Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
aleid

aleid

23-01-2020 om 17:18

Onleesbaar handschrift

Zoon (15, ADD) heeft een vrij beroerd handschrift. Hij schrijft langzaam, anders is het niet leesbaar. Bij toetsen vormt dit een probleem. Hij moet dan veel moeite doen zn handschrift leesbaar te houden, wat natuurlijk ten koste gaat van zijn schrijftempo (en focus). Hij heeft deze toetsweek voor 1 keer de mogelijkheid gekregen een aantal toetsen op de computer te maken om te kijken hoe dat bevalt. Mits het goed bevalt mag het bij de volgende toetsen alleen wanneer hij een verklaring heeft van een specialist dat hij een onherstelbaar slecht handschrift heeft. Ondanks herhaaldelijk navragen op school en het raadplrgen van vriend Google krijg ik niet helder wat voor specialist ik hiervoor kan raadplegen. Iemand een idee?

Audrey

Audrey

23-01-2020 om 17:41

Ik denk een ergotherapeut?

Of een fysiotherapeut die zich bezighoudt met de fijne motoriek? Anders zou ik het ook niet weten. Knap lullig van school trouwens zeg, die kennen hem intussen toch wel een beetje lijkt me. Bovendien lijkt me dat je op je 15e niet alsnog een prachtig handschrift gaat ontwikkelen...
Mijn zoon heeft hetzelfde probleem, en daar komt dan nog bij dat hij met schrijven zó bezig is met de tekst netjes op papier krijgen dat hij in de knoop komt met de spelling. En dan heb ik het nog niet over de inhoud van de tekst! Mondeling werkt zoveel beter voor hem! Maar ja, dat gaat lang niet altijd, en dat snap ik ook wel. Maar het is en blijft een lijdensweg, toetsen...

vlinder72

vlinder72

23-01-2020 om 18:08

Fysiotherapeut

Ik ben met mijn zoon van yoen 13 jaar gewoon naar een kinderfysiotherapeut geweest. Niet voor een keurig handschrift maar wel voor leesbaar en wat sneller.

Passend

Het idee van het Passend Onderwijs was nou eenmaal dat er geen diagnoses meer nodig zouden zijn, er zou een onderwijskundige diagnose zijn met een onderwijskundige oplossing. Vervolgens wil men toch links en rechts diagnoses van specialisten. Want, je zou toch eens een uitzondering moeten maken op school. Misschien nog wel meer dan voorheen.

aleid

aleid

23-01-2020 om 18:16

Dank

Voor de tips. Het is voor mij wel een beetje de vraag waar we op moet focussen. Beter handschrift indien mogelijk is altijd fijn maar vraag me af hoe gemotiveerd zoon daarvoor is. Vergt natuurlijk oefening. In het dagelijkse schoolwerk heeft hij er weinig last van. Het is vooral bij de toetsen: hij werkt geconcentreerder omdat hij zijn hoofd niet bij het schrijven hoeft te hebben. Dus eigenlijk zou het het makkelijkst zijn als hij gewoon zo een verklaring kreeg...Maar ja....

AnneJ

Wat heeft slechte motoriek met onderwijskunde te maken? Voor een gebroken been ga je toch ook naar een chirurg?

De geschiedenis Sydney

https://www.onderwijsconsument.nl/er-een-diagnose-nodig-om-extra-ondersteuning-voor-mijn-kind-te-krijgen/

" Is er een diagnose nodig om extra ondersteuning voor mijn kind te krijgen?
Geplaatst door Floor Kaspers op 27 oktober 2016
Voor het organiseren of aanvragen van extra ondersteuning voor leerlingen wordt vaak gedacht dat hiervoor een diagnose nodig is. Een diagnose van een beperking, een chronische ziekte of een leer- of gedragsstoornis. Sinds de komst van passend onderwijs is een diagnose echter niet noodzakelijk om in aanmerking te komen voor extra ondersteuning."

Lees de rest van het artikel ook even en dan ben je bij.

Je zou van de school verwachten dat ze deze jongen zelf extra oefening aanbieden of desnoods verwijzen naar iemand die hem daarbij kan helpen, en dan met naam en toenaam van de beoogde specialist. En als dat uitgeprobeerd is dat men dan toestaat dat hij permanent gebruik mag maken van de laptop.

Dat is de zorg die je in het 'nieuwe' Passend Onderwijs zou verwachten. Valt wel tegen dus. Ouders worden nog steeds het bos in gestuurd en aanpassen of maatwerk ho maar.

aleid

aleid

23-01-2020 om 18:25

Anne J

Ik lees pas jouw reactie nadat ik de mijne heb geplaatst. Wat is jouw advies hoe ik me naar school moet opstellen. Ik ga nu braaf mee in u vraagt wij draaien.
Eerder deden ze ook al lastig. Op school bleek geen adhd-verklaring te zijn, hoewel zoon de afgelopen jaren wel gewoon tijdsverlenging had gehad. Zonder deze verklaring waarin expliciet moest worden aangegeven dat zoon die tijdsverlenging nodig had zou hij er geen recht meer op hebben. De psychiater echter bleek wel een veschrijvende diagnose te mogen afgeven, maar niet expliciet tijdsverlenging te mogen adviseren. Na nog wat heen en weergedoe is deze hobbel geslecht. Nu nog de volgende.

Klopt Aleid

Kies de kortste weg. Vraag aan school welke specialist ze in gedachten hebben waarvan ze een verklaring accepteren en ga daar heen met je zoon. Leg het probleem voor en ga mee met de 'therapie' die daar aangeboden wordt en blijft de prestatie toch achter, wacht niet te lang, en vraag een verklaring conform de eisen van de school aan deze 'specialist'. Dat lijkt me hier in dit geval de kortste route.
Als je kind niet makkelijk in het schoolsysteem past is het blijvend improviseren, beleefd blijven, creatief nadenken, tips opdoen en opvolgen, maar vooral vriendelijk en zakelijk. Tot je niet onder een conflict uitkunt. Zoek dan tijdig hulp bij onderwijsconsulenten, onderwijsconsumenten of net wie jou daarvoor geschikt lijkt.
Ik zie in je bericht dat je kind ook ADHD heeft, je kunt je dan ook aanmelden bij onderwijsconsulenten. Onderwijsconsulenten hebben vooral een adviserende rol wat jij kunt doent maar kennen de regio goed en vaak ook de sterke en zwakke kanten van jou school en alternatieve mogelijkheden of manieren om zaken wel voor elkaar te krijgen.

https://twitter.com/KatinkaSlump/status/1219286030722981889
Ik lees in de twitter van Katinka Slump ondermeer het volgende:
"Katinka Slump
@KatinkaSlump
2 Tweede doelstelling @onderwijsinsp
voor vervolgoverleg met @Boze_Ouders
is om te onderzoeken hoe rol van de onderwijsconsulent @InfoOc
bij de uitvoering van passend onderwijs kan worden versterkt, met name nu onderwijsconsulent is gevraagd om signalen af te geven over scholen;"

Je voordeel

Je hebt overigens wel een voordeel dat school je naar specialisten buiten de school stuurt. Heb je een bewijsje ben je weer klaar.
Te veel scholen maken inmiddels gebruik van jeugdzorgachtige constructies in school waar je gegevens gedeeld worden met jan en alleman en je positie er niet steviger op wordt. Daar was je al lang bij de 'jeugdarts' terechtgekomen. Nu kunnen die ook wel prima verwijzen, het zijn artsen, maar daar hangt weer een heel legertje meldcodeprofessionals aan vast die zich met van alles behalve onderwijs bezig houden.

Bezoek een regiosymposium

https://balansdigitaal.nl/evenement/ouderbetrokkenheid-in-het-onderwijs-regiosymposium-balans/

Het kan voor jou zin hebben, je hebt nog wat jaren te gaan met je zoon, om een avond te bezoeken over de relatie ouders en school en Passend Onderwijs. Samenwerking van Balans met Katinka Slump en andere echte deskundigen.

https://balansdigitaal.nl/agenda/

De volgende bijeenkomst is op 27 februari in Zuid-Scharwoude

Cesartherapeut

Onze zoon is op de basisschool een tijd door een cesartherapeut behandeld vanwege zijn moeite met leesbaar schrijven en andere fijnmotorische handelingen. Het is destijds niet gelukt om hem leesbaar te laten schrijven. Op de middelbare school mag onze zoon toetsen op de computer maken en krijgt hij voor wiskunde extra tijd. Ook deze school vroeg om een verklaring. Onze huisarts vond zich hiervoor niet gekwalificeerd. Op haar aanraden hebben we de cesartherapeut van destijds opgespoord. Zij heeft onze zoon uitgebreid getest en een rapport opgesteld. Dit was voor school voldoende.

V@@s

V@@s

23-01-2020 om 19:00

welke klas?

Als school het gebruik van een laptop bij de (school-) examens ook wil toestaan dan is er vaak wel een verklaring nodig. Daarom willen scholen dit soort dingen in de lagere klassen vaak ook alleen met een verklaring toestaan.

Overigens zou de ADHD diagnose ook een reden kunnen zijn voor extra tijd.

Anoniem

Anoniem

23-01-2020 om 19:30

Dysgrafie

Hier is zoon door een fysiotherapeut onderzocht en die heeft dysgrafie vastgesteld. Verklaring was op de basisschool en later ook op het vo bruikbaar.

aleid

aleid

23-01-2020 om 19:48

Punt is

Tot nu toe heeft hij het natuurlijk best gered zonder de computer. Eigenlijk was het door een fout in een brief van school over het gebruik van de computer bij toetsen (namelijk ook bij adhd, autisme) dat ik op de gedachte gebracht werd dat dit voor zoon een goede oplossing kon zijn. Toen ik erover ging mailen bleek het dus een fout en was het alleen bedoeld voor bij dyslexie, visuele problemen en bij onherstelbaar slechte handschriften. Mijn zoon heeft in die zin dus een iets ander probleem: het gaat bij hem om de combinatie concentratie/aandacht nodig voor schrijven. Zonder die add was het probleem wellicht minder geweest.
Maar ja, leg dat maar eens uit.

Rixt

Rixt

23-01-2020 om 19:56

Orthopedagoog

Onze zoon heeft toetstijdverlenging gekregen voor zijn slechte handschrift door een verklaring van de orthopedagoog van school, was één telefoontje van de mentor voor nodig. Het handschrift is met iets meer aandacht net acceptabel.

Mari39

Mari39

23-01-2020 om 20:01

Zoon ook slecht handschrift

Maar dat was op lagere school al zo. Toen hij naar vo ging, is dit bij intake aan de orde gekomen. Er werd ons geadviseerd een onderzoek te laten doen door kinder fysio. Omdat er een vermoeden was van dcd. Dat toonde onderzoek ook aan. Hij kreeg toen indicatie om alles op laptop te mogen doen. Zoon had al een type diploma, en dat was ook in zijn voordeel.
Misschien tip voor jouw zoon?

De specialisten zijn het niet eens

Vind je zelf dat je kind een slechte fijne motoriek heeft op andere vlakken dan alleen maar schijven (knopen aandoen, lego-bouwwerkjes in elkaar zetten, etc.)? De tegenhanger van "Voor een gebroken been ga je toch niet naar de gymleraar?" is: "Voor vals vioolspel ga je toch niet naar de fysiotherapeut?"

De specialisten zelf zijn het er helemaal niet over eens of je een slecht handschrift aanpakt door iets te "doen" aan fijne motoriek in het algemeen, of door te werken van grove naar fijne motoriek, of door specifiek onderwijs te gaan geven over lettervormen en handschriftcriteria.

Kijk maar eens op http://www.schriftontwikkeling.nl/ wat een hekel ze daar hebben een fysiotherapeuten. In de praktijk houden veel fysiotherapeuten zich trouwens wel degelijk bezig met handschriftonderwijs.

Gezien de vele verschillende beroepen waar je uit kunt kiezen en de verschillende aanpakken die hulpverleners kunnen gebruiken (van grove motoriek tot handschriftonderwijs) zou ik heel blij zijn dat je het "zelf" mag regelen van school. De inschatting hoe gemotiveerd je kind nog is om op deze leeftijd nog in therapie te gaan moet je natuurlijk zelf maken.

Miekemieke

Miekemieke

24-01-2020 om 11:00

dokter

Als moeders/verpleegkundigen onder elkaar maakten we er wel eens grapjes over als een kind onleesbaar schreef 'hij/zij kan dokter worden' Dit was in de tijd dat er nog geen epd was en dokters onleesbaar schreven.

Labels

Het zou niet moeten mogen, maar in dit regeltjesland heb je toch, helaas, labels nodig. Mijn dochter heeft DCD. Iets wat ook vaak voorkomt bij kinderen bij ADHD/ADD trouwens.Het officiële label voor DCD heeft ze sinds oktober 2019, maar datzelfde kind had na een screening in 2018 door een psycholoog en de fysiotherapeut al een werkhandeling DCD met ADHD-kenmerken op het gebied van planning en structuur gekregen. Alleen zij mogen niet de officiële conclusie DCD trekken. Dat moet een revalidatiearts doen.

De vraag aan de basisschool was eenvoudig. Is dat traject met die arts nodig voor de juiste hulp op school. Nee, was niet nodig, was het antwoord, we weten voldoende. Prima, doen we dat niet als het niets toevoegt. We spraken vervolgens elke 2 maanden met juf en ib'r hoe het ging, alles ging prima en de afspraken over dagtaakplanning werkte goed. Ze had daarnaast het hele schooljaar ook nog kinderfysiotherapie voor schrijfvaardigheid, balvaardigheid en balans. School wist dat en kreeg ook de aanbevelingen door ons doorgestuurd.

Het zomerrapport van 2019 stond vervolgens bol van opmerkingen die duidelijk maakten dat ze het toch nog niet helemaal begrepen hadden. Zinnen als; schrijf eens wat netter en sneller, gym is niet je ding maar we willen dat je meer laat zien en dan een 5 er bij als cijfer. Het kind huilde van verdriet, onmacht en onbegrip bij haar verder prachtige rapport (alles 1 op de cito). Man en ik hebben elkaar aangekeken, hoezo gaat het prima en waarom schrijf je dit? Juf vond dat ze niet voldeed aan het niveau van toen groep 5 met name bij balspelen.... en het was maar gym dus zo erg was het niet. Je kon niet overal goed in zijn... Zucht, het kind had net het vangen en mikken geleerd 1 op 1bij de fysiotherapie en dan is basketbal of trefbal met een groep best een dingetje en het kind vond het wel erg, want het kon nog niet beter. Het label moet er blijkbaar toch komen. Doorverwijzing geregeld en de arts was er met een half uur aan vragen over het verzamelde dossier en neurologische testjes klaar mee; DCD.

Nu heeft ze wel dikker schrijfmateriaal, aangepaste gymoefeningen en mag ze stoppen bij de gym als het te veel frustratie geeft. Blijkbaar moet het label toch en moet je blijven controleren, want de afspraken van vorig jaar over het doorlopen van haar dagtaak was dezelfde juf even vergeten sinds de zomervakantie om vervolgens het kind te straffen als ze haar werk niet af kreeg.

Mijn dochter heeft, op advies van de arts, nu ergotherapie ipv fysiotherapie en wordt geholpen met planning van haar motorische en organisatorische handelingen, schrijven en algemene dingen als veters strikken, bestek gebruik en zo. Door succeservaring groeit het vertrouwen en verlaagt dat frustraties. Ze gaat echt vooruit.

Dus ik zou met je zoon naar een gespecialiseerde therapeut gaan voor screening en advies over bijvoorbeeld bepaalde pennen. De huisarts kan je daar bij helpen voor de juiste persoon en een verwijzing. Niet omdat school dat nodig heeft of vindt, maar om je zoon te helpen. Er valt best wat te doen om het handschrift te verbeteren, snelheid te verhogen en verkramping te verlichten. Maar het zal gezien zijn leeftijd wel de nodige moeite kosten omdat zijn schrift al sterk geautomatiseerd zal zijn. En op school met de vuist op tafel slaan. Op grond van de ADD kan er al veel geregeld worden qua tijd, computergebruik, mondelinge afname etc. zodat het schrijven geen frustratie wordt of al is.

AnneJ

'Lees de rest van het artikel ook even en dan ben je bij.'

Wat een neerbuigende reactie. En het geeft geen antwoord op mijn vraag waarom scholen fysiotherapie zouden moeten aanbieden. Want dat wordt toch vaak als oplossing aangedragen.

Nee Sydney en hulpmiddelen

Wat je zelf niet in huis hebt als school zou je met naam en toenaam kunnen verwijzen. Je zorgt dat het goed komt. Zo niet school. Wat ze niet kunnen kunnen ze niet en dan zijn ze 'handelingsverlegen'. Klaar.

Overigens zijn er ook hulpmiddelen.

Mijn dochter maakte gebruik van verdikte pennen en potloden of zo'rubbertje er omheen. Dan had ze een betere grip en schreef beter.

https://tinyurl.com/hulpleermiddel

Maar ... verbiedt dat scholen zich daarmee bezig houden. De uitzondering daargelaten. Al gaven ze maar dat advies.
Ik weet natuurlijk niet hoe het nu is, maar hier hebben we dat zelf moeten uitvinden.

Kennis en informatie

Je zou wensen dat je bij school terecht kunt voor allerhande kennis en informatie op dit terrein. Daar heb je de doorgaande lijn en zij zijn dagelijks met kinderen bezig.
Maar dat is hier in ieder geval onterecht gebleken.
Als een kind niet gemiddeld is dan is het afwachten wat school daarmee kan en of dat wel op maat is.
Daarvoor kun je beter terecht bij ouderverenigingen als Balans, tegenwoordig dus ook heel goed om informatie te vinden via internet.
Of hier op OOL. Zou handig zijn als dit soort informatie bijvoorbeeld op de website van de school zou staan, dat je van alles op dit gebied bij elkaar hebt.
Maar dat gebeurt niet. Want scholen houden niet van uitzonderingen en dan zou er maar veel te makkelijk gebruik van worden gemaakt en dat hebben ze liever niet, want dat kost uiteraard tijd en geld.
Het is een kwestie van belangen.
Maar daardoor kan het wel een hele speurtocht zijn voor ouders en kinderen die onnodig lang duurt voor er iets van een oplossing in zicht is.

Hoezo dan?

'Wat je zelf niet in huis hebt als school zou je met naam en toenaam kunnen verwijzen.'

Maar daar is een leerkracht toch helemaal niet voor opgeleid? Die kan les geven, geen diagnose stellen. Voor verwijzingen moet je bij de huisarts zijn.

Ja Sydney

En ouders zijn hier wel voor opgeleid?

AnneJ

HUISARTS!

Goed Sydney

Lees nog even de eerste post en zie het vraagteken bij Aleid. Waarom stuurt school haar niet naar de huisarts? Waarom moet ze dat zelf bedenken? Is het iets medisch dan? Wie kent die sociale kaart? Wie kent de route? Wie kan ouders hier in bijstaan als het niet op school begint terwijl het op school opvalt?

Ik kan je het antwoord erbij geven. Omdat school opgezadeld is met een dubbele boodschap. Medische diagnoses zijn niet meer nodig bij het nieuwe Passend Onderwijs en dan zouden ze toch ouders moeten doorverwijzen naar de huisarts?

Bovendien zijn huisartsen, en ja ook andere specialisten als psychiaters en psychologen, ook niet erg tevreden dat zij gebruikt worden als diagnosemachine voor schoolse zaken.

Kortom uit welbegrepen belagen worden ouders in de mist gehouden.

aleid

aleid

25-01-2020 om 09:16

Ondertussen

is duidelijk dat zoon echt baat heeft bij het maken van toetsen op de computer. Veel meer concentratie en focus. De toetsweek gaat na dit weekend nog verder dus zoon heeft gister de mentor geappt of hij niet bij alle vakken ipv de vier die hij had opgegeven, de computer mag gebruiken. Mentor schreef terug dat hij dat nu niet kon regelen vanwege...(persoonlijke reden), maar dat zoon contact op moest nemen met de docent die de ondersteunende leermiddelen in zijn portefeuille heeft (en met wie ik tot nu toe contact had). Hij schreef ook en nu komt het: lukt dit niet dan kan je zeker in periode 3 van de computer gebruik maken... Dat wordt nog een leuke discussie!

Eigenlijk wil ik van dat hele handschriftgedoe af en kijken of hij op grond van de add en op grond van zijn ervaringen gebruik mag gaan maken van de computer. Ook bij examens volgend jaar (zoon zit nu in havo4) Zou dat kans van slagen hebben? Hij heeft al tijdsverlenging (vanwege ADD en dyscalculie). Moet er eigenlijk altijd een onderwijsontwikkelingsperspectief opgesteld worden, ook als het gaat om tijdsverlenging en febr
gebruik ondersteunende leermiddelen?

Ja Aleid

Het hoeft niet, tenzij de school er om vraagt. Uiteindelijk gaat het schoolbestuur er over. Mogelijk staat er nog iets over in de schoolgids van deze school.
Deze school vraagt er blijkbaar om. Hopelijk kun jij het goed en snel regelen. Je weet wat je zoon nodig heeft, toetsen op de computer en toetstijdverlenging, en waarom:
Zet het eens op papier en laat dat lezen aan de therapeut die je om een 'bewijs' gaat vragen. Zodat deze dit zo goed mogelijk kan formuleren zonder iets te vergeten waar de school later over valt.

aleid

aleid

25-01-2020 om 17:45

Anne J

Ontzettend bedankt. Ik ga er mee aan de slag!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.