag? Ik: nou, brood natuurlijk, hoezo?')
Groeten,
Temet
bibi63
12-01-2011 om 21:42
Hoe dan ook
De meest ideale situatie voor ons gestel is 's middags de warme maaltijd en 's avonds brood. Zeker voor kinderen die op tijd naar bed gaan.
Gr. Bibi
Fiorucci
12-01-2011 om 21:49
Nounou
Dus brood is armoedig en zuinig....enig idee wat een goed bakkersbrood kost en hoe heerlijk dat smaakt? Ik geloof dat ik toch liever een goede boterham eet dan eten dat gekookt wordt voor een groot gezelschap..)