Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

09-03-2009 om 13:53

Ongelukken tijdens sportlessen op school met 47% gestegen!

AMSTERDAM - Het aantal ongelukken tijdens sportlessen op scholen is in de periode 2003-2007 met 47 procent gestegen.

In die periode zijn na een ongeluk tijdens die lessen ongeveer 14.000 leerlingen behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Dat liet de stichting Consument en Veiligheid maandag weten.

Uitgaande van veertig lesweken per jaar komt dat neer op meer dan zeventig leerlingen per dag die naar het ziekenhuis moeten voor behandeling.

Oorzaken

Mogelijke oorzaken van de stijging van het aantal ongevallen zijn volgens een woordvoerder de grootte van de groep die les krijgt, de staat en (on)geschiktheid van toestellen die worden gebruikt, het gedrag van kinderen en de mate waarin de school is gericht op het aanleren van de juiste vaardigheden die nodig zijn om veilig te sporten.

''Het gedrag van kinderen in deze tijd vergt, ondanks het feit dat er vakbekwame leerkrachten zijn, niet te grote groepen'', aldus de zegsman. Volgens hem is een groep van maximaal twintig kinderen het best.

''Veel kinderen zijn niet gewend om te bewegen, omdat ze dat niet geleerd hebben of vaak achter hun computer zitten. Zij moeten ook goed leren hoe je veilig kunt bewegen.''


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-03-2009 om 14:08

Hoe zit dat eigenlijk?

Ik heb begrepen dat je tegenwoordig niet meer (automatisch) gymles mag geven met alleen de PABO. Geldt dat alleen voor de bovenbouw of ook voor de kleuters? Mijn dochter (groep 1) is tijdens haar eerste gymles flink gevallen. De gym wordt gegeven door haar eigen juf die vorig jaar van de PABO is gekomen (en er zijn 32 kleuters).

Jujube

Jujube

09-03-2009 om 14:17

De meeste ongelukken gebeuren volgens mij op het VO. En onder leiding van gekwalificeerde sportdocenten Zoon heeft al een keer zijn duim gebroken en zijn enkelbanden uitgerekt. Allemaal tijdens de gymles op het VO. Leerlingen zijn op die leeftijd nogal onvoorzichtig, heb ik begrepen.
Groet,
Jujube

Dat een beetje valt samen met.....

... LO als examenvak en de ontwikkeling van leerldoelen bij gym. Op je handen moeten kunnen staan en daar punten voor krijgen bijvoorbeeld. Misschien leidt de meer precieze invulling van de lessen wel tot meer proberen wat eigenlijk niet kan?
Groet,
Miriam Lavell

Sandra

Sandra

09-03-2009 om 14:40

Vic

Volgens mij worden de 'bewegingslessen' van kleuters niet gerekend als sportles. Ik heb trouwens begrepen dat PABO-afgestudeerden wel 'spel' mogen geven (volleybal etc.), maar geen toestellen (ringen, kast, trampoline). Dus voor een gymles met toestellen moet je een speciale aantekening halen.

MariekedePieke

MariekedePieke

09-03-2009 om 17:33

Kleuters

'Geldt dat alleen voor de bovenbouw of ook voor de kleuters? Mijn dochter (groep 1) is tijdens haar eerste gymles flink gevallen.'

Geldt vanaf groep 3, kleutergym mag dus wel.
Maar ik hoop toch niet dat je denkt dat een leerkracht (bevoegd of niet) kan voorkomen dat een kind valt?

Rembrand

Rembrand

09-03-2009 om 19:37

Mijn jongste ook vorige week

Tijdens de gymles gestruikeld of een duw gehad ( hij weet het niet meer goed ) en bovenop zijn eigen arm gevallen. Juf zag niets bijzonders, maar belde toch even naar ons huis ( zoonlief had al verteld dat ik een huisbezoek had). Ze vond het niet nodig om mijn mobiele nummer te bellen en stuurde hem met een briefje naar huis. Ik kwam pas om 14.00 uur thuis ( het was Woensdag ) en trof daar een zielig hoopje op de bank met toenemende pijnklachten. Uiteindelijk toch via de huisarts naar de SEH gegaan en daar zag men op de foto een duidelijke twijgbreuk. Zoonlief moest voor twee-en-halve week in kunststof spalk.
Ik ben de volgende ochtend wel even een pittig woordje met de juf gaan wisselen......
M.

Jujube

Jujube

09-03-2009 om 19:42

Yep

Ze moeten erg sneue dingen doen voor een cijfer op het VO idd, zoals een salto, toeren uithalen op banken, paard/bok/kast/springen, etc. Allemaal dingen die veel mensen eigenlijk niet goed kunnen.
Groet,
Jujube

Geschrokken mams

Geschrokken mams

09-03-2009 om 20:27

Ook vandaag

Vanochtend is zoon (groep 5)van de één na hoogste sport van het wandrek gevallen. Gelukkig is op hij op zijn rug op de dikke mat terecht gekomen.

Een ongeluk zit in een klein foutje, zeker als je 3 meter naar beneden kunt vallen. Dit had veel ernstiger af kunnen lopen.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2009 om 20:42

Jujube

Jouw tekst is me uit het hart gegrepen. Ik was (en ben) motorisch zwaar onderbedeeld, familietrekje. Wat heb ik afgezien tijdens die gymlessen met toestellen. Ik durfde de helft van die dingen helemaal niet, maar je wilt niet afgaan, dus met de dood in je keel ren je op die trampoline af... O, ik weet ineens weer waarom ik altijd zo blij was als het weer lente werd: dan gingen we buiten softballen.
Groetjes
Marieke

Pippin

Pippin

09-03-2009 om 21:31

Massi nissa

En dan zorgen dat je in het verre achterveld kwam te staan. Er kon toch niemand zó ver slaan. En dan de grassprietjes bestuderen.
Ik vind het nogal stom dat ze nu bij lo zo streng normeren. Mijn dochter (VWO 1) heeft nu voor gym de enige onvoldoendes, verder staat ze een acht gemiddeld. Ze zal toch niet vanwege lo kunnen blijven zitten?!?! Ik vind het belachelijk. 't Arme kind heeft mijn genen geerfd, daar kan zij toch niets aan doen. En dan dus toch proberen een dodensprong te maken en vervolgens van de brug af vallen. (been there, done that)
Pippin

Mijn kinderen wel

Pippin:"Ze zal toch niet vanwege lo kunnen blijven zitten?!?!"
Op de school van mijn kinderen was lo het enige vak waar je geen onvoldoende voor mocht hebben. Had je die wel, dan bleef je zitten, hoe je andere cijfers ook waren.
Nog iets anders: In het kader van de sportverkenning is er ook ingeslopen dat leerlingen een paar keer per jaar eens iets heel anders gaan doen met gym. Wand klimmen, kunstbaan skien, rollerskaten, whatever. Allemaal dingen die de meesten nooit doen en die ook nog eens vrij gemakkelijk tot blessures kunnen leiden. Is het niet tijdens het beoefenen van de sport zelf, dan is het wel tijdens het wachten tot je aan de beurt bent.
Trouwens: Iemand al bekend met de theorietoetsen voor lichamelijke opvoeding? Die hadden mijn kinderen ook.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

09-03-2009 om 22:25

Lo? hoor ik lo?

Ja hoor, je kunt blijven zitten op LO op het VO. En ja hoor, je kunt daar gewoon remedial-teaching in/voor krijgen. En ja hoor, je moet gewoon werkstukken schrijven voor/over LO.

Het moet toch niet gekker worden.

Ik zie ook wel verband met de oprukkende sportklassen op scholen. Dan ga je het wel héél erg aanmoedigen natuurlijk, al dat geraus door gymzalen.

Tirza

Bastet

Bastet

10-03-2009 om 07:42

Klopt tirza

Dochter van vriendin zit op het gymnasium,haalt zeer,zeer goede cijfers,maar een zes voor gym.Moet hier dus zgn. steunlessen voor volgen.Dat meisje op karate zit en daar heel goed in is,doet er niet toe....
En ja,ook mijn zoon heeft op de havo schriftelijke overhoringen voor LO,over spelregels enzo.
Bastet

Massi Nissa

Massi Nissa

10-03-2009 om 07:53

Lo is een handelingsonderdeel

Geloof ik. Je mag niet meedoen aan het eindexamen als je LO onvoldoende hebt afgesloten. Wij hebben hier op school gym-RT-lessen voor kinderen die ZELF aangeven dat ze bepaalde dingen beter onder de knie willen krijgen, of voor bepaalde dingen minder bang zouden willen zijn. Die lessen zijn vrijwillig.
Miriam heeft trouwens helemaal gelijk, juist tijdens al die 'extra' sportuitstapjes en toernooien wil er nog wel eens iets misgaan. Ach, sport is nou eenmaal blessuregevoelig. Iedereen een boek!
Groetjes
Massi

Nog sterker

als je iets niet mag doen (i.v.m. vroegere breuk in arm b.v.) moét je het tóch. dus schreef moeder (ikke dus) een boos briefje naar de gymleerkracht dat dochter écht écht niet in de ringen een salto mag doen omdat .....(hele verhaal) en liet leerkracht haar dat tóch doen omdat ze geen doktersverklaring had. ikke boos opgebeld naar school of ze helemaal gek waren geworden (dochter kan de salto best redelijk en werd ook nog gedreigd met een onvoldoende dus deed 'm ondanks mijn verbod toch maar) omdat ik nu een huilend kind thuis had en nu al wist dat ze nachtenlang 10 keer wakker zou worden van de pijn. moest ze een doktersverklaring hebben om een onvoldoende voor dit onderdeel te ontlopen!! onze huisarst puilden d'r ogen zowat uit d'r hoofd bij zoveel onzin. maar afijn de doktersverklaring kwam er....en wat bleek later bij de turnvereniging van jongste....(oudste was mee) waar ik het verhaal vertelde? de turnjuf wilde eens weten hoe oudste precies die salto geleerd had? en hoe ze 'm deed (turnjuf deed het zelf om oudste niet te belasten en heeft ook een niet zo lenig kind op deze school..) en waar ze dan haar armen hield en wanneer liet ze los? bleek het een manier om de salto te leren die állang uit de tijd is want veroorzaakt té veel blessures....
turnjuf is op school geweest voor een pittig geprek, zelfs mét gymleerkracht erbij en heeft geweigerd om haar kind nog langer l.o. te laten volgen....na dat gedoe met turnjuf zijn ze iets 'makkelijker' in l.o. volgen. een briefje van je ouders is genoeg om 1 deel niet te 'halen'/of te volgen.
op andere v.o. school weet ik dat ze kinderen b.v. de piepjestest laten doen....waarbij elk jaar een aantal meiden flauw vallen. schijnt doodnormaal te worden gevonden. gekker kunnen ze het niet maken volgens mij...
groeten albana

Hillary

Hillary

10-03-2009 om 14:09

Schrik

Jee zeg, hier schrik ik van, vind je het gek dat zoveel kinderen tegenwoordig zonder diploma van school komen. Als ik in deze tijd op school zat zou ik dus nooit mijn VWO-diploma gehaald hebben. Dat hier nou nog nooit kamervragen over gesteld zijn.
Die piepjestest doen ze bij ons op de basisschool overigens ook, dat vinden mijn kinderen fantastisch, maar die lijken ook niet op hun moeder. Zoon had dit jaar het streven om de hoogste van de school te worden (hij zit groep 7) en dat is gelukt. Dochter werd op 1 na hoogste van de meisjes in groep 6. Dat onderdeel maak ik me dus geen zorgen over, maar een eenvoudige koprol over een stang (wat haar moeder zelfs kon), dat schijnt dochter dus echt niet te kunnen, misschien toch maar eens oefenen dan anders zit er straks geen middelbare schooldiploma in voor haar als ik het goed begrijp. Tjonge jonge zeg, waar gaat dit naartoe wat een rare verschuiving in prioriteiten, komt straks iemand van het VWO en weet niet wanneer hij een d of een t moet schrijven, maar gelukkig kan hij wel een perfecte handstand.

Wilma

Wilma

10-03-2009 om 14:15

Lol massi nissa en pippin

(licht o.t.)

Ik las jouw berichtje, Massi Nissa, over dat geluksgevoel als je buiten ging softballen en dacht toen meteen 'ja, en dan hélemaal achterin gaan staan'. Open ik de volgende posting, die van Pippin, en schrijft die dat als eerste regel, ik kwam even niet meer bij, geweldig!

Groetjes, Wilma

Lietje

Lietje

10-03-2009 om 16:30

Cijfers gym

Hier ook bij de oudste twee repetities gym in de brugklas. En ook de overspannen tekenjuf kon ons toen nog vertellen hoe belangrijk tekenen toch was (ook voor je overgang).
Oudste zoon heeft een keer een 5 gescoord voor gym (hoogspringen), want hij voldeed niet aan de 2e klas norm voor 14 jarigen. Vind je het gek, hij was net 12. Waarschijnlijk had ik mijn eindexamen in deze tijd nooit gehaald, want in de 6e spijbelden we bijna allemaal met gym (vrijdag de laatste 2 uur, wie bedenkt het).
Lietje

Bastet

Bastet

10-03-2009 om 16:34

Buitenveld

Hahaha,ik stond met softbal ook al altijd buitenveld.)
Bastet

tonny

tonny

10-03-2009 om 17:32

Softbal

en bálen als we moesten wisselen...

tonny

Grinnik

Goh, we kunnen geloof ik een clubje 'achtervangers van het derde honk' oprichten.

En inderdaad balen als er gewisseld moest worden, maar heel erg was dat ook weer niet, want dan zat ik gewoonlijk achterin de rij van slagvrouwen dus de kans dat er weer gewisseld werd voor ik aan de beurt kwam was aanzienlijk.

Overigens had ik de pest aan softbal, wij deden namelijk het hele buitenseizoen niets anders (ja, rondjes lopen bij wijze van warming up).

Groeten,

Temet

Tango

Tango

10-03-2009 om 21:36

Ook ik was er zo een

Die met softbal altijd in het verre veld stond. Ik vond softbal nog wel het leukste onderdeel van het buiten gymmen. De andere mogenlijkheden waren nl. hockey en voetbal. Vond ik helemaal niets. Verder hadden we een bosloop van ongeveer 5 km die dan op tijd gescoord werd. Ik hoorde altijd bij de laatsten die binnenkwam.
Bij binnen gymmen was ik alleen in voor een spelletje volleybal of badminton. Wat was ik blij in het eindexamenjaar, toen deden we alleen nog maar volleybal.
Bokken, bruggen en trampolines, ik krijg er nog nachtmerries van. Volgens mij heb ik wel gemazzeld met mijn school, want zelfs van de naarste gymjuf kreeg ik nog een 6. Onvoldoendes werden niet gegeven voor LO.
Ik schrik er wel van dat dat nu wel gebeurt. Wordt een belangrijk onderdeel waar ik het VO op uit ga zoeken voor mijn eigen kinderen die naar ik vrees mijn genen geerfd hebben. Ze zijn beide ook nogal angstig aangelegd.

Kiki

Kiki

10-03-2009 om 21:37

Mijn vader is nog een keer vreselijk boos naar school gegaan

omdat ze me het jaar wilde laten overdoen op gym. God, wat had ik een hekel aan gym. Als het even kon spijbelde ik.

Een dikke vette onvoldoende was het resultaat en Kiekje mocht niet over. Mijn vader is toen naar school gegaan (hoogleraar dus bar in gym) en heeft daar heel de boel op stelten gezet.
Wat ze wel niet dachten om zijn dochter te laten doubleren op gym, absurd gewoon.
In ieder geval werd mijn onvoldoende voor gym veranderd in gg (geen gegevens) en Kiekje was over.

Wat wel mooi was dat om ervanaf te zijn mijn vader me daarna in het begin van het jaar afmeldde voor gym. Mocht ik in de leernissen wat voor mijzelf doen. Ideaal, geen geren meer op koude natte voetbalvelden.

Trouwens zou hij dat nu met de huidige leerplichtambtenaren geloof ik niet meer kunnen en mogen doen

Toch wel jammer

Ja ik ben bekend met theorielessen voor gym en niet overgaan als je een onvoldoende hebt voor gym, ben namelijk naar een erg Amerikaanse school geweest.

Ik vond het leuk omdat er vanuit gegaan werd dat iedereen een paar basisdingen kon leren, goed een bal vangen of schoppen bijvoorbeeld. Ik was een kluns op de Nederlandse basisschool maar kan nu een heel gemiddeld potje mee voetballen of volleyballen bijvoorbeeld omdat ik dat met gym op school geleerd heb.

Met goede begeleiding hoeven er niet veel ongelukken te gebeuren en kunnen ook klunzige mensen op een leuke manier iets leren. Dus niet laten kiezen, allemaal samen oefenen voor een wedstrijd, goede teamindeling etc. Ik vind het nu nog leuk als ik op vakantie een potje wat dan ook mee kan spelen zonder dat ik bang hoef te zijn elke keer de bal te laten vallen.

Vraag me trouwens ook af of die nieuwe cijfers niet komen van een andere manier van administreren? Kan me zo voorstellen dat er op de EHBO niet altijd geregistreerd wordt waar en tijdens wat het ongeluk gebeurde.

Mariel

ayla

ayla

11-03-2009 om 08:41

Net een zesje

gatver gym, ik was ook zo'n vreselijke kluns. Vooral met balsporten en rennen. Kwam er een bal aan, rende ik steevast de verkeerde kant op. En iw heeft ooit bedacht dat mensen op hun handen moeten staan. En dan die vreselijke rentesten, waar je na 5 minuten al pijn aan je zij en aan je benen kreeg. Was maar 1 die bij ons niet hoefde te rennen, dat was een meisje die had een doktersbroefje gekregen ivm haar grote borsten. Ik geloof dat ze G of H als cupmaat had. En dat als 15 jarige. Maar ja, im met mijn dubbel D moest helaas wel alle rondjes rennen

Volgens turnjuf

de trunjuf (die dus die gesprekken op school heeft gevoerd) is de oorzaak van al die ongevallen dat de gymleerkrachten niet voloende geschoold zijn. zij als turnjuf moet elk jaar verschillende bijscholingen volgen om up-too-date te blijven qua turnen. zo'n l.o leerkracht geeft allerlei takken van sport...niet alleen een turnonderdeel maar ook een volleybal, judo, voetbal etc. etc. onderdeel. die is véél 'algemener' en breder geschoold. en kan dus nooit al die bijscholingen krijgen voor elk onderdeel. en blijft wat dat betreft dus hangen op wat ie ooit geleerd heeft tijdens de opleiding. krijgt in het gunstigste geval nog een algemeen bijscholinkje en that's it.
buiten dat zijn de vereisten qua begeleiding op school minder hoog als b.v. bij een vereniging. bij een groep met 30 kinderen moet de trunjuf al 2 assistenten (ook geschoold mét diploma)minimaal hebben. dan mag ze 3 onderdelen uitzetten en kan er bij elk onderdeel 1 iemand als begeleiding staan. (1 op 10 dus). nou kom daar maar eens om bij een gymles. daar staat 1 l.o. leerkracht op 30 kinderen (tenminste bij oudste wel) en oke soms heeft ie een stagaire erbij.
turnjuf was erg boos. en heeft e.a. bij de trunbond aangekaart. alwaar al meer klachten waren geweest en waar zelfs al contacten waren gelegd met andere sport-bonden om collectief bij de minister te klagen. de cijfers verbazen mij totaal niet. dit gedoe met oudste dateert al van 1,5 jaar geleden. misschien zijn die cijfers wel opgevraagd n.a.l. van klachten van de sport-bonden? 't zal me niet verbazen...
groeten albana

Pippin

Pippin

11-03-2009 om 09:17

Mariel

'omdat er vanuit gegaan werd dat iedereen een paar basisdingen kon leren, goed een bal vangen of schoppen bijvoorbeeld.'
En dat is nu de denkfout. Ik heb geoefend hoor, geloof me, maar ik kan nog steeds niet. Ik kán geen bal vangen, echt niet. En dat geldt ook voor de radslag bijvoorbeeld. Sommigen kúnnen het gewoon niet.
En als je dan je best doet en als je braaf aanwezig bent, vind ik dat je geen onvoldoende mag krijgen!
Net als bij tekenen bijvoorbeeld. (daar was ik nu wel weer goed in!)
Pippin

ayla

ayla

11-03-2009 om 10:18

Ik kan het ook echt niet

heb er gewoon gene gevoel voor, ik heb nooit geleerd fatsoenlijk een bal te gooien, slaan schoppen of alle andere dingen die je met dat ding kunt doen. En ik probeerde het wel want ik wilde eens een keer niet de laatste zijn die in een team gekozen werd en dan met de hartgrondige zucht nog erbij als een teamleider met mij opgezadelt was. Eenmaal van school af dan ook verzucht dat ik me in de toekomst ver van balsporten ga houden. Ik ren wel een extra rondje

Jacoline29

Jacoline29

11-03-2009 om 10:48

Hier ook

zoonlief gevallen met gym,gelukkig alleen blauwe plekken.

Jacoline29

Jacoline29

11-03-2009 om 10:55

Gym? brr

Als het even kon spijbelen.Heb zelf vroeger diverse gym ongelukken gehad.
gekneusde enkel,gekneusde ribben,scheur in bovenbeen spier,gewricht beschadiging in schouder.
en douche,walgelijk gewoon zo vies als die waren,dus was ik iedere week ongesteld LOL en daar trapte ze in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.