Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

open dagen middelbare scholen

Omdat de open dagen voor middelbare scholen eraan komen, lijkt een topic over slimme aandachtspunten of handige vragen aan leerlingen/docenten me fijn. Plaats vooral je tips !


Marty1984 schreef op 12-01-2024 om 19:12:

Wat zijn de uitstroomcijfers? En wat zijn de cijfers na het eerste jaar?
Welke mogelijkheden zijn er als het niet lukt? Gelijk van school veranderen? Of zijn er meer opties?

Dat eerste is altijd een beetje een wassen neus… 

Ik zal een voorbeeld geven: 

Een school heeft altijd hele hoge slagingspercentage’s / uitstroomcijfers (95-100%) Voor jullie lijkt het dan fantastisch. Deze school laat echter heel snel leerlingen van havo afstromen naar TL op een ander gebouw, of ze laten heel veel leerlingen zitten in de voorexamenklas. 

Een school heeft iets minder hoge slagingspercentages / uitstroomcijfers (80-95%). Dat lijkt dan wat minder goed. Deze school kijkt naar wat leerlingen nodig hebben. Soms zitten op deze school leerlingen die om gezondheids- of topsportredenen gespreid examen doen of er wordt in goed overleg besloten dat een leerling een andere route gaat volgen. 

Ik heb op meerdere scholen gewerkt waaronder deze voorbeelden en wat er nog tussen zit. Cijfers van de inspectie zijn lang niet altijd goede graadmeters omdat nuance ontbreekt.

Poezenmeisje schreef op 12-01-2024 om 21:19:

Oh ja, élke school biedt fantastische leerlingbegeleiding, dyslexieondersteuning etc.

Ze hebben dus ook een 10 met een griffel verdiend voor liegen...

Tip die scholen je niet geven: Je kind met een leesbeperking kan tot 18 jaar gratis lid worden van Passend Lezen.

Voor zoon was dit de redding voor de boekenlijst. De daisyreader-app op anderhalve snelheid, boek op schoot en het lezen ging als een tierelier.

https://www.passendlezen.nl/iguana/www.main.cls?surl=home

Ik mag wel zeggen dat waar ik nu werk als leerlingbegeleider dat ook echt zo is 😇. We hebben 200 leerlingen en vijf leerlingbegeleiders, een dyslexiecoach, faalangstondersteuning, een speciale klas voor leerlingen die uit dreigen te vallen en een klas voor kinderen die tussen VO en SVO inzitten. 

En Passend Lezen krijgen alle leerlingen hier meteen in klas 1 ‘aangeboden’. Net als dat we naar de bibliotheek gaan en daar voor elke leerling die dat wil een abonnement aanvragen. 

Op andere scholen waar ik werkte of waar ik een kind hd zitten: ja, deels eens met wat je zegt… in de waan van de dag slipt er dan echt veel doorheen op scholen. Maar voor een kind met een arrangement moet dat niet mogen. En als ouders moet je zelf je verwachting duidelijk aangeven en goed uitvragen of ze dat daadwerkelijk kunnen bieden. Doorvragen enz. 

Wat ik zelf bij mijn vijf kinderen belangrijk vond: 
Hoe lopen ze rond op die scholen, wat is hun eigen gevoel? Waar gaan ze zelf in gesprek met leerlingen en docenten. Hoe worden ze bejegend?

Mijn jongste had heel erg bij een school dat ze weer naar buiten kwam van meelooplessen: ik vind de docenten gewoon niet zo aardig… ze waren een beetje gespeeld aardig.

Laat je niet verleiden door ‘leuke’ activiteiten op open dagen, zoals shampoo en conditioner maken bij scheikunde of de mooie grote bol waar je haar rechtop van gaat staan bij natuurkunde. Na 23 jaar op verschillende scholen werken en met inmiddels 7 (stief)kinderen te hebben afgeleverd en alle scholen hier wel kennende, weet ik dat die dingen gewoon echt niet in de lessen gebeuren. In de meeste gevallen krijgen zie die vakken pas in klas 3. 

200 leerlingen op een school. Heerlijk!

Ik verzoop op het Kamerlingh Onnes met 13 brugklassen en ging later naar de Mejeur Mavo met maar liefst acht klassen. Elk leerjaar twee klassen, dus ook zo'n 200 leerlingen. Nog net op tijd, vóór de fusie.

Helaas moesten ze fuseren met de Hamrik, die later weer opging in de Kluiverboom. 

Poezenmeisje schreef op 13-01-2024 om 12:59:

200 leerlingen op een school. Heerlijk!

Ik verzoop op het Kamerlingh Onnes met 13 brugklassen en ging later naar de Mejeur Mavo met maar liefst acht klassen. Elk leerjaar twee klassen, dus ook zo'n 200 leerlingen. Nog net op tijd, vóór de fusie.

Helaas moesten ze fuseren met de Hamrik, die later weer opging in de Kluiverboom.

Mejeurmavo? Zat ie bij de Bankastraat samen met een basisschool? Volgens mij zat daar ook een creche bij waar mijn broertje op zat 🤷🏼‍♀️. Kan dat? Ik heb nu collega’s die ook op de Mejeurmavo zaten zie ik nu (iets van een facebookbericht over een Reünie). Kan alleen geen locatie vinden. 

Ik zat op Röling, destijds hadden we toen ik in klas 1 zat ook 12 brugklassen en in klas twee zelfs 14. Ik was de eerste stroom basisvorming. 

Ik geloof dat er een crèche naast zit. Het zijn nu kantoren. Een basisschool zegt me niets.

Hoek Bankastraat-Floresstraat.

Screenshot-20240113-134156-Maps.jpg

Ons kind liep er blij rond en het passende onderwijsniveau werd aangeboden. School stond niet raar bekend. Dat was voor ons voldoende

SuzyQFive schreef op 13-01-2024 om 12:22:

[..]

Dat eerste is altijd een beetje een wassen neus…

Ik zal een voorbeeld geven:

Een school heeft altijd hele hoge slagingspercentage’s / uitstroomcijfers (95-100%) Voor jullie lijkt het dan fantastisch. Deze school laat echter heel snel leerlingen van havo afstromen naar TL op een ander gebouw, of ze laten heel veel leerlingen zitten in de voorexamenklas.

Een school heeft iets minder hoge slagingspercentages / uitstroomcijfers (80-95%). Dat lijkt dan wat minder goed. Deze school kijkt naar wat leerlingen nodig hebben. Soms zitten op deze school leerlingen die om gezondheids- of topsportredenen gespreid examen doen of er wordt in goed overleg besloten dat een leerling een andere route gaat volgen.

Ik heb op meerdere scholen gewerkt waaronder deze voorbeelden en wat er nog tussen zit. Cijfers van de inspectie zijn lang niet altijd goede graadmeters omdat nuance ontbreekt.

Maar wat ik hier (België) in sommige scholen hoor is dat 1/3de na het eerste jaar van school wordt geknikkerd omdat ze het gewenste niveau niet halen. Waarbij een 5 of een 5.5 dus niet volstaat, maar je netjes richting uitgang begeleid wordt als je niet algemeen een 7 staat "want als je nu al te laag staat ga je het volgende jaren toch niet halen".

Dat het zo'n streberige school is zou ik dus van tevoren wel willen weten als ouder.

Poezenmeisje schreef op 13-01-2024 om 13:39:

Ik geloof dat er een crèche naast zit. Het zijn nu kantoren. Een basisschool zegt me niets.

Hoek Bankastraat-Floresstraat.

Screenshot-20240113-134156-Maps.jpg

Ja, daar idd. Het steegje rechts in en daar zit een stukje verder een kdv, weet even niet meer of het toen ook al Bruintje Beer heette. Zou best kunnen. Zelf zat ik op een creche naast Bernelf. Die is in de jaren 80 al gesloopt. 

Die zat dan waarschijnlijk in de Trefkoel? Daar ging ik naar de bibliotheek. 

Naar het jeugdcentrum mocht ik niet van mijn ouders. Daar werd geblowd en gedronken, dat kon toen allemaal nog voor minderjarigen.

ik vind het vooral belangrijk om te weten wat het sociale klimaat op school is.  Mijn kinderen hebben op 2 verschillende middelbare scholen gezeten,  want uiteindelijk hebben we de keuze bij de kinderen zelf gelaten maar over de middelbare school van zijn waren we duidelijk veel meer tevreden. 

Poezenmeisje schreef op 13-01-2024 om 20:02:

Die zat dan waarschijnlijk in de Trefkoel? Daar ging ik naar de bibliotheek.

Naar het jeugdcentrum mocht ik niet van mijn ouders. Daar werd geblowd en gedronken, dat kon toen allemaal nog voor minderjarigen.

Nee, echt naast de keuken zegmaar, dus hoek Plutolaan/Venuslaan. Er staan nu huizen, van die lage bungalows. 

Ik zou ook proberen om mensen te vinden met oudere kinderen op de betreffende school of scholen en vragen naar hun ervaringen.

Mijn oudste zit bv op mijn oude middelbare school. Maar dat is in de praktijk zo tegengevallen. Slecht georganiseerd, slechte communicatie, de kinderen komen overal mee weg (qua te laat komen, spullen vergeten etc). 
Mijn middelste zat daar eerst ook, maar is vorig jaar door omstandigheden gewisseld van school. Waar hij nu zit, zijn ze erg streng, veel huiswerk, wordt ook op gecontroleerd. Te laat komen is direct de volgende dag een half uur eerder melden. Spullen niet mee, huiswerk vergeten, gelijk consequenties. Geen flexuren, maar wel verplichte mentoruren bij meer dan 3 minpunten om aan je slechtste vakken te werken. Hij staat er nu veel beter voor dan vorig jaar, en alsnog kreeg ik een verzoek om op gesprek te komen bij de mentor om over zijn cijfers te praten, want ze vinden dat hij nog wel beter zou kunnen. Zo erg zitten ze er hier bovenop. Hij vindt het zelf uiteraard niet echt geweldig, maar ik ben er blij mee.

LadyBaelish schreef op 12-01-2024 om 21:54:

Dingen die ik graag van tevoren had willen weten: hoeveel toetsen hebben ze gemiddeld per week? Of is er een proefwerkweek? Zijn vakanties voor vrij of ben je dan alleen maar aan het leren?
Welke eindexamenvakken zijn er? (Niet alle scholen doen wiskunde c of d of maatschappijwetenschappen etc.)
Hoe groot zijn de klassen?
Zijn de ‘leuke’ dingen voor alle niveaus?
Bij extra vakken zoals Chinees: tellen ze mee voor de overgang en kan je ze laten vallen zonder gevolgen voor welke klas je zit ook midden in het jaar?

Dit vooral die eindexamenvakken. Daar wordt niet overgesproken maar kan wel belangrijk zijn

Spam gemeld

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.