Irene
25-03-2011 om 10:04
Ongelukje op school
Onze zoon (6 jaar) is van de week op school van een bijna 2 meter hoog klimrek gevallen. Hij struikelde bovenop het klimrek en viel met zijn hoofd vooruit op de grond. Daar lagen wel van die rubbertegels, maar hij heeft toch een flinke smak gemaakt. Blijkbaar heeft zijn juf hem vervolgens min of meer opgeraapt, want hij was niet uit zichzelf weer opgestaan.
Punt is dat wij er niets van hebben gehoord. Bij navraag (volgende dag) zei de juf dat ze wel een koude natte doek tegen zijn hoofd had gehouden en dat het na een tijdje "wel weer ging". Toen ik zei dat ik dat wel graag even gehoord zou hebben, reageerde ze verbaasd: "oh, daar heb ik helemaal niet aan gedacht!"
Zoon vertelde uit school wel dat hij gevallen was en zich niet zo lekker voelde, maar veel later kwam eigenlijk pas naar boven wat er nu precies gebeurd was. Hij had ook wel een hersenschudding kunnen hebben. Overdrijf ik nou als ik vind dat de school je als ouder zou moeten informeren als er zoiets gebeurd?

Appeltje
25-03-2011 om 10:12
Je hebt gelijk
Als iemand op het hoofd valt (ook al als dit vanuit een staande positie is, dus helemaal vanaf een klimrek), kan dat later nog hele vervelende gevolgen hebben.
Ik vind dat je juf helemaal fout zit. Je had dit moeten weten. Ik zou naar de directie van de school gaan en het verhaal vertellen.

Fransien
25-03-2011 om 10:56
Kan hersenschudding zijn
Bij ons wordt het gelukkig wel altijd gemeld. Kind moet ook altijd zelf opstaan en er wordt direct gekeken of het kind nog helder is, weet welke dag het is, hoe de juf heet, en hoe het gebeurd is. Bij suffig, hoofdpijn, misselijk of een bloedende hoofdwond wordt onmiddellijk de moeder gebeld. Het kind moet dan opgehaald worden met advies om even langs de dokter te gaan. Dit is volgens mij een vrij normale procedure.
Mijn kleuterzoon had afgelopen maandag ontdekt dat zo'n plank die je over een randje legt leuk is om op te springen, totdat het ding hard tegen je hoofd aan knalt, dat werden dus 3 hechtingen bij de dokter. En nou maar hopen dat hij er iets van geleerd heeft...

Moppeke
25-03-2011 om 15:48
Protocol
Sterker nog, dit soort incidenten zouden op school bijgehouden moeten worden.
Op de basisschool hier gebeurd dat wel en worden van tijd tot tijd dingen gebeurtenissen geevalueerd. Dit alles heeft te maken met de arbo regelgeving enz.
En buiten dat, juf zit inderdaad fout en had dit bij jullie moeten melden. Zij heeft een eerste inschatting gemaakt, maar zij is geen arts. Een val uit een klimrek, op zijn hoofd.... poeh. Juf heeft een inschattingsfoutje gemaakt. Da's toch wat anders dan een geschaafde knie.

dc
25-03-2011 om 19:50
Protocol
Hier in Engeland hebben ze echt een hoofdblessureprotocol. Als er iets gebeurt is met het hoofd, ook al haal ik mijn schouders erover op, moet ik een papiertje tekenen waarop staat wat er precies gebeurt is en de actie die ondernomen is. Bij de wat ergere ongelukjes krijg je ook gelijk een papiertje mee waarop staat waar je op moet letten en wanneer je naar het ziekenhuis moet.
Ik vind dit erg prettig. Stel je voor dat je zoon een hersenschudding heeft en in een coma raakt 's nachts. Dat kun je voorkomen door elke 2 uur wakker te maken, maar dan moet je het wel weten!

Valkyre
30-03-2011 om 22:24
Voorkomen kun je die coma volgens mij niet, maar als je elke twee uur checkt, ben je nog op tijd in het ziekenhuis om een eventuele bloeding in de hersenen op tijd te verhelpen (of zwelling). Dat is geloof ik het waarom van dat "elke twee uur wakker maken."
Ik vraag me af of elke school niet door de GGD verplicht is om zo'n ongevallenlijst bij te houden ivm de Risicoinventarisatie? Dat was volgens mij bij de creche wel zo. Ik heb in de OC gezeten bij de creche, maar het was niet mijn "afdeling," dus ik weet even niet van de hoed en de rand. Valt misschien wel te googlen.