Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lys Lionne

Lys Lionne

10-12-2008 om 09:18

Oorlogsfilm educatief?

Valt Schindler's List nog onder deze noemer? Het gaat hier om groep 8.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Ik vind Schindlers List niet iets om met groep 8 te bekijken. En ik moet zeggen: ik vind gauw dat een film oid WEL kan. Maar SL dus absoluut niet.
In welk kader stel je deze vraag?

Lys Lionne

Lys Lionne

10-12-2008 om 11:14

Omdat

Zoon deze film gisteren (deels) te zien kreeg. Hij had met de juf afgesproken (slim) om te waarschuwen als het 'eng' werd en dat was zo regelmatig dat hij uiteindelijk maar ging kleuren....
Voordat SL opging hebben ze een deel Anne Frank gekeken, ook heftig, maar naar mijn idee toch meer educatief dan SL.

Vera*

Vera*

10-12-2008 om 11:28

Geschiedenis

In groep 8 wordt dit jaar met geschiedenis de tweede wereldoorlog behandeld. Mijn zoon vindt alles zeer boeiend en zeker nadat wij van de zomer naar Auschwitz zijn geweest.
Bij hem op school hebben ze de film The wave gezien. Ik weet dat ik hem zelf op de middelbare school heb gezien en vond hem erg indrukwekkend. Zeker als aan het eind er een grote bijeenkomst is en er een video over Hitler te zien is. De film is niet eng maar als je er over nadenkt wel schokkend.

angel3

angel3

10-12-2008 om 11:40

Alleen

een film is alleen educatief al er daana over daarvoor over gesproken en gediscussieerd wordt met de klad. SL man da s een film van 3 uur!!! die ga je toch niet met de klas kijken? echt raar. Ik kan me voorstellen dat er een gesprek is en dat er dan fragmenten getoond worden.
The wave was bij mij op de middelbare als toneelsstuk door de hogere klassen gedaan. Heel heftig met name omdat zij zich enorm ermee gingen identificeren en dat gaf weer goede aanleiding tot gesprekken.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2008 om 14:06

Te lang

Ik weet niet of ik persé tegen het vertonen van deze film ben aan kinderen van 11 of 12 jaar, maar ik denk dat het nog iets te vroeg is en véél te lang. Mijn dochters hebben al geruime tijd belangstelling voor films over de oorlog. The Pianist is zo'n voorbeeld. Momenteel staat ook een film over Anne Frank klaar om gekeken te worden en die mogen we absoluut niet wissen. Bij allebei is dat al op de basisschool begonnen. Ik vind niet dat het bij kijken alleen moet blijven. Dus niet voor een leeg uurtje wat opgevuld moet worden.
Zijstapje: Ik heb vroeger, in de tweede van de MAVO, Der Blechtrommel gezien. Ik heb de beelden van de paardekop met kronkelende palingen uit alle gaten nog op mijn netvlies staan.

Maylise

Maylise

10-12-2008 om 16:01

Grens

Ik vind groep 8 een beetje een grensgeval voor dit soort dingen. In principe zou ik het gewoon niet doen. Er zitten in groep 8 genoeg kinderen die nog te weinig van de context zullen snappen om deze film werkelijk educatief te laten zijn. Anne Frank is wat dat betreft denk ik een veel beter beginpunt voor WOII lessen. Dat is minder abstract en makkelijker te begrijpen.
In de brugklas of later vind ik de vertoning van dit soort oorlog films wel kunnen mits inderdaad binnen het kader van een lessenserie en de mogelijkheid van discussie. SL is ook nog een erg lange film en voor veel groep 8 leerlingen binnen de schoolse context waarschijnlijk ook wat te lang. The Wave is wel vrij kort maar omdat het vrij abstract is denk ik ook dat het niet een geschikte film is voor de basisschool.

Er zullen genoeg groep 8 leerlingen zijn die het wel zullen begrijpen maar ik denk dat er ook een flinke groep tussen zit voor wie dat soort films nog te moeilijk zijn of die de context niet begrijpen of voor wie het te aangrijpend is. Het is ook niet de bedoeling lijkt me dat kinderen daar nachtmerries van krijgen.

Nietegenstaande ben ik in principe niet tegen het vertonen van dit soort films op school mits er ook de ruimte bestaat om de context te begrijpen. persoonlijk zou ik dit liever met oudere kinderen doen. Ik heb vorig jaar thuis met mijn zoons van toen 17 en 14 Shoah gekeken en daar ook veel over gesproken. Juist dat laatste maakte het interessant om deze film te zien.

In groep 8 zou ik moch ik daar les geven deze films in elk geval niet vertonen en mij beperken tot bijvoorbeeld het lezen van het dagboek van Anne Frank en een verfilming daarvan.

Maylise

Asa Torell

Asa Torell

10-12-2008 om 20:20

Kaaskopje (ot)

Ja, die palingen, gruwelijk beeld... daar heb ik ook nog heel lang aan teruggedacht na het zien van die film! (overigens uit eigen keus gekeken, niet op school).

Bianca 1971

Bianca 1971

10-12-2008 om 21:09

Hier ook (ot)

Ik wist niet meer hoe de film heette, maar die palingen in dat paardenhoofd kan ik nog heel levendig voor me halen... Ik heb geen flauw idee hoe oud ik was toen ik de film gezien heb, maar heb er wel nachtmerries van gehad!

Tirza G.

Tirza G.

10-12-2008 om 22:31

Nee

Ik vind het niet kunnen, maar ja, ik ben dan ook heel behoudend. Hier hebben ze Die Untergang gekeken. In 4VWO. Zoon, 3 gym, kijkt naar The Pianist. Ingebed in de lessen geschiedenis, met voor en nabesprekingen. Ze kijken de films ook niet in één keer.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.