Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-08-2021 om 10:43

PhilDunphy schreef op 01-08-2021 om 10:40:

[..]


Squla en soortgelijke programma's vindt zoon niet echt leuk. Het was de eerste paar weken interessant maar daarna frustreerde het. Hij wilde bijvoorbeeld ook de miljoentallen kunnen snappen, maar dat lukte nog niet met zijn 5 jaar. En met een scherm voor zijn neus voelde het veel te aantrekkelijk om even snel stiekem een spelletje op te zetten.


Bij hoogbegaafde kinderen wordt er vaak van uitgegaan dat ze het pluswerk wel in hun eentje snappen. Dat is vaak een misverstand, want hoogbegaafd zijn betekent niet dat je ook helderziend bent. Ook bij het pluswerk is begeleiding nodig. Spaans en wiskunde werd hier in een groepje gedaan met een docent erbij. 

Ok....  Ik had even een momentje met zoon. We waren blijdorp plaatjes vd jumbo aan 't plakken in z'n boek. Laat eens zien, even kijken wel nummer het is, zeg ik. 
150 zegt zoon.
Ik kijk en het klopt. 
Wat gebeurt hier. Is dit toeval. Of is mijn notoire aanpasser/onderpresteerder van bijna 4 nog veel erger dan ik dacht.
M'n klapperen er nog van. Verblikt of verbloosd niet he. 150. Tjee. 

Mag ik ook meeschrijven? Hier ook herkenning, hoewel we nog niet hebben laten testen of zoon hoogbegaafd is. Hij is nu 3, en gaat al vanaf jonge leeftijd heel hard. Hij kon met 2 al in volzinnen praten en tegenwoordig merken we dat hij ook echt logische verbanden legt die niet bij zijn leeftijd horen. Hij praat op een heel volwassen manier (valt ook mensen in onze omgeving op) en zegt dingen als, kijk, als ik deze cirkels zo neerleg kan ik er een vierkantje van maken. Ook kan hij het abc foutloos, cijfers en letters lezen (woordjes nog niet helemaal maar begint wel al een eind te komen), en telt hij zo door tot boven de 100. En hij kan al puzzels van 50 stukjes zonder begeleiding binnen een kwartiertje leggen, 100 stukjes lukt als je hem op weg helpt met de hoekjes. Ik ben zelf ook HB dus het zou mij niet verbazen als hij dit ook heeft, maar we hebben het dus niet laten testen nog. Hij gaat in oktober, dan is hij 3,5, alvast starten met een plusklas omdat de opvang hem graag meer uitdaging biedt. We hebben nu een school gekozen ook met plusaanbod en veel muziekonderwijs, maar ik vraag me ook af of dat voldoende zal zijn of dat ik me meer in onderwijs voor hoogbegaafden moet verdiepen. 
Onze dochter is inmiddels 15 maanden en lijkt ook al wat hard te gaan. Is nog niet veel over te zeggen natuurlijk maar ze snapt heel veel van wat we zeggen of vragen, weet al heel veel woorden (ook met 3 lettergrepen, en dingen als 'blauw') en praat inmiddels in zinnen van 3 of 4 woordjes. Dus misschien zit er nog eentje hier die hard gaat.  

Leuk dat je ook op dit topic mee komt schrijven Wolkje! Het loopt hier een beetje stroef maar dat zal door de vakantie komen.

Wat goed dat je oudste al naar een plusklas kan. Dat had voor mijn zoon (bijna 4) ook fijn geweest, het kdv heeft hij wel gezien. Testen op jonge leeftijd wordt niet altijd geadviseerd. Tot nu toe vertoont je kind veel kenmerken van HB. Zouden jullie er zelf een meerwaarde in zien? Onze zoon wordt getest als hij naar groep 4 gaat. Dan gaat hij naar volledig HB-onderwijs. Groep 1 t/m 3 is op deze school een voorbereiding daarop. Wij hebben bewust gekozen voor een HB-school omdat we merken dat zoon daar echt behoefte aan heeft. Wij denken dat een reguliere basisschool met plusklassen nog steeds niet voldoende uitdaagt. Op deze school is HB het uitgangspunt. Maar zo'n keuze is heel persoonlijk. Ook speelt een beetje mee of er zulk onderwijs in de buurt is. Oriënteren is wijs.

En die kleine lijkt er ook wel achteraan te gaan idd. Je merkt het vaak al wel vroeg.

Puglove

Puglove

25-08-2021 om 21:53 Topicstarter

De scholen zijn weer begonnen! Hier tenminste 😁 Hoe gaat het bij jullie? Kleuter (5) groep 3 vindt het leuk in de klas maar heb nu 2x gehoord deze week van hem dat hij alleen gespeeld heeft. Ik vind het nogal spannend. Moet dat niet overdragen want hij heeft het leuk 

Hier duurt het nog even voor (bijna) kleuter naar school gaat, over drie weken gaat hij voor de eerste keer wennen. Ben me nu een beetje aan het inlezen in de leerlijnen die de school gaat volgen, dan heb ik een klein beetje een idee hoe ze het aan gaan vliegen. School werkt met ParnasSys en dan specifiek gericht op HB.

Snap dat je het wat lastig vindt dat kleuter alleen heeft gespeeld Puglove, maar als hij er verder geen last van heeft is het prima toch? Zoon speelt ook graag alleen, vind 'ie heerlijk. Ik vind dat van de zijlijn ook weleens moeilijk. Je hoopt toch dat een kind nooit gepest of buitengesloten wordt.

ik lees mee.  De mijne doet eind examen dit jaar, ben dus al iets verder dan de meesten hier. Wel veel tegenslagen gehad onderweg, zeker geen rozengeur en maneschijn geweest al die jaren. Mijn advies aan jullie allemaal: vertrouw op je gevoel, als iets niet goed loopt met je kind trek vooral aan de bel en wees niet bang om een zeurouder gevonden te worden. Het gaat niet om jou, maar om het welzijn van je kind. Succes iedereen 

Zo, zoon heeft er nu anderhalve week opzitten in groep 3 op zijn nieuwe school. Hij is geweldig enthousiast! Hij heeft al een nieuw vriendje gemaakt waarmee hij ook buiten schooltijd heeft gespeeld, een ander HB jongetje. En hij matcht ook met allerlei andere kinderen in de klas heel goed.
School heeft hem inmiddels getest op leesniveau (E5) en biedt hem meteen verrijkingsmateriaal en extra begeleiding. Ook de toelichting over de plusklas gehoord, waar zoon voor is aangemeld. Ik werd er heel gelukkig van, kreeg het gevoel dat ze mijn kind volledig snappen 
Kan niet beter dus! 
De organisatie achter hem naar deze school brengen en ophalen vind ik wel echt vreselijk. Ik heb mijn draai er absoluut nog niet in gevonden. Maar des te fijner dat zoon zo op zijn plek lijkt, dan weet je dat alle moeite wel ergens voor dient.

Puglove

Puglove

09-09-2021 om 21:21 Topicstarter

PhilDunphy schreef op 08-09-2021 om 22:37:

Zo, zoon heeft er nu anderhalve week opzitten in groep 3 op zijn nieuwe school. Hij is geweldig enthousiast! Hij heeft al een nieuw vriendje gemaakt waarmee hij ook buiten schooltijd heeft gespeeld, een ander HB jongetje. En hij matcht ook met allerlei andere kinderen in de klas heel goed.
School heeft hem inmiddels getest op leesniveau (E5) en biedt hem meteen verrijkingsmateriaal en extra begeleiding. Ook de toelichting over de plusklas gehoord, waar zoon voor is aangemeld. Ik werd er heel gelukkig van, kreeg het gevoel dat ze mijn kind volledig snappen
Kan niet beter dus!
De organisatie achter hem naar deze school brengen en ophalen vind ik wel echt vreselijk. Ik heb mijn draai er absoluut nog niet in gevonden. Maar des te fijner dat zoon zo op zijn plek lijkt, dan weet je dat alle moeite wel ergens voor dient.

Wat fijn dat zoon het zo naar zijn zin heeft. Dat is uiteindelijk het belangrijkste! Fijn als ze zo op hun plek zitten.

Wat stoort je aan het naar en van school brengen?

Hier is ZL nog echt zoekende. Zit op gewoon regulier onderwijs maar merk ondanks dat hij versneld is en we net van start zijn hij niet echt op zijn plek is. Het leuke is wel dat hij nu nog meer aansluiting vind bij zijn oud klasgenoten die dus op een totaal ander niveau zijn. Ik vind het erg leuk om te zien dat hij in deze weken al 2 feestjes heeft uit zijn oude klas. 


Wat me stoort is dat ik op twee plekken tegelijk moet zijn  
Mijn jongste zit op de oude reguliere school en begint en eindigt op hetzelfde tijdstip als oudste. Nu zijn de scholen best bereidwillig om mijn kind iets langer op te vangen. Maar ik vind het a. Vervelend dat mijn kind daardoor nog 25min moet wachten tot ie wordt opgehaald. B. Ik daarvoor alle kinderen moet mee zeulen, want ze zijn nog niet oud genoeg om alleen thuis te blijven. En C. Het afspreken met vriendjes daardoor vreselijk ingewikkeld is. Want spontaan afspreken kan niet meer. En speelafspraakjes vooruit plannen is ook moeilijk (ja, je kan wel bij ons spelen, maar je moet wel eerst 30min in de auto mee om grote broer op te halen.. of: ja je kan wel bij ons spelen, maar je moet wel eerst 25min op het schoolplein wachten tot z'n moeder hem ophaalt..)

Ik ben hard op zoek naar andere ouders om samen te rijden, maar denk dat dat ook maar een deel van het probleem oplost (heb ook nog niemand gevonden). Want ook dan zullen spontane speelafspraakjes voor oudste er niet in zitten. Plus zullen ouders hun kind werkelijk meegeven als ik een andere ouder inschakel om de kinderen op te halen?

Wat fijn van de kinderfeestjes bij jouw zoon! Ik kon daar ook heel gelukkig van worden! 
Wat maakt dat je vindt dat hij nog niet echt op zijn plek zit?

wij carpoolen met onze buren voor halen/brengen. Deel structureel en soms incidenteel. Als dochter door buren wordt opgehaald, mag ze bij andere kinderen spelen. Speelafspraakje bij ons kan dan ook. Ouders van vriendjes en vriendinnetjes kennen ons en ook de buren. De meeste kinderen die hier spelen, zijn er vaker geweest.

Laatst ging dochter bij vriendje spelen, die moeder was op de fiets en vriendje moest achterop. ik wilde dochter dan wel bij hun afzetten, maar andere moeder bood aan haar achterop mee te nemen.  Bij ons wel kleine school, waar de meeeten elkaar wel kennen.  

Puglove

Puglove

10-09-2021 om 21:35 Topicstarter

PhilDunphy schreef op 09-09-2021 om 22:20:

Wat me stoort is dat ik op twee plekken tegelijk moet zijn
Mijn jongste zit op de oude reguliere school en begint en eindigt op hetzelfde tijdstip als oudste. Nu zijn de scholen best bereidwillig om mijn kind iets langer op te vangen. Maar ik vind het a. Vervelend dat mijn kind daardoor nog 25min moet wachten tot ie wordt opgehaald. B. Ik daarvoor alle kinderen moet mee zeulen, want ze zijn nog niet oud genoeg om alleen thuis te blijven. En C. Het afspreken met vriendjes daardoor vreselijk ingewikkeld is. Want spontaan afspreken kan niet meer. En speelafspraakjes vooruit plannen is ook moeilijk (ja, je kan wel bij ons spelen, maar je moet wel eerst 30min in de auto mee om grote broer op te halen.. of: ja je kan wel bij ons spelen, maar je moet wel eerst 25min op het schoolplein wachten tot z'n moeder hem ophaalt..)

Ik ben hard op zoek naar andere ouders om samen te rijden, maar denk dat dat ook maar een deel van het probleem oplost (heb ook nog niemand gevonden). Want ook dan zullen spontane speelafspraakjes voor oudste er niet in zitten. Plus zullen ouders hun kind werkelijk meegeven als ik een andere ouder inschakel om de kinderen op te halen?

Wat fijn van de kinderfeestjes bij jouw zoon! Ik kon daar ook heel gelukkig van worden!
Wat maakt dat je vindt dat hij nog niet echt op zijn plek zit?

Dat lijkt mij ook moeilijk. Wij wonen in een uithoek dus mocht hij naar HB onderwijs gaan dan zijn we ook een half uur onderweg. Wij hebben geen andere kinderen in die leeftijd maar het lijkt me een heel gepuzzel anders.

ZL is gelukkig heel sociaal en wordt goed geaccepteerd in de klas Maar hij heeft nu een scheikundedoos gehad ( extraatje, goed zijn best gedaan op zwemles, ik een gebroken schouder dus hèel lief geweest) Vertelt dat heel enthousiast in de klas maar niemand weet wat hij bedoelt. Is daar dan weer beteuterd over dat niemand zijn enthousiasme deelt


Puglove

Puglove

10-09-2021 om 21:40 Topicstarter

Mugske schreef op 10-09-2021 om 12:51:

wij carpoolen met onze buren voor halen/brengen. Deel structureel en soms incidenteel. Als dochter door buren wordt opgehaald, mag ze bij andere kinderen spelen. Speelafspraakje bij ons kan dan ook. Ouders van vriendjes en vriendinnetjes kennen ons en ook de buren. De meeste kinderen die hier spelen, zijn er vaker geweest.

Laatst ging dochter bij vriendje spelen, die moeder was op de fiets en vriendje moest achterop. ik wilde dochter dan wel bij hun afzetten, maar andere moeder bood aan haar achterop mee te nemen. Bij ons wel kleine school, waar de meeeten elkaar wel kennen.

Fijn dat het zo kan! Maar jouw buren zitten dus op dezelfde HB school?

Dochter zit niet op een HB school, maar reguliere school. Ging er meer om of mensen hun kind meegeven voor een speelafspraakje als andere ouder ophaalt. Je zou nl ook kunnen kijken of je kind op regulier onderwijs met iemand mee kan en zelf kind op HB school ophalen.

Ja maar jij zegt al dat ouders van vriendjes en vriendinnetjes zowel jou als je buren kennen. Dat is hier niet het geval. Dus ik kan me niet voorstellen dat ze hun 4 jarig kind dan makkelijk mee geven. Zou ik zelf ook niet doen. Ik vind het ook ongemakkelijk dat die buur dan niet alleen mijn kind moet opvangen maar ook een vriendje. Want ik ben nog niet thuis dan. En van die HB school ken ik geen ouders die ook uit deze wijk komen (andere kant van de stad). Ik heb al een oproep gedaan daarvoor. Wel fijne constructie dat het bij jullie zo werkt. Wij hebben nu na een goed gesprek besloten drie dagen in de week een half uur vrij te nemen van werk op ophaaltijd. Dat lijkt de enige constructie waarin we voor nu enige rust krijgen in het brengen en halen. Elke ouder gaat dan naar een andere school en dan kunnen ze beide vriendjes uitnodigen.

@puglove: wat sneu met die scheikunde doos. Hopelijk is hij er zelf wel helemaal blij mee. Wat knap dat hij zich zo goed heeft gehouden!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.