dock
03-11-2010 om 22:22
Ongeoorloofd verzuim, gevolgen voor ouders?
Vrienden van ons gaan volgend jaar een paar dagen weg met hun schoolgaande kinderen. Zij krijgen hier geen vrij voor en melden de kinderen ziek. Zelf zou ik dat niet doen, maar dat is hun keuze. Alleen: pa en ma werken allebei voor de overheid. Kunnen zij er problemen mee krijgen voor hun werk als zij een boete krijgen voor dit ongeoorloofde verzuim?
Vic
03-11-2010 om 22:40
Vervolging
Een rijksambtenaar tegen wie een strafrechtelijk onderzoek is ingesteld, wordt op non-actief gesteld. Als je veroordeeld wordt volgt ontslag. Ik denk dat je met een keer een boete van de lpa nog weinig risico loopt. Een boete voor te hard rijden vind ik persoonlijk ernstiger.
Ambtenaar
03-11-2010 om 23:02
Nou nou nou
Zo heet wordt die soep niet gegeten (qua ontslag). Het is ontzettend moeilijk om een ambtenaar te ontslaan. Voor een paar daagjes verzuim, te hard rijden, kapot achterlicht, etc wordt je écht niet geschorst of ontslagen. Dan moet het toch echt wel om veel heftiger dingen gaan en/of een directe relatie hebben met het werk. Dan moet je denken aan gewelds/zeden/fraudemisdrijven.
M Lavell
04-11-2010 om 08:53
Het kan
"Zo heet wordt die soep niet gegeten (qua ontslag)."
Hm. Het valt natuurlijk prima in de doelstellingen van de ontslaggolf die er moet komen bij de overheid. Ik bedoel, het mag wel. Dat het tot nog toe niet gebeurd is, geeft geen garantie voor de toekomst.
"Dan moet het toch echt wel om veel heftiger dingen gaan en/of een directe relatie hebben met het werk."
Dat heeft het, vindt de fatsoensclub. Overheidspersoneel moet een voorbeeld zijn.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
04-11-2010 om 11:02
Ach
Miriam:
"Hm. Het valt natuurlijk prima in de doelstellingen van de ontslaggolf die er moet komen bij de overheid. Ik bedoel, het mag wel. Dat het tot nog toe niet gebeurd is, geeft geen garantie voor de toekomst."
Ja, maar tot die tijd is het natuurlijk wle fearmongering.
De werkelijk relevante vraag is; is er al een arbeidsconflict?
meg
04-11-2010 om 15:39
Maar er is nog iets:
als je geen vrij krijgt voor je kinderen en je zou met hen een ongeluk krijgen, bv. onderweg, dan is er toch zoiets als een verzekering die erg moeilijk kan gaan doen...Onder de noemer: je kinderen hadden daar niet eens mogen zijn. Ik heb daar wel eens over gelezen. Overigens heb ik zelf mijn kids één keer, één dagje eerder mee op vakantie genomen (was voor ik het wist van het verzekeringsverhaal
en ik kreeg meteen een officiële waarschuwing van de lpa. Daarna nooit meer gedaan...
Vic
04-11-2010 om 16:05
Ambtenaar
Ik had het over strafrechtelijke vervolging. Een snelheidsovertreding is volgens mij niet iets wat strafrechtelijk wordt afgehandeld, maar rijden onder invloed of heel veel te hard wel. En de regels daarover worden bij ons i.i.g. wel gehandhaafd.
M Lavell
04-11-2010 om 16:54
Dat geloof ik niet
meg:"nder de noemer: je kinderen hadden daar niet eens mogen zijn."
Over welke verzekering heb je het dan? Ik kan geen relevante verzekering verzinnen die dat als uitsluitingsgrond zou kunnen gebruiken.
"Ik heb daar wel eens over gelezen"
Ik geloof het pas als dat in de kleine lettertjes van een polis staat.
Groet,
Miriam Lavell
dock
05-11-2010 om 09:33
Vroeg het me gewoon af
Man en ik hadden het er over dat ze de kinderen gingen ziekmelden en zodoende kwam toen ook de vraag bij ons boven of ze er problemen mee zouden kunnen krijgen. Ik weet niet of er sprake is van een arbeidsconflict, volgens mij niet. Maar goed, ze kiezen hier voor, dus zullen ze de gevolgen ook wel accepteren denk ik.
dirksmama
07-11-2010 om 08:49
Enige geval
Enige geval waar ik me kan voorstellen dat het eventueel tot schorsing of ontslag zou kunnen leiden is als ze zelf lpa zouden zijn.
Dat van die verzekering is volgens mij een broodje aap dat de wereld in gestuurd is om bang te maken.
Stenna
09-11-2010 om 14:38
Maar het belangrijkste is toch
wat voor voorbeeld je hiermee aan je kinderen geeft? Die ouders staan nog raar te kijken als hun pubers straks op het voortgezet onderwijs spijbelen en zich daarvoor zogenaamd ziek melden. Onder het motto "dat hebben jullie ons zelf zo geleerd".
Het gaat toch niet om de boetes of het ontslag, maar om de moraal. Vind ik hoor. Liegen en bedriegen mag niet, klaar.