Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsperspectief -wie weet meer?

Mijn zoon (15) zit in de 3e klas van Havo/Vwo op een school voor Speciaal Onderwijs.

Voor hem wordt een handelingsplan opgesteld. Sinds vorig jaar zit er ook een 'ontwikkelingsperspectief' bij, wat later zal moeten dienen als onderwijskundig rapport voor het vervolgonderwijs.

Daarin werd vorig jaar twijfel uitgesproken over zijn mogelijkheden om het HBO te kunnen halen. Dit jaar wordt er ronduit gesteld dat hij dat nìet zal kunnen. Het lijkt mij, dat zo'n vervolgschool er dan niet eens aan zal willen beginnen, al zijn prachtige cijfers ten spijt.

Mijn zoon kan prima zelfstandig werken, is intelligent, vriendelijk, ontploft niet. Sociaal is hij niet sterk (hij heeft Asperger), maar gaat wel vooruit. Dit 'ontwikkelingsperspectief', zal mijn zoon straks ernstig zal belemmeren om het zelfs maar te proberen in de 'echte' wereld. En waarom nog een diploma gaan halen als nu toch al voorspeld wordt dat
het voor hem geen toegang tot het hoger onderwijs gaat opleveren?

Vanavond ga ik hierover in gesprek met de mentor. Ik vraag mij nu af wat de wettelijke status van dat 'Ontwikkelingsperspectief' is. Mag/moet een school daar zomaar zulke straffe voorspellingen in doen? Ik kreeg het stuk toegestuurd met het verzoek het 'getekend terug te sturen'. Dat doe ik dus alvast niet, maar wat dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Perspectief

Iets puzzelt mij wel. Wat geeft de school als reden dat je zoon het HBO niet gaat kunnen doen?
Wettelijk weet ik dit soort zaken niet, maar het zal me niets verbazen als je daar niet uitkomt met een wetsartikel. Dit soort voorspellingen hebben ook vaak te maken met subsidie, misschien wil de school wel tijdig een WAJONG-uitkering kunnen regelen of anderszins financiering zodat je zoon wel die HBO-opleiding kan gaan doen.
Vraag het inderdaad goed na wat de bedoeling is, wat de reden is, en hoe het zit daarmee omdat ze nu wel de toegang voor je zoon blokkeren, en dat lijkt me niet nuttig. Kinderen groeien en leren zich steeds beter te handhaven.

rixt

rixt

14-01-2013 om 13:49 Topicstarter

Inhoud

Ik heb inmiddels begrepen dat zo'n ontwikkelingsperspectief deel uitmaakt van de Wet Kwaliteitsverbetering VSO. School is dan verplicht zo'n stuk te schrijven. Maar ik vraag me af wat daar dan in zou moeten staan,of de concrete invulling die de school er nu aan geeft, in overeenstemming is met de intentie van die wet.

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn...?

Tineke

Tineke

14-01-2013 om 14:46

Ontwikkelingsperspectief

Ik weet alleen dat er voor alle leerlingen binnen het (V)SO zo'n perspectief moet worden geschreven. Van wat ik ervan gezien heb, zijn het zelden rooskleurige rapporten. Er worden vooral grenzen beschreven. Niet alleen van pubers, maar ook van kleine kleutertjes die nog aan het begin van alles staan. Heel erg deprimerend.

rixt

rixt

14-01-2013 om 15:01 Topicstarter

Deprimerend inderdaad

Ja, ik vind het wat... Ik heb net op advies van Karmijn gebeld met het Steunpunt Passend Onderwijs, en daar weten ze je dan te vertellen hoe het 'eigenlijk zou moeten', en tegelijk heb je dus als ouder geen poot om op te staan niet gaat als het zoals het 'zou moeten'.

Ik heb begrepen, dat dat 'ontwikkelingsperspectief' bedoeld is om de opbrengstgerichtheid van het VSO te vergroten, om 'niemand buiten te sluiten', maar zoals ik het zie gebeuren werkt dit averechts uit.

rixt

rixt

14-01-2013 om 15:04 Topicstarter

Rare zinnen....

ik bedoel: en tegelijk heb je dus als ouder geen poot om op te staan als het niet gaat zoals het \'zou moeten\'.

Het hele stuk is ook opgesteld zonder enig overleg. Of we even willen tekenen. Dat doe ik dus niet. Maar echte consequenties heeft dat niet. Zij moeten overleggen, maar doen dat niet, en als we niet ondertekenen, kan het handelingsplan gewoon uitgevoerd worden. Die handtekening is gewoon voor de sier, blijkbaar.

Dat klopt niet

Het ontwikkelingsperspectief is inderdaad onderdeel van kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Het principe is eenvoudig: alle leerlingen volgen de gangbare leerdoelen (volgen de lessen, halen de punten, niks aan de hand). De uitzonderingen voor wie aangepast onderwijs nodig is, volgen een eigen leerlijn.
Maar dat levert in de controle op het onderwijs (haalt de school de doelen wel) het probleem op dat deze kinderen buiten beeld blijven. Ze doen niet mee aan standaard toetsen. Voor die kinderen is niet bekend of de school de doelen wel voldoende haalt.
Wat dus moet gebeuren: als een school meent dat een leerling de standaarddoelen niet kan halen, dan moet de school beschrijven welke doelen de leerling dan wel kan halen.
Dat moet het ontwikkelingsperspectief worden. Bijvoorbeeld: leerling doet havo/vwo, maar haalt de standaard einddoelen van het 3e jaar niet aan het einde van het 3e jaar. Wat haalt de leerling wel?
Zo zou uit het ontwikkelingsperspectief moeten kunnen blijken dat de leerling bijvoorbeeld de doelen voor havo wel in 6 of 7 jaar zou kunnen halen.
En daarin ligt ook het voordeel van de school: Waar de Inspectie normaal gesproken minnetjes uitdeelt voor zittenblijvers, doet men dat niet voor leerlingen die in hun eigen leerlijn langer over een opleiding doen.
Uitspraken over het kunnen volgen van hbo-onderwijs passen helemaal niet. Die moet je er ook gewoon uit laten halen. Daar heeft deze school niks mee te maken. Als jouw kind ooit een havo-diploma haalt, dan mag hij HBO doen. Ook zonder advies. Er is geen adviestraject tussen vo en hbo.
Wellicht wil men eigenlijk zeggen dat jouw kind geen diploma havo of vwo zal kunnen halen.
Is er een achterstand tov van het standaard traject? Zo ja, hoe groot is die (maanden onderwijs)? Doet die zich bij alle vakken voor?
Je zou per vak moeten kunnen zien waar het kind is tov de einddoelen havo/vwo, zo ook per vak wat het tempo is (bijvoorbeeld voor sommige vakken gewoon op tempo, andere vakken met een vertraging van 2 maanden per jaar). Zo zou je aan dat ontwikkelingsperspectief moeten kunnen voorspellen wanneer de standaarddoelen wel gehaald worden.
Of, en dat kan ook, welke vakken wel gehaald kunnen worden en welke niet (deelcertificaten).
Groet,
Miriam Lavell

Vergelijk eens

http://www.projectenso.nl/docs/5f003fce-fa59-d509-04bf-e90e1a38566a.pdf
Een complete beschrijving (is maar een voorbeeld trouwens).
Misschien geeft het je wat meer inzicht.
Het is de bedoeling dat er in een ontwikkelingsperspectief staat wat er wel gehaald kan worden. Niet wat niet kan.
Groet,
Miriam Lavell

rixt

rixt

14-01-2013 om 15:54 Topicstarter

Mirjam

Dankjewel Mirjam, dat ben ik dus helemaal met je eens.

Mijn zoon is een heel goede leerling, cognitief kan hij het allemaal prima aan. Dat kan het eigenlijk niet zijn. Ik denk dat ze de term 'ontwikkelingsperspectief' heel anders opvatten dan bedoeld is.

Bij het Steunpunt Passend Onderwijs zeiden ze ook, dat het zou moeten aangeven wat het kind mist om de einddoelen te halen en wat er nog moet gebeuren om het kind die doelen wél te laten halen.

Maar nergens staat concreet beschreven wat er in moet staan. Ik heb ook gevraagd, hoe andere scholen hier mee omgaan, en dan is het antwoord 'divers'. Dus ik kan nergens op terugvallen.

Er staat wel dat het de bedoeling is dit Ontwikkelingsperspectief als een soort onderwijskundig rapport mee te gaan geven naar de vervolgopleiding. Dat vind ik op deze manier dus echt een probleem.

rixt

rixt

14-01-2013 om 16:05 Topicstarter

Mirjam, vergeleken

hier staat het inderdaad duidelijk in omschreven. Eens kijken wat ik daar mee kan!

Fout is fout

Rixt, je hebt wel een poot om op te staan hoor.
De school mag zonder jouw toestemming van jouw kind geen gegevens/informatie verzamelen of opschrijven die niet noodzakelijk is. Wellicht zal men stampvoetend beweren dat een ontwikkelingsperspectief moet, maar dat is echt alleen maar zo als je kind de leerdoelen niet zal kunnen halen.
Voor al het onderwijs waar hij de leerdoelen haalt, hoeft er geen ontwikkelingsperspectief gemaakt te worden, dus mag het ook niet zonder jouw toestemming.
Bovendien moet de school binnen het eigen competentieveld blijven. Dat betekent dat er wel wat over de toekomst van lln gezegd kan worden bij die leerlingen die in aanmerking komen voor begeleid wonen (advies school speelt een rol), maar niet over het hbo. Daar heeft die school niks mee te maken.
Fouten mag je gewoon laten corrigeren. Daar heb je recht op.
Groet,
Miriam Lavell

Puntje op i

Bovendien en vooral mag het ook niet zonder toestemming van je zoon!
Ha!
Groet,
Miriam Lavell

Heidi*

Heidi*

14-01-2013 om 21:02

Rixt

Mag ik je een onbescheiden vraag stellen?
Wat is de reden geweest om jouw zoon naar het speciaal onderwijs te doen?

rixt

rixt

14-01-2013 om 23:16 Topicstarter

Heidi

Mijn zoon is in de kleuterklas al vastgelopen op het regulier onderwijs, was totaal overprikkeld, kwam daardoor niet tot leren en ging er bovendien vandoor zodra hij daartoe kans zag. Het SO was op dat moment een goede keuze, en nog wel denk ik, maar ik heb altijd moeten knokken om hem op een goed niveau les te laten krijgen. Het is denken in beperkingen en niet in mogelijkheden.

rixt

rixt

14-01-2013 om 23:19 Topicstarter

Gesprek gehad

en de school komt er deze week op terug. Het was een prettig gesprek met de mentor van mijn zoon, die ik graag mag. Maar dit valt een beetje buiten haar gebied, dus behalve begrip tonen voor ons standpunt kon zij nu niet veel.

Heidi*

Heidi*

15-01-2013 om 17:50

Rixt

Oh, dan snap ik het. Zo uit jouw berichten leek het helemaal niet ingewikkeld en lijkt het een heerlijk kind, wat ook ongewtwijfeld zo zal zijn.
Sterkte in de strijd!

Mechanisme

'Zo zou uit het ontwikkelingsperspectief moeten kunnen blijken dat de leerling bijvoorbeeld de doelen voor havo wel in 6 of 7 jaar zou kunnen halen.

En daarin ligt ook het voordeel van de school: Waar de Inspectie normaal gesproken minnetjes uitdeelt voor zittenblijvers, doet men dat niet voor leerlingen die in hun eigen leerlijn langer over een opleiding doen.

Mirjam, zou uit dit mechanisme niet kunnen volgen dat scholen er verstandig aan doen het ontwikkelingsperspectief zo pessimistisch mogelijk te schetsen? Dat levert een grotere kans op dat het toch gehaald wordt, en misschien zelfs wel verbeterd wordt. Staat goed bij de onderwijsinspectie.

Tsjor

Ja, dat is het gevaar

Ja, het is een voordeel voor scholen (ook de basisschool) om het ontwikkelingsperspectief zo pessimistisch mogelijk op te stellen. De inspectie beoordeelt of de doelen gehaald worden. Stel de doelen laag in en je haalt ze of je schiet er zelfs boven. Dat is een plusje.
Verder is het de bedoeling dat die ontwikkelingsperspectieven alleen maar voor zorgleerlingen worden ingezet (die overigens niet meer zo mogen heten maar het nieuwe woord ben ik vergeten), maar ik vermoed dat dit soort rapporten voor alle leerlingen worden opgemaakt.
Dat betekent dan dus ook dat je in de kleuterklas al een uitstroomadvies krijgt.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.