Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marianne

Marianne

13-06-2018 om 18:23

Onveiligheid op het VMBO

De helft van de VMBO'ers blijkt zich niet veilig te voelen op school. De helft, wat een enorme groep. Op het vWO voelt 84% zich wel veilig en dus "maar"16^ niet.

"Twee jaar geleden kwam uit eenzelfde onderzoek eenzelfde uitkomst. Voornaamste redenen voor het gevoel van onveiligheid waar 44 procent van de vmbo’ers mee kampt zijn pesten, agressie en intimidatie."
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/helft-vmboers-voelt-zich-onveilig-op-school

Ik viind het enorm heftig en confronterend, deze aantallen en deze verschillen tussen schooltypen.

Dees

Dees

13-06-2018 om 21:57

Niet verbaasd

Ja dat verbaasd me niets, komt grotendeels door de populatie van de scholen.

Motivatie

Gebrek aan motivatie en toch leerplicht. Leerlingen die zich vervelen en zich gaan bezighouden met wangedrag.En hoe lager het niveau, hoe meer afgezakte leerlingen, en hoe meer ongemotiveerde leerlingen.
Ik zou ook niet weten wat daar een oplossing voor zou zijn maar het is beslist ergerlijk. Mijn dochter zit inmiddels in een klas waarvan de leraar zich zelfs een keer met haar terugtrok en de klas, vol met ongemotiveerde scheldende en tierende ('we zitten toch niet voor niets op speciaal onderwijs, dan mag het toch?') leerlingen achterliet.
Wel weer een voordeel: bij mijn dochter valt nog wel eer te behalen, dus de begeleiding is verder meer dan prima, zolang ze niet te lang in de klas hoeft te zitten.
Geen VMBO, maar zelfde effect.
Inmiddels is ook het havo/vwo concept verlaten en is er een mavo afdeling aangeplakt. Kan er tenminste afgestroomd worden.

@nnemoon

@nnemoon

14-06-2018 om 07:01

Herken het niet!

Ik herken het helemaal niet bij zoon op school. Zoon zit op het laagste niveau van een VMBO. Er zitten rond de 1000 leerlingen op school, maar hij voelt zich absoluut niet onveilig. De helft van zijn klas heeft wel een kleurtje, maar dat is de buitenkant en het maakt voor ons niets uit wat voor kleur iemand heeft. Hij gaat met veel plezier naar school en heeft daar vrienden. Op school wordt ook goed gelet op pesten. Zoon werd een keer omver gelopen door een jongen uit de derde. Die jongen werd daar gelijk op aangesproken, ging per ongeluk geen kwade opzet. Jongen groet nu mijn zoon als ze elkaar tegen komen in de gang. Ik heb wel gehoord dat er gedeald werd op school. Alle lockers werden toen gecontroleerd door de politie en een speurhond en dit wordt regelmatig herhaald. De school heeft ook nog een ander gebouw, één straat verder, waar de leerlingen van het HAVO en VWO op zitten. Ik zie weinig verschil tussen deze twee scholen. Leerlingen van het ene gebouw maken ook regelmatig gebruik van ruimtes in het andere gebouw en dat gaat ook gewoon goed.

Zomer

Zomer

14-06-2018 om 08:48

Hier ook geen herkenning

Maar dochter gaat ook naar een kleine vmbo school in een dorp met max 450 leerlingen. Hele gemoedelijke sfeer. Er zal vast wel eens wat aan de hand zijn maar dat is op elke school. In ieder geval geen politie, drugs etc. (Voorzover ik weet). Het is ook een nieuw fris en heel licht gebouw met een prettige uitstraling. Ik kan mij zo voorstellen dat dit ook mee helpt. Ik weet dat er veel vooroordelen zijn over namen van kinderen in het lager onderwijs (Wesley’s Kimberly’s etc.) maar bij dochter in de klas zijn het vooral de Rutger’s, Anna’s, Fleur’s en Lotte’s. Vond ik best opmerkelijk. Al maakt mij het persoonlijk niet uit of dochter bij de Kimbely’s in de klas zit. WIj kijken echt wel verder dan een naam.

Toch denk ik dat er inderdaad dat er over het algemeen meer gedoe is op een VMBO, om de redenen die AnneJ noemt. Ook is de groep VMBO’ers groter, Maar gelukkig hier tot nu toe alleen maar een succeservaring!

Pirata

Pirata

14-06-2018 om 09:14

Kennelijk

Volgens mij zit mijn puber op dezelfde school, Zomer. Het zijn gewoon leuke kinderen, alleen niet allemaal hooggemotiveerd.

vragen, vragen

Ik begrijp dat het om een peiling ging, maar ik zie nergens een link naar het onderzoek zelf. Valt misschien nog wel na te zoeken. Je kan zo'n onderzoek eigenlijk pas echt op waarde schatten als je ziet hoe het is uitgevoerd.

Waar ik benieuwd naar ben is of de verschillen tussen de verschillende types onderwijs ook bestaan als die types in éen school zijn samengebracht. Met andere woorden: voelen vmbo-leerlingen zich onveiliger dan vwo-leerlingen binnen dezelfde school?

Groeten,

Temet

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 10:32

aanvulling op Temet

En als het dezelfde school is, zijn het dan wel dezelfde locaties?
Hoe de sfeer in een school is is erg locatie afhankelijk, en locatie bepaald meestal ook de populatie.

Zomer

Zomer

14-06-2018 om 10:47

Pirata

Bedoel je letterlijk dezelfde school of bedoel je dat je puber op een vergelijkbare school zit ? Want ik was mij er niet van bewust ooit de school te hebben genoemd. Dochter heeft de mazzel met veel gemotiveerde kinderen in de klas te zitten en dochter zelf is ook erg gemotiveerd om hoge cijfers te halen.

Laks monitor?

http://www.laks-monitor.nl/#home

Ik denk dat de cijfers uit de Laks Monitor komen. Maar daarvoor heb je een inlogcode nodig.

Ik weet niet of men zelf conclusies trekt of dat er ook nog ergens een verslag van het LAKS zelf is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2018 om 11:03

Tja

De vmbo-lokatie hier in de stad heeft een slechte naam wb vervelende incidentjes.
Mijn dochter zit op een scholengemeenschap in een andere stad waar elk niveau zijn eigen lokatie heeft. En daar is het ook zo dat de vmbo-lokatie regelmatig politiebezoek heeft met honden en kluisjescontrole. Op haar vwo-lokatie komen ze nooit.

Haar vorige school was heel klein,heel dorps en 240 leerlingen, met volledig vmbo en onderbouw havo en vwo. Van die school weet ik dat de leerlingen zich heel veilig voelen en daar gebeurde ook nooit iets naars.

Kijk, het gaat natuurlijk over je niet veilig voelen, niet zozeer over het veilig zijn. En dan toch ook over het publiek. Voor de school hier in de stad hangt er vaak een groep luidruchtige jongens rond met een niet westerse achtergrond. En daar loop ik zelf ook helaas maar met een boogje omheen.

publiek

"Kijk, het gaat natuurlijk over je niet veilig voelen, niet zozeer over het veilig zijn. En dan toch ook over het publiek. Voor de school hier in de stad hangt er vaak een groep luidruchtige jongens rond met een niet westerse achtergrond. En daar loop ik zelf ook helaas maar met een boogje omheen."

Ja, maar in deze enquete zijn de leerlingen ondervraagd. Dus ook die luidruchtige jongens met niet-westerse achtergrond. Die hebben helemaal niet zo'n last van dat soort jongens. Die voelen zich niet onveilig als er zo'n groep in de buurt hangt - dat zijn mensen als zijzelf. Dus waar komen die onveiligheidsgevoelens dan vandaan?

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

14-06-2018 om 12:49

Zomer

Hij *klinkt* hetzelfde ! 😊

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2018 om 13:29

Temet

Misschien voelen die luidruchtige jongens zich eigenlijk ook niet veilig en sluiten ze zich daarom aan bij zo’n groep?
Toevallig net een boek gelezen over dit gedrag (beroepshalve) en daarin staat ook ongeveer dat dit gedrag voortkomt uit onzekerheid/je niet veilig voelen.

Misschien dat een havist of vwo’er wat zelfverzekerder is ofzo?

Zomer

Zomer

14-06-2018 om 14:15

pirata

Ok duidelijk 😀😏😃😄

Tango

Tango

14-06-2018 om 19:47

Hier ook geen herkenning

En ook ik heb een tijdje gedacht dat mijn zoon op dezelfde school zat als Zomer En misschien dus wel op die van de zoon van Pirata.
Rustige, groene school, ongeveer 450 leerlingen. Kennen elkaar ongeveer allemaal. Zoon heeft ook contacten met jongens uit de 3e en 4e klas. Ik hoor nooit iets over vechten, drugs en andere onveilige situaties. Maar goed, zoon vertelt ook niet zoveel hoor. Het zou zomaar langs hem heen kunnen gaan.
Zoon zit in een klas met kinderen met diverse culturen, maar ook veel blanke kinderen en inderdaad ook een Anna en een Lotte

Ik denk dat het wel te maken heeft met de structuur van de school, grootte en misschien ook wel de bevolking. Hier in de stad ook wel een VMBO-school waar relatief meer kinderen van buitenlandse komaf zitten, daar gebeurt weleens wat. Is ook een grotere school en ligt in een wat minder prettige wijk.
En weinig motivatie om te leren kan zeker meespelen, maar hoeft niet altijd zo te zijn. In zoons klas wordt hard gewerkt en zoon heeft ook weleens geen zin maar doet toch altijd zijn best. Het zal ook absoluut aan de docenten liggen. Of die de leerlingen een beetje kunnen motiveren. Doen ze bij zoon op school over het algemeen wel goed.

Pabo moeder

Pabo moeder

18-06-2018 om 09:16

dit helpt het imago van vmbo niet...

Ik vraag me af hoe representatief dat onderzoek is (welke 75000 scholieren zijn ondervraagd). Bovendien: is het verstandig om zo'n signaal zoveel aandacht te geven? Nu al doen kinderen en ouders die het zich kunnen veroorloven alles aan om hun kind maar niet op het verschrikkelijke vmbo te laten belanden. Als we allemaal zo gaan denken wordt het vanzelf echt verschrikkelijk.

En dat terwijl toch maar (iets minder dan) de helft van de kinderen naar havo of vwo gaat, dus het is echt geen ramp om schande om vmbo te doen. Sterker nog, de samenleving heeft een gebrek aan vakmensen. Nu wringen ouders zich in allerlei (financiële) bochten om toch maar een havo-advies te kunnen afdwingen bij de basisschool, terwijl hun kind het eigenlijk net niet kan (met allerlei stress, negatief zelfbeeld etc. bij het kind tot gevolg).

Stel dat al die beschaafde, betrokken ouders hun kinderen wél naar het vmbo zouden laten gaan, dan wordt het daar toch vanzelf minder verschrikkelijk?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.