mosie
18-06-2010 om 07:27
Onnodige fouten door te snel werken
Mijn kind ( groep 7) heeft gister zijn rapport gekregen, best een oke rapport. Op zijn entreetoets heeft hij een percentiel van 58, dat is voorlopig schooladvies vmbo tl/havo als ik het goed heb begrepen.
Waar wij ons wel zorgen om maken, is dat hij teveel onnodige fouten maakt door snel klaar te willen zijn. Dit is eigenlijk al vanaf groep 5 zo. Hij laat daarmee belangrijke punten liggen, dat zie je ook in de resultaten in zijn gewonen rapport, alsook op de entreetoets. De meester denkt dat hij beter kan scoren als hij wat netter en rustiger zou werken, maar hoe kan ik hier nu op oefenen?
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?
Mosie

Guinevere
18-06-2010 om 08:01
Systeem van die beertjes
Probeer 'm volgens het systeem van die beertjes te laten werken. Eventueel door een reminder op zijn werktafel te plakken.
Eerst kijken. Wat moet ik doen? Hoe moet ik het doen? Ik voer het uit. Ik controleer.
Aaargh hoe heten die beertjes nou????

mosie
18-06-2010 om 09:49
Pelle en guinevere
Goeie vraag! Wat hij mag doen als de toets klaar is, dat weet ik eigenlijk niet, zal het straks eens vragen aan hem. Hij vindt dat hijzelf wel rustig werkt, hij is echt niet als eerste klaar, ook zegt hij dat hij echt wel dubbelchecked, maar volgens de leerkracht dus niet. De leerkracht ziet echt slordige fouten, echt dingen die hij wel kan dus!
Quinevere, ben je er al achter welk systeem je bedoelt?
Wij hebben wel gister met hem gepraat over het feit, dat als hij naar de havo wil, dat hij echt rustiger moet werken en zijn werk goed moet na kijken etc...dat daar nog best wel puntjes te halen valt.
Sta open voor advies!
Mosie

Vera*
18-06-2010 om 09:53
Beertjes
Het gaat om de beertjesmethode van Kaat Timmerman als ik het goed heb. Ik zou alleen geen beertjes nemen maar iets wat hij interessant vindt. Dochter had in groep 4 poesjes.
Ik heb hier een dochter in groep 6 die 'productie' draait en daardoor ook van die slordigheidsfouten maakt.

Guinevere
18-06-2010 om 09:54
Meichenbaum
Ja, ik ben eruit! Het gaat om de beertjes van Meichenbaum, google er maar eens op. Die beren zien er ongelooflijk kinderachtig uit, maar er zijn ook andere plaatjes mogelijk. En het gaat om het principe natuurlijk!

Pippin
18-06-2010 om 10:00
En thuis
Volgens mij kun je dit ook thuis oefenen. Door samen te koken bijvoorbeeld (recept volgen) of een andere leuke activiteit van begin tot eind samen uitvoeren, waarbij zorgvuldigheid van belang is. Een wandelroute plannen bijvoorbeeld?
Mijn zoon is gek op koken, en daar leert hij heel veel van over stappenplannen. Als je niet goed leest, als je een stap overslaat, als je niet goed voorbereidt, dan kom je ingredienten te kort, dan gaan de soezen niet rijzen, dan wordt de taart te hard, dan droogt de pizza uit. Vervolgens niet mopperen, maar blij bedenken wat je de volgende keer anders gaat doen.
Het is alleen niet zo goed voor moeders lijn, al dat gekook

Guinevere
18-06-2010 om 10:23
Bedankt pelle
Bedankt voor de tip, Pelle! Heerlijk, hoef ik nergens meer draadjes te starten over mijn zoon. Gewoon gaan geocoachen, dan komt alles goed!
Misschien één klein geocoachdraadje starten, anders wordt het forum zo leeg.

Pippin
18-06-2010 om 11:19
Nee hoor pelle (schandalig off topic'
Je maakt het nu echt te simpel. Ik zie de volgende oplossingen, voor willekeurig welk probleem:
Lees het boek Het explosieve kind, en voer het uit.
Stuur je kind op judo, yoga en de scouting. Maar zorg wel dat het voldoende tijd overhoudt om zich te vervelen.
Ga heel veel geocachen en voer onderweg onopvallend een ontspannen gesprek over alle problemen die je hebt met je kind.
Kook met je kind en voer ondertussen onopvallend een ontspannen gesprek over alle problemen die je hebt met je kind.
Voor problemen op school: vraag het aan Miriam.
Voor lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen: ga naar de huisarts.
Voor pubers: een vakantiebaan.
Voor hoogbegaafden: een leonardoschool (of juist niet, daar ben ik nog een beetje over in de war?!)
We kunnen het forum wel opheffen. )

Moek
18-06-2010 om 11:30
En ik maar denken...
...dat ouder zijn ingewikkeld was! Gelukkig is nu alles opgelost!

Sancy
18-06-2010 om 12:49
Ach (very off topic)
Helaas gaat het alleen maar voor ouder-kind op, het voorstel van Pippin.
Waar moeten de relationeel uitgedaagden, de gebroken harten en de seksueel gefrustreerden heen?

Puck
18-06-2010 om 13:07
Pippin neeeee!
Niet het forum opheffen. Waar moet ik dan met mijn tijd heen, ik val dan in een giga zwart gat. O, ik heb de oplossing al: ik ga nog meer geocachen.....

ijsvogeltje
18-06-2010 om 16:37
Geocachen
Gelukkig brengt geocachen weer nieuwe problemen met zich mee. Als we voor de zoveelste keer lezen dat de cache 'onder een omvallen boom' ligt, en we lopen in een bos met tientallen omgevallen bomen... nou, dan willen de kids dus gewoon niet meer mee. Pelle, hoe los jij dat op?

Puck
18-06-2010 om 21:42
Ijsvogeltje
Ben dan wel Pelle niet, maar net zo ervaren met cachen JA, dat bos heeft wel tientallen omgevallen bomen, maar er zullen er vast niet veel zijn in de buurt van waar de GPS je naar toe brengt. Ik ben nog nooit meer dan 2 of 3 omgevallen bomen in de buurt van de eindlocatie tegen gekomen. Gewoon een goede GPS met goede antenne die ook door de bomen nog wat signaal kan vinden gebruiken. Probleem opgelost