Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Online lestijden basisschool

Twee weken onderwijs op afstand inmiddels; ik vond dat mijn dochter erg veel online moest zijn.
Af en toe een blok zelfstandig, maar ook dat zijn dan vaak opdrachten die op de tablet gemaakt moeten worden.
Nu ontving ik zonet het rooster voor de komende week en ze heeft werkelijk de hele dag online les, met uitzondering van de pauzes (1x15 min en 1x30 min). Opgedeeld in verschillende blokken natuurlijk, rekenen, taal, spelling, dmt lezen, geschiedenis etcetc.
Ik vind het persoonlijk echt te gek voor woorden en ben daarom benieuwd naar de mening van anderen. Ik vind het afschuwelijk dat ze kids bijna 6 uren naar een tablet laten staren. 6 uren op school is helemaal prima : met de dynamiek van 'levende wezens' om je heen, elkaar aan kunnen kijken, de contacten, natuurlijk her en der wat ouwehoeren, in de pauzes even rennen en samen spelen, loopje naar gym en terug, überhaupt gym, een leuk projectje, bepaalde klusjes/taken hebben ze ook dan, gewoon alles bij elkaar en een schooldag is zo om.
Maar bijna zes uren strak op de stoel achter een scherm, dat is toch te gek voor woorden?? Ben ik enige die daar verontwaardigd op reageert? Ik merk dat ik echt een soort van boos ben zelfs!

1 uur

Hier moet mijn dochter, groep 8, 1 uur online les volgen. Voor de rest moet ze zelf opdrachten maken. Die zijn eigenijk allemaal op de laptop zodat de juffen de vorderingen kunnen bijhouden. Ik vind dit zelf te weinig. Mijn dochter doet braaf haar thuiswerk, maar er zitten ook heel veel leerlingen in haar klas die heel erg achter beginnen te lopen. Met online les ondervang je dat mijn inziens wel meer. Hoe oud is je dochter, dat maakt natuurlijk ook verschil?

Styxx

Styxx

15-01-2021 om 19:57 Topicstarter

Middenweg

@eowyn1 Maar 1 uur is dan wel weer erg weinig! Ik had her en der al wat geluiden opgepikt van andere scholen, de verschillen zijn heel groot.
Mijn dochter is 10, groep 7.
Ik had graag een middenweg gezien. Ergens tussen dat ene uur wat jouw dochter heeft en de hele dag zoals bij de mijne.
Maar was vooral benieuwd naar hoe ouders dat zouden vinden of zelf ervaren wanneer hun zoon of dochter op de basisschool echt de hele dag online moeten. Of ook, hoe het kind het ervaart. Mijn dochter vindt het erg zwaar en ik heb het idee dat het op de een of andere manier heel belastend is. Ze slaapt erg slecht, geen avond vóór 23:00

vlinder72

vlinder72

15-01-2021 om 20:18

Zoon

Groep 8. Alleen op maandagochtend en vrijdagochtend een uurtje zoom. Verder helemaal niks. Ze mogen wel nog 2x per dag inbellen met vragen maar dat doet zoon nooit. En hij geniet. Wat hem betreft blijft het nog even zo. Hij doet netjes zelf al zijn werk. Stelt mij af en toe wat vragen en dat is het.

Er zitten echt enorme verschillen in de lestijden hoor ik overal.

Lavendel

Lavendel

15-01-2021 om 20:31

Grote verschillen

Zes uur online vind ik echt te gek. Bizar. Ik ben leerkracht van groep 8 en zou dit ook niet volhouden. Zijn ze de hele dag als groep online?

Zelf start ik iedere dag om 9.00 uur met een Meet, waarin we de dag als groep opstarten en ik het werk toelicht. Gedurende de dag zijn er instructiemomenten voor subgroepjes. De kinderen houden zelf in de gaten wanneer ze online moeten komen. Tussen de instructies door staat de Meet open en kunnen ze mij vragen komen stellen. Om 14.00 uur sluit ik met de hele groep af met een spelletje.

Ik heb een zoon in groep 8 en een dochter in groep 5. Ook zij hebben 's morgens een klassikaal startmoment en de leraar is tot 12.00 beschikbaar voor vragen.

Overal is het anders.

Valeria

Valeria

15-01-2021 om 20:40

groep 8

Geen online les. De taken staan in een document en zijn voor een groot deel op snappet. Sommige dingen moeten in Word getypt worden en ingestuurd, een tekening moet een foto van gemaakt worden. Totale werktijd is denk ik 1,5 uur, zelf te plannen. Voor de middag kunnen ze zelf iets kiezen uit een lijst opdrachtjes (bouwen, tekenen,...), maar dat is niet echt verplicht. Twee keer per week 10 minuten videogesprek met de leerkracht. Verder kunnen ze een chatbericht sturen.

Vandaag was kind om 9 uur begonnen zoals altijd en om 15.30 klaar door en een tekening die hij overnieuw wilde maken en doordat het programma van vandaag wel iets langer leek. Hij nam ook veel pauze. Op zich niet erg dat het meer dan 1,5 uur wordt; dat vind ik zelf erg weinig.Zelf vond hij dat hij in 1,5 precies evenveel doet als op school, omdat er geen instructie bij zit. (Kan wel in snappet, geloof ik, maar vindt hij niet nodig.)

Styxx

Styxx

15-01-2021 om 21:29 Topicstarter

Hoe het dus ook kan

@vlinder72 @Valeria Dat is ook weinig net als bij eowyn1.. Voor kinderen die vrij zelfstandig zijn en de lesstof aankunnen, kan dat missch werken. Voor kinderen die toch al wat moeilijker meekwamen, is dat wel lastig. Zijn er voor die kinderen dan ook helemaal extra online momenten voor instructies of zo? Voor de ouders ook erg belastend, als je er samen echt wat van wil maken. Voor jullie kinderen toch wel een gemis van het contact lijkt me? Ondanks dat de lesstof en de taken zelfstandig goed gaan.

@Lavendel, ja echt al die tijd online! En idd als hele groep, op het moment 20 kinderen. Niet te doen toch.
Jouw opzet lijkt me een hele mooie! Je ziet iedereen iig een paar momenten op de dag, extra instructies aan de kinderen die dat nodig hebben en afsluiten met wat luchtigs. Zo had ik het hier ook graag gezien!

Ik weet ook niet goed wat ik er mee moet/kan/ga doen. Het roept heel veel weerstand bij me op en ik zie dat mijn dochter het echt veel te zwaar vindt. Al het luchtige en leuke wat je in de normale live omgang met elkaar hebt, ontbreekt. De hele dag op de stoel naar de tablet kijken. Ik word er verdrietig van. Probeer me zelf wat op te beuren door me voor te houden dat het tijdelijk is. Maar eerlijk gezegd geloof ik nog niet zo dat de scholen snel weer open gaan. Ik ga maar gewoon kijken hoe ver we komen volgende week, peil ondertussen de reacties en meningen van anderen (bedankt voor jullie reacties!) en mocht blijken dat de scholen dicht blijven, dan ga ik maar 's aan de bel trekken denk ik.

vlinder72

vlinder72

16-01-2021 om 09:25

Styxx

Ja, elke dag om 09.00 en 13.00 uur zit de juf klaar en kunnen kinderen via team vragen stellen.

Valeria

Valeria

16-01-2021 om 09:57

styxx

De kinderen zijn ingedeeld in 4 groepen die dan per groep een online moment met de leerkracht hebben. Bij de groep van mijn zoon wordt geen instructie gegeven, maar dat zijn de beste kinderen (het is alleen 'hoe gaat het? zijn er nog vragen?'). Ik weet niet hoe het gaat in de groep met de zwakste kinderen. Dat zijn nou juist ook de kinderen die de hele tijd het online moment verstoren, heb ik gemerkt toen ik meeluisterde met het hele-klas-moment. De kinderen kunnen zelf ook een online moment met de leerkracht vragen voor uitleg, maar daar heeft die van mij geen behoefte aan, dus ik weet niet hoe dat gaat met de rest.
Overigens zitten de zwakste kinderen gewoon op school. Die zijn speciaal uitgenodigd, ik geloof voor in de ochtend. Dit is verder niet meegedeeld aan alle ouders; ik heb dit opgepikt in de chat van de kinderen zelf.
Ik zie wel dat op het prikbord waar de kinderen hun middagopdrachten kunnen delen, dat het steeds dezelfde kinderen zijn. Sommige kinderen hebben nog helemaal niets gedaan in twee weken. Ik denk dat er ouders zijn die hier actief in aanmoedigen en ouders die helemaal niets doen. Het loopt niet helemaal gelijk met de niveaus van de groepen, maar de sterke kinderen hebben ofwel zelf meer discipline of hebben ouders die ze dat opdragen. Het hoort namelijk nog wel bij de schooltijd, alleen ze mogen kiezen welke opdrachten ze doen.

Wordt er bij de online lessen van je kind niet gedifferentieerd? Dan zijn er toch veel kinderen die er niets aan hebben?

Hier VO, maar....

... toch een reactie. Zowel op de school waar is lesgeef als de school waar mijn zoon zit zijn de lessen ingekort tot 30 minuten. Een volle lesdag duurt uiterlijk tot 13:00 uur. Daarna huiswerk, maar minder dan anders. Tussen twee lessen 5 minuten om even op te staan en rond te lopen. Zelf werk ik in Teams met break-out rooms zodat we ook spreekvaardigheid en samenwerkopdrachten kunnen doen. Een goede online les maken kost meer tijd dan een gewone.
Een uur per dag is te weinig, 6 uur per dag is te veel. Ik mis hier beleid of zelfs maar richtlijnen vanuit het ministerie of samenwerkingsverbanden. Iedere school mag zelf het wiel uitvinden, en ook binnen de scholen: de ene docent vindt een vragenuurtje al meer dan genoeg, de andere timmert interactieve lessen met alles erop en eraan in elkaar. Daar zou meer lijn in mogen komen.
Zeker in het PO vind ik het echt de taak van de school om te zorgen dat de ouders niet de hele dag met hun kinderen bezig hoeven te zijn. School heeft onderwijsplicht.

Yaron

Yaron

16-01-2021 om 12:39

Hier

Op de basisschool, groep 7, drie keer per dag een half uur instructie, op maandagochtend en vrijdagochtend een moment om met z'n allen het weekend en de week door te nemen, een soort kringgesprek. Verder is de meester elke dag tot 14 uur bereikbaar voor vragen of gewoon een praatje. Ze doen bijna net zoveel als anders volgens mijn dochter.
Op het VO in het voorjaar 20 minuten online les tot uiterlijk 12 uur, nu 40 minuten tot 14 uur, dochter heeft er nu meer moeite mee dan in het voorjaar. Dat komt, omdat ze graag zelfstandig aan het werk gaat zodra ze de uitleg snapt en nu moet ze de 40 minuten compleet uitzitten met verplicht de camera aan.

Mams

Mams

16-01-2021 om 12:51

Hier

dochter in groep 7 start elke dag om 09.00 uur gezamenlijk met de hele klas. Soms iets gezelligs en altijd instructie. Verderop in de ochtend ook nog wat instructiemomenten, klassikaal of in kleine groepjes. Niet altijd verplicht geloof ik, maar soms wel. Verder werkt elk kind zelfstandig aan zijn taken voor die dag en is de juf tot 12.00 uur bereikbaar via chat of beeldbellen voor vragen, problemen of even een praatje. Wat in de ochtend niet af is gekomen maken kinderen na de lunch zelfstandig af, juf is dan in principe niet beschikbaar (want voorbereiden lessen volgende dag en individuele belafspraken met ouders en/of kinderen). Mijn dochter is van 9-12 volle bak bezig en in de middag vaak nog 1 a 1,5 uur. Ze zegt dat ze bijna evenveel doen als op school, en ik geloof dat wel.

Dees

Dees

16-01-2021 om 13:06

Hier

Hier het andere uiterste kind heeft 3 keer conractkoment met school 1 keer 15 min met de hele klas (32 kids) 2 keer 15-20 min in groepjes van 10 dictee en werkbespreking einde week.

Voor de rest een hele lijst met werk wat in 1,5 uur af kan en de eerste week ook in 1,5 uur klaar was. Nadeel is dat concentratie en alles in de klad gaat en ik stuk voor stuk hoor dat ze er rustig van 9-17;?33 bezig zijn. Groep 5 hier.

Bo

Bo

16-01-2021 om 13:42

groep 8

Zoon in groep 8 heeft 4 online lessen van 45 min per dag. Die zijn tussen 9:00 en 14:30 ingepland. Tussendoor is tijd om zelfstandig te werken. Gaat goed zo.

Styxx

Styxx

16-01-2021 om 20:25 Topicstarter

Meningen?

Bedankt voor jullie reacties. Dat er grote verschillen zijn, is duidelijk geworden!
Maar ik zou graag willen weten wat jullie mening is over de hele dag met de hele klas online, m.u.v. de pauzes. Zijn er meer ouders die daar verontwaardigd over zouden raken als het hun kind(eren) betrof en het teveel zouden vinden?

Oogartsen

https://www.rijnmond.nl/nieuws/203043/Oogarts-waarschuwt-voor-te-veel-schermtijd-en-binnen-zitten-Je-kan-slechtziend-of-zelfs-blind-worden

Wel oogartsen, maar goed, dat is hun business.

Het is even niet anders. Bovendien zijn ouders er bij gebaat als kinderen door hun leerkracht een behoorlijke periode beziggehouden wordt, al is het online.

Dan kunnen ze zelf werken.

Discussie over buitenspelen, teveel schermpje in plaats van bordspelen, schermtijd beperken, enzovoort is in coronatijd even een hele grote luxe.

Tegen

Ik zou wel tegen zijn, te lang. Zeker dus vriendelijk bespreken met de juf/directie

Lavendel

Lavendel

16-01-2021 om 21:31

Zeker

Het is te lang. En ook totaal niet nodig. Op een schooldag zijn er ook pauzes én werken de kinderen heel wat tijd zonder directe ogen van de leerkracht op ze gericht (zelfstandig werken). Dus wil je de dag zoveel mogelijk op gewoon laten lijken, moet je ze geen 6 uur lang onder toezicht van de leerkracht achter een scherm zetten.

Ik zou een vriendelijke, opbouwende mail sturen naar de leerkracht en directie met daarin je twijfels.

Overigens denk ik dat als dit maandag ingaat, de leerkracht dinsdag knettergek is geworden, dus zullen ze er wel weer mee stoppen. Maar laat gewoon je mening weten, dat mag natuurlijk altijd.

Ik vind het ook te lang.

Op zich ben ik er voor dat de school zorgt voor een programma waar de kinderen een groot deel van de dag structuur in hebben, maar dat betekent niet dat ze de hele dag onder toezicht achter dat scherm moeten zitten. Je kunt een aantal contactmomenten verspreiden over de dag, en vooral veel opdrachten geven die de leerlingen zelfstandig kunnen uitvoeren. Liefst opdrachten waarvoor ze in beweging moeten komen, want de hele dag zitten en naar een scherm kijken is gewoon niet goed. Niet nu het nog weleens gaat duren.

Isella

Isella

17-01-2021 om 18:34

wat ik vreemd vind

Normaal staat de inspectie meteen op de stoep als ouders hun kind en dagje te veel thuis houden en de school het gemeld heeft, nu maken veel scholen er een rommeltje van en hebben bijna alle leerlingen al tien maanden weinig tot geen gestructureerd les, maar waarom wordt er niet wat centralers geregeld en moet de inspectie de scholen niet op hun kop geven?

Ik las of hoorde het volgende idee:
zet de televisie of Youtube in als leraar.

Alle kinderen die Getal & Ruimte gebruiken op het VO (veel!) kunnen uitleg op tv of Youtube krijgen. Dan kan Jan uit Amsterdam les 1 volgen bij meester Mark uit Appelscha, en Sasha uit Maastricht volgt les 2 bij meester Piet uit Groesbeek en les 3 wordt uitgelegd door een andere leraar. Daarna kunnen de leerlingen aan de slag en voor vragen bij elkaar of bij hun eigen leraar terecht op afgesproken tijden.
Dit kan voor veel meer vakken dan alleen voor wiskunde en voor veel leerjaren.

Probleem met lang online zijn

Het probleem met lange online lessen is niet het scherm, maar het geluid.

In een gewoon klaslokaal is het tijdens 'zelfstandig werken' minder lawaaiig dan in een online les, en bovendien kun je het lawaai makkelijker negeren:
- in een klaslokaal hoor je de richting van het geluid en kun je geluid negeren dat uit de 'verkeerde' richting komt
- als twee mensen aan de andere kant van het klaslokaal met elkaar fluisteren, dan hoor je dat nauwelijks, je verstaat in elk geval de woorden niet. Als twee mensen in een online les fluisteren, horen ze elkaar niet, dus dat is geen optie. In een klaslokaal is er fysieke afstand die ervoor zorgt dat je onbelangrijk geluid minder goed hoort dan belangrijk geluid; in een online les is dat niet.
- als een leerling in een klaslokaal overbodig geluid maakt, dan hoort de leerkracht uit welke richting het geluid kwam, en kan daarop ingrijpen. In een online les kan een leerkracht alleen ingrijpen als hij ZIET wie het geluid maakte; maar als de leerkracht of een leerling zijn scherm aan het delen is, dan zal een leerkracht meestal niet zien wie er zonet snel even geluid heeft gemaakt.
- in een klaslokaal kan een leerkracht rondlopen en meekijken in de schriftjes zonder leerlingen te storen. In een online les moet de leerkracht leerlingen steeds vragen om hun scherm te delen of hun schrift voor de camera te houden, waardoor alle leerlingen steeds worden gestoord.

Ik vind halve lessen met halve klassen ideaal. Is rustiger dan met een hele klas, en er is nog voldoende tijd om ook een stukje begeleide inoefening en feedback te doen en niet alleen maar eenrichtings-instructie.

en hier

Bij de eerste golf hadden ze een of andere gratis versie waar maar 8 leerlingen in een meeting konden, "dus" hadden ze lessen van een kwartier. Dat was echt te kort. Dan wist kindlief na afloop van dat kwartier toch niet goed was het moest doen, omdat ze het niet geoefend hadden. Een ander vervelend gevolg van die korte lessen was dat er buiten de les allerlei activiteiten waren waarbij het kind moest -"samenwerken" met een brusje of ouder, of waarbij er filmpjes en foto's gemaakt moesten worden.

Nu bij deze lockdown heeft kind 60 minuten rekenen (!), meteen aansluitend 15 minuten checkin met de jaargroep, dan later in de ochtend 30 minuten taal met een halve jaargroep. Na de lunch vaak nog een online les van maximaal 30 minuten (vandaag gingen ze iets kleiën; ze doen ook gym in kleine groepjes) en dan een checkout van 15 minuten. Vergeleken met de vorige lockdown hoeven de leerlingen nu minder in te leveren. Een groter deel van het werk wordt ofwel mondeling gedaan, ofwel schriftelijk gedaan tijdens de online les en meteen nagekeken. Dat is heel fijn! Leerlingen krijgen sneller feedback en leerkrachten hebben minder nakijkwerk.

De rekenles van 60 minuten met volledige klas is voor mijn kind niet vol te houden. Die les is dus voor mijn kind niet vol te houden. Nadat ik hem een paar keer "ziek" gemeld heb voor de aansluitende checkin hoeft 'ie nu niet meer de hele rekenles online te blijven.

> en vooral veel opdrachten geven die de leerlingen zelfstandig kunnen uitvoeren. Liefst opdrachten waarvoor ze in beweging moeten komen,

Nee, beweegopdrachten moet je gezellig met een groepje voor de camera doen. Niet "zelfstandig". Als een kind als huiswerk een video-opname moet maken, dan is zo'n opdracht echt niet leuk meer. Maken en uploaden van die video-opnames kan een kind ook helemaal niet zelfstandig, al helemaal niet zonder eigen telefoon. (Veel ouders krijgen het ook niet voor elkaar en pleuren die video's dan maar in de AppGroep waar alle andere ouders in meekijken; ook niet leuk voor sommige kinderen.) Voor de leerkracht is het trouwens ook niet te doen om allemaal individuele video's "na te kijken".

Dees

Dees

18-01-2021 om 14:20

Syboor

Hier zet de meester tijdens de (hele korte) online lessen de kinderen gewoon uit .....verteld hij trots dat het lekker rustig is zo en dat hij in de klas ook zo'n knop wil.

Syboor

Ik "doe" geen basisschool, dus misschien werkt het daar inderdaad niet. Bij mij wel.
Ik bedoelde ook niet "in beweging komen" als in "ga een dansje doen en maak een video" maar "sta op van je bureau, zet drie stappen, pak het eerste waar je bij kunt en beschrijf het in het Engels." Dat hoeft dan niet de hele klas, maar ik kies met mijn namenwiel een aantal leerlingen uit. Of het moet schriftelijk. Sowieso hebben wij natuurlijk leswissels, en dan moeten ze bij ons altijd vijf minuten eerder weg zodat ze even kunnen bewegen, wat drinken halen etc.
Ik laat nooit leerlingen dingen zelfstandig doen als ze die niet ook echt zelfstandig kunnen, maar dat is voor mij wel makkelijker. Ze kunnen meer. Als basisschooldocent moet je nu ook inderdaad opletten dat je de ouders niet te veel belast.
Overigens zet ik tijdens algemene instructie, waar ze dus moeten luisteren, wel degelijk het geluid van de leerlingen uit. Wie een vraag heeft kan virtueel de hand opsteken en dan zeg ik dat hij de vraag wel of niet kan stellen of dat hij even moet wachten tot aan het eind van de uitleg. Net als in de klas. Bij zelfstandig werk heb ik wel alles aan. Ik zet leerlingen wel vaak in aparte breakout rooms in Teams, zodat ze in een kleiner groepje werken, ook net zoals in de klas.

Styxx

Styxx

19-01-2021 om 21:05 Topicstarter

Syboor

Daar zeg je wat, over het geluid. Ik had daar nooit zo bij stil gestaan.
Ik heb zelf ook veel online meetings, met volwassenen is dat toch anders dus ik heb dat nooit zo ervaren.
Maar inderdaad, ik zit er vaak bij tijdens mijn dochters schooldag en ik zie nu ineens wat je bedoelt.
Mijn dochter vindt het enorm zwaar. Niet zozeer het stilzitten de hele dag, maar er is iets met dat online.. Ik kan er nog niet echt grip op krijgen wat het is. Maar ze is enorm gespannen en zit echt peentjes te zweten. En dat komt niet door het werk op zich.
Mijn dochter en ik zijn beide autistisch. Gesprekken of in gezelschap zijn, zijn voor ons al niet de makkelijkste dingen. Ik merkte zelf dat ik online meetings nog moeilijker vind dan real life gesprekken. Ik mis allerlei signalen die je normaal mee krijgt als je elkaar aankijkt etc.
Mijn dochter is ook nog 's extreem gevoelig voor geluiden. Ik vermoed dat hier wel eens een soort combi zou kunnen zitten. Het missen van de signalen, lichaamstaal etc plus eigenlijk niet weten waar het geluid vandaan komt (wie zei er wat, was het voor haar bedoeld). Ik vermoed dat haar hersenen het allemaal zo gauw niet op een rijtje krijgen, de informatie komt missch niet snel genoeg op de juiste plek. Plus dat er veel geluid uit 1 bron komt, ook al zijn het meerdere mensen die praten. Ik kan thuis bijv ook niet de radio iets harder aandoen, dan krijgt ze buikpijn. Doet ze dat daarentegen zelf bij een liedje wat ze goed kent, dan is het ok omdat ze weet wat er komt.
Ik ga er morgen nog eens wat bewuster naast zitten en observeren.
Dank voor je reactie, voor mij een eye opener!

Styxx

Styxx

19-01-2021 om 21:13 Topicstarter

Aan iedereen

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik las toch wel aardig wat reacties die mij steunden in mijn overtuiging dat de hele dag online toch echt wel teveel is.
Ik had daarom de moed gekregen om in de klas groepsapp er eens naar te vragen, wat andere ouders er van vinden.
Ik kreeg zo'n beetje de wind van voren. School had het allemaal perfect geregeld, niks mis mee, onzin en de nieuwe directrice communiceert perfect en het is een goede school en nog meer antwoorden op vragen die ik niet had gesteld. Ik dacht twee dingen : ja lekker makkelijk, je kind de hele dag achter de tablet dan heb je er geen omkijken naar en er zal wel iemand van de directie of een leerkracht ook in de groepsapp zitten waar ik geen weet van heb..
Ik kijk het deze week nog even aan, en als het zo moeizaam blijft gaan, dan ga ik tegen het eind van de week de leerkracht mailen. Kijken of we er een mouw aan kunnen passen.
We missen sowieso duidelijk een protocol, richtlijnen maar ik hoop uit de grond van m'n hart dat we die niet nodig gaan hebben in de toekomst en de kinderen weer gewoon lekker naar school kunnen!

Plokkie

Plokkie

19-01-2021 om 21:45

Het lastige is

denk ik dat jij nu niet tevreden bent, maar als school besluit om het anders te organiseren dat dan andere ouders en/of kinderen niet tevreden zijn.
Ik zie het hier ook: het is allemaal zo zakelijk vs ik zit niet te wachten op al die zogenaamd leuke, extra, creatieve opdrachtjes waar we dan weer bij moeten helpen, ze moeten de kinderen tussendoor meer laten bewegen vs mijn kind wordt onrustig van steeds die afwisseling, ze moeten niet zo lang achter een scherm vs ik wou dat ze de kinderen beter in de gaten hielden in plaats van dat ik dat moet doen, mijn kind heeft veel structuur nodig vs we bepalen zelf wel of ons kind bij de instructies aanwezig is. Ik snap dat het niet ideaal is voor jullie, bij verandering zal het weer niet ideaal zijn voor een ander. En zo blijft het denk ik.

Anoniem

Anoniem

19-01-2021 om 21:54

Weinig toezicht

Hier krijgen de kinderen weektaken en is er twee keer per week een videochat via Teams. Dit is vooral zodat de kinderen elkaar en hun juf even zien. Er is geen toezicht op of de kinderen hun werk afkrijgen en ik maak me zorgen over of later niet blijkt dat de kinderen er misschien niets van begrepen hebben...

ruisverminderende koptelefoon?

https://www.ad.nl/tech/nooit-meer-last-van-omgevingsgeluid-dit-zijn-de-beste-noisecancelling-headsets~a2e1e372/

Waarschijnlijk zul je het toch vooral moeten hebben van individuele oplossingen voor jou kind. Als het haar teveel wordt zoek je momenten uit dat ze even kan ontspannen. Momenten waar ze uiteraard het minste last heeft van gebrek aan informatie.

Kan een ruisverminderende koptelefoon misschien helpen?

Probeer het niet een 'algemeen' probleem te maken ook al zou het dat best kunnen zijn.

Het is voor scholen en ouders al lastig genoeg en als er dan een behoorlijk systeem op zit zit niemand er op te wachten dat het ook weer niet goed genoeg is.

Dat gaat tegen je werken. Je kunt het beste denk ik aangeven aan de leerkracht waar je dochter tegenaan loopt en hoe jullie dat denken op te lossen.

Styxx

Styxx

20-01-2021 om 21:01 Topicstarter

AnneJ, plokkie

Bedankt voor je reactie. Inderdaad, dat is het beste om te kijken welke oplossing ik met de juf kan bereiken tav mij dochter. Ipv het hele systeem 'aan te vechten'. Zoals Plokkie terecht opmerkte ; als ze het anders inrichten, zijn er andere ouders/kinderen voor wie het dan juist weer niet werkt.
Ik reageerde idd uit frustratie en eerlijk gezegd ben ik nog steeds boos hoor, omdat ik het in zijn algemeenheid van de zotte vind dat een kind verplicht wordt om zo lang op de stoel achter de tablet te zitten. We worden meer en meer in een extreem ongezonde levensstijl gedrukt, maar goed da's een compleet andere discussie en het heeft geen zin om deze situatie aan te grijpen om me daar tegen te verzetten.

@Anoniem Dat is best wel zorgelijk zeg, alleen maar weektaken, maar twee keer in de week contact en geen controle. Dat kan best eens een grote achterstand opleveren en het is ook zwaar voor de ouders lijkt me! Ben je al eens in gesprek gegaan hierover met school, of heb je er samen met andere ouders over gesproken?

Koptelefoon

Een ruisverminderende koptelefoon onderdrukt het omgevingsgeluid uit je eigen omgeving. Dat werkt meestal met een microfoontje aan de buitenkant van de koptelefoon die het omgevingsgeluid meet. Zo'n koptelefoon onderdrukt geen omgevingsgeluiden van microfoons van andere kinderen uit de les.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.