Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-10-2011 om 17:45
Samen met mijn vriendin hebben wij drie pubers varierend in de leeftijd van 14 tot 18 jaar. Nu twee van hen zijn gaan studeren zie ik dat hun eetgedrag aan het veranderen is. Ik heb er als ouder geen grip meer op. Ter compensatie biedt ik hen, wanneer zij wel thuis eten, zoveel mogelijk gezonde maaltijden aan.
De cateraars verkopen op de scholen graag een kleffe en ongezonde hap. Als het de omzet maar ten goede komt!
Het komt in ieder geval niet ten goede aan de gezondheid en eetpatroon van onze kinderen. Wat kan ik doen? De medezeggenschapsraad benaderen? De cateraars aanschrijven? Met mijn kinderen praten? Wie heeft een voedzaam idee?
25-10-2011 om 23:08
Loslaten
Ik vond het wel grappig toen ik je vraag las.
Onze kinderen eten ongezond-mooizo!
Maar ik begrijp dat je er helemaal niet blij mee bent. Je schrijft dat het de gezondheid van je kinderen schaadt, is dat echt zo? Zijn ze vaker ziek? Ongezonder en onregelmatig eten hoort ook een beetje bij de leeftijd en periode in hun leven.
Bij mijn zoon op school worden er ongezonde dingen verkocht maar ook prima broodjes met normaal beleg. Soms kiest hij voor het èèn en soms voor het ander. Als ouder stop je er regelmatig wat fatsoenlijks in en veel meer kan je niet doen denk ik.
Studenten, bijna volwassen zullen we maar zeggen. Ik zou er een keer een gesprek aan wagen en het verder loslaten.
Ik denk echt dat het een fase is die ook weer overgaat. Dat er ook ongezonde dingen op school te koop zijn vind ik ook jammer. Aan de andere kant is er ook in de supermarkt van alles te koop en een mens moet toch leren zelf keuzes te maken.