Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-04-2012 om 15:50
Hallo allemaal,
Onze dochter zit in groep 7 van een Montessorischool.
In verband met haar asperger heeft ze een rugzak.
Ook heeft ze een jaar langer over de middenbouw gedaan.
In het meest recente overleg met Intern Begeleider, Ambulant Begeleider en leerkracht werd gesproken over een ontwikkelingsperspectief. De IB'er vroeg zich af of ze er een voor onze dochter moest schrijven.
Ze was daar onzeker over omdat ze niet wist of ze het jaar doubleren mee moest tellen in het aantal lesmaanden (om de dle's) te berekenen.
Zelf had ik nog nooit van een ontwikkelingsperspectief gehoord. Er is toen afgesproken dat de AB'er aan de IB'er laat weten of zo'n perspectief geschreven moet worden.
Ik heb gevraagd of het iets is voor het samenwerkingsverband, dat was niet zo, het was voor de school zelf (die hebben al een enorm dossier over onze dochter, maar goed).
het was helemaal het eind van het gesprek, dus ik ben er verder niet op ingegaan, maar vraag me nu toch wel af wat het is, een ontwikkelingsperspectief en wat het kan betekenen in de prakijk.
Iemand ervaring?
groetjes,
Dihanne
26-04-2012 om 18:06
Ontwikkelingsperspectief
Het begrip zoals wij het in het basisonderwijs hanteren is een soort eigen leerlijn voor kinderen van wie verwacht wordt dat zij niet het eindniveau (hoe hoog precies weet ik niet) van de basisschool zullen halen. Als je bijv in groep 4 de leerstof van die groep niet kan bijhouden vanwege welke reden dan ook (blijvend grote achterstand, stoornis of handicap bijv) en een eigen programma moet krijgen, dan wordt bekeken of een ontwikkelingsperspectief zinvol is. Gaat het kind de eindstreep halen volgens de doelen van de minister of niet?
Wordt eht een ontwikkelingsperspectief, dan is het gevolg dus een eigen leerlijn.
27-04-2012 om 14:50
Bedankt geerke
bedankt voor je reactie
ik had ook al wat zitten googlen natuurlijk, en blijkt dat zo'n perspectief een eis is van de inspectie.
Ik snap niet wat het nog toe kan voegen aan die enorme stapel handelingsplannen enz die we al hebben, maar goed
Hopelijk gaat het ons geen parten spelen als ze naar het voortgezet onderwijs gaat..... we zullen zien
groet
Dihanne